Аналіз Комітету виборців України ситуації, що склалася довкола оголошення позачергових виборів та загроз, щодо чесного і демократичного їх проведення.

Комітет виборців України – всеукраїнська громадська організація, яка понад 13 років здійснює комплексний моніторинг виборчих кампаній та політичних процесів в Україні, функціонування органів державної влади та місцевого самоврядування.

Після оголошення Президентом указу про дострокові вибори експертна група КВУ провела оперативний аналіз ситуації, що склалася довкола організації і проведення цих виборів.

За підсумками аналізу КВУ констатує:

1. Проведення демократичних позачергових виборів можливе лише за умови знаходження компромісу між основними політичними силами, органами влади – щодо способу та термінів їх проведення. В іншому випадку за умов недосконалого закону та гострого політичного протистояння легітимність виборів і їх результатів буде поставлена під питання.

2. Діючий закон недостатньо врегульовує процедури проведення позачергових виборів частині формування комісій, складання і перевірки списків виборців, виготовлення виборчої документації. Недоліки закону повинна заповнити ЦВК своїми постановами.

3. Занадто стислі терміни, відведені на агітаційну кампанію, збільшують ризики застосування адмінресурсу, викидів компромату, інших порушень. Політичні опоненти не встигатимуть провести всі необхідні оскарження, дати спростування та виправити помилки.

4. Кампанія по проведенню дострокових виборів стане найменш контрольованою. Міжнародні організації не отримали офіційного запрошення на спостереження за виборами і не встигають надіслати достатньо спостерігачів для моніторингу ранніх етапів кампанії, права місцевих спостерігачів недостатньо врегульовані.

5. Через прогнозовано мінімальний розрив у результатах голосування за основні політичні сили КВУ прогнозує спроби вчинити маніпуляції та провокації в день виборів для підвищення результату одних політичних сил і для зриву голосування на дільницях компактного проживання прихильників опонентів.

6. В умовах політичного протистояння процес підведення підсумків виборів може затягнутися на невизначений час, буде супроводжуватися судовими позовами, вуличними акціями протесту, апелюванням до міжнародних інституцій.

За підсумками аналізу КВУ рекомендує:

1. 1. Основним політичним силам знайти компромісний варіант виходу з кризової ситуації, публічно встановити алгоритм дій кожного з учасників протистояння.

2. Центральній виборчій комісії прийняти календарний план підготовки позачергових виборів, а також пакет постанов щодо процедур їх проведення.

3. Президенту України прийняти Укази “Про забезпечення проведення демократичних, чесних і прозорих виборів 2007 року” та “Про Громадську раду з питань забезпечення реалізації виборчих прав громадян України під час проведення виборів 2007 року”.

4. Міністерству закордонних справ визначитися із запрошенням офіційних міжнародних спостерігачів за виборами від іноземних держав і міжнародних організацій.

5. Політичним партіям з розумінням поставитися до недосконалості виборчих процедур, не використовувати це для маніпуляцій свідомістю виборців та результатами голосування, утриматися від застосування компромату і чорного ПР, і визнати той результат виборів, який визначать виборці.

Суспільно-політична ситуація, що склалася довкола проведення позачергових виборів народних депутатів

Ситуація, що склалася довкола призначення позачергових виборів народних депутатів не сприяє їх належній організації та проведенню. Оскільки в найближчий час не очікується рішення Конституційного Суду щодо конституційності указу Президента, КВУ закликає всі політичні сили знайти компромісний варіант виходу із політичної кризи.

КВУ вважає, що у випадку відмови брати участь у виборах політичних партій, що представляють проурядову коаліцію, можуть виникнути проблеми щодо організації виборчого процесу в окремих регіонах. Бойкотування виборів органами місцевого самоврядування, що підтримують коаліцію, поставить під загрозу їх матеріально-технічне забезпечення, а бойкотування виборів значною кількістю виборців поставить під сумнів їх суспільну легітимність. КВУ прогнозує, що якщо у виборах не буде брати участь Партія Регіонів, Соціалістична партія України та Комуністична партія України до 20% дільниць можуть просто не відкритися.

Проблеми законодавчого забезпечення проведення дострокових виборів.

Стаття 102 Закону „Про вибори народних депутатів України” , що регулює порядок та строки проведення позачергових виборів не визначає в повній мірі механізмів проведення таких виборів, а деякі частини прямо суперечать іншим статтям цього ж Закону .

Отже, найбільші правові колізії в разі проведення позачергових виборів:

1. Порядок формування окружних виборчих комісій. Адже ст.102 Закону не передбачає можливість формувати ОВК за аналогією ст.27 де зазначено що у разі не подання кандидатур від партій можна до формувати комісії за поданням голови ЦВК.

2. Не передбачений порядок виготовлення виборчих документів, зокрема, бюлетенів. Тобто при бажанні можна проігнорувати норму Закону щодо обов’язкового встановлення ступенів захисту на виборчих бюлетенях і протоколах про підрахунок голосів.

3. Не передбачено порядок оскарження бездіяльності ОВК щодо передачі списків виборців на дільниці в строк передбачений ст.102 Закону, тобто не пізніше ніж за десять днів до виборів.

4. Списки виборців складаються і виготовляються у порядку встановленому Законом. Тобто для складання списків виборців необхідно відновити роботу робочих груп та передбачити можливість перевірки достовірності даних у списку не тільки в ДВК а й робочих групах. За існуючих умов це не можливо фізично.

5. Досить складна процедура голосування за відкріпними посвідченнями. Згідно Закону ВП може отримати виборець у ДВК який не раніше ніж за тридцять днів вибуває з населеного пункту (ДВК ще не будуть сформовані). А форму ВП ЦВК повинна встановити не пізніше ніж за 60 днів до дня голосування. Крім того, ВП це бланки суворої звітності, які виготовляються на підприємствах-виготовлювачах.

6. Є проблеми з порядком та терміни подань про реєстрацію офіційних спостерігачів. Зокрема громадські організації повинні подати клопотання до ЦВК не пізніше ніж за 90 днів до дня виборів.

В ситуації, що склалася багато залежить віл Центральної виборчої комісії, яка може затвердити інші строки в своєму календарному плані, виходячи з загальних повноважень комісії встановлених ст.17 Закону про ЦВК. Де, зокрема, передбачено, що комісія забезпечує дотримання передбачених Конституцією та законами України принципів і засад виборчого процесу. Але відповідно до ст.77, 92 Конституції України порядок проведення виборів регулюється виключно Законом.

Проблеми фінансування дострокових виборів.

За підрахунками Центральної виборчої комісії для проведення дострокових виборів народних депутатів необхідно 340 мільйонів гривень. Згідно Закону про вибори, ці кошти мають надійти з державного бюджету України. В бюджеті України на 2007 на витрати Центральної виборчої комісії передбачено 156 мільйонів гривень. Цих коштів може вистачити на першочергові заходи по організації виборчого процесу, однак потрібно вирішити проблему щодо можливості використання цих коштів на потреби позачергових виборів, для уникнення звинувачень в нецільовому використанні коштів держбюджету.

Також, згідно Закону про вибори органи місцевої влади та самоврядування повинні забезпечити організацію виборчого процесу на своїй території. КВУ закликає місцеву владу зробити все можливе для організації виборчого процесу та належного його матеріально-технічного забезпечення.

Робота Центральної виборчої комісії по організації дострокових виборів.

Центральна виборча комісія в межах своїх повноважень розпочала організацію виборчого процесу. Однак, недосконалість законодавства та політична ситуація значно ускладнює її роботу. Вже очевидно, що порушенні строки подання політичними партіями кандидатур до окружних виборчих комісій. ЦВК доведеться формувати ОВК за поданням голови Центральної виборчої комісії, однак це порушить принцип рівного представництва політичних сил у виборчих комісіях. Також окружні виборчі комісії будуть працювати в мінімальному складі, що значно ускладнить їх роботу.

КВУ закликає органи влади та політичні сили відмовитись від будь-яких форм тиску на членів ЦВК та перешкоджанню їх діяльності;

КВУ наголошує на необхідності якнайшвидшого прийняття і оприлюднення Центральною виборчою комісією Календарного плану виборів народних депутатів України 2007 року;

Також КВУ рекомендує Розглянути можливість надання державної охорони усім членам ЦВК, а також забезпечення посиленої охорони приміщення ЦВК, зокрема заблокувати можливість неконтрольованого пересування сторонніх осіб приміщеннями ЦВК.

Діяльність центральної та місцевої влада по організації виборчого процесу.

З огляду на політичну ситуацію, КВУ не виключає збільшення, порівняно з виборами 2006 року, спроб застосування адмінресурсу, з боку місцевих адміністрацій та рад, міських, селищних та сільських голів. КВУ прогнозує, що адмінресурс буде застосовуватись всіма політичними силами, які мають більшість у місцевих радах. Підвищення рівня амід ресурсу на позачергових парламентських буде зумовлене також відсутністю місцевих виборів.

КВУ рекомендує Президенту України прийняти Укази “Про забезпечення проведення демократичних, чесних і прозорих виборів 2007 року” та “Про Громадську раду з питань забезпечення реалізації виборчих прав громадян України під час проведення виборів 2007 року” за аналогією з минулорічним указом. Мета видання акту: створення громадського інституту (складеного з представників для забезпечення прозорості виборчого процесу).

Участь політичних партій у дострокових виборах.

При умові, що всі основні політичні сили погодяться на участь у виборах, КВУ прогнозує, що загальна кількість учасників виборчого процесу не перевищуватиме 20-ти партій та виборчих блоків.

Короткі терміни для висування кандидатів у народні депутати не сприяють належній внутріпартійній дискусії щодо формування виборчих списків. КВУ прогнозує, що списки будуть знову формуватися непрозоро без залучення регіональних осередків. За оцінкою КВУ, що прохідна частина виборчих списків найбільш рейтингових політичних сил оновиться на 10-20%.

Зважаючи на політичну ситуацію та стислі терміни виборчої кампанії КВУ прогнозує зменшення виборчих бюджетів політичних сил. За оцінкою КВУ, переможна виборча кампанія для кожної з найбільш рейтингових політичних сил буде коштувати 50-60 мільйонів доларів, що приблизно дорівнює вартості виборів для державного бюджету. Основні витрати партій будуть спрямовані на телевізійну реклами, передвиборчі тури лідерів та масові акції. Більшість цих коштів буде використано поза виборчим фондом.

Агітаційна кампанія.

Оскільки під час проведення дострокових виборів не передбачена публікація розцінок на політичну рекламу в ЗМІ, то КВУ прогнозує, що політичні сили будуть позбавлені рівних умов під час агітації, агітація буде здійснюватися поза виборчим фондом, а ЗМІ монопольно встановлюватимуть розцінки для різних політичних сил.

Також стислі терміни для агітації сприятимуть поширенню неправдивих даних про учасників виборчого процесу та використання „чорного ПР”. А у тих, проти кого буде поширюватися ця інформація просто не вистачить часу на спростування.

Списики виборців.

Закон про вибори, в частині проведення дострокових виборів не регулює порядок виготовлення та уточнення списків виборців. КВУ рекомендує ЦВК прийняти постанову, згідно якої мають бути використані списки з виборів 2006 року, які зараз знаходяться в архівах. Попри все КВУ прогнозує низьку якість списків виборців.

День голосування.

Погана організація виборчого процесу, мінімальна кількість членів виборчих комісій та втручання місцевої влади у виборчий процес може призвести до порушень і фальсифікацій під час голосування та підрахунку голосів. Також законодавство не регулює голосування за відкріпними посвідченнями.

Контроль на за виборчим процесом.

Законодавство не регулює строки та порядок реєстрації спостерігачів від партій та громадських організацій.

Також проблематичним є присутність на виборах міжнародних спостерігачів. Міжнародні організації, такі як БДПЛ/ОБСЄ та уряди інших держав поки не отримали офіційне запрошення від керівництва держави для участі в спостережені за виборами. Навіть, якщо таке запрошення і буде, то необхідний певний час для організації місій. Однак, КВУ не виключає приїзд на вибори позасистемних і заангажованих міжнародних спостерігачів.

www.cvu.org.ua