Ігор Зінкевич: «Варта 1» – це Львів

Під час Революції гідності на рації «Zello» було створено канал «Varta1», призначенням якого було узгодження дій автомобілістів. Сьогодні ж цей канал використовують для координації патрулювання Львова, оперативного спілкування, перевірки та поширення інформації з питань безпеки міста та вирішення проблем львів’ян. Однак «Варта 1» тепер не лише канал на рації «Zello», а повноцінна громадська організація, без діяльності якої вже складно уявити життя Львова.

Про головні принципи діяльності ГО «Варта 1», модераторів каналу «Варти», їхню роботу, співпрацю із правоохоронцями, прокуратурою, рятувальниками та іншими службами, владою міста й області, а також майбутні перспективи «Вголосу» розповів голова виконавчого комітету ГО «Варта 1» Ігор Зінкевич.

Пане Ігоре, опишіть дії модератора каналу «Варти» від моменту отримання інформації до того часу, коли він передає її у служби, публікує в соцмережах чи просто відповідає тому, хто звертається.

Перш за все варто зазначити, що модератори каналу намагаються стежити за всім, що відбувається в місті, щоб розуміти, чи дійсно інформація є правдивою. У модератора є кілька хвилин від того часу, коли повідомлення «зайшло», щоб проаналізувати та перевірити, чи правдива інформація, і відреагувати на неї. Тобто він має бути в курсі того, що відбувається в місті, щоб знати, кому передавати повідомлення і чи взагалі варто реагувати на нього.

Скільки людей приймають інформацію від користувачів каналу та підписників у соціальних мережах?

Нині це роблять 10 людей. Фактично вони є основою «Варти», її кістяком. Модератори правильно, тактично видають інформацію, перед тим перевіривши її.

Тепер у нас ще є «Varta1 info». Там люди просто спілкуються, бо там немає оперативної інформації. На «Varta1info» можна обговорити певну проблему, вирішити питання.

Наші модератори відповідають за певні напрями роботи у громадській організації. До прикладу, модератор #Крук – людина, яка відповідає за силовий блок «Варти 1», їздить на Схід. Є Ярина, яка працює в наметі на проспекті Свободи. Там збирають кошти та речі для військових, сортують, відправляють на фронт. Є учасники варти, які координують роботу з митницею, з обласною радою, прокуратурою тощо.

Загалом у виконкомі «Варти» є 30 людей, які ухвалюють рішення. Я є головою виконкому, але не маю права голосу. Виконком – це основна наша структура, але є ще першочергові розгалуження – намет та патрулювання.

У чому полягає координація, про яку ви згадали?

Коли люди не можуть самостійно вирішити свою проблему, звертаються до «Варти», і ми допомагаємо їм. Якщо проблема із якимось конкретним органом чи службою, то з тим, хто звернувся, працює окрема людина із «Варти», яка відповідає за цей орган. До прикладу, я входжу до громадських рад при міліції та ДАІ. Тобто, якщо виникає проблема з ними, то її вирішую я.

Ви спілкуєтеся зі службами та міліцією лише на каналі «Zello»?

Переважно так. Львівське міське управління міліції завжди онлайн, як і ДАІ Львова та області, ДСО, патрульна служба, «Самооборона». Вони реагують на інформацію, отримуючи її безпосередньо з каналу.

Однак, якщо йдеться про серйозні проблеми, то їх вирішують ті, хто координує напрями. До прикладу, до нас звертається людина з тим, що в неї непорозуміння з якимось слідчим. Тоді я, оскільки відповідаю за цей напрям, звертаюся до керівника райвідділу, де працює цей слідчий, і ми разом вирішуємо проблему.

Тобто ми є посередником між громадянином та службою чи органом влади в розв’язанні конфліктної ситуації. Однак головний принцип «Варти» полягає в тому, щоб усі інші, кому цікава певна ситуація, могли також брати участь у процесі її вирішення, стежити за цим.

Ми іноді викидаємо в соціальні мережі інформацію, навіть, якщо вона не перевірена, але з претензіями. Це робимо для того, щоб сторона, проти якої нібито є наклеп, прокоментувала ситуацію. Якщо інформація дійсно видумана, конфлікт буде вичерпано, якщо ж ні – проблему доведеться вирішувати. Ми не маємо наміру приховувати нічого.

Так само і на каналі – туди потрапляє все, що непокоїть людей. Часто телефонують з інших областей і запитують, як нам удається працювати з міліцією, мовляв, це нереально. А в нас усе просто: дуже допомагають журналісти, які надзвичайно швидко реагують на повідомлення у «Варті». Інформацію на каналі можуть слухати всі, зокрема керівники різних органів та служб, і теж реагувати. 

Функцію посередника виконують також сторінки у «Фейсбуку» та «ВКонтакті». Там пишуть про проблему, ми залучаємо людину, яка відповідальна за її вирішення, і над нею працюють. Наприклад, провалилася дорога в Залізничному районі Львова, є фото  підтвердження. Цю інформацію ми відправляємо безпосередньо до керівника Залізничної районної адміністрації, він призначає відповідальну людину, і бувають випадки, що в коментарях через деякий час з’являються фото вже відремонтованої дороги. Тобто виникла система обміну інформацією, яка є доступною для всіх. Ніхто нічого не приховує.

Скільки загалом є учасників у «Варті 1»?

Як я вже сказав, у виконкомі громадської організації є більше ніж 30 людей, але загалом учасників десятки тисяч. Вважаю, що учасниками «Варти» є всі, кому не байдуже те, що відбувається в місті, всі, хто нас інформує, допомагає патрулювати.

Варто зазначити,  що спочатку ми не були навіть громадською організацією, просто інформували людей. Заснування ГО відбулося лише в березні, коли з’явилося трошки більше часу. В ній залишилася частина тих, хто працював із нами, а решта розійшлась по своїх громадських організаціях. Хоча ми всі надалі залишаємося на одному каналі. Тобто в місті працює дуже багато громадських організацій та формувань, а «Варта» є для них майданчиком для координації дій та обміну інформацією.

Як з’явилась ідея створення цього майданчика для обміну інформацією? Ви десь бачили щось схоже?

Аналогів «Варті 1» не існує взагалі. До нас приїжджали європейці, які сказали, що такого немає навіть у Європі. Такі речі роблять переважно на сайтах, сподіваючись, що воно працюватиме, але воно не працює.

Водночас у «Фейсбуку» є можливість коментувати, висловити свою думку, поділитися тим, що болить, тому він працює. Там можна підв’язати до поста людину, від якої залежить вирішення проблеми. Скажімо, є проблема в міліції – ми під’єднуємо до запису начальника райвідділу, який відповідає за своїх підлеглих і зобов’язаний відреагувати. І що швидше він вирішить проблему, то краще для нього, бо, як я вже казав, на наші повідомлення дуже швидко реагують журналісти. Перш ніж ця інформація з’явиться в газеті, Інтернет-виданні чи на телебаченні, цей начальник має можливість підготуватися чи взагалі вирішити питання.

Чи правильно я розумію, що «Варті» можна поскаржитися не лише на неправомірні дії міліціонера, а й на галасливого сусіда чи продавця-грубіяна?

Наші підписники часто запитують, чому ми постимо інформацію про собак чи поганих сусідів, мовляв, це несерйозні проблеми. Однак ми просто не можемо не реагувати. Крім того, соціальні мережі – це величезний ресурс для обміну досвідом та порадами. От ви звернулися до нас із тим, що у вас галасливі, погані сусіди, які ігнорують ваші прохання про нормальну поведінку. Ви звертались у міліцію, але реакції звідти не було. Ви у відчаї і не знаєте, що робити. Ми опублікуємо вашу проблему у «Фейсбуку», і, можливо, її побачить хтось, у кого був аналогічний клопіт, і він зміг його вирішити. Є ще один момент: раптом це зацікавить журналістів, чия допомога майже завжди дієва.

Пане Ігоре, ви працюєте разом із правоохоронцями, бачите їхню роботу зсередини, тому можете сказати, чому люди так мало довіряють міліціонерам. Маю на увазі те, що мешканцю міста простіше повідомити про проблему другові чи громадському активістові, а не правоохоронцю, як би це мало бути.

Те ставлення до міліції, яке маємо нині в Україні, формувалося роками. Однак у тому, які в нас правоохоронці, винні не стільки рядові міліціонери, скільки їхнє керівництво. Тепер, щоб усе виправити, треба дуже багато часу.

Проте у Львові ситуація зі співпрацею між правоохоронцями та громадськістю значно краща, ніж у всій Україні. В нас громадськість знайшла вдалу форму спілкування з міліцією і фактично врятувала її після Майдану.

Крім того, ми звикли писати і говорити про міліцію завжди погано. Дуже мало хорошого. А всі ж знають: якщо собаку називати собакою, а не за кличкою, то він поводитиметься відповідно. Якщо ж його називають Сірком і погладять за вухом, то він стане другом. Тому перестаньте називати пса псом, а назвіть за кличкою, і він до вас нормально ставитиметься.

«Варта 1» проект, який, мабуть, варто було б поширювати по всій Україні. До вас зверталися колеги з інших міст?

Нині пробуємо напрацьовувати цю систему в Рівному.

Під час Революції гідності в кількох містах у нас були люди, які працювали з Майданом. Це були активісти з Рівного, Житомира та Києва – ми робили так, щоб автобуси їхали на Майдан без проблем. От нашому другові з Рівного ми розказуємо про те, як працює наша система, що як діє, даємо готовий продукт. Однак наразі «Варта» не готова до клонування в інших областях, дуже багато ще треба доробити.

Тобто «Варта 1» вдосконалюватиметься та розширюватиметься? 

У мене є дуже багато ідей, чимало проектів, які хочеться додати до «Варти». Будуть різні напрями, як-от «Varta1 info».

Для того, щоб вирішити якусь проблему, як відомо, скликають консиліуми: певна кількість людей збирається в певний час та радиться. Я пропоную альтернативу: ви можете зібратися в будь-який час, у будь-якому місці, поговорити про будь-що. Не потрібно нікуди їхати, не треба бути прив’язаним до часу.

А що вважаєте головним досягненням у роботі «Варти 1»?

Ми не даремно сказали, що канал «Варти» на «Zello» подаровано місту, щоб ніхто не міг його купити і контролювати. Цей канал незалежний і належить громаді. Тож «Варта» – це не лише громадська організація, в яку входить 30 людей, «Варта 1» – це Львів. І це я вважаю головним досягненням.

А як відбувається фінансування громадської організації?

Кошти нам, звичайно, потрібні. Але, якщо візьмемо їх від якогось спонсора, то будемо залежні, а ми не можемо собі цього дозволити. Тому ухвалено рішення працювати на своїх роботах і паралельно займатися «Вартою».

Не боїтеся, що ті, хто з вами нині працює, втомляться і підуть з ГО?

Можливо, комусь працювати у «Варті» набридне, але ж з’являться інші люди, яким це цікаво, які хочуть працювати, щось змінювати, і ми працюватимемо з ними.

Леся Бурбан, «Вголос»

 


ЗА ТЕМОЮ
КОМЕНТАРІ

волог.:

тиск:

вітер:

волог.:

тиск:

вітер:

волог.:

тиск:

вітер:

волог.:

тиск:

вітер:

Завантаження...
RedTram