Львівська обласна рада створила дві тимчасові комісії. Одна розглядала питання використання коштів на ремонт доріг в області, інша ж вирішувала цілу низку проблемних питань, з якими зіткнулась на території області «Львівська залізниця» – починаючи від захоронення останків жертв тоталітарного режиму, які знайшли на станції Підзамче і закінчуючи передачею Сихівського моста. Що вдалось з’ясувати та вирішити цим комісіям в інтерв’ю Вголосу розповів депутат Львівської облради, член фракції БЮТ, який є головою цих обох комісій,  Ігор Сенишин.

Чому депутати вирішили перевірити хід ремонтів доріг в області?

Цього року на ремонт доріг заплановано 27,5 млн. грн. і наша постійна комісія (промисловості і будівництва – Вголос) дуже довго працювала з місцевими радами, щоб якнайкраще розподілити ці кошти. У підсумку ми напрацювали механізм розподілення коштів – які дороги потрібно ремонтувати в першу чергу. Комісія видала документ за підписом голови, як вона бачить розподілення цих коштів. Відповідно до цього переліку місцева влада мала провести тендери і почати освоювати кошти.

Але кошти почали виділяти не на ті дороги, які визначила профільна комісія Львівської обласної ради. Думку депутатського корпусу просто проігноровано. Тому є конфлікт обласної ради і адміністрації, яка повністю проігнорувала бачення депутатів.

Станом на 1 вересня близько 7 млн. грн., тобто 25% грошей ще не почали освоювати. Про що це говорить – ці кошти були неефективно розподілені, чиновники на місцях були не готові ці кошти освоювати. Інше питання чому так сталось: чи вони не провели тендери, чи не ті підрядники були вибрані, чи дороги технічно були не готові…

Відповідно, оскільки адміністрація проігнорувала рішення облради, то на наступний рік оцей перелік ми пропонуємо затверджувати окремим рішенням обласної ради. Що не дасть можливість потім змінювати той перелік. Вийшло як: сьогодні розказують, що немає грошей на дороги, а в нас 25% з виділених коштів просто не освоїли. Крім того, є багато питань по якості тих доріг.

Зараз тимчасова комісія працює і вона рекомендувала голові Львівської ОДА видати розпорядження і станом на 1 вересня призупинити фінансування тих об’єктів, де роботи ще навіть не почались. Ще максимум місяць, а далі ніякі асфальтні роботи проводити не можна – температурний режим вже буде не той.

Чи буде комісія ставити питання про відповідальність у Львівській ОДА того управління, яке затвердило новий список доріг, який суперечив списку облради?

Ситуація є парадоксальна. Коли відбувалась бюджетна сесія, я запропонував гроші на ремонт доріг закріпити за управлінням промисловості, яке очолює Немчінов. І управління активно працювало з комісією коли ми випрацьовували механізм розподілення коштів. Проте, коли дійшла мова до фінансування, виявився цікавий факт: згідно з бюджетним кодексом, кошти закріплені за управлінням фінансів. І виявилось, що Немчінов до тих грошей немає жодного стосунку – він не впливає на процес розподілу. Вони ж повинні моніторити хід виконання робіт, якість цих робіт. А виявилось що немає співпраці між управліннями.

І якщо завтра постане питання хто відповідальний за неефективне використання коштів – то немає з кого питати. Управління фінансів скаже – нам надали документи – ми профінансували, а управління промисловості скаже: а нас від цього процесу відсторонили. Тому ми і хочемо наступного року список доріг затвердити окремим рішенням. Бо в кожному рішенні є пункт «відповідальний за виконання».

Яка доля тих 7 мільйонів, які не встигли використати?

Ці кошти просто пропали. Звичайно, їх можна буде використати наступного року. Але з нашою інфляцією наступного року це будуть зовсім інші гроші. Це просто злочин, коли кошти є і нічого не зробити. Я розумію, що вони ще може не надійшли. Але нормальна практика робити в борг, адже гроші все одно виділять.

Як сталось, що з’явився новий список?

Мені тяжко про це говорити. Не знаю, хто автор цього документу. Я розумію, що в новий список також внесли дороги, які потребують ремонту, але те, що не всі кошти були освоєні говорить про те, що кошти використали неефективно.

Ще одна комісія займалась проблемами «Львівської залізниці». Що вдалось вирішити, а які проблеми так і залишились?

Комісія була створена тоді коли до голови ЛОР звернувся начальник Львівської залізниці з дуже великим переліком питань, які стосувались сприяння влади роботі Львівській залізниці. Це підприємство є одним з найбільших платників податків в регіоні, а начальник залізниці скаржився на те, що органи місцевого самоврядування повністю ігнорують підприємство. Питань було дуже багато, ми взяли ті питання, які дотичні до обласної ради і спробували їх вирішити.

Перше питання, яке ми допомогли вирішити – це знайдені останки жертв тоталітарного режиму на станції Підзамче. Львівська залізниця встановила там капличку, меморіальний знак, замовила виготовлення 500 домовин, замовила проведення експертизи останків і проблема виникла в чому – міська рада ніяк не давала дозвіл на перезахоронення. В чому полягає парадокс – підприємство працювало, а рештки зберігались в гаражах в целофанових пакетах. Це ж не нормальна ситуація – люди працюють, а поряд в гаражах кістки зберігаються! Ми апелювали до міського голови, до міської влади і врешті ці останки були вивезені в сторону Мурованого. З перепохованням ситуація не вияснилась, але хоча б люди на підприємстві змогли нормально працювати.

Чому міська рада не дає дозволу на перепоховання? Це має бути рішення сесії чи виконкому?

Це має бути вольове рішення виконкому. Мало би бути. А чому його немає… Мені важко про це говорити. «Львівська залізниця» зі свого боку зробила все що змогла – поставила і освятила каплицю, проплатила експертизу, це ж все серйозні речі… Міська влада, розуміючи, що вона в цій ситуації не права, просто забрала рештки і ніби конфлікт вичерпано. Взагалі ситуація до парадоксальної доходила. Коли залізниця сказала, що за свій кошт поставить капличку і меморіальну дошку, міська рада замість того, щоб подякувати, сказала – ви тільки, як капличку ставити будете, з нами погодьте…

Ще одне проблемне питання – електропостачання військового містечка в Черлянах?

Коли в Черлянах ліквідували військову частину, житлові будинки передали на баланс Городоцької міської ради, але залишилась проблема електропостачання – всіма комунікаціями надалі займалась «Львівська залізниця». З одного боку залізниця не може вкладати кошти в це майно, бо воно їй не належить, з іншого боку Городоцька влада не має достатніх ресурсів, щоб утримувати це майно. Траплялись вимкнення електроенергії, люди відразу страйкували, класична ситуація. Ми пішли таким шляхом – найшли інвестора, який зараз займається оформленням всіх документів і він бере на себе електропостачання військового містечка. Люди тішаться, бо ми вирішили питання, яке роками не вирішувалось. Це дуже принципове питання, і я вважаю його вирішення важливим досягненням комісії.

Інше «електроенергетичне» питання  – розподільчий пристрій на станції Клепарів від якої живляться мікрорайони Рясне та Левандівка. Цей розподільчий пристрій є на балансі заводу «Електрон», знаходиться на території Львівської залізниці, а електроенергію через нього подає «Львівобленерго». Відповідно, всі витрати за обслуговування пристрою несла Львівська залізниця. Зараз ми домовилися до того, що залізниця підпише договір з «Електроном» про обслуговування. Відповідно вона і надалі буде обслуговувати пристрій, а «Електрон» буде відшкодовувати кошти. У свою чергу «Львівобленерго» відшкодовуватиме втрати «Електрону». Довший час ситуація не вирішувалась, але ми звернулись до «Електрону», до «Львівобленерго», вони поставились з розумінням. Зараз підписуємо угоди. А до того, було як: тільки траплялась якась аварія, скликались екстрені наради і завжди казали «давайте вирішимо з електропостачанням, а там розберемось» і, звичайно, не розбирались.

Також комісія займалась питанням передачі на баланс дитячої залізниці, втім рада відмовилась від цього, як розвиватиметься ситуація далі?

Питання дитячої залізниці для нас принципове. Позиція комісії була яка – закріпити за приміщенням на вул. Франка дитячу залізницю. Приміщення належить обласній раді, але це спірне питання – оскільки залізниця там знаходиться з 50-х років. Тому було бажання комісії закріпити 1 поверх за залізницею, щоб вона могла розвивати і вкладати гроші в приміщення. Але рада не пішла на це, а дала будівлю в оренду на 10 років. Але це вже є позитив, бо підтверджує статус залізниці, чому вона там знаходиться. З іншого боку, Львівській залізниці буде дуже тяжко переконати в Києві, чому вона хоче вкласти мільйон-два в орендоване приміщення. До Євро-2012 вони хочуть зробити там додаткові станції, зробити її справді окрасою міста. Але це питання заполітизували. Думаю, пройде трохи часу і ми повторно внесемо його на розгляд сесії.

Бо складається дивна ситуація – приходить інвестор і каже давайте я вкладу гроші в дитячу залізницю. А рада бере і відмовляється, при цьому власних коштів теж немає. До того ж, мова не йде про якісь абстрактні інвестиції – дитяча залізниця у всіх на виду і відразу буде видно чи там щось робиться чи ні. Це питання просто зробили політичним.

На сесії частина депутатів виступала проти, мотивуючи тим, що приміщення передадуть у власність залізниці. Можливо, депкорпусу просто погано пояснили, що йдеться про передачу на баланс, а не у власність?

Депутатський корпус – це розумні і досвідчені люди. Вони прекрасно знають і розуміють різницю між передачею на баланс і передачею у власність. І коли кричали, що завтра приміщення викупить комерційна структура – це теж робилося свідомо, щоб громадськості показати, що в раді йде черговий дерибан. Всі ж прекрасно розуміли, що ніхто нічого з тим приміщенням не зробить. Більше того, ми в проект рішення вписали пункт «без зміни цільового призначення» – для того, щоб вберегтись від подібних закидів. Це питання свідомо «заговорили». Але я думаю, ми до цього питання повернемось і буде розуміння.

І давайте не будемо забувати також того, що питання слухається в судах і залізниця заявляє, що це її приміщення. І зараз залізниця пішла нам на зустріч – підписала договір оренди і автоматично визнала, що це приміщення не є їхнє. Відповідно, всі судові спори припиняються. І залізниця на це пішла тільки, щоб вберегти дитячу залізницю. 

Також комісія займалась вирішенням проблеми Сихівського мосту, чи вдалось зрушити питання?

Сихівський міст – був колись побудований і профінансований Львівською залізницею. Цей міст до останнього часу знаходився на балансі залізниці. Уявляєте собі ситуацію – коли міст збудований для міста, місто його експлуатує, а на балансі він знаходиться далі у залізниці. І залізниця займалась його утриманням, змушена була його амортизувати. Комісія це питання вивчила і ми на сесії прийняли рішення – Сихівська районна приймає міст до себе на баланс, а Львівська залізниця, відповідно, передає. Це показує відношення міста до таких великих підприємств – залізниця побудувала, подарувала, а місто, з невідомих причин, не брало на баланс. Тому ми пішли шляхом рішення сесії облради, яке є обов’язковим до виконання, і таким чином зрушили питання з місця.

Ще одне нехороше питання – теплопостачання. Залізниця має з десяток котелень і постачає тепло і гарячу воду міським ЖЕКам. На сьогодні, ЖЕКи заборгували більше мільйона гривень. Залізниця заплатила за газ і зараз не може закупити новий газ через заборгованість. Брати кошти, які надійшли за перевезення пасажирів чи вантажів вона немає права. Тобто за газ вона може заплатити тільки тими коштами, які отримала від продажу теплопостачання. Ми вже звертались до міського голови – може зірватись опалювальний сезон. Розуміння міського голови є, але розрахунки не покращились. Міський голова задекларував, що ці котельні він забере на баланс міста. Залізниця погодилась провести ремонти, щоб передати ці котельні у повністю в робочому стані. Розглядаються різні варіанти щодо реструктуризації боргу, але зрушень немає. І знову почнеться опалювальний сезон і буде конфліктна ситуація. Звертались до міської влади, ніби розуміння є, але немає нормальної співпраці з міським головою. Це ми також бачимо і по питаннях підготовки до Євро-2012. Якісь потуги ніби робляться. Співпраця між містом і областю мала б бути набагато тіснішою.