Закарпаття. Охайні будинки, хороші дороги, доглянуті сади, по-європейськи облаштовані поля та багато нової дорогої сільськогосподарської техніки. Погодьтеся, в українських реаліях на таке дивитися, м’яко кажучи, дико. То ж звідки все це?

Місцеві жителі зізнаються: секрет успіху на Закарпатті – угорський паспорт. Досить звернутися до сільської чи міської ради – вам все покажуть, все розкажуть і все організують. Отримаєте угорське громадянство, а з ним і гроші. Стільки, скільки попросите, й на те, на що захочете – купівлю трактора, відкриття магазину чи облаштування саду. Тільки беріть та робіть.

Виникає логічне запитання: а звідки Угорщина бере ці гроші? Мільйони, якщо не мільярди щороку?

Журналісти-розслідувачі Євгеній Плінський та Євгеній Куксін знайшли на це відповідь: контрабандні цигарки.

Як працює ця схема? Хто і скільки на ній заробляє? – далі у матеріалі.

Західний кордон України – це решето, крізь яке на Європу валяться мільярди контрабандних цигарок. І це не просто слова. Це офіційні результати дослідження, проведеного британською компанією KPMG. Україна – №1 у постачанні контрабандних цигарок у Європу. 33 000 пачок нелегально виїжджають з України кожної години, понад 6 мільярдів – кожного року.

Чому існує контрабанда цигарок?

Причина одна і дуже проста: різниця вартості цигарок в Україні та у Європі. Формується ця різниця винятково на розмірі акцізного збору.

Наприклад, пачка сигарет коштує в Україні 30 грн. З них:

– 20 грн – акциз,
– 6 грн ПДВ,
– 1,5 грн – місцевий акциз,
– 1 грн – собівартість пачки цигарок,
– 1,5 грн – витрати на доставку та сумарний заробіток тютюнової компанії-виробника, посередників і продавців.

Та сама пачка сигарет, з таким самим складом і собівартістю у Європі коштує 170 грн. Бо акцизний збір там – 100, 120 чи й усі 150 грн, залежно від країни.

Висновок очевидний: легальний продаж цигарок приносить копійки, а контрабанда – шалені гроші.

Як організовують контрабанду?

Частину цигарок, які нелегально везуть до Європи, виготовляють безпосередньо в Україні, а частину – завозять з інших країн. Звісно, що нелегально. І головне завдання контрабандистів у цій ситуації – оминути ОЛАФ (Європейське управління з питань запобігання зловживанням та протидії шахрайству, яке відстежує усі постачання цигарок).

Наприклад, щоб доставити в Україну дешеві цигарки із Білорусі, їх завантажують у контейнери, везуть у порти Прибалтики, а звідти відправляють у невизнані республіки – Абхазію чи Придністров’я. Там представників ОЛАФ немає, тож цигарки просто «губляться». Навіть не заходячи у тамтешні порти, цигарки в документах «переназивають» керамічною плиткою чи картоном і доставляють в українські порти. Звідти «плитку та картон» везуть на спеціальні склади поблизу західного кордону.

Другий варіант – завезення цигарок в Україну через окуповані території, де вони також «губляться» і перетворюються у «керамічну плитку» за відсутності представників ОЛАФ.

Третя схема – корупція на митниці у Прибалтиці чи Об’єднаних Арабських Еміратах. Як стверджують журналісти, за 10-20 тисяч доларів із контейнера митниця може «забути» доповісти ОЛАФ про відправлення цигарок.

Іноді ОЛАФ все ж відстежує схеми та повідомляє СБУ про прибуття контрабанди. СБУ її ловить і доставляє на спецсклади. За деякий час зі складів контрабанда «зникає». Вартість «зникнення» – 50 тисяч доларів за один контейнер. За даними журналістів, «зникнення» курує Євген Рубіжний – керівник 4-го відділу департаменту «К» СБУ. Рубіжний – ставленик ексгенпрокурора Віталія Яреми та його заступника Анатолія Даниленка. В останні роки працював під контролем «Офісу контрабанди».

Наступний етап – перетин кордону. Частину цигарок контрабандисти переносять на собі, намагаючись нелегально перетнути кордон уплав чи лісами, частину ховають під одягом, у автомобілях і пасажирських автобусах. Але основна маса контрабандних цигарок (80%) їде до Європи фурами. І саме через українсько-угорський кордон.

Поки Польща, Словаччина та Румунія борються із контрабандою і жорстко за неї карають, угорці самі відкривають вікно із гарантією недоторканності. Бо контрабанда – елемент тіньової програми підтримки угорського сепаратизму на Закарпатті. Курують її, за даними журналістів, прем’єр Угорщини Віктор Орбан (на загальнодержавному рівні) та бізнесмен, власник угорської логістичної компанії «КВ Логістік» Віктор Кіш (на місці). За їхнього сприяння фури, забиті контрабандними цигарками, їдуть колонами по 5-10 штук на конкретну зміну угорської митниці. Так за місяць в Угорщину переправляються від 20 до 50 фур.

Хто ж пропускає контрабанду з українського боку? Журналісти переконують – Андрій Каращенко, заступник начальника закарпатської митниці. Кілька років тому «тіньовий куратор» Геннадій Романенко нібито пролобіював призначення Каращенка на посаду у тодішнього голови ДФС Романа Насірова. Сьогодні, як кажуть розслідувачі, Каращенко – «смотрящій» за всім, а допомагає йому нібито ще один відомий закарпатський митник, президент футбольного клубу «Мінай» Валерій Пересоляк. Сам начальник закарпатської митниці Станіслав Балуєв, за даними розслідувачів, у схемах не бере участі, бо начебто поставлений на посаду лишень прикривати діяльність «зама».

Хто купує ці цигарки?

Країни, де найбільше бідних людей, нелегалів та емігрантів: Італія – 15% ринку збуту нелегальних цигарок у Європі, Німеччина – 40%, Велика Британія – 40%, інші країни – 5%. Здавалося б, найбільшим ринком збуту мала б бути сусідня Польща…Але ні. Тут – близько до України, пропозиція цигарок висока, отже, ціна – низька. Продавати цигарки в Польщі контрабандистам не дуже вигідно, тому вони й намагаються закинути їх якомога далі.

Скільки заробляють на контрабанді цигарок?

У Білорусі ящик цигарок можна купити за 70-80 доларів, в Україні – за 200. Натомість продати у Польщі – за 500, в Італії та Німеччині – за 800, у Великій Британії – щонайменше за 1000. Прибуток – 500-1000%.

Хто заробляє на контрабанді?

– Українська влада (через «кришування» контрабанди).

– Угорська влада (не маючи можливості захопити Закарпаття фізично, веде гібридну війну – роздає українцям угорські паспорти й гроші, вкрадені в тих же українців на українській митниці).

– Транснаціональні тютюнові корпорації – Philip Morris, JTI, Imperial Tobacco, British American Tobacco, а також нелегальні імпортери з Білорусі, Арабських Еміратів, Китаю, Росії, Румунії і Молдови.