Верховна Рада України таки прийняла закони, які повинні врешті поставити остаточну крапку в історії з «євробляхами». Так, у парламенті проголосували за два проекти законів: перший № 8487 знижує акциз на вживані автомобілі, другий № 8488 — вводить великі штрафи за користування «бляхами» на території України.

Закон № 8487 встановлює такі базові ставки акцизного податку для нового автомобіля залежно від типу палива й об’єму двигуна: для авто з бензиновим двигуном об’ємом 1000 куб. см — 50 євро; від 3000 куб. см — 100 євро; для дизельного двигуна —  1500 куб. см — 75 євро; від 3500 куб. см — до 150 євро. Також для вживаних автомобілів передбачена нова формула розрахунку податків, які повинен сплатити власник транспортного засобу при ввезенні в Україну: базова ставка*об’єм двигуна*вік автомобіля.

Для власників «євроблях» депутати передбачили пільгові тарифи на розмитнення, давши їм 50 % знижку, якщо вони за три місці легалізують свої автомобілі.

Водночас, якщо власники автомобілів на іноземній реєстрації не легалізують свої транспортні засоби, то їх чекають штрафні санкції. Так, за перевищення терміну перебування авто на території України від 10 до 20 діб передбачений штраф 8 500 гривень, від 20 до 30 діб – 85 тисяч гривень, більш ніж на 30 діб — 170 тисяч гривень. Крім того, у статті 481 йдеться про штраф за порушення терміну перебування автомобіля в режимі тимчасового ввезення (1 рік) на рівні 17 тис. грн в разі перевищення терміну на 10…20 діб, 85 тис. грн — 30 діб, понад місяць — 170 тис. грн або конфіскація.

Прийняті закони — це компроміс

Голова Комітету економістів України Андрій Новак стверджує, що ці закони — це компроміс, на який пішла влада.

«Прийнятий закон про «євробляхи» — це компромісне рішення, яке повинно задовольнити власників автомобілів на іноземній реєстрації. Особливо вони мають бути задоволені тим, що впродовж 90 днів можна розмитнити автомобіль за пільговим тарифом. Повністю звільнити від оподаткування власників «євроблях» було б не справедливо у ставленні до тих людей, які при купівлі авто чесно сплатили усі податки. Якщо протести продовжуватимуться, це свідчитиме про те, що акції протесту «бляхарів» мають не економічний підтекст, а політичний і їх хтось фінансує», — зазначає експерт.

Генеральний директор Всеукраїнської асоціації автомобільних імпортерів та дилерів Олег Назаренко стверджує, що від того, що «євробляхи» дозволили розмитнювати за пільговими тарифами, виграли «євробляхери» й українці, котрі поки що не придбали автомобіля.

«Можна тепер розмитнити будь-яку “бляху” зі зменшеними ставками акцизу, що у 5…38 разів менше порівняно з існуючими. Плюс передбачена ще й знижка на розмитнення 50 % на 90 днів з моменту публікації законів. Також розмитнення можна зробити без виїзду за кордон, на внутрішній митниці без документів на авто, лише за наявності договору купівлі-продажу авто, оформленого без нотаріуса», — зазначив експерт.

Також він зазначає, що у цьому законі є негатив для імпортерів автомобілів та екології, оскільки парламентарі дозволили розмитнювати навіть ті автомобілі, які у Європі просто готові викинути. Олег Назаренко прогнозує, що в Україну тепер завозитимуть дешеві та неекологічні авто.

Разом з тим, як стверджує економіст Олександр Охріменко, деякі «євробляхери» можуть не погодитися навіть на ці пільгові умови розмитнення авто.

«Думаю, що «євробляхери» не погодяться навіть на такі пільгові тарифи на розмитнення автомобілів. Це вже помітно із їхньої реакції, адже вони не побігли легалізувати свої автомобілі, а продовжили протест», — зазначає економіст.

Автомобілі подешевшають, бензин подорожчає

Генеральний директор Всеукраїнської асоціації автомобільних імпортерів та дилерів прогнозує, що вживані автомобілі на українській реєстрації після прийняття цих законопроектів подешевшають на 20…30 %.

Водночас, експерти прогнозують, що в Україні з’явиться велика кількість вживаних автомобілів з Європи. Екс-міністр економіки України Володимир Лановий наголосив, що це суттєво знизить ціни на старі автомобілі в Україні.

«Прийняття законопроектів про зменшення ставки на ввезення з-за кордону вживаних автомобілів справді призведе до того, що в Україні значно побільшає старих авто. Зараз уже в Києві вживаний автомобіль з-за кордону можна купити за 2…3 тисячі доларів. І як наслідок, багато українців, які купували свої автомобілі в Україні з салону, не можуть їх продати за тією ціною, яку б вони хотіли. Для цих людей, можливо, це і є негативом. Але загалом для споживача — добре, бо людина зможе купити для себе автомобіль за адекватною ціною», — стверджує Володимир Лановий.

Економічний експерт Олександр Охріменко зазначає, що зниження акцизів на авто урядовці компенсують підвищенням акцизів на бензин.

«В Україні зараз справді з’явиться дуже багато дешевих автомобілів, які будуть не завжди справні. Є небезпека, що в Україну взагалі почнуть звозити металобрухт, з яким не знають, що робити у Європі. Але це — не єдина небезпека. Варто розуміти, що збори наші урядовці компенсуватимуть за рахунок інших податків. Я прогнозую, що у нас уже найближчим часом зросте вартість палива, оскільки на нього буде підвищена акцизна ставка. Матимемо таке: дешеві автомобілі, але дорогий бензин», — зазначив економіст.

Що піде у бюджет?

Наразі невідомо, скільки в Україні перебуває автомобілів на єврономерах. За даними Державної фіскальної служби, в режимі транзиту 2016 року в Україну потрапило 127,5 тис. автомобілів. 2017-го це число зросло майже вдвічі — до 212 тис. авто. За перші шість місяців 2018 року обсяги транзиту авто з іноземною реєстрацією перевищили показники всього 2016-го і становили 152,4 тис. штук. У режимі тимчасового ввезення 2016 року в Україну було ввезено 616 тисяч «блях». 2017-го обсяги ввезення авто, які мали право перебувати в Україні, значно зросли і становили 753,3 тис. машин. У січні-липні 2018 року в Україну всього потрапило 493,3 тисяч «євроблях». В той же час, за даними ДФС, 2017-го сукупно в Україну заїхало 11,2 млн транспортних засобів, а за шість місяців 2018 року така кількість транспортних засобів становила 5,1 млн одиниць.

Голова Комітету економістів України Андрій Новак стверджує, що «євробляхери» під страхом штрафів усе ж почнуть розмитнювати свої автомобілі і від цього у бюджет повинно надійти 2…6 мільярдів гривень.

«Я прогнозую, що бюджет за ці 90 днів, коли діятиме пільговий тариф на розмитнення, отримає кілька мільярдів гривень. Враховуючи те, що в українців — низький рівень доходів, коли дозволити собі купівлю нового автомобіля з салону можуть одиниці, я прогнозую, що вже згодом до України завезуть велику кількість вживаних авто і від цього люди також платитимуть збори», — зазначив Андрій Новак.

Щоб був ринок, потрібно поламати корупційні схеми

Екс-міністр економіки України Володимир Лановий каже, що в Україні лише тоді буде автомобільний ринок, коли будуть знищені старі корупційні схеми, як-от, підтримка національного виробника, якого немає.

«Український ринок нових автомобілів відгороджений від іноземного спеціальними акцизами, які обчислюють відповідно до обсягу двигуна транспортного засобу. І це не нормально. Бо автомобіль не повинен бути предметом розкоші, він має бути доступним пересічному українцю. Акцизи ж накладають на те, що або шкідливе, як алкоголь, або те, що вважається предметом розкоші, як, наприклад, в Радянському Союзі було золото. Має бути адекватний вільний ринок. Ці акцизи на авто створені для того, щоб нібито підтримати внутрішнього виробника. Цей «виробник» — «Укравто», яким керує Таріел Васадзе. Проте там нічого за всі ці роки не було зроблено для становлення українського автомобільного виробництва. До нас просто ввозять готові автомобілі корейського виробництва, тут прикріплюють умовно кажучи, дзеркало, і оформляють це як авто українського виробництва. Натомість на нові автомобілі іноземного виробництва ставлять акциз у розмірі 30…40 % від його вартості. Такої нахабності немає ніде. І тому українці стали купувати за кордоном вживані автомобілі. Щоб українці почали купувати нові й якісні авто, має бути заламана система цих неадекватних мит та акцизів на нові автомобілі іноземного виробництва. Розмитнення має бути прозорим, дешевим і швидким. Тоді зникнуть і контрабанда, і хабарі», — зазначив експерт.

Володимир Лановий наголосив, що поява в Україні великої кількості дешевих вживаних автомобілів призведе до банкрутства «Укравто».

«Це перший крок, щоб поламати стару корупційну систему з «Укравто». Через те, що на ринку з’явиться багато вживаних авто за адекватною ціною, український «виробник» збанкрутує, оскільки не зможе уже нічого продати. Крах «Укравто» призведе до оздоровлення українського ринку автомобілів. Це, звісно, ненормальний шлях, все можна було зробити цивілізованіше, але маємо, що маємо», — наголосив він.