У  грудні 2016 року українські страхові компанії запустили проект прямого врегулювання збитків за ОСЦПВ. Станом на 1.01.2018 проект підтримують 18 з 54 українських компаній — членів МТСБУ. Клієнти цих СК здобули право вибирати компанію, де отримувати страхову виплату: або, як зазвичай, в компанії винуватця аварії, або — у свого страховика. Зазвичай, у другому випадку люди швидше отримували грошову виплату та уникали бюрократичних бар'єрів. Вартість полісів залишилася колишньою: страховики поліпшили сервіс для автомобілістів, але не підвищили тарифи.

МТСБУ, об'єднання українських страховиків, через 12 місяців після запуску проекту підсумувало результати ініціативи. Наступні показники демонструють, як врегульовувалися страхові випадки з грудня 2016 по листопад 2017 за новим методом — «на пряму»:

• кількість виплат — майже 7500 випадків;

• сума виплат всім постраждалим — 112,8 млн грн;

• середній розмір виплати клієнту — 15 420 грн;

• середній термін очікування виплати — 48 днів.

Найбільш відчутна зміна для автомобілістів — прискорення виплат за ОСЦПВ. Середній термін виплати грошей при врегулюванні за стандартним методом в компаніях-учасницях проекту становить 73 дні. Середній термін виплати грошей у компаніях, які не приєдналися до проекту, становить 81 день. Виходить, що людям, які першими випробували послугу, страхова компанія виплачувала гроші на ремонт транспорту майже вдвічі швидше, ніж в інших випадках. При цьому суттєво не змінився розмір компенсацій, адже як і раніше застосовується традиційна формула розрахунку матеріального збитку.

Переваги нового сервісу

Важлива перевага для автомобілістів — впевненість, що вони отримають допомогу та виплату від своєї компанії, а не будуть сам на сам боротися з чужим страховиком. Не треба шукати незнайому компанію, чия найближча філія може бути розташована в іншому місті. Не треба зустрічатися з незнайомими людьми, які, можливо, не дуже прихильно налаштовані до чужинця (їм доведеться розлучатися з грошима). Не треба чекати виплати місяцями, а іноді ще дзвонити та писати, щоб про тебе не «забули». Поки не можна позбутися бюрократії, але вдається звести до мінімуму стрес, який вона викликає.

Також свою користь отримують компанії — підвищення довіри та лояльності клієнтів. Отримавши підтримку в складній ситуації, людина буде оформляти поліси у цього страховика і радити знайомим його послуги. Компанії, що піклуються про клієнтів, поповнять базу клієнтів лояльними, а не випадковими людьми.

Як водієві застосувати пряме врегулювання

Кожному українському автомобілісту доступний новий сервіс. Ось два правила, яких треба дотримуватися:

1) стати клієнтом компанії — учасниці проекту — купити в неї ОСЦПВ;

2) постійно возити з собою поліс ОСЦПВ (після завершення терміну дії — оформити новий).

Скористатися новим сервісом можливо не після кожної аварії, а тільки якщо ця подія відповідає трьом критеріям:

• сталося зіткнення двох машин: техніка пошкоджена, але люди не постраждали;

• водії тверезі і знайшли компроміс щодо того, хто винуватець, а хто постраждав;

• обидва водії володіли дійсними полісами компаній, що беруть участь в проекті.

Возити поліс ОСЦПВ зобов'язаний кожен автомобіліст, а на обставини аварій більше впливає випадковість, ніж дії людей. Отже, з боку страховиків до водія висувається одна вимога — оформити поліс у компанії, яка бере участь в проекті МТСБУ. В принципі, кожна людина здатна виконати цю вимогу. Якщо в місті немає філії однієї з потрібних компаній, придбати ОСЦПВ можна в інтернеті з доставкою до  будь-якої  філії  «Нової пошти».

Перспективи проекту для ринку страхування

Генеральний директор МТСБУ Володимир Шевченко розповів про поточну мету організації, яку він очолює: «Наші плани на 2018 рік — розвивати та розширювати систему прямого врегулювання виплат, щоб її перевагами могло скористатися якомога більше автовласників».

Існує два сценарії, як МТСБУ буде досягати поставленої мети. Перший: прийняття парламентом нової редакції Закону про ОСЦПВ, який зобов'яже всі компанії впровадити пряме врегулювання. Другий: страховики, можливо, не всі, але більшість, приєднаються до проекту за власним бажанням і за рекомендацією Моторного бюро. У будь-якому випадку, відносини між страховиками та автомобілістами стануть ліпшими: клієнтам буде комфортніше отримувати виплати, а компаніям буде простіше підтримувати репутацію та допомагати автомобілістам.