Одразу після того, як Верховна Рада України ухвалила два проекти законів: перший — № 8487, який знижує акциз на вживані автомобілі, другий — № 8488, який вводить великі штрафи за користування «бляхами» на території України, керівник «Автоєвросили»  Олег Ярошевич у прямому ефірі в Facebook спалив свій нерозмитнений Land Rover.

Про те, що не влаштовує власників автомобілів на «єврономерах» у нових законах та, що мала зробити влада, щоб нарешті вирішити питання з нерозмитненими автомобілями, ІА «Вголос» поспілкувалася з очільником «Автоєвросили» Олегом Ярошевичем.

Що не так із законопроектами № 8487 та № 8488?

Ці закони я сприймаю як великий обман. «Автоєвросила» та інші громадські організації подали правки до законопроекту про розмитнення автомобілів на «єврономерах». Проте нас пошили у дурні, бо з 147 правок, які були подані, 146 наших відхилили. Прийняли лише правку від комітету Южаніної. Депутати нас одурили. Після такого голосування у мене склалось враження, що у Верховній Раді засідають люди, між якими є корпоративна змова. Адже у цьому випадку народні депутати відстояли інтереси багатих власників автомобільного бізнесу. Влада нас ошукала. Замість того, щоб все відбувалося прозоро та зрозуміло, почалися маніпуляції.

В чому маніпуляції?

От коли з екранів телевізорів, у ЗМІ нам провладні економічні аналітики розказують, що розмитнення автомобілів відповідно до цих законів, коштуватиме 500…700 євро, вони не кажуть, що це лише плата за акциз. Бо якщо ще додати 20 % ПДВ, ввізне мито 10 % і 5 % зборів до Пенсійного фонду, то, якщо автомобіль старший 2010 року, вартість його розмитнення буде на 120…150 % вищою від тої ціни, за яку його купили за кордоном.

У Раді кричать, що закони мають бути однакові для всіх. Але самі народні обранці приймають обмеження, які не дають можливості звичайному українцю мати доступний автомобіль. Наші депутати, чиновники та влада загалом хочуть, аби для простих українців автомобіль був розкішшю, тоді як у цивілізованому світі автомобіль — це засіб пересування.

«Українці платитимуть державі за розмитнення 150 % від вартості авто»

Які у вас були вимоги до парламенту?

У нас до влади були лише три вимоги. Ми хотіли, щоб депутати прийняли закон про розмитнення, а не перехідні положення, та щоб були внесені відповідні зміни до Митного та Податкового кодексів України — це вони прийняли. Другою вимогою було зняти обмеження з ввезення на територію України автомобілів, які не належать до категорії «євро 5». Ми уже документально довели, що в угодах між ЄС та Україною немає такої позиції, як заборона ввезення автомобілів, категорія яких не є «євро5». Наступною нашою вимогою було те, щоб автомобілі були доступними для пересічних українців. Ми мали на увазі, щоб усі розмитнювали авто за однаковими та зрозумілими правилами. Якщо ми підрахуємо вартість розмитнення нового автомобіля, то це коштуватиме орієнтовно 40 % від вартості самого транспортного засобу. Тоді як розмитнення вживаного авто, через коефіцієнт віку, стане значно дорожчим і перевищить вартість автівки. Це можна було б зрозуміти, якби всі українці були настільки заможними, що купувати вживані автомобілі для нас не було б сенсу. Але ми всі знаємо, що це не так: у нас люди виживають, молодь виїжджає на заробітки, більшість живе за межею бідності. А тому, відповідно до цього закону, багаті, які можуть собі дозволити купити нове дороге авто, платитимуть менше, а бідні, яким автомобіль потрібен, як засіб пересування — повинні заплатити на 150 % більше за вартість авто.

Українець має право у цій державі. Й якщо народні депутати забули про це, я їм пропоную прочитати статтю 5 Конституції України. Наші нардепи ліплять із себе «царьків». Вони з одного боку розказують, що вони турбуються за долю України, а з іншого діють в інтересах олігархів та своїх.

А як же тоді екологія?

Нам дуже часто висувають претензію: мовляв, ці автомобілі неекологічні, ми з України зробимо звалище вживаних авто тощо. Мені є що відповісти на це. По-перше, хіба це екологічно, коли автомобілі на українській реєстрації, яким більше 22 роки — «жигулі», «волги», «ланоси», «славути» — їздять країною? Якщо нам забороняють їздити вживаними автівками, яким більше десяти років, отже, і ці автомобілі потрібно заборонити.

Далі: одне з найбільших звалищ ядерних відходів буде на території України, у Чорнобильській зоні, і чомусь тут за екологію влада не переживає, а лише турбується за викиди, які здійснюють автомобілі на «єврономерах». Так, екологія — це важливо. Але чи думають про неї наші народні депутати, коли не без мовчазної згоди Верховної Ради, вирубують Карпати і дорогий ліс-кругляк прямує у ЄС? Чому тут укотре з’являються подвійні стандарти?

Але ж у Європі заборонені автомобілі, які шкодять екології. До того ж, там є податки на вживані авто.

У Європі, щоб вперше поставити на облік автомобіль, він має пройти технічний огляд і там йому дається оцінка щодо допущення до міжнародного руху. Відповідно, якщо у нього в техпаспорті написано «євро 3», йому в жодній країні світу не заборонять користуватись цим транспортним засобом. Українці здебільшого купують саме такі вживані авто. І коли провладні експерти розказують, що у ЄС діє заборона на «євро 3» — це неправда.

У Європі справді є податок на вживані автомобілі. Такі збори можуть бути і в Україні, але тоді, коли у наших громадян будуть доходи, як у європейців.

А як же сплата податків при розмитненні?

Коли ми тільки з’явилися, нас стали звинувачувати у тому, що мовляв, ми не хочемо платити податки. Ми хочемо платити, але вимагаємо справедливий закон, який дасть нам можливість заплатити. Ми не хочемо, щоб на нас наживалися олігархи.

А що із штрафами, які ви будете змушені платити, якщо не розмитните авто?

Я погоджуюсь, що такі штрафи мають бути. Ми навіть показували урядовцям «діри» в цьому законі, завдяки яким можна буде завозити нерозмитнене авто в Україну.  Але щоб діяв закон про штрафи, мав би бути і закон, який би дозволив нам розмитнити авто за адекватною ціною. Ми протестуватимемо проти цих законів. І це триватиме доти, доки законотворець не стане на наш бік.

Що мала б зробити влада, щоб «євробляхарі» були задоволені?

Влада й справді могла нарешті поставити крапку в історії з автомобілями на «єврономерах». Для цього з калькуляції акцизної плати потрібно було забрати вік автомобіля. Тоді вартість розмитнення автомобіля для всіх українців — і бідних, і багатих — буде рівною: приблизно 40 % від вартості транспортного засобу. Ми вимагали дати можливість ветеранам АТО, зокрема, тим людям, котрі отримали інвалідність, інвалідам першої і другої груп та багатодітним сім’ям розмитнювати автомобіль безкоштовно. Ми також вимагали, щоб техогляд автомобілів зробили обов’язковою процедурою: всі авто мають проходити такий огляд, як це є у країнах Європи. Бо найбільшою небезпекою на дорогах є не «євроблахарі», а ті авто, які вже десятки років не проходили технічний огляд.

«Замість кредиту в МВФ, можна було зробити розмитнення авто доступним»

Чому нардепи не прийняли ваших пропозицій?

Ми два з половиною роки боремося за прийняття одного невеликого закону і ніяк не можемо добитись поступків саме від олігархів. Депутати — це ставленики олігархічної системи. Легалізація автомобілів на «єврономерах» не вигідна передусім олігархам. Бо якщо підрахувати, то за нашими даними, в Україні є два з половиною мільйона автомобілів. Якби середня вартість розмитнення авто була тисячу євро, то в бюджет надійшло б 3,7 мільярда євро і це буквально за півроку. Натомість, уряд просить 3 мільярди доларів у МВФ в обмін на підвищення тарифів на газ для населення. Ми кажемо владі, а навіщо це робити? От є ми, ті, хто могли б чесно профінансувати свою державу. Прийміть адекватний закон: ми розмитнимо, а ви сплатите борги перед кредиторами.

Представники «Автоєвросили», судячи з відео, часто спілкуються з нардепами і не завжди мирно, чому ви їм не пояснювали вашу позицію?

Розмови власників автомобілів на «єврономерах» із народними депутатами завжди були емоційними. У людей уже вривається терпець: ти їм пояснюєш (нардепам. — Ред.), чому потрібно зробити так, а не інакше, а вони ніби живуть у паралельній реальності та продовжують говорити маячню. Люди, які керують країною, не можуть зрозуміти, що середньостатистичний українець не має грошей, щоб купити нове авто, у людей немає коштів, щоб платити за тарифи, які постійно зростають. Те, що хлопці говорять з народними депутатами на підвищених тонах, часто використовуючи нецензурну лексику — це свідчення того, що нам справді накипіло. Депутати — це звичайні державні менеджери, які уявили себе господарями цієї країни, царями, і це відчутно у спілкуванні з ними. Зрештою, подивитись на лексику нардепів, влади, складається враження, що нецензурщина — це чи не єдина мова, яку розуміють українські можновладці.

Евробляхеры задержали сына Порошенко

Опубліковано Сергеєм Коптеловим Четвер, 12 липня 2018 р.

«Автоєвросила» йтиме у парламент?

Два з половиною роки ми стоїмо на вулиці та відстоюємо права українців на доступні автомобілі. За цей час ми зрозуміли, що урядом керують недолугі ставленики олігархів на чолі з прем’єр-міністром Володимиром Гройсманом. Ми стикнулись із міністерствами, які навіть не розібравшись з суттю питання, штампують нам недолугі відписки. З такою владою Україна далеко не зайде. І ми разом з активістами «Автоєвросили» прийняли рішення про створення політичної платформи. Наразі ми ще не вирішили остаточно, чи піде «Автоєвросила» на вибори.

Для чого вам тоді політична платформа?

Загальнополітична платформа нам потрібна для того, щоб формувати вимоги до теперішньої влади, контролювати вибори, які проходитимуть в ОГТ, стежити за перебігом президентських, парламентських виборів. І якщо наші активісти вирішать, що вони готові йти до влади, щоб замінити цих недолугих чиновників та депутатів, ми їх підтримаємо.

«Пропонуватимемо  українцям ставати інвесторами тих чи інших політсил»

Хто їх фінансуватиме?

Ми вважаємо, що кожен українець — це інвестор своєї держави. І ми пропонуватимемо українцям ставати інвесторами тих чи інших політсил. Бо зараз наших парламентарів фінансують олігархи, відповідно тому, усі закони прописують під них, а не задля добробуту українських громадян. Ми хочемо, щоб було, як у Запорізькій Січі, коли зобов’язання перед народом було найважливішим. Ось у такому форматі ми готові висувати кандидатів у народні депутати.

У тому, що проблема із «євробляхами» й досі не вирішена, є політична складова?

Проблемою авто на «єврономерах» зараз активно спекулюють народні обранці та навіть колишні чиновники.  Ніхто її не хоче вирішувати на користь людей, навпаки — усі намагаються на цьому спекулювати. Гадаю, що це пов’язано також із тим, що у нашій громадській організації є велика кількість людей, якими можна скористатися, як згуртованою силою, яка може надати тому чи іншому політику необхідну кількість голосів.

Скільки членів у ваші організації?

У нашій організації станом на минулий місяць було 260 тис. членів.

Ви спалили свій автомобіль: у цьому була необхідність?

Спалити свій автомобіль — це було моє право на знак протесту на дії Верховної Ради України. Мій автомобіль — це моя особиста річ. І так, мене звинувачували у тому, що його можна було віддати на фронт чи ще кудись, проте я мусів його спалити через інформаційну блокаду. Бо олігархи через свої ЗМІ, які контролюють інформаційний простір України, через проплачених експертів оголосили, що закони, які прийняв Парламент, — це перемога «євробляхарів». І мені потрібно було довести усім, що це не правда, що насправді нас обдурили.

В тему: 

Ось як одна із авторів законів про розмитнення вживаних авто, депутат від “Блоку Петра Порошенка”, голова Комітету Верховної Ради України з питань податкової та митної політики Ніна Южаніна коментує те, як вона купляє автомобілі.

Коментар Южаніної — з 45 секунди.