Багато нововведень Уряду суперечать Конституції та законам України.

Найголовнішим порушенням є те, що Постанова КМУ не відповідає нормам Конституції, бо Уряд обмежив ряд конституційних прав людини, зокрема:

– право на свободу та особисту недорканість (ст.29);

– право на свободу пересування (ст. 33);

– право на мирні збори (ст.39).

Обмеження можуть встановлюватись лише у разі введення надзвичайного стану (ст.64 Конституції) і указом Президента, затвердженим Верховною Радою.

Пам’ятаємо, що в нас введена надзвичайна ситуація, а це зовсім різні речі. Але давайте перейдемо до більш детального аналізу деяких пунктів Постанови.

За новими обмеженнями з 06.04 до 24.04.2020 року заборонено:

– перебування в громадських місцях без вдягнутих засобів індивідуального захисту, зокрема респіратора або захисної маски, у тому числі виготовлених самостійно;

Перелік засобів індивідуального захисту (ЗІЗ) визначається, зокрема, Технічним регламентом засобів індивідуального захисту, затвердженого постановою КМУ від 27 серпня 2008 року № 761 і включає в себе далеко не тільки маски та респіратори, як «роз’яснює» Уряд, а дуже широкий асортимент, в тому числі рукавички, наперстки, сонцезахисні окуляри, головні убори, сезонний одяг, взуття… Громадське місце – це будь-які будівлі/споруди, доступні або відкриті для населення. Сюди можна віднести під’їзди, підземні переходи, стадіони, зупинки громадського транспорту, ліфти, державні установи, медичні установи, церкви, магазини тощо (при цьому парки, сквери, дитячі та спортивні майданчики сюди не відносимо, бо їх взагалі відвідувати заборонено!) Отже за те, що гулятимете по вулиці без засобів вас не мають права оштрафувати. Головне вдягніть один з них (наприклад сонцезахисні окуляри), коли будете проходити повз зупинку або заходитимете в закрите приміщення.

Крім того, встановлюючи такі вимоги, КМУ зовсім забув, що відповідно до ст.ст. 16, 21, 37 Кодексу цивільного захисту України, громадяни мають право на забезпечення засобів індивідуального захисту, а Уряд зобов’язаний створити відповідні резерви та забезпечити своєчасне застосування засобів.

– переміщення групою осіб у кількості більше ніж дві особи, крім випадків службової необхідності та супроводження осіб, які не досягли 14 років, батьками, усиновлювачами, опікунами, піклувальниками, прийомними батьками, батьками-вихователями, іншими особами відповідно до закону або повнолітніми родичами дитини;

Тут все просто, але уявіть, якщо дитину буде супроводжувати прадід або двоюрідна тітка?! Це ж треба цілу купу документів носити, щоб довести родинні зв’язки!

– перебування в громадських місцях осіб, які не досягли 14 років, без супроводу повнолітніх родичів дитини. Те саме;

– відвідування парків, скверів, зон відпочинку, лісопаркових та прибережних зон, крім вигулу домашніх тварин однією особою та в разі службової необхідності;

Щодо парків та скверів, то їх переліки можна знайти у відповідних ухвалах міських, селищних, сільських рад. Але не у всіх парках затверджені межі, територія. Тим більше, ця територія/межі не позначені на місцевості. Про сквери я взагалі мовчу. Не завжди громадяни чи та ж поліція зможуть встановити та довести, що порушник знаходиться саме на території парку чи скверу. А якщо межі, територія не встановлені, то і відповідальність не може бути покладена на особу! Лісопарк – різновид парку, що таке лісопаркова зона невідомо. Так само не має визначення понять зони відпочинку та прибережної зони.

Ну і до домашніх тварин відносяться не тільки собаки та коти, а й хом’ячки, морські свинки, черепашки, рибки… Розумієтете, про що я!

– відвідування спортивних та дитячих майданчиків;

З цим також не так все просто. Бо, по-перше, хоч визначення їх передбачені відповідними Державнимим будівельними нормами (ДБН), не завжди можна встановити їх межі. Також ДБН передбачає спортивні, фізкультурно-оздоровчі відкриті споруди, до яких відносяться не тільки спортивні майданчики, а й фізкультурно-оздоровчі, а ще є поля спортивні та фізкультурно-оздоровчі, бігові та велодоріжки, штучні траси, такі як, смуга перешкод, структура до лазіння, альпіністська стінка і багато інших. Виходить, наприклад, що спортивне поле відвідувати не заборонено. Те саме з фізкультурно-оздоровчим майданчиком? Як його відрізнити від спортивного?

– продовжена заборона роботи закладів харчування, ТРЦ, фітнес-центрів та інших, з винятками магазинів продуктів хрчування, аптек, тощо. Але, відтепер, ці заклади повинні забезпечити не тільки своїх працівників засобами індивідуального захисту, але й відвідувачів;

– перебувати на вулицях без документів, що посвідчують особу, підтверджують громадянство чи її спеціальний статус;

За умови, що поліцією та нацгвардією посилено будуть патрулюватись вулиці, раджу носити з собою документи, щоб уникнути можливості затримання.

Пунктом 4 Постанови встановлено, що, зокрема, люди, які контактували з хворими коронавірусом, інфіковані, які переносять хворобу в легкій формі та віком 60+ потребують самоізоляції. Особи, які потребують самоізоляції, зобов’язані постійно перебувати у визначеному ними місці самоізоляції, утримуватися від контакту з іншими особами, крім тих, з якими спільно проживають.

Особам, які потребують самоізоляції (крім осіб, які хворі на COVID-19) та заявили про неможливість забезпечення піклування про них у період самоізоляції іншими особами, дозволяється відвідування місць торгівлі продуктами харчування, засобами гігієни, лікарськими засобами, медичними виробами, які розміщені на відстані не більше ніж 2 кілометри від місця самоізоляції, за умови використання засобів індивідуального захисту, зокрема респіраторів або захисних масок без клапану видиху.

Цікаво кому і куди повинні люди похилого віку заявляти, що немає кому піклуватись про них? А якщо люди живуть в селі, віддалених населених пунктах, де відстань до найближчих магазину, аптеки перевищує 2 км? Що в такому випадку робити? Хто їх забезпечить продуктами харчування і медикаментами? Відповіді на ці питання Уряд не дає.

Оскільки це порушення конституційних прав на свободу та свободу пересування, в разі необхідності залишити місце самоізоляції, рекомендую посилатись на норми ст. 29 та 33 Конституції України.

Повноваженнями складати протоколи про адміністративне правопорушення, наділені органи поліції. Притягуватимуть до відповідальності суди. Штрафи від 17000 до 34000 грн. Детально описувати процедуру розгляду справ про адміністративні правопорушення не буду. Якщо у вас виникне така ситуація, обов’язково коротко зазначте в протоколі, що зі звинуваченнями не погоджуєтесь і вкажіть одну або кілька причин з тих, що тут описані, Я не закликаю нікого не виконувати карантинні обмеження, які набрали чинності сьогодні. Але, якщо з вами таке трапиться, то зможете «відбитись». Озброєний – проінформований! Шанси на успіх високі! Думаю, ніхто не хоче віддавати свої зароблені гроші, особливо в ці тяжкі часи, через невизначеності в законодавстві або неправомірні дії працівників поліції.

Тарас Гораль, юрист, спеціально для “Вголосу”