Ринок «Привокзальний» перетворять на «колгосп»: як у підприємців забирають їхню власність

Рейдерські захоплення приватної власності чи земельної ділянки у Львові відбуваються за узаконеною схемою: спочатку виходять активісти із лозунгами, на кшталт «земля – колгоспам, заводи – робітникам», потім у міській раді створюється комісія із врегулювання «конфлікту», і на завершення – міська рада, чхаючи на суди і власні ухвали, приймає рішення про повернення землі чи майна у комунальну власність. Задоволені усі, крім ошуканого підприємця, в якого забрали майно: міська рада, бо перепродасть «приватизовану» власність, активісти та причетні до захоплення, бо отримають відкати, а замовник «дійства», бо зможе за безцінь придбати омріяне майно.

Так сталось із ринком «Привокзальний» у Львові. Комісія Львівської міської ради, яка чотири роки нічого не могла з’ясувати, таки заявила – ТЗоВ «Привокзальний ринок» працює незаконно, бо Львівська міська рада не переуклала з ними договори, а тому на місці ринку буде комунальне підприємство. Тим же, хто торгує на ринку, обіцяють просто райське життя: зменшити плату за місце на ринку, або ж взагалі її скасувати.

фото: Ю.Сівакова

Власне, якою буде орендна плата, чиновники поки не мають чіткої відповіді. Очевидно лише те, що місто зможе утримувати комунальний ринок коштом місцевої громади, а тому цілком ймовірно, що на місці «Привокзального» дуже скоро з'явиться багатоповерхівка чи торгово-розважальний центр. А львів'янам ті ж депутати, причетні до «комуналізації» ринку, та міська влада традиційно пояснять: «у нас немає коштів утримувати таке комунальне підприємство, а тому землю під ним слід продати – будуть інвестиції».

У тому, що такий сценарій є цілком ймовірний, переконаний і директор ТЗоВ «Привокзальний ринок» Віталій Гужва. Він зауважує, що ТЗоВ неодноразово зверталось до Львівської міської ради з проханням виконати рішення сесії та укласти договір купівлі-продажу, який був би вигідним громаді Львова. Проте у міській раді ці звернення ігнорували.

«Питання ухвали про приватизацію ринку з 2009 року не було виконано та вирішено Львівською міською радою. Також затягувався та не був закінчений проект  ухвали про надання нашому ТЗоВ дозволу на виготовлення технічної документації щодо встановлення меж земельної ділянки по вул. Горської, 2. Він не був до кінця погоджений через «виникнення» конфліктної ситуації на ринку «Привокзальний».  Можливо, та конфліктна ситуація спеціально для цього була організована?» – сказав Віталій Гужва.

Віталій Гужва наголошує, що за сім років бездіяльності чиновників з Львівської міської ради ТЗОВ «Привокзальний» сплачував оренду, хоча ще вісім років тому товариство з обмеженою відповідальністю мало б викупити майно у міста. До слова, у міській раді цей факт замовчують.

«Кажуть, що наші чиновники – добрі господарники. Але чому тоді бюро технічної інвентаризації у 2009 році подавало одні дані щодо площ, на які є ухвала сесії на приватизацію майна, а цифри, якими зараз апелюють чиновники – інші. Тобто у 2016 – дані про площі відрізнялись від тих, які були у 2009 році. Який стосунок до цього має ТЗоВ, якщо цими даними оперують лише чиновники. Можливо, вони свідомо заклали помилку, щоб у майбутньому мати можливість рейдерського захоплення. Тобто минуло сім років – і чиновники згадали про те, що потрібно повторно звернутись до обласного комунального підприємства Львівської обласної ради «Бюро технічної інвентаризації та експертної оцінки». Чому вони тільки у 2016 році згадали про це питання? З 2009 року не виконується рішення сесії Львівської міської ради про приватизацію комунального майна. За цей час через чиновників місто недоотримало багато коштів від приватизації», – наголосив директор ТЗоВ «Привокзальний ринок».

Директор «Привокзального» наполягає, що підприємці саме з «Вільної профспілки» відмовляються сплачувати місту орендну плату.

«У акті, який склала комісія Львівської міськради, наприклад, відсутня інформація про те, яку суму за користування земельною ділянкою не доплатила до бюджету голова ППО «Вільної профспілки ринку Привокзальний» Надія Сало. Адже вона з 2006 року володіє об'єктом нерухомого майна на території Привокзального ринку. Чому одні живуть по законах, а інші – ні? », – зазначив директор «Привокзального».

Підприємець також вважає, що на ринку створити комунальне підприємство неможливо, оскільки для цього необхідна згода всіх власників майна на території «Привокзального».

До того ж, Віталій Гужва наголошує, що майно, на базі якого пропонується створити підприємство, перебуває у законному користуванні ТзОВ «Привокзальний» ринок. Хіба власність підприємців просто «комуналізують».

«Будь-які рішення Львівської міської ради з цього приводу будуть незаконними та такими, які неможливо буде реалізувати на практиці без позбавлення ТЗоВ та інших підприємців права на їхню же власність на території Привокзального ринку», – зазначив директор ТЗоВ «Привокзальний» ринок.

Підприємці, які торгують на «Привокзальному ринку», проти перетворення ринку на «колгосп»

Кореспондент «Вголосу» намагався поспілкуватись із підприємцями, які працюють на «Привокзальному ринку». Люди залякані, просять не називати у ЗМІ свої імена. Приватні підприємці вважають, що створювати комунальний ринок – неприпустимо, та порівнюють таке із «колгоспом», у який їх примусово «заганяють».

«Ми, підприємці, які мають власність на ринку «Привокзальний», подавали свою думку на рішення комісії, у міській раді її знають. 80% приміщень на території ринку зараз перебувають у приватній власності. Яке може бути комунальне підприємство? Чим воно керуватиме? До того ж, ми всі знаємо, як ці комунальні підприємства працюють. А тому, я думаю, що скоро це комунальне підприємство стане банкрутом, а далі – з'явиться інвестор. І все», – зазначила у розмові з кореспондентом «Вголосу» одна з підприємців з «Привокзального ринку», яка погодилась розмовляти за умови, що її ім'я не буде опублікованим (редакції «Вголосу» відомі імена коментаторів).

Приватні підприємці заявляють, що, як і у випадку з ТЗоВ «Привокзальний ринок», їхні документи на приватизацію приміщень на території ринку в Львівській міській раді зберігаються з 2014 року, їх уже чотири роки не розглядають.

«Ми подали усі документи вчасно. Але, як і у випадку з ТЗоВ» Привокзальний ринок», наші документи на приватизацію не розглядають. Чому – ми всі дорослі люди, самі розуміємо», – додала підприємець з Привокзального ринку.

Інший підприємець з «Привокзального», який представився Любомиром Степановичем, каже, що його влаштовують тарифи, які він сплачує за право торгувати на ринку, та побоюється, що вже згодом вони можуть зрости.

«Раніше була власність «колгоспна», а тепер – комунальна. Але це не правильно з економічної точки зору. От зверніть увагу, усі комунальні підприємства Львівської міської ради здебільшого збиткові. Для чого нам повертатись до цієї моделі комунізму? Якщо є приватна власність. Я вважаю, що ТЗоВ «Привокзальний» ринок – адекватне підприємство. Там забезпечують нам нормальну роботу: налагоджений вивіз сміття, підключені комунікації, робиться усе, щоб ринок функціонував. Потрібно це віддати людям, щоб вони продовжили свою роботу і нарешті таки провели реконструкцію цього ринку. А якщо там буде такий же безлад, як зараз: коли одні платять, а інші чхають на закони – то нічого позитивного не відбуватиметься. У нас адекватна орендна плата. Мої знайомі працюють на Краківському ринку, «Княжому» та Стрийському ринку, я точно знаю, що  саме на «Привокзальному» найнижча орендна плата», – пояснив Любомир Степанович.

За давньою традицією: із корабля, що тоне – першими біжать щурі.  Так і у випадку з поверненням «Привокзального ринку»: за даними підприємців, що працюють на ринку, голова Вільної профспілки Надія Сало, яка активно виступає за повернення ринку в комунальну власність, уже продала своє місце на «Привокзальному». Висновки робіть самі.  

Директор ТЗоВ «Привокзальний» ринок також розповів, що у них є проект, який передбачає модернізацію ринку. Його він надав редакції «Вголосу». 

З проханням роз'яснити заяви підприємців «Вголос» звернувся до голови комісії з врегулювання ситуації на ринку «Привокзальний», депутата Львівської міської ради Сергія Іваха.

У чому полягає суть рішення, яке запропонувала комісія Львівської міської ради щодо врегулювання ситуації на «Привокзальному ринку»?

Наша комісія прийняла рішення на користь всієї громади, а особливо тих підприємців, які здійснюють свою діяльність на території «Привокзального ринку». Своїм рішенням ми поставили всіх у рівні права: і підприємця, який має шість квадратних метрів, і підприємця, який має тисячу квадратних метрів. Відповідно до рішення нашої комісії, всім підприємцям, які є на території ринку «Привокзальний» та мають у власності своє нерухоме майно, дадуть у довгострокову оренду земельні ділянки. Таким чином, ми хотіли зняти побоювання підприємців, що у них можуть забрати їхнє майно. Якщо б хтось хотів у них щось забрати – ми б не надавали їм в оренду майно. Натомість ми дали можливість людям бути впевненими, що їхня власність забезпечена договорами оренди землі.

 Далі – якщо ми надаємо їм земельні ділянки, у нас залишаються площі спільного користування. Саме вони – це один із пунктів конфлікту, оскільки там здійснюється торгівля. Наскільки це законно – це питання відповідних служб. Але ми, щоб завтра чиновників та депутатів ніхто не звинувачував в упередженнях, вирішили, що усі площі спільного користування залишаємо за громадою міста Львова. Ми нікому їх не віддаємо. Але для того, щоб це вирішити і назавжди поставити крапку в цьому питанні, ми ухвалили закріплення їх за комунальним підприємством, засновником якого буде Львівська міська рада. На мою думку, це буде гарантією того, що завтра ніхто це майно не здаватиме в оренду комусь іншому. І тому, якщо хтось говорить, що ми «віджимаємо» чиєсь майно – це брехня.  Навпаки – ми даємо підприємцям гарантію, що вони зможуть працювати.

Як ви прокоментуєте те, що ТЗоВ «Привокзальний» ринок все ж має договір оренди з Львівською міською радою?

Щодо звинувачень про комунальне майно, яке також орендує ТЗоВ «Привокзальний» ринок. На території є 9 об'єктів. Їх орендують інші фізичні особи та підприємці. Один із об'єктів, які орендує ТЗоВ «Привокзальний», це великий адмінкорпус та корпус, де здійснюють торгівлю м'ясними виробами. Угоду про цю оренду ТЗоВ підписало ще у 2001 році, вона була на десять років. У 2011 році з незрозумілих мені сьогодні причин цю угоду було пролонговано. Незрозумілим залишається те, що мало бути звернення до управління комунальної власності. Також орендар мав би зробити нормативно-грошову оцінку об'єкта і переглянути тарифи, за якими вони сплачують орендну плату. Але ТЗоВ натомість звернулось в суд – і так продовжило собі договір оренди з тарифною сіткою за 2001 рік. Тобто про себе вони подбали, а про громаду міста – «забули». Скажіть, будь ласка, чому добросовісний орендар за майно у центрі міста платить по 10 гривень за квадратний метр? Ми прийняли рішення розірвати цей договір оренди, оскільки він є невигідним для міста. Бо вийшло так, щоб місто сьогодні недоотримує грошей за своє майно. Також ТЗоВ, відповідно до договору оренди, мало б робити покращення на території ринку, а цього – усі знають, що нема.

Разом з тим, варто зауважити, що відповідно до договору оренди ТЗоВ «Привокзальний», ринок уже давно мав би приватизувати орендовані ним торгові площі. Чому міська рада досі не надала можливості це зробити?

Щодо ухвали від 2009 року про приватизацію. Ця ухвала не може бути реалізована, оскільки не було правильно виведено технічну документацію. Пояснюю – у 2017 році ми провели інвентаризацію ринку. У процесі ми виявили, що ТЗоВ «Привокзальний» у 2016 році під час попередньої інвентаризації не показало 80 квадратних метрів об'єктів, які належали місту. У нас є документи, що у інвентаризаційній справі за 2016 рік, коли ще не працювала наша комісія, відсутні два об'єкти комунальної власності. У чому полягала зацікавленість ТЗоВ не показати цих об'єктів? У мене є документ за 2009 рік, де вказано, що приховані об'єкти ще були вказані у технічній документацій. Чому у 2016 році вони зникли?

Крім цього, ми виявили ще 9 об'єктів, які не мали балансоутримувача. На мою думку, ЛКП «Навколо базару» незаконно укладало договори з підприємцями та отримувало експлуатаційні витрати. Ми своїм рішенням зобов'язали управління комунальної власності ЛМР поставити ці об'єкти на баланс. І тепер ці 9 об'єктів мають балансоутримувач, а це «Агенція ресурсів ЛМР». То хіба наша комісія неефективно працювала? Сьогодні площі 60-80 квадратів на цьому ринку – це як мінімум 2 млн гривень, які ніхто не вкрав. Я розумію, що такі рішення багатьом не подобаються.

Є об'єкти, які належать місту. То цих об'єктів уже є прибудовані додаткові приміщення. Коли ми виїхали та запитали, чиї ж це прибудовані приміщення, то підприємці надали нам документ, що вони з ТЗоВ «Привокзальний» ринок підписали договори та сплачують їм оренду. І управління комунальної власності має на це реагувати.  

Далі – площа, зазначена в технічній документації, не відповідає ухвалі сесії. Ми можемо говорити, що ця ухвала втратила чинність, оскільки її не можна реалізувати, бо немає об'єкта приватизації. Ми можемо також ініціювати зміни до цієї ухвали – і тоді потрібно буде відкоригувати площі. Але це теж неможливо. Бо якщо ми подивимось на площі, на які претендує ТЗоВ, то тут є об'єкти, які належать місту і ті, які є у приватній власності третіх осіб. Але якщо ми даємо ТЗоВ «Привокзальний» можливість приватизувати 2,5 тис. квадратних метрів, то таким чином ми дозволяємо їм приватизувати входи-виходи на ринок. І ТЗоВ просто може не надати підприємцям дозволу заходити до їхньої ж власності. Звісно, що ТЗоВ мало б право на приватизацію, якщо вони б у свій час викупили у підприємців їхнє нерухоме майно та заявили, що вони нікого не обмежують, оскільки це їхнє майно. І я погодився би з ними. Але так не є. Завтра до мене прийдуть інші підприємці і скажуть, що вони не можуть потрапити до свого майна, бо ми дозволили ТЗоВ «Привокзальний» приватизувати землю, через яку можна туди потрапити. Я ж вважаю, що ця ухвала 2009 року – помилка. Її неможливо виконати, бо вона не відповідає розмірам земельної ділянки та обмежує права третіх осіб.

Як ви прокоментуєте ситуацію щодо тарифів на ринку «Привокзальний»?

Основними із проблемних питань були тарифи та підписання договорів між ТЗоВ «Привокзальний ринок» і представниками цих «Вільних профспілок». Я вважаю, що підприємці, які торгують на землі, що була надана в оренду ТЗоВ «Привокзальний», повинні укладати з ними договори. Але наша комісія не може втручатись у їхню операційну діяльність. І якщо їм не сплачують орендну плату – ТЗоВ має звертатись до правоохоронців.

Щоб сказати – коректні це тарифи чи ні, потрібно мати про них інформацію. А ТЗоВ нам її не поспішало надавати. Спершу вони дали – ксерокопію тарифів без підписів та печатки. Коли ми таки отримали офіційну інформацію про тарифи, то мене цікавило також на яку кількість торгових місць був розрахований цей тариф. Я не розумію, на кого він був розрахований. Можливо, вони внесли туди і людей, які не користуються комунальними послугами чи торгують між проходами. Ми хотіли від ТЗоВ «Привокзальний» отримати паспорт ринку, натомість нам відповіли, що у них обмаль часу і вони нам не можуть надати такої інформації. З тарифами ми не розібрались, бо цим мають займатись правоохоронці.

Також щодо встановлення нових тарифів: я направив Андрію Садовому відповідні супроводжуючі документи. Там написано, який підрозділ міської ради повинен вчинити ті чи інші дії. Мер мав би розписати, який департамент за що відповідає. Тариф встановлюватиметься на основі нормативно-грошової оцінки, він буде єдиним для всіх. Наголошую, що право на оформлення власності земельної ділянки під об'єктами, на які вони мають право приватної власності, має і ТЗоВ «Привокзальний» ринок.

Ви пропонуєте віддати комунальну землю на «Привокзальному ринку» новоствореному комунальному підприємству. А чи не здається вам, що це не зовсім правильно, адже комунальні ринки здебільшого уже показали свою недієздатність?

Коли йде мова про комунальний ринок – це перебільшення. Бо уся територія ринку не є у комунальній власності. Ми пропонуємо створити комунальне підприємство, яке дасть можливість всіх поставити у рівні права, визначити тарифи на території комунального майна. Плюс, у зв'язку з тим, що за комунальним підприємством ми б закріпили права власності, воно б мало змогу навести благоустрій на цих переходах, надати охорону, створити людям належні умови. Це комунальне підприємство не регулюватиме торгівлю на приватних об'єктах. Створюючи комунальне підприємство, ми знімаємо суспільне збурення через те, що керує той, хто багатший. Це адекватне рішення, яке дасть можливість усім бути у рівних правах.

Марія Чижевська, «Вголос»

 

 


ЗА ТЕМОЮ
КОМЕНТАРІ

Завантаження...
RedTram