Дослідження опубліковано в журналі Scientific Reports.

Один з авторів нової роботи Майкл Крейг (Michael Craig) пояснює: «Останні дослідження показують, що системи пам'яті підсилюють слабкі нові спогади, «повторюючи» їх: активність мозку, вперше зазначена під час навчання, автоматично відтворюється в наступні хвилини. Це особливо помітно під час сну або відпочинку в тиші, коли ми не зайняті сприйняттям нової сенсорної інформації».

Учені розробили тест, що дозволяє визначити, наскільки детальним виявився новий спогад. У першому експерименті взяли участь 60 добровольців у віці від 18 до 31 року. Волонтерам показали 60 фотографій добре знайомих об'єктів (наприклад, дерев або стільців), потім їх розділили на три групи.

Перша протягом десяти хвилин відпочивала в тиші, друга в цей же час виконувала інше завдання, яке потребує роботи із зображеннями, – грала в гру «знайди відмінності між малюнками». Третя група відразу приступила до наступного етапу експерименту: волонтерам демонстрували кілька десятків зображень, частину з яких вони вже бачили в першому досвіді. Інші картинки в цьому ряду були «обманками», схожими на перші фотографії, але з іншими деталями. Добровольцям потрібно було визначити, яке зображення вони бачать – вихідне або змінене.

Пізніше інші учасники теж пройшли цей тест. Ті, хто після першого завдання десять хвилин відпочиваву тиші, змогли набагато краще запам'ятати дрібні відмінності в зображеннях.

Тривалий час вважалося, що закріплювати отриману інформацію за допомогою відтворення нових спогадів допомагає тільки сон. Тепер дані показують, що цей механізм працює і в стані неспання – принципово важливо тільки мінімальна кількість сенсорної інформації.

Психологи планують вивчити, як відпочинок впливає на активність мозку під час запам'ятовування. Для цього добровольців, які проходять тест, обстежують методом електроенцефалографії. Такі дослідження допоможуть визначити, які зони мозку залучені в механізм автоматичного відтворення нових спогадів.

Ще одну серію експериментів вчені хочуть провести за участю добровольців старше 60 років, щоб дізнатися, як вікові особливості впливають на процес запам'ятовування. 

 

«Вголос»