Нещодавно представник президента у Верховній Раді Руслан Стефанчук запропонував запровадження двопалатного уряду в Україні. Він підкреслив, що серйозною проблемою Верховної Ради є змішана система виборів, яка себе не виправдала і додав, що проблему можна вирішити, створивши двопалатний парламент. ІА «Вголос» дізналось у експертів, наскільки можливими є такі зміни і до яких наслідків призведуть.

Денис Богуш, політ експерт:

Двопалатний парламент потрібен для того, щоб у Раді з одного боку були представлені політичні партії, які мають популярність у суспільстві, а з іншого боку були представлені регіони. Україна пережила пропорційну невідповідність у закритих виборчих списках і вийшло так, що майже всі люди, які були у тих списках, були киянами. У зв’язку із цим у Верховній Раді не було прямого представництва регіонів України. Зараз таке представництво є за рахунок мажоритарників, тобто зараз у нас такий собі гібридний парламент. Якщо «нова команда» хоче зробити повноцінний двопалатний парламент, то необхідно розпочати із відкритих списків, повинна бути інша система виборів і ми повинні розуміти, як вибираються обидві палати. Тобто, далі все складно. У кожної країни є свої системи і яку із них обере Україна – невідомо. Може й взагалі буде ще один український варіант. Наразі я вважаю, що прогресом буде прийняття виборчого кодексу і проведення виборів за відкритими списками. Це могло б стати першим кроком до введення двопалатного парламенту в Україні.

З точки зору розвитку суспільства, ми можемо перейти на такий варіант уряду, але лише за умови  зміни виборчої системи.

Олександр Кочетков, політичний аналітик:

Розмови про двопалатний парламент в Україні не є новими. Ще у 2004-му році подібні розмови вела Юлія Тимошенко. Нею була запропонована модель із верхньою та нижньою палатою, де перша мала б повноваження розпускати другу і таким чином перезавантажувати владу. Те, що зараз пропонують у Зеленського, є фактично повторенням.

Коли я чую «А давайте зробимо двопалатний парламент», я запитую, а чому не шестипалатний? Чому не двадцятипалатний? Тобто, допоки не буде чітко розписаний функціонал верхньої і нижньої палати у владі, це не можна сприймати серйозно. Якщо у верхній палаті будуть так звані губернатори, тобто люди, які обираються від регіональних об’єднань (неважливо, області чи інші об’єднання), то це прямий шлях до федералізації країни. Я вважаю, що під час війни та загрози з боку Росії такі дії є неприпустимими. Саме зараз нам необхідна унітарна держава.

Якщо влада не дасть чіткий план, де викладе усі функції обох палат парламенту та не пояснить, як буде відбуватись просування регіональних інтересів, то це є дуже небезпечно, загрозливо і нам зараз цього точно не потрібно. Якщо це все буде прописано, нам дадуть розуміння функцій парламенту щодо усієї держави і її регіонів, тоді на цю тему можна буде дискутувати.

Ярослав Макітра, політолог:

У заяві представника Володимира Зеленського стосовно переходу України на двопалатний парламент були посилання на можливе повернення до референдуму часів Леоніда Кучми. Такі речі зараз є мало доречними і відверто застарілими. Чи потрібен Україні такий склад парламенту залежатиме від того, як саме він функціонуватиме. Говорити, що він притаманний лише федераціям недоцільно, адже двопалатний парламент існує у ряді унітарних держав.

Справжньою проблемою є якісний склад нашого уряду і те, що політика досі залишається найвигіднішим бізнесом

Чи вирішить це проблему в Україні? Я думаю, що ні. Я не думаю, що найбільшою проблемою нашої держави є той факт, що Верховна Рада складається із 450-ти депутатів. Справжньою проблемою є якісний склад нашого уряду і те, що політика досі залишається найвигіднішим бізнесом. Доки стан речей буде таким, доти у політиці й будуть відповідні персони, які представляють ті чи інші фінансово-промислові групи. Вони відстоюють власні грошові інтереси і звідси бере початок ця похідна діяльності парламентарів: по-перше, це низька якість самих депутатів і по-друге, це той факт, що усі вони є фінансово заангажовані. Тому, якщо усунути цю проблему, а саме зробити так, щоб бізнес людей не залежав від їх участі у Верховній Раді, тоді автоматично зросте і якісний склад парламенту, і його функціональність загалом.

Я не думаю, що зараз доречно говорити про двопалатний парламент, проте багато партій люблять грати на гаслах. Побутує думка, що у нас надто багато депутатів у ВР і необхідно зробити так, щоб їх було менше. Подібний популізм використовує багато партій. Кількість депутатів України відповідає середнім парламентам Європи. Але громадяни вважають, що парламент не працює (і тому є підтвердження), тому якщо їх буде менше, то це буде краще. Так можна дійти до того, що парламент треба розстріляти чи розпустити, але і це, на мою думку, не вирішить проблем.

Нехай зараз відбудуться ці парламентські вибори, щоб ми побачили, як функціонуватиме цей парламент і тоді вже модна буде піднімати тему зміни його структури.

Олександр Солонтай, експерт з політики:

Я думаю, що будь-які розмови про зміну самої структури парламенту, які тривають зараз, це все лише розмови «наперед». Для подібних змін необхідно триста голосів від наших депутатів. При сучасному складі Верховної Ради це неможливо, а ті, хто прийдуть після виборів, будуть зайняті іншим. В умовах формування уряду, коаліції, опозиції їм буде не до того. Також не варто забувати про перші невідкладні законопроекти та формування державного бюджету, тому я думаю, що у формуванні в Україні двопалатного парламенту не дійде до конкретних дій.

В принципі, у майбутньому таке є можливим, але необхідно дізнатись, що вирішить парламент стосовно реформи місцевого самоврядування. Необхідно спершу довести до логічного завершення децентралізацію, а вже тоді дивитись, як саме будуть відображатись потреби громад у Верховній Раді. Без усіх цих речей я вважаю неможливою зміну структури нашого уряду на двопалатний парламент.

Петро Олещук, політолог:

Наразі це суто теоретичні розмови, які за собою не мають жодної практичної бази. Нам необхідно розуміти, що двопалатний парламент має як свої переваги, так і недоліки. Це, звісно, не обов’язково федералізм. Двопалатний парламент переважно покликаний для збалансування кількості людей, які обираються усією державою, і представників, які обираються в регіонах.

Зараз я не бачу доцільності таких реформ, особливо на фоні потреби пришвидшити саме законодавчу діяльність. Справа в тому, що за наявності верхньої та нижньої палат, вони по черзі розглядають усі законопроекти і для прийняття того чи іншого закону обидві палати повинні його прийняти. Це банально робить довшою саму процедуру розгляду.

У майбутньому такі зміни можуть мати місце, але необхідно розуміти, для чого взагалі потрібний двопалатний парламент, усі його плюси і мінуси. Так, зараз ідуть розмови про таку реформу, але особисто я не розумію мотивації цих розмов, зараз це не є першочерговою проблему в Україні.