У космосі сфотографували «рій» комет

Незвичайні фотографії молодої зірки HD 172555 в сузір'ї Павича, які вказали на присутність цілого «рою» комет, які рухаються в бік світила і періодично стикаються з ним, отримала орбітальна обсерваторія «Хаббл».

«Як показують знімки з «Хабблу», ці об'єкти виглядають і рухаються, як комети Кройца в Сонячній системі, що періодично згоряють при зближенні з Сонцем. Тим не менш, поки ми не знаємо їх складу, ми не можемо говорити, що це комети. Потрібні додаткові спостереження для того, щоб зрозуміти, чи є вони кам'янистими небесними тілами, як астероїди, або льодяними, як комети», — заявила Керол Греді (Carol Grady) з Центру космічних польотів імені Годдарда в Меріленді (США), повідомляє сайт космічного телескопа.

Греді і її колеги зробили це відкриття, спостерігаючи за допомогою інструментів «Хабблу» і кількох інших телескопів НАСА за нещодавно відкритою зоряною системою HD 172555, яка вважається однією з найбільш незвичайних «сусідок» Сонця, знайдених астрономами за останні роки.

Ця зоряна система, як розповідає Греді, є немовлям за космічними мірками – вона народилася приблизно 23 мільйони років тому, і в ній ще не завершились процеси формування планет і малих небесних тіл. Вона віддалена від Землі всього на 95 світлових років, що дозволяє вченим вивчати найдрібніші деталі цієї новонародженої «зіркової сім'ї».

Головною причиною того, чому HD 172555 цікавить астрономів, є те, що в 2009 році телескоп «Спітцер» виявив можливі натяки на те, що нещодавно поблизу цієї зірки відбулося «планетне ДТП». Два невеликих зародки планет розміром з Меркурій зіткнулися один із одним, в результаті чого один з них був зруйнований, а другий – майже повністю випарувався.

Крім уламків і хмари розжареного газу, що виник після зіткнення планет, вчені відносно недавно знайшли біля HD 172555 велику кількість комет, виявивши сліди нетипових для зірки елементів – кальцію – в її спектрі. Це відкриття змусило вчених з НАСА перевірити, чи дійсно існують ці комети, використовуючи «Хаббл».

Для цього Греді і її колеги проаналізували ультрафіолетову частину спектру HD 172555, намагаючись знайти сліди інших «кометних» елементів і виміряти швидкість руху їхніх носіїв, орієнтуючись на червоне зміщення їх ліній. Як виявилося, вони дійсно існують, і разом з тим рухаються з дуже високою швидкістю – 580 тисяч кілометрів на годину – у бік зірки.

Як вважають вчені, обидва цих відкриття говорять про те, що «Хаббл» побачив хмарку з газу, що виникла на місці розірваної і розтопленої HD 172555 комети, чиї останки продовжують рух у бік зірки.

Поки не зрозуміло, чи є цей об'єкт аналогом комет Кройца, що зближуються із Сонцем на мінімально можливі відстані і періодично згоряють в його атмосфері, або ж звичайним астероїдом, який був викинутий в бік HD 172555 внаслідок зіткнення зародків планет.

Вчені перевірять обидві ці гіпотези під час подальших спостережень, для чого вони спробують знайти сліди водню і кисню в спектрі зруйнованої комети, які вкажуть або спростують наявність води в кометі або астероїді-«камікадзе». Якщо існування комет підтвердиться, то тоді вчені спробують знайти невидиму для нас планету-гігант, яка повинна «диригувати» їхнім рухом.

ЗА ТЕМОЮ