Левко Захарчишин – заступник голови Львівської обласної ради, член ГП „Пора”

Пане Левку, прокоментуйте, будь ласка, останні події, пов’язані зі звільненням чотирьох голів РДА. Як ведомо, “Пора” у обласній раді підтримує “Нашу Україну”…

Перш за все треба зауважити, що це чисто політичний процес. З одного боку була дуже жорстка конкуренція на виборах фактично між союзниками, соратниками – БЮТ та “Нашою Україною”. Вона дала емоційну напругу стосункам. Вибори голови обласної ради також відбулися у змагальному режимі – було дві кандидатури – від БЮТ та “Нашої України”, перемогли останні. Вона також внесла елемент напруження в стосунки. Після обрання голови облради, не вдалося обрати заступників з першого разу, відбулися погоджувальні процеси і було домовлено про те, що БЮТ отримав заступника і третину комісій в обласній раді. В принципі, відбувся нормальний елемент домовлення, який би мав зняти елемент напруження. Після цього виникає ситуація зі звільненням голів районних адміністрацій, при чому вона виникає абсолютно поза компетенцією обласної ради, тому що обласна рада в своїх повноваженнях немає законом прописаних повноважень – питання щодо призначення і звільнення голів чи контролю за цим питанням. То є виключно прерогатива державної адміністрації, тобто президентської вертикалі влади. Але сталося – прийняли рішення, виникло політичне питання, що це рішення було недостатньо обґрунтованим, що голова адміністрації прийняв рішення з певних політичних мотивів. Першу помилку зробили, коли створили тимчасову депутатську комісію, бо депутатська комісія має займатися питаннями виключно в компетенції обласної ради, а це питання не є у компетенції облради – власне звільнення голів РДА. Якби воно було політичне, наприклад таким, що стосується питань майна, діяльності голови обласної адміністрації – можливо це питання можна було поставити. Комісія не змогла дати чіткі однозначні висновки. Не відбулося жодного результативного голосування, що б було підтвердженням того, що немає якогось чіткого рішення з цього питання. Ні одна з пропозицій, яка виносилася на сесію не була підтримана. Питання практично є закрите. Рішення по цих керівниках РДА було прийнято і треба далі працювати. Займатися тим, для чого нас обрали люди. Але тут виникає така велика спокуса цим питанням спробувати загострити політичну ситуацію. Мета? Ну, можливо, перш за все продемонструвати позицію певних політичних сил, якщо по простому сказати – це піар.

Другий аспект – це спробувати серйозно натиснути на провладну політичну силу “Нашу Україну”, яку представляє і керівник обласної адміністрації, і голова обласної ради. Натиснути напередодні підписання коаліції в Києві, з тим щоб коли будуть відбуватися якісь процеси в області – кадрові і т.д. – мати сильнішу позицію, активнішу.

Можливо так само питання в тому, щоб якісь особистості задекларували привернули увагу до себе особисто. І тут виникає таке питання – ми це обговорювали. Є два найбільших політичних середовищ, які цей процес ініціюють – Батьківщина і Свобода. Якщо Свобода з першого дня своєї діяльності обласної ради V скликання чітко задекларувала, що вона є в опозиції, тому для неї природній процес – постійно критикувати провладні сили, виступати з політичними заявами. Це їхня функція опозиції – бути проти влади. Але незрозуміла функція БЮТ, бо це не є опозиція – вони поділяють владу в обласній раді, вони при владі. Незрозуміло навіщо це конфлікт, навіщо це загострення, адже шлях блокування сесії обласної ради веде до того, що сесія не виконуватиме своїх обов’язків, задля яких люди їх вибирали. Це вирішення соціально-економічних питань, це розробка програм розвитку області, це ті питання для яких ми зібралися. Тому виникає більше запитань, аніж відповідей у цьому контексті, і тим більше це виникає тоді, коли в Києві вже підписана коаліція демократичних сил, коли за ініціативи Пори… – ну в принципі це всі підтримали, – Пора виступила з тим, щоб негайно створити робочу групу по підготовці відповідної угоди на рівні обласної ради. Неможливо створити коаліцію, коли є емоційне протистояння, а воно є нереально обґрунтоване. Чому? Я допускаю, що голова обласної адміністрації, чи колегія обласної адміністрації, чи Президент України десь допустили помилкове рішення. Тобто… я вважаю, що рішення правильне, але допускаю, що могла бути помилка. Але після виступу голів адміністрацій, які є депутатами обласної ради на сесії, коли вони не просто піддали критиці свого безпосереднього керівника, а це була жорстка політична навіть без особливого вибирання виразів і епітетів критика, яка не залишає ніяких можливостей до співпраці…. Ну не може собі підлеглий дозволяти публічно випади проти керівника і тоді хотіти, щоб його лишили на роботі. Ні одна адміністративна структура не може працювати при таких відносинах. Таке було в Росії в 1917 році, коли солдатські комітети вибирали військових командирів на фронті, а потім це все швиденько припинили, бо воно вело до краху. Тобто демократія добра в політичному контексті, а не в адміністративному. Тут має бути порядок, має бути дисципліна, має працювати структура і має бути повна звітність та відповідальність.

На закінчення, можна сказати, що Пора є союзником “Нашої України” в обласній раді, але ми завжди будемо свою позицію виважувати відповідно до наших політичних поглядів, до того з чим ми йшли на вибори. І в цьому питанні ми підтримуємо “Нашу Україну”. Звичайно, зараз на порядку денному буде стояти питання по кадрових питаннях по головах РДА. Це природно, є сформована коаліція в Києві, вже зараз ніби зафіксована політична структура на рівні обласної ради, і вона повинна в якійсь мірі відображатися і на рівні виконавчих структур.

Звичайно, добре, що політик має амбіції – людина, яка немає амбіцій вона ніколи в житті нічого не досягне. Інше питання яким чином це має робитися? Я розумію, що голова Львівської ОДА має бути предметом консенсусу основних політичних сил. Бо якщо це буде предметом конкуренції, предметом хто кого переграє в Києві чи у Львові – адміністративно, політично, якимись особистими підводними каналами, то тут буде не нормальна робота, а постійний конфлікт.

Щодо посад голови облради та облдержадміністрації, то це має бути предметом домовленостей, бо на виборах до обласної ради Львівщині перемогла Наша Україна, тому є ситуація така яка вона є. Тому цілком логічно, що тут адміністрація формується за результатами виборів, а обласна рада – за результатами голосування в обласній раді, тобто це не Київ сюди направляв (Мирослава Сеника ― „П.-Т.”) і не „Наша Україна” поставила Сеника. Його вибрала обласна рада. А якщо б голова від БЮТ став головою облради, то ми б казали що треба міняти голову адміністрації, бо голова ради є від БЮТ? Якщо питання по обласній раді – це питання обласної ради, то питання по голові облдержадміністрації – це питання президента, який повинен, виходячи з політичних реалій конкретного регіону, зробити конкретні пропозиції. Я думаю, що так воно і буде – вони будуть враховувати і позицію прем’єр-міністра, який буде обраний і позицію президента, і позицію місцевих політичних сил.

Яким ви бачите процес формування коаліції у Львівській обласній раді?

Взагалі формування коаліції демократичних сил у Львівській обласній раді – трохи віртуальне питання, тому що немає тут недемократичних сил, це умовна назва. Більшість як така є сформована. Зараз вона може не дуже ще переважаюча, але думаю, що вона сформується. Але ще раз кажу – моя позиція полягає в тому, що БЮТ з “Нашою Україною” немає чого ділити в обласній раді. Нашій Україні з БЮТ – двом найбільшим політичним силам єдине, що треба ділити – це відповідальність за долю регіону, за соціальні проблеми, за економічні проблеми, і за місце цієї області в Україні та державі. Оце є те, що ці політичні сили мають між собою ділити. І тому я вважаю, що більшість в обласній раді, коаліція в обласній раді чи будь-яка політична сила і угрупування, яке повинно здійснювати політичне управління в регіоні, повинно будуватися на принципах єдності та консенсусу, тому що ці політичні сили не мають що ділити – вони мають що робити. І якщо вони це зрозуміють і перейдуть через амбіції, які зараз провокують непотрібні конфлікти, то тоді розпочнеться просто рутинна робота і єдине, що в нас буде, на щастя, до речі, – фракція „Свободи” у кількості 10 людей, які будуть здійснювати політичний контроль, будуть критикувати дії цієї більшості, будуть не давати їй спати, будуть не давати їй робити хибні кроки – буде нормальна політична ситуація.

А щодо амбіцій окремих політиків?

Немає амбіцій сорока одного члена БЮТ і сорока чотирьох членів Нашої України, а є амбіції окремих людей у різних середовищах і чим більше основний контингент депутатів зрозуміє, що вони мають бути носіями рішень, а не тільки окремі лідери, тоді буде ґрунт для порозуміння. Не думаю, для вирішення основного питання треба почекати подій у Києві – основні кадрові питання вирішуються там. Бо ще раз кажу – на Львівщині на відміну від інших регіонів України немає представників регіонів, комуністів, „Відродження”, інших політичних сил, що в більшій чи меншій мірі себе будуть позиціонувати як опозицію до Президента, до нинішньої влади України. Тому я вже навіть жартую, що українці такий народ, що коли нас ніхто не б’є, то ми один одного б’ємо, щоб не втратити форму. Я думаю, що розум переможе.

А щодо Пори, то хочу сказати, що Пора не є парламентською партією, тому у нас трохи більше розв’язані руки, ми трохи більше можемо собі дозволити займати більш принципову позицію. Нам з Києва не можуть диктувати – знаєте, хлопці, ми так чи інакше побудуємо свої кроки. Зараз, в цій ситуації, ми свою позицію сказали. Але це абсолютно не означає, що ми кров’ю пов’язані з “Нашою Україною”. Навіть те, що ми маємо посаду заступника не означає, що ми готові йти проти своїх принципів заради кадрових питань. Навпаки, ми зараз будемо ставити питання разом з іншими політичними силами, які мали би сформувати більшість, про нашу участь у владі – не тільки у обласній раді, але й у виконавчій владі. Ми розуміємо, що не можна брати на себе відповідальність політичну, не маючи важелів впливу у виконавчій владі.
Ми зараз це питання пропрацьовуємо, будемо говорити про те, щоб наші представники обіймали певні адміністративні посади, будемо пропонувати їх на посади в районних адміністраціях. Ми зараз представлені політично, а ми хочемо бути представлені адміністративно.

І, звичайно, ми усвідомлюємо, що ми не є достатньо сильно представлені в обласній раді, щоб мати надто великі амбіції в тому аби вирішувати всі питання регіону. Нам зараз треба відпрацювати свій алгоритм участі у владі, і я вже казав, що він полягає у тому щоб займати принципову позицію, щоб наші депутати – наших 9 депутатів максимально ефективно працювали. Велика фракція з одного боку це добре, бо це багато голосів, з іншого боку це тяжко, бо це проблема з дисципліною, з відвідуванням, в кінці кінців проблема з тим, що деперсоніфікується участь депутатів. Один працює за трьох, інший нічого не робить. Нас є мало і ми намагаємося максимально ефективно змусити наших депутатів працювати. Представники фракції Пора очолюють дві комісії – комісію з питань майна і комісія з питань молоді та спорту. Власне ці комісії, зокрема комісія з майна вирішила одним з перших питання про створення Управління майном, яке роками не вирішувалося. На жаль, мусимо констатувати що не зовсім ефективне було і управління майном, і процеси приватизації пройшли не зовсім прозоро. А це є одне з небагатьох по теперішньому законодавству повноважень обласної ради – управління спільним майном громад області. Там є дуже багато моментів, зокрема суб’єктивні корупційні інтереси, які навколо цього крутилися і не давали вирішувати ці проблеми.

В той же час тоді існували дві паралельні структури – в обласній раді і обласній адміністрації, а процесами приватизації займалося Львівське відділення Фонду державного майна. Три няньки – діти без вечері, повний хаос. Ми пробуємо з цим навести порядок. Нам вдалося створити це управління і я думаю, що воно найближчим часом запрацює і розпочне виконання однієї з найважливіших функцій обласної ради.

Ну і так по інших ділянках. На відміну від інших, ви бачите, що у нас дуже низька політична активність, тому що ми вважаємо, що ці процеси та дискусії, що відбуваються, не мають політичної суті. Інша суть там. Тому ми зосередилися на роботі. Ми максимально вимагаємо від наших депутатів, по-перше, працювати в комісіях. По-друге, ми зараз розподіли між собою регіони області, оскільки, ви знаєте, що за попереднім законодавством були мажоритарні округи і кожен депутат мав свій округ, кожен округ мав свого депутата і люди знали до кого апелювати. Зараз за новою системою не створений такий адекватний механізм. Ми через свою політичну силу запускаємо інший механізм, в районах області діють вже осередки Пори, коли депутати будуть здійснювати прийом громадян і вирішувати ті питання, які входять у компетенцію обласної ради, в тому числі і питання матеріальної допомоги, яке сесія зараз проголосувала.

Під час засідання Президії Львівської обласної ради ви заявили, що виступаєте проти прямої трансляції сесій облради…

Моя позиція може є трохи непопулярна, але я вважаю, що питання трансляції сесії повинна вирішити громада. Чому? Тому що трансляція коштує гроші, які платять наші громадяни, платники податків. І вони повинні зважити чи вони повинні платити 10 тисяч гривень за кожну трансляцію, чи вартує та інформація, яку вони бачать цих грошей. Наприклад, якщо на сесії розглядається питання регламенту, чи питання внутрішньої роботи обласної ради. Що таке висвітлення роботи сесії? Це можливість донесення інформації про те, що відбувалося на сесії і можливість донести думку депутатів. Але чи треба для цього прямий ефір? Тобто це проблема роботи з медіа. Я думаю, що немає жодного депутата, який би відмовився віддати коментарі з будь-якого питання сесії. І це буде набагато ефективніше, коли буде предметна розмова, коли будуть конкретні запитання-відповіді з певних питань, аніж сидіти 8 годин біля екрану і чекати поки ти щось зловиш з того, а там не завжди суть зловиш у дебатах, які деколи виходять за межі елементарної культури. Не повинна сесія накидати людям спосіб, як вони будуть отримувати інформацію про сесію. Мені як споживачу, а не депутату обласної ради було б цікавіше подивитися дискусію 2-3 депутатів з якогось питання, які будуть конкретно відкривати питання. І це буде тривати півгодини, аніж я буду дивитися засідання 8 годин і в результаті можу не отримати згустку рішень, які б я одержав у таких теледебатах. Нехай зберуться громадські організації, нехай зберуть круглий стіл, нехай журналісти проговорять це питання і хай запропонують певну модель, яку вони вважатимуть найбільш ефективною. Вирішать, що це пряма трансляція – значить будемо закладати кошти в бюджет і вести пряму трансляцію. Мають якийсь інший механізм – значить будемо організовувати інший механізм.

Пане Левку, Ви як заступник голови облради, прокоментуйте, будь ласка, протест прокурора щодо правомірності обрання трьох заступників голови.

Ви знаєте – може бути один заступник, може не бути ні одного заступника, може бути десять заступників. Питання в тому, що ми хочемо досягнути в результаті. Тобто ми вибудовуємо структури розпорядчої гілки влади, обласної ради з якихось певних цілей. Якщо ми вважаємо, що рада зі 120 депутатів може працювати з одним головою і заступником на постійній основі, то це означає, що двоє людей повинні переварити весь масив інформації та проблематики, який отримує облрада. Є речі, які не може апарат вирішувати, які речі, які повинні вирішувати представники депутатського корпусу. Якщо ми хочемо, щоб обласна рада була просто політичним статистом – тобто нам підготували якісь питання, ми прийшли на сесію, встигли, не встигли, ми підняли руки і все – відбувся статистичний акт прийняття рішення, тоді навіть голову на громадських засадах можна мати. Але інша справа якщо ми хочемо, щоб обласна рада виконувала максимально ефективно функції, які на неї покладено…

До речі, Львівська обласна рада – своєрідна, бо Львівщина своєрідний регіон України, на який в першу чергу ми, галичани, українці, всі люди, яким небайдужа держава, мають дуже великі сподівання і є дуже багато вимог власне до цього регіону і до області зокрема. Це раз.

Друге, Львівська область – прикордонна область, яка у великій мірі має задавати тон в транскордонному співробітництві на рівні не тільки державному, але й на рівні місцевих рад. Ми повинні теж давати певні пропозиції і розвивати регіон в тому напрямку. Це є регіон, в якому дуже гостро стоїть питання поновлення прав учасників бойових дій з боку ОУН-УПА. Є низка інших питань, які повинні ми вирішувати. В Законі чітко написано, що обласна рада має самостійно вирішувати формування свого апарату, тобто це не повинно бути аргументовано якимись державними актами, бо держава формує державну структуру, а це є регіональний представницький орган. Якщо вже дебатувати з цього приводу, то в Законі написано голова і заступник, а не голова і один заступник. Коли починати влізати у юридичні „дебрі”, то можна прийняти і позицію комісії Пилипенка, яка пропонувала схвалити протест прокурора, і позицію комісії етики, яка виступала за відхилення протесту. І кожен з них має свою аргументацію, яка є логічною. Треба дивитися у суть питання, яка, на мою думку, полягає у тому коли є голова і три заступники. Принаймні я, як заступник… бачите (показує на купу паперів на своєму робочому числі – П.-Т.) це ще не все, ще є виїзди на місця, зрозумійте, навіть таке просте питання як прийом громадян – якщо один голова як керівництво обласної ради почне здійснювати прийом, то він попаде в кожний район області хіба два рази на рік. Коли це роблять три заступники, то у нас є набагато більше можливості доступу до громадян, в мене набагато більше можливості вникнути у конкретні проблеми в районах, ми маємо набагато більше можливості допомагати комісіям по питаннях, які проходять на комісіях. Кожна комісія – це 10-15 різних листів-звернень щоразу.

Скільки виїздів ви вже зробили за це час?

За цей час було три виїзди –у Червонограді, у Бродах та мав прийом громадян у Львові.

Про що люди запитують заступника голови облради?

Приходять хто з чим. Це нормальна річ, власне в цьому і полягає суть прийому людей керівництвом облради, тому ще є багато проблем, які пробуксовують на місцевому рівні. Є питання, наприклад, які відносяться до компетенції обласної адміністрації і від обласної ради треба звернути увагу на ці моменти, можливо навіть попросити, щоб ЛОДА звернула увагу на певну проблематику. Наприклад по Бродах є питання, що робити з історико-архітектурними пам’ятками, що є на території міста – там замок і синагога оборонна, які на балансі державному, але держава не виділяє на це жодного фінансування. Є дуже багато невирішених питань, а між районом і Києвом є дуже велика бюрократична відстань.

Чи рішення сесії обласної ради про відхилення протесту прокурора вже передане до суду?

Це, напевно, питання не до мене, але я чітко пам’ятаю, що представник прокуратури був у нас на сесії, який сказав, що призупиняється робота ухвали щодо заступників тільки після рішення суду.
До того ж це питання так чи інакше буде розглядатися у судовому порядку. Ми зараз входимо в такий етап держави, коли судова гілка влади повинна почати працювати все більш і більш ефективно. Чим менше спірних питань буде вирішуватися у адміністративному порядку, тим краще буде державі.

А як у контексті цієї ситуації йде виплата Вашої зарплатні?

Стосовно виплати зарплати – я отримав аванс. Як далі буде – побачимо. Хочу сказати, що по-перше голова обласної ради як тільки ми були обрані чітко поставив питання про перегляд розмірів надбавок і доплат, які були у попереднього керівництва, у бік суттєвого зменшення. По-друге, у зв’язку з тим, що на травень було перевиконання річного ліміту по транспорту, закладеного у бюджет, я зараз використовую свій власний транспорт. Це мій маленький внесок у те, щоб ми це питання врегулювали. Я розумію, що перевитратили наші попередники, а ми відповідаємо за цей бюджет, який є. Питання комп’ютерного забезпечення робіт – комп’ютер приніс з хати свій. Поки що не затверджена структура обласної ради та кошторис витрат, але я ж не скажу, що буду сидіти і чекати поки вирішаться ці питання, а тільки тоді я почну працювати. Тобто треба працювати і з того ніхто не робить проблеми. Вирішать завтра, що заступників не буде – значить не буде, це для мене не є проблемою на відміну, мабуть, від інших політиків, які максимально намагаються використати передбачені законодавством виплати і замість того, щоб піти зареєструватися на біржі і отримати допомоги, передбачені законодавством, вони намагаються максимально використати кошти, закладені в бюджет. Повторюю – це для мене не проблема. Я буду працювати як депутат Львівської обласної ради. Якщо буде рішення, щоб працювати заступником на громадських засадах – буду працювати на громадських засадах. Звичайно, я не буду весь час тут, постійно, бо мені треба буде на хліб собі заробляти. Я буду працювати, але це неефективно. Я вважаю, що робота на громадських засадах заступника голови облради більше дає політичних дивідендів цьому заступнику, ніж ефективності роботі, яку він має виконувати. Але є у мене життєві принципи: не знаєш як робити – роби по закону. Вирішила сесія відхили протест прокурора – працюю далі, вирішить суд інакше – будемо вирішувати інакше.