І натякнув вустами нового генпрокурора Рябошапки: влада хоче крові у правовому плані, причому щотижня когось із топ-високопосадовців треба притягати до відповідальності. Водночас Зеленський акцентував: є такі люди, котрих випускати не можна. І навіть анонсував гучну історію із поганим закінченням, у якій фігуруватиме кум Путіна Віктор Медведчук та його політсила.

Жару до політичного вогню підкинув ще й директор Українського інституту майбутнього Юрій Романенко. Він переконаний: «Перші голосування демонструють, що питання не в тому, як «зроблять» стару еліту, а у тому, в якій послідовності, з яким почуттям і розстановкою “слуги народу” будуть це робити. А у них тепер все в руках». А «після того, як нова Верховна Рада запрацювала, президент Володимир Зеленський отримав можливість “розрахуватися” ще й з експрезидентом Петром Порошенком.

До слова, ДБР вже відкрило кримінальне провадження проти ексспікера Верховної Ради Андрія Парубія за фактом можливого перешкоджання здійсненню виборчого права. А Окружний адміністративний суд Києва відкрив провадження проти ексгенпрокурора Юрія Луценка, якому навіть можуть  заборонити виїзд за кордон з метою недопущення уникнення кримінальної відповідальності.

Тож яке майбутнє чекає на «стару гвардію» і чи опиниться хтось із її представників за гратами, «Вголос» поцікавився у політтехнологів Ярослава Макітри та Андрія Золотарьова та політолога і адвоката Олександра Мусієнка.

Посадки справді розпочнуться чи це лише піар?

Ярослав Макітра:

Саме посадки «колишніх» можуть бути одним із основних напрямів діяльності президента Зеленського

Зеленський став президентом завдяки великому негативу українців до попередньої влади. А основною причиною такого ставлення, на думку виборців, була саме корупція та інші незаконні дії попередньої влади. Тому логічно, що для того, аби мати відповідну підтримку серед українців та зберігати свою посаду саме посадки «колишніх» можуть бути одним із основних напрямів діяльності президента Зеленського та його команди. Та чи відбудеться це швидко, у які взагалі терміни та проти кого конкретно – це вже деталі, які – побачимо. Але те, що можуть відбутися – і навіть десятки – арештів – це цілком імовірно.

Щодо того, кого можуть притягнути до відповідальності – складно сказати, адже мають бути конкретні кримінальні справи щодо тих чи інших діянь певних осіб. Та зрозуміло, що в уявленні виборців треба починати з Порошенка і нижче. А наскільки це реально і наскільки проти таких осіб можна знайти порушення – переконаємось вже згодом.

Андрій Золотарьов:

Суспільний запит на покарання попередників був колись і у Порошенка, але він його змарнував, а де-факто просто розміняв на видані квитки на волю представникам минулої влади. А Зеленський, який більш чутливий до суспільної думки, таких помилок не робитиме, зважаючи на свою обіцянку «саджати». Хоча до цього ще жодної можливості її виконати не було, адже де-факто вертикаль силовиків Зеленський контролював лише частково, не мав генпрокурора та потужного впливу на ДБР. А тепер справа, найімовірніше, одним Гримчаком не обмежиться (ексзаступника міністра з питань тимчасово окупованих територій і внутрішньо переміщених осіб України Юрія Гримчака  затримали, суд взяв його під варту, йому також обрали запобіжний захід, – ред.)

Думаю, кожного тижня буде кілька гучних справ, хоча Рябошапка якось по-більшовицьки до цього підходить. Зокрема, будуть справи через розкрадання державних коштів, хтось піде під суд через розкрадання коштів наших зовнішніх партнерів, навіть міжнародної допомоги. Адже США дуже цікавляться і стежать за тим, чи запускає хтось руку у державну кишеню і бере звідти гроші, які надали Штати. Тому як мінімум 4-5 справ ми побачимо вже скоро.

Олександр Мусієнко:

Зараз дуже важливо побачити навіть не стільки те, що когось із колишніх високопосадовців притянуть до відповідальності, скільки те, як викорінюватимуться корупційні схеми, які прижилися у нашій країні. Аби не сталося так, що ці потоки, які йшли раніше до попередньої влади, просто освоїли нові люди. Корупційні пастки треба ліквідувати, створити нормальний інвестиційний та бізнес-клімат у державі. І президент має на прикладах продемонструвати все те, про що говорить, навіть проти своїх соратників. Саме це буде своєрідним маркером – мовляв, триває боротьба не лише із попередниками. І хоча у дорученнях президента і присутній певний піар через запит суспільства щодо боротьби з корупцією, вони є сигналом того, що «усі правоохоронці мають братися за викорінення корупції у державі».

Зняття депутатської недоторканності спростить завдання?

Ярослав Макітра:

Зняття депутатської недоторканності навряд чи пришвидшить процес кримінальних переслідувань з двох причин: по-перше, велика частина осіб не має депутатського мандату; по-друге, та більшість, яка є у Верховній Раді, вже дозволяла Зеленському швидко зняти недоторканність з будь-якого депутата без змін до Конституції. Та головне – не депутатська недоторканність перешкоджала відкриттю кримінальних справ, а загалом корупційна кланова система, яка вибудувана в українській політиці. Хоча багато з наших народних обранців йшли у Парламент винятково заради недоторканності.

Президент же підняв досить високу планку, тому або будуть реальні терміни, або як мінімум кримінальні справи. А якщо так не станеться, рейтинг президента Зеленського серйозно обвалиться. Однак не варто забувати, що у теперішнього президента немає політичного досвіду, у нього не було якихось політичних союзів, у яких він змінював політичних партнерів, тому до нього є досить високий рівень довіри у частини суспільства. Проте це не гарантує того, що він може говорити одне, робити протилежне і йому це вибачатимуть.

Та все ж Зеленський як політик буде змушений демонструвати виборцям, кого конкретно притягнуто до відповідальності, за якими статтями тощо. А казати, як його попередники, про недосконале законодавство, дуже складні певні злочини і т.д. –  все оце базікання, за яким ховалися зовсім інші причини, – йому не вдасться, адже Зеленський має у Верховній Раді більшість і може змінювати законодавство, також керує правоохоронними органами, тому перешкод у нього немає.

Є думка, що президент може взятися за Порошенка та Медведчука. Чи можуть вони опинитися за гратами?

Ярослав Макітра:

Я б не сказав, що значно простіше буде розправитись з Порошенком, аніж з Медведчуком, як дехто вважає. Адже експрезидент – активний політик протягом багатьох років і має хоча й не таку значну, та все ж певну підтримку у суспільстві, тому може на цьому зіграти. Тим більше – може мати підтримку і на Заході. Тому для того, аби притягнути Порошенка до відповідальності, потрібні вагомі підстави, дуже конкретні і серйозні порушення, які дуже швидко зможуть довести правоохоронні органи. Якщо ж будуть сумніви щодо самої документальної бази у межах справи, то це буде використано проти президента і нової влади.

Щодо Медведчука, то Зеленський та його команда можуть розпочати  переслідування кума Путіна, тим більше це звучало і під час виборчої кампанії президента. Хоча, зважаючи на те, що партія Медведчука – друга за рейтингом і кум Путіна при цьому ще й має свої телеканали, це може створити новій владі певні проблеми, якщо таки переслідування розпочнеться.

Але річ у тому, що загалом система розподілу влади в Україні, розподілу матеріальних благ, яка вибудувана за ці майже 30 років, має таку особливість, що кожен серйозний гравець у країні має не тільки певні підприємства, а й має доступ до влади, часто і медійні ресурси, включно із серйозними зв’язками як на Заході, так і в Росії. Тому тут у кого не вдар – всюди є проблемні питання, – тож проблема не в тому, як розпочати справу, а у тому, як довести її до кінця, зважаючи на шквал протидії.

Андрій Золотарьов:

В українців справді є можливість побачити, як Порошенка поведуть до буцегарні

Найближчим часом ми навряд побачимо за гратами Порошенка, адже, найімовірніше, у цьому плані є певні гарантії та домовленості. Але такі гарантії діють тимчасово, такий «принцип» може протриматися пів року-рік і не більше. А далі в українців справді є можливість побачити, як Порошенка поведуть до буцегарні. Зараз же Порошенко, найімовірніше, ходитиме на допити як свідок, бо активність Портнова більше спрямована на те, аби розхитувати нервову систему експрезидента, виштовхати його зі стану комфорту та спричинити йому психологічний дискомфорт.

Якщо ж говорити про Медведчука та його одіозних колег по партії – то їх важко буде притягнути до відповідальності. До прикладу, той же Рабінович – дуже спритний гравець, який сидів ще за радянських часів і дуже добре інтуїтивно відчуває межі і небезпеки. Тому його, як і Медведчука, який є фаховим юристом, зачепити дуже складно. А от по телеканалах кума Путіна, найімовірніше, вдарять, ми навіть можемо побачити щось на кшталт демонополізації, бо де-факто Медведчук контролює 40% інформаційного мовлення в Україні, тому створює дуже потужну інформаційну небезпеку для Зеленського, а з цим у команді президента не миритимуться. Також влада демонструватиме, що ця опозиція не здатна ні на що.

Олександр Мусієнко:

Порошенка можуть притягнути до відповідальності, висунути якісь звинувачення, підозри, але навряд чи його засудять і посадять, зважаючи на те, що сьогодні йому інкримінують. Хоча не виключено, що шукатимуть проти нього ще щось.

На «опозиційників» чекає веселе майбутнє. Серед проблем, які на них можуть очікувати, перевірка їхніх джерел фінансування, розслідування СБУ та правоохоронних органів. Та те, чи посадять Медведчука чи когось із його близького оточення, залежить від того, які їм висунуть обвинувачення та чи висунуть взагалі. Хоча про того ж Медведчука говорять дуже давно – попередня влада говорила-говорила про «зраду», а де-факто ми не побачили ні підозр, ні обвинувальних актів, так все й залишилось на рівні дискусій. При цьому у Медведчука та компанії – дуже сильний юридичний блок, тому, якщо проти них і вступати у серйозне протистояння, все потрібно підтверджувати вагомими доказами. Можливо, зараз така робота і триває, зокрема, через СБУ та інші правоохоронні органи, тому президент про це і говорить. Ентузіазм щодо боротьби з корупцією у влади є. Під удар може і Луценко потрапити, і інші, бо не думаю, що буде якась каста недоторканних.

Та ми маємо розуміти: відкрити кримінальне провадження і притягнути до відповідальності можна будь-кого, але за що і що конкретно інкримінувати і чи доведуть провину у суді та чи дійде це все нарешті до вироків? Адже ми протягом останнього часу чуємо дуже багато заяв, спостерігаємо затримання, а вироків не бачимо.

А якщо хтось із нової влади чи зі «Слуги народу» потрапить у кримінальну історію, таких президент каратиме?

Ярослав Макітра:

Загроза для членів команди президента теж є

Технологічно, на певному етапі йому це буде навіть вигідно, якщо це буде хтось із його фракції, не надто політично значимий. Бо таку людину можна притягнути до відповідальності і продемонструвати, що закон – вище, ніж особисті цілі. Тому така загроза для членів команди президента теж є. А те, що у такій величезній команді, більшість із якої вперше бачать один одного, можуть бути відверті злочинці і корупціонери – цілком імовірно. Бо важко повірити в те, що всі «слуги народу» такі віддані президентові та не думають про власне збагачення, а лише про інтереси країни. Тому «паршиві вівці» будуть і їх каратимуть. В іншому разі це призведе до серйозного падіння рейтингу президента.

Андрій Золотарьов:

На 100%  Зеленський це може зробити і робитиме. На відміну від попередника, він може влаштувати показові процеси над членами своєї команди. До речі, один із творців сінгапурського «економічного дива» Лі Куан Ю казав: «Для боротьби з корупцією треба посадити двох друзів». Порошенко це зрозумів, як друзів своїх опонентів, а от Зеленський хоча близьких друзів, можливо, і не посадить, але когось зі своєї команди таки може.

Марія Волошин, “Вголос”