Тема легалізації проституції регулярно підіймається в українській політиці. Це питання збирає багато «за» і «проти» під час обговорень. Прихильники такої ідеї вказують на економічний прибуток від цілої галузі, яка і так існує, проте в тіні, і на забезпечення певних соціальних гарантій для людей, які надають такі послуги. Ті, хто проти, не безпідставно зауважують, що підписання подібного закону призведе до духовного занепаду та падіння моральних цінностей суспільства. Наступні кроки, на їхню думку, можуть призвести до втрати нашої національної ідентичності.

То як можна легалізувати проституцію, як це відіб’ється на економіці України і які можуть бути наслідки прийняття такого закону? На цю тему ІА «Вголос» дискутувало із юристом Олегом Дубовиком та священиком о. Юстином Бойко.

Чи можливо зараз в Україні легалізувати проституцію і що для цього треба?

Олег Дубовик:

Від того, що проституція зараз нелегальна, ми не можемо стверджувати, що її немає

Я думаю, що на практиці це можливо, тому що я завжди кажу одне: від того, що проституція зараз не є легалізованою, ми не можемо і не будемо стверджувати, що її немає. Вона є. Тому питання, я вважаю, стоїть наступним чином: чи хоче держава взяти це під свій контроль і, як би це не звучало, отримувати з цього доходи у вигляді якихось податків? Сьогодні все одно багато таких «фірм» маскуються під масажні кабінети, салони чи ще щось і сплачують зовсім інші податки. Тому я думаю, що правильна організація такої діяльності принесла б більше користі як для держави, так і для самих надавачів послуг.

Ми можемо заперечувати факт існування такої професії, але вона все одно є. Тому вважаю, що легалізація практично є можливою, а теоретично для цього необхідно створити певні законодавчі підґрунтя. Це однозначно має якось врегулюватися на законодавчому рівні. Якщо говорити про людей, які надають такі послуги, то для них це теж би забезпечило певні гарантії, зокрема і гарантії зі сторони охорони здоров’я, соціальні гарантії і таке інше. Відповідно, для користувачів легалізація проституції мала б теж більше позитивних наслідків. Я маю на увазі, що від тіньової складової у даній сфері є багато негативних наслідків, зокрема здоров’я людей, які користуються такими послугами.

Для держави це теж би мало більше переваг, ніж недоліків. Є країни, де таке легалізовано, і, як я розумію, деякі з них мають широкий попит серед туристів, зокрема і через такий вид послуг. Думаю, що від цього казна країни непогано наповнюється.

Тобто, все це можливо, але нам потрібні законодавчі передумови.

Як би це могло вплинути на економку України?

Олег Дубовик:

Особисто я не досліджував досвід країн, в яких проституція легальна, саме з економічної точки зору. Проте загальновідома інформація, що у Нідерландах, наприклад, все це легалізовано і всім відомо, що досить багато людей подорожують до даної країни заради таких розваг. Не знаю, який відсоток туристів їде саме заради цього, але він точно є. Плюс турист залишає гроші не лише там, заради чого він приїхав, це і харчування, і готелі, і сувеніри, і все інше. Тому я більш, ніж впевнений, що проституція приносить економічний ефект для держави і міста.

Які є переваги та недоліки легалізації проституції?

Олег Дубовик:

Переваг є значно більше, ніж недоліків

Найперше – це те, що вже казав: від того, що ми будемо заперечувати існування проституції в Україні, вона не зникне. В даному випадку серед плюсів, які я можу навести, є наступні: надання законодавчого врегулювання у даній сфері, забезпечення для надавачів таких послуг певних соціальних гарантій. Можливо, буде гарантуватись охорона їхнього здоров’я. Якщо вивести цю галузь із тіні, то всі кошти, які заробляються, зможуть перейти у легальне русло і бути оподаткованими. Також це все не буде під чиїмось «кришуванням», все буде легально, у спеціально пристосованих місцях та приміщеннях. Ми неодноразово можемо бачити якісь оперативні відео, де такі послуги надаються у незрозумілих квартирах чи ще десь, такого не буде.

Що стосується мінусів, то зараз немає нічого, що я відношу до недоліків. Можливо, якщо це питання піддати дуже глибокому теоретичному вивченню, то вони й з’являться.

Я вважаю, що в даному випадку переваг є значно більше, оскільки держава утримуватиме доходи, особи, які надають послуги, отримають свої гарантії (соціальні, охорона здоров’я і працевлаштування) і особи, які користуються такими послугами, отримають більші гарантії стосовно власного здоров’я. Це також може запобігати розповсюдженню різних хвороб, які часто таким чином і передаються.

Чому досі ніхто не легалізував проституцію?

Олег Дубовик:

Або це не цікаво органам влади, або просто це дійсно настільки об’ємний бізнес, що ніхто не хоче, щоб він був легальним

Проблематика цієї сфери, як і будь-якої нерегульованої, полягає у відсутності норм законодавства. Як тільки такі норми з’являться, відбудеться певна легалізація. Це можна прирівняти до ігрового бізнесу. Зараз вже відбуваються розширені дискусії у законотворчому органі, але поки нічого не зроблено, бо немає відповідної нормативної бази.

Чому досі ніхто не легалізував цю сферу? Тут можна тільки припускати. Або це не цікаво органам влади, або просто це дійсно настільки об’ємний бізнес, що ніхто не хоче його виводити у легальну сферу і всіх і так все влаштовує. Або держава це візьме під свій контроль, або ж все буде тривати так само, як воно і триває зараз.

Наша країна готова до такого?

Юстин Бойко:

Проституція є складовою, яка руйнує суспільство

Коли ми говоримо про країну, то тут треба визначити, що ми маємо на увазі. Якщо ми говоримо про український народ вцілому, то я думаю, що він до того не готовий. Якщо говорити про певні урядові і політичні кола, то я думаю, що вони вже дуже давно носяться із цією думкою.

Головним аргументом для прихильників легалізації проституції є те, що у місцевий бюджет будуть поступати кошти. Я вже про це чув неодноразово і найголовніше, що ніхто не бере до уваги моральну сторону. У самій своїй суті проституція є тією складовою, яка руйнує суспільство, адже вона толерує створення суспільства без цінностей. Якщо йти таким шляхом, то відповідно згодом можна буде легалізувати усі інші негативні явища, які є у нашому суспільстві, бо вони приносять економічний прибуток і вигоду. Насправді ми не позбудемось таким чином самої проблеми.

Коли я ставив питання прихильникам легалізації проституції, як вони відреагують на те, що їхня донька чи внучка прийде і скаже, що вона влаштувалась на роботу повією, то на цьому всі дискусії замовкали.

Я також вважаю злочинним легалізовувати проституцію у той час, коли народ за головну цінність ставить собі гроші і все матеріальне. Таким чином діти із бідних родин, особливо дівчата, які мають фінансову скруту, просто полегшать собі шлях здобутку коштів, але тим самим зруйнують своє життя і життя інших людей.

При розгляді будь-якого законопроєкту слід враховувати не тільки його економічну вигоду, але й моральну складову. Якщо її не брати до уваги, то з часом можна буде легалізувати вбивства, канібалізм та інші явища, які призведуть до того, що ми просто зникнемо як нація і як народ.

Як така річ буде приживатись у суспільстві, де більшість людей є християнами?

Юстин Бойко:

У першу чергу треба сказати, що морально-етична складова є присутня не лише у суспільствах, де церква має домінанту. Такі речі є і в атеїстичних суспільствах. Скажімо, наприклад, в Радянському Союзі. Незважаючи на те, що це була людиноненависницька ідеологія, на рівні законодавства були певні морально-етичні правила і принципи, яких не можна було порушувати. Ми можемо згадати, що за службовий роман, який веде до розбиття сім’ї, можна було поплатитися роботою.

Мені важко сказати, чи Україна є християнською державою, адже, як на мене, наданий час таке поняття є неактуальним. Я так кажу тому, що світ глобалізується і розбиваються морально-етичні цінності. Якщо такий закон буде прийнято, то ми, богослови і церква, не будемо мовчати і будемо реагувати. Відповідно я думаю, що свідома частина суспільства почне показувати свою позицію.

Ми, люди віруючі, маємо за основу 10 заповідей Божих, любов до Бога і до ближнього, це наш принцип. За будь-якої влади, за будь-яких законодавчих розстановок, ми будемо відстоювати ту правду, яка допомагає зберегти гідність людини, оскільки саме заради людини Бог приходить на Землю.

Чим може обернутись для України легалізація проституції?

Юстин Бойко:

Легалізація аморальних аномалій несе небезпеку підриву національної ідентичності та навіть безпеки

Ми вже маємо приклади  таких явищ у світі. Наприклад, Римська імперія зокрема впала через те, що влада, заспокоюючи народ, годувала людей «хлібом і видовищами». Я бачу, що тією самою дорогою хоче йти український політикум. Якщо так піде далі, то ми просто втратимо Україну. У першу чергу ми втратимо Україну, яка розрізняє добро і зло. Ми вже маємо приклад, що українці на фоні війни з Росією уже настільки заплутались, що не можуть відрізнити ворога від друга і всюди бачать лише ворогів. Це диявольська стратегія московії. А за таким помутнінням розуму піде помутніння на морально-етичному тлі. Тоді, як наслідок, коли ми запитаємо людей, що означає бути українцем, то почуємо відповідь, що українці – це люди, які дозволили легалізацію проституції, які передові у різних не надто моральних і не надто красивих сферах.

Тому, як на мене, це є страшна небезпека. Легалізація аморальних аномалій несе небезпеку підриву національної ідентичності та навіть безпеки. Деморалізованою людиною можна керувати, питання тільки, хто буде тим «головним режисером», який буде тим народом управляти.

Роман Гурський, ІА «Вголос»