Убивчі дороги чому ДТП забирають більше життів українців аніж війна

Убивчі дороги: чому ДТП забирають більше життів українців, аніж війна?

У час, коли на сході України ледь не щодня гинуть українські військові, життя українців забирає ще один «ворог» – дороги. Причому смертність в ДТП у рази перевищує кількість загиблих на війні. Поліцейські скаржаться: не мають достатньо повноважень, аби ефективно контролювати ситуацію на дорогах. При цьому не всі водії поспішають виконувати правила дорожнього руху, не завжди усвідомлюючи, що можуть забрати чиєсь життя. А то й узагалі будучи впевненими: відповідальності можна уникнути. Заяви ж посадовців про посилення покарання здебільшого так і залишаються словами.

Згідно зі статистикою аварійності, яку оприлюднило Управління безпеки дорожнього руху Національної поліції України, всього за 2016 рік в країні трапилося 154 556 аварій, що на 11,6% більше, ніж у 2015 році. Загинуло 3187 осіб. Найбільш розповсюдженими причинами скоєння ДТП були: перевищення безпечної швидкості, порушення правил маневрування і керування авто у нетверезому стані. При цьому найбільше дорожніх аварій з різних причин сталося у Дніпропетровській області.

У 2017 році сталося 162,5 тисяч ДТП. З них з вини п’яних водіїв - 5,8 тисяч. На дорогах країни загинули майже 3,5 тисячі людей. Ще тоді у Нацполіції такі цифри пояснили  зниженням дисципліни на дорогах. Адже поліція тимчасово не контролює швидкісний режим – потрібно запровадити автоматичну фіксацію швидкості авто. Через це водії перевищують дозволену швидкість і стається більше аварій. 

Всесвітня організація охорони здоров'я також ще півроку тому оприлюднила дані, згідно з якими Україна стала одним із лідерів у світі за рівнем смертності на дорогах. Показники смертності у нас були в 3-4 рази вище, ніж в європейських країнах.

Хоча в Україні і внесли певні зміни у правила дорожнього руху з 1 січня 2018 року, значного ефекту це не дало. За даними МВС України за перші 6 місяців 2018 року на території України трапилося 68 776 дорожньо-транспортних пригод. У ДТП травмувалося 12 847 людей та 1237 осіб загинуло. При чому  лідером у «смертельних» ДТП стала Львівщина, яка, до слова, у 2017 році здобула першість у будівництві та ремонті доріг. Водночас Дніпропетровська область стала лідером у смертельних ДТП за участі автобусів.

Зараз поліцейські кажуть: хоч статистика ДТП порівняно із минулим роком  трохи поліпшилась, ситуація залишається не найкращою, адже майже щодня на дорогах гинуть одна-дві людини. Проблема існує і з покаранням водіїв. А держава все обіцяє встановити уже закуплені камери, які автоматично фіксують порушення. А це б значно спростило роботу поліцейським, адже вони мали б докази і могли штрафувати всіх порушників. Втім, системи відеонагляду досі неробочі, адже чітко прописаних законів, які регулюють це, немає.

Є й активісти, що вважають: в Україні не така вже й катастрофічна статистика щодо кількості ДТП у порівнянні з іншими країнами, а такі причини аварій як перевищення швидкості та нетверезість водіїв є перебільшенням. А зменшення кількості ДТП з цих причин суттєво не вплине на загальну статистику. 

Натомість і поліцейські, і активісти все більше акцентують перш за все на врегулюванні ситуації із фото-, відеофіксацією. Очікують, що через таке спостереження на дорогах водії стануть сумліннішими.

Про причини такої сумної статистики на дорогах, регулювання ситуації та варіанти вирішення проблеми «Вголос» запитав у координатора кампанії «За безпечні дороги» Олесі Холопік, голови ГО «Національна платформа безпеки руху» Олексія Павловського та автоюриста Богдана Глядика. 

Чому на українських дорогах стається так багато ДТП?

«Водії не відчувають страху, що їх можуть притягнути до відповідальності»

Олеся Холопік:

Ключових факторів, які спричиняють ДТП із великою кількістю загиблих і травмованих, є кілька. Перш за все - це перевищення швидкості. Це чинник, який вбиває людей на дорогах. Другий – керування транспортним засобом у стані алкоголького чи наркотичного сп’яніння. Третє – ігнорування ременів безпеки, мотошоломів та дитячих крісел. А вони знижують наслідки аварії для людини під час ДТП. Зокрема, ремінь безпеки до 50% збільшує шанси на виживання у «смертельних» ДТП, коли водій чи пасажир могли б 100%-во загинути. Також використання телефонів за кермом. Коли водій відволікається, - доля секунди – і він втрачає увагу та не може зреагувати і загальмувати, внаслідок чого потрапляє у ДТП.

Олексій Павловський: 

У нас немає покарання за перевищення швидкості. А ми всі знаємо, що це перший фактор ДТП. Коли введуть фото-, відео фіксацію, тоді водії зрозуміють: порушуватимуть – платитимуть великі штрафи. І це буде стимулюючим фактором, який їх зупинятиме. Зараз водії розуміють: їх ніхто не покарає, перевищують швидкість, і ми бачимо наслідки.  

Богдан Глядик:

Перша причина, через яку стається більшість ДТП в Україні, - перевищення швидкості. Адже з 2015 року ніхто її не фіксує. Відповідно не контролює ситуацію на українських дорогах. Водії не відчувають страху щодо того, що їх можуть притягнути до відповідальності.

Чи впливає на стан аварійності покращення стану доріг в Україні та свідомість і культура водія безпосередньо?

Олеся Холопік:

Безперечно, варто зважати на такі чинники, як культура водія і сприйняття ним правил дорожнього руху та бажання їх виконувати. Дуже часто водії думають: «Інші порушують, то я порушу теж». Іноді просто «летять» дорогою. 

Є безпосередній зв’язок і між поганими дорогами та «смертельними» ДТП. На поганих дорогах вони практично не трапляються. Тому важливо, аби після ремонту дороги не перетворювалися у злітні смуги, якими водію дуже комфортно «літати» з надвисокою швидкістю. Адже рівна дорога створює відчуття безпеки. Тому такі дороги мають бути спроектовані так, аби водії не мали можливості їхати із великою швидкістю. Наприклад, варто облаштувати кругове перехрестя, аби водії пригальмовували, наземні підняті пішохідні переходи, також регульовані пішохідні переходи. Це важливо, адже кожен кілометр швидкості зменшує шанси виживання при наїзді на пішохода чи велосипедиста.

«Потрібно працювати над культурою водіння»

Олексій Павловський: 

Хороші дороги без фактора, що контролює швидкісний режим, просто провокують водія швидше їхати. При цьому культура водіння тут відіграє немалу роль. Водії не думають, що їх спіймають і доведеться заплатити штраф. Тому у нас потрібно працювати над культурою водіння. Аби змінити свідомість водіїв, треба починати з автошколи: роз’яснювати, що автомобіль – не іграшка, нагадувати про велику кількість смертей на дорогах, використовуючи фото «смертельних» ДТП. Тоді водії, можливо, зрозуміють.

Богдан Глядик:

Як би це не було парадоксально, відремонтовані дороги призводять до більшої аварійності, адже водії перевищують швидкість та не дотримуються ПДР. Тому, окрім вдосконалення доріг, потрібно вдосконалювати і саму дорожню інфраструктуру: відбійники, пішохідні переходи, дорожні знаки.

Чому в Україні, особливо у порівнянні з іншими країнами, стається більше ДТП?

«Кожен третій порушник ПДР, якого зупинили поліцейські, пропонує патрульним хабар»

Олеся Холопік:

Відповідь проста: в українських водіїв – почуття безкарності. Коли вони  виїжджають за кордон, починають використовувати пасок безпеки, адже знають, що будуть покарані за його відсутність, не кажучи вже по сам  штраф. І водії не дозволять собі легковажно ставитися до порушення правил дорожнього руху. В Україні також варто зважати на той момент, що водії, які порушили правила, не хочуть цього визнати і сплатити штраф. А шукають 150 причин, аби цього не зробити. При цьому розуміючи, що правила таки порушили. Тому тут таки важливий контроль та притягнення водія до відповідальності.

Олексій Павловський: 

Тут дуже багато залежить від культури водіння. У Європі навіть якщо водій знатиме, що немає жодної камери на дорозі, він не перевищуватиме швидкість, бо розуміє, чим це може закінчитися. Більше того, там водії користуються ременями безпеки, використовують дитячі крісла, слідкують за технічним станом свого авто. І багато інших факторів, яких наші водії мали б повчитися. Але це довгий процес.

При цьому за моєю практикою і за словами патрульних, кожен третій порушник ПДР, якого зупинили поліцейські, пропонує патрульним хабар. У нас народ каже, що потрібно щось змінювати, а сам пропонує хабар.

Богдан Глядик:

За кордоном є повага до закону. Перш за все водій розуміє, що закон є закон і його потрібно виконувати, інакше настане хаос. У нас дуже часто водії керуються принципом: «Правила є для того, аби їх порушувати». Якщо ж в учасників дорожнього руху буде розуміння, то буде і порядок на дорогах.

Чи достатньо робить українська влада для врегулювання ситуації на дорогах? Що потрібно перш за все змінити, зокрема й на законодавчому рівні?

Олеся Холопік:

Враховуючи те, що у нас найбільше людей гине через перевищення швидкості, це те, з чим зараз необхідно працювати владі. Зокрема, відновити  контроль за швидкістю та нарешті запустити систему фото-, відеофіксації. Тому що правила про обмеження швидкості у населених пунктах є, але це ніхто не контролює. Відповідно водії, маючи спокусу при відсутності контролю та штрафу, перевищують швидкість. Тому відновлення контролю за швидкістю – першочергове рішення, яке має ухвалити влада.

При цьому, як показує європейська практика, все повинно бути в комплексі: контроль та суворі штрафи для порушників. В Україні має бути так само. Потрібне і законодавче врегулювання процесу притягнення до відповідальності власників транспортних засобів. Є, до слова, зареєстрований законопроект про збільшення відповідальності за непристебнутий ремінь безпеки – штраф збільшить із 51 грн до 850 грн. Ідея – змінити поведінку людей. Але для  держави  ідея збільшення штрафів не має бути приводом для поповнення казни, а мотивом для зміни поведінки на дорогах.

«В Україні зараз ніхто нікого не притягає до відповідальності за перевищення швидкості»

Богдан Глядик:

В Україні немає організації, яка б відповідала за те, що відбувається на дорогах. Якщо раніше була ДАІ, яка за це відповідала, то зараз Нацполіція та патрульна поліція за це не відповідає. Перш за все на когось треба покласти відповідальність: хто повинен реально працювати над безпекою дорожнього руху. Є пропозиція створити Національну агенцію з безпеки дорожнього руху, яка буде займатися аналізом ситуації на дорогах та ухвалюватиме відповідні рішення, а також відповідатиме за те, що відбувається на українських дорогах.

Також вже всі розуміють, що потрібно повернути контроль за дотриманням  водіями правил дорожнього руху. В тому числі через автоматичну фіксацію ПДР. Адже сьогодні 40% усіх ДТП стається через перевищення швидкості. Ось уже три роки в Україні ніхто нікого не притягає до відповідальності за перевищення швидкості. Це просто абсурд. Якщо подолаємо цю проблему, думаю, щонайменше на 20% зменшиться аварійність на дорогах.

Далі - питання виходу патрульних поліцейських на дороги для контролю за дотримання ПДР. Коли Патрульну поліцію тільки створили, на дорогах будо дуже багато автомобілів патрульних. І в принципі, це вже був превентивний метод: водій їде і він вже бачить, що є авто патрульної поліції і стримується від порушення ПДР. Зараз фактично в Києві, проїхавшись, за день можна не побачити жодного авто патрульних. І думаю, не тільки в Києві.

Олексій Павловський: 

Я радо підтримує рішення щодо надання додаткових повноважень  патрульній поліції, аби вона могла зупиняти водіїв. Адже у поліцейських зараз немає достатньо повноважень, щоб перевіряти водія на стан алкосп’яніння.

Якщо говорити про безпеку дорожнього руху в цілому, вважаю, що фото-, відеофіксація змінить ситуацію на дорогах кардинально. Водії розумітимуть: перевищуватимуть швидкість – платитимуть чималий штраф. Думаю, це буде першим фактором, що позначиться на зміні статистики скоєння ДТП.

Отже, які ключові рішення треба прийняти, аби знизити кількість ДТП та рівень смертності на українських дорогах?

Олеся Холопік:

Перш за все потрібно відновити контроль за швидкістю та запустити автоматичну систему фото- та відео фіксації порушень правил дорожнього руху. Забезпечити невідворотнє покарання порушників ПДР. Також важливо проводити просвітницькі інформаційні кампанії як від держави, так і від громадськості. Тому для ефективного вирішення проблеми мають бути як законодавчі зміни, так і зміна свідомості водіїв.

«Має бути так: перевищив швидкість – заплати штраф, не увімкнув поворот – знову заплатив штраф»  

Олексій Павловський: 

Перш за все необхідно запровадити фото-, відеофіксацію, аби на кожному другому стовпі стояла камера, за неувімкнений поворот штрафували. Також дати відповідні повноваження працівникам патрульної поліції, аби вони могли зупиняти автомобілі і перевіряти водіїв на стан алкосп’яніння. Що стосується зміни культури водіння загалом, - вважаю, що треба створити департамент, який стежитиме за роботою автошкіл.

Загалом має бути так: перевищив швидкість – заплати штраф, не увімкнув поворот – також заплатив штраф, закрився в авто і не показуєш документи патрульним – подвійний штраф. Є багато нюансів, які потрібно втілити в життя. Але вони, на жаль, залишаються непопулярними для нардепів. 

Богдан Глядик:

Якщо патрульні поліцейські належним чином ставитимуться до оформлення матеріали по ДТП, водіння в нетверезому стані, сплати штрафів, то водії не зможуть їх оскаржити. І тоді невідворотно будуть покарані. Також чим суттєвіша для бюджету водія буде санкція за порушення правил ПДР, тим частіше він задумається, перед тим, як їх порушувати.

Марія Волошин, «Вголос»

 


ЗА ТЕМОЮ
КОМЕНТАРІ

Завантаження...
RedTram