Вчені з'ясували, чим «мертві» зірки приваблюють нові планети

Астрономи прийшли до висновку, що причиною формування планет у «мертвих» світил, наприклад, пульсарів, є їх рух з величезною швидкістю. На шляху зірки збирають пил і газ, які є «будівельними матеріалами» для нових планет.

Про це пише naked-science.

Майже всі відомі екзопланети знаходяться поруч з «нормальними» світилами. Але є винятки. Першою планетною системою, знайденою за межами Сонячної, стала система пульсара PSR 1257 +12. Розташована вона на відстані 2300 світлових років від нас. Надалі вчені виявили екзопланети поруч з іншим Пульсаром - PSR B1620-26.

Але як таке можливо? Пульсари - це зірки, які дуже маленькі, надзвичайно щільні і швидко обертаються. Такий катаклізм повинен або знищувати планети поруч, або «катапультувати» їх у далекий космос. При цьому залишки зірки також викидаються в міжзоряне середовище, і формування з них нових планет вчені вважають малоймовірним.

У червні 2017 Джейн Грівс (Jane Greaves) з Університету Кардіффа і її колега Уейн Холланд (Wayne Holland) з Британського астрономічного технологічного центру в Единбурзі представили нові висновки, які можуть пролити світло на таємницю утворення планет у «мертвих» зірок. Вчені спостерігали за Пульсаром Гемінга в сузір'ї Близнюків, віддаленим від нас на 800 світлових років. Ймовірно, поряд з ним є планета. Астрономи використовували інфрачервоний Телескоп Джеймса Кларка Максвелла, який розташований на Гаваях на висоті 4200 м над рівнем моря.

Поруч з Пульсаром Гемінга дослідники виявили дугу ударної хвилі, яка виникла через його рух крізь міжзоряне середовище нашої Галактики. Розрахунки показали, що матерія може «застрягати» в ударній хвилі, яку породжує пульсар. Так що частина спрямованих в бік «мертвої» зірки пилинок формують протопланетний диск, з якого потім утворюються планети. Аналіз маси пилинок показав, що формування екзопланет в цьому випадку цілком можливо. Підтвердити або спростувати отримані висновки допоможуть нові дослідження, які проведуть за допомогою чилійської обсерваторії ALMA, де є потужний мікрохвильовий телескоп.

«Вголос»