На офіційному сайті зазначено, що термін видачі закордонних паспортів у звичайному порядку – до двадцяти днів, а при терміновій необхідності – протягом 7 робочих днів. Але у працівників центрів надання адміністративних послуг зовсім інша відповідь щодо термінів видачі: у кращому випадку – три місяці, а при необхідності – близько двох місяців.

Що ж насправді відбувається з оформленням закордонних паспортів, на який термін видачі варто розраховувати і коли налагодиться цей процес, ми дізнавалися у керівника ЦНАПу на вулиці генерала Чупринки, 85 – територіально підрозділу, що у Львові, Зоряни Лень.

Поясніть, будь ласка, чому виникає така суттєва розбіжність між термінами виготовлення паспортів, які вказуються на вашому офіційному сайті, та тими термінами, які ви вказуєте клієнтам на місці?

Щодо термінів виготовлення: друком у нас займається Київ – поліграфкомбінат «Україна», а ЦНАПи здійснюють тільки прийом документів, передачу їх на опрацювання в територіальний підрозділ міграційної служби. І, відповідно, коли вже з Києва паспорти приходять в міграційну службу, вони передаються по акту прийому-передачі до нас у ЦНАПи. Наразі затримка відбувається на рівні поліграфкомбінату та, вочевидь, пов’язана з дуже великим попитом у зв’язку з введенням безвізового режиму. І тому паспорти виготовляються до трьох місяців.

А чому у ЦНАПах пропонують проводити реєстрацію в електронну чергу близько опівночі?

Зазвичай всі системи оновлюються близько дванадцятої години ночі – система електронної черги також. Через те, що є великий ажіотаж і попит на закордонні паспорти, всі люди очікують дванадцятої години для здійснення реєстрації у нас на сайті. Зараз правила попередньої реєстрації у нас змінилися: ми забрали живу чергу. Система запису в нас оновлюється раз на робочий тиждень і, відповідно, на цілий робочий тиждень відкриваються вільні години та дати.

Чому забрали «живу» чергу, адже не усім зручно користуватися електронним варіантом реєстрації?

Були певні зловживання з боку заявників: складалися додаткові списки, знаходилися охочі допомогти мешканцям за додаткову плату – народ почав купувати талони в чергу через третіх осіб, з’явилися різні корупційні схеми. Деякі вночі приходили займати чергу. Це також пов’язано із чинною системою децентралізації, а саме з тим, що місто Львів може приймати людей із районів, якихось інших міст – відповідно, у нас тридцять відсотків людей не є львів’янами. Це Пустомитівський і Жовківський райони, Червоноград, Сокаль, Стрий, Миколаїв, Дрогобич. Також є багато людей із навколишніх сіл, які приїжджають саме до Львова. У селах і районах взагалі відсутні міграційні служби, тому такий ажіотаж триває. А Львів має хорошу альтернативу: тут можна звернутися як у ЦНАПи будь-якого району, де є по дві робочі станції, так і у територіальні підрозділи міграційної служби. Також додатковим сервісом є паспортні столи – це державне підприємство. Отже, для спрощення процедури та уникнення корупційних схем і прибрали живу чергу.

Чи спростилася процедура отримання закордонного паспорту у порівнянні з минулими роками?

Сама процедура оформлення не є складною. Ми тут на місці приймаємо, автоматично заповнюється заява-анкета, фотографуємо – все на місці. Оплатити послуги виготовлення паспортів відтепер також можна у нас готівкою або за допомогою картки у терміналі, встановленому поруч. А ось процедура попереднього запису – це зовсім інша справа. Ажіотаж  не спав – все розписується буквально за лічені хвилини як на нашому сайті міської ради, так на сайті міграційної служби. Ще, можливо, є варіанти запису на сайтах державних підприємств, тому що там іде додаткова оплата. Не кожен мешканець може собі дозволити цю додаткову оплату. Але якщо людям необхідно негайно виїхати, то, звичайно, вони мають право вибору, куди звернутися. У нас у кожному офісі є два комп’ютери вільного доступу з виходом в інтернет – люди можуть ними безоплатно користуватися, заходити на сайт та здійснювати реєстрацію, якщо вдома це зробити неможливо.

 

Наталія Сергієнко, «Вголос»