«Приватна армія Садового», «трутні» та «не узаконені» – саме так «тепло» львів’яни відгукуються про одну із найцікавіших і водночас найскандальніших структур Львівської міськради. Мова йде про ЛКП «Муніципальна варта», яке раніше звалось «Муніципальною дружиною». Це підприємство, яке не має чітких обов’язків, прав і мети існування, постійно «викачує» із бюджету Львова колосальні суми грошей, які, до того ж, невпинно зростають з кожним роком. Виходить, що львів’яни «годують» цілу структуру, яка не приносить жодної користі, проте стає все «голоднішою».

«Чому?», – спитаєте ви і матимете рацію. Із таким самим питанням неодноразово до міського голови звертались і львівські депутати, які регулярно пропонують ліквідувати «муніципалів». Останнім прецедентом стало викриття корупційних схем підприємства і затримання його керівників. Їх звинувачують у тому, що вони заробляли готівку, надаючи послуги від ЛКП в обхід міської казни. Здавалось би, це вже остання крапля, котра переповнить чашу терпіння, але ні. Щоразу логічні аргументи народних обранців розбиваються об особисту позицію Андрія Садового, виконавчого комітету ЛМР,  організоване голосування «Самопомочі» та інших чиновників ратуші.

Звідси напрошується й висновок, що оскільки цю незрозумілу структуру не лише не ліквідовують, а й продовжують збільшувати їм «дотації» з казни Львова, то вона комусь потрібна. Кому? Спробуймо у цьому розібратись, але давайте по порядку.

Що таке «Муніципальна Варта»?

Обов’язки

«Муніципальна варта» має повноваження щодо забезпечення на території міста законності, правопорядку, охорони прав, свобод, законних інтересів та майна територіальної громади, в межах наданих повноважень. Поки що все логічно і навіть непогано виглядає «на папері». Крім того, ЛКП захищає депутатів та посадових осіб міської ради Львова від протиправних посягань, які пов’язані із здійсненням повноважень та основних завдань, а також від перешкоджання у виконанні ними службових обов’язків.

В обов’язки ЛКП «Муніципальної варти» також входить охорона об’єктів комунальної власності. Це міськрада, інші комунальні установи та підприємства. Усього 19 об’єктів і серед  них немає жодного приватного підприємства. Але проблеми є. Одна із них полягає у високому тарифі – година охорони коштує 75 грн. При цьому, інші організації надають послуги приблизно за 40 грн в годину. Такий тариф, до речі, також встановила сама міськрада.

Також «Муніципальна варта» повинна патрулювати центр міста. Патруль має реагувати на розпивання алкоголю в публічних місцях, бійки та інші порушення. Проте найчастіше все обмежується конфліктами із людьми похилого віку, які займаються стихійною торгівлею, зауваженнями особам, які розпивають алкоголь просто неба і «гонінням» безхатьків із лавки на лавку.

Виконком також надав право посадовим особам деяких підрозділів мерії, в тому числі і нашим сьогоднішнім «героям», складати адмінпротоколи за порушення правил карантину та паркування у центральній частині міста. Як вони виконують ці обов’язки – відомо: правил карантину люди дотримуються, м’яко кажучи, дуже індивідуально. А що стосується паркінгу, то працівники «Варти» зранку роблять «обхід» території, виписують штрафи водіям і… на тому все. Далі протягом дня на тих же паркомісцях стоять інші автівки протягом різного проміжку часу і ніхто їх вже не штрафує. Що це: виконали план на день чи халатне ставлення до своїх обов’язків? Вони також мали б займатись евакуацією автівок, але їм завжди бракує справних евакуаторів. Куди ідуть чималі гроші із бюджету, про який ми детальніше поговоримо згодом, – невідомо.

Не узаконена структура

Така не зовсім легальна структура штрафує водіїв, евакуйовує автомобілі та «сидить на шиї» у львів’ян

Тут ситуація ще більш дивна. Справа у тому, що ЛКП «Муніципальна варта» не узаконене на державному рівні. А все тому, що у 2015 році депутати Верховної Ради підтримали у першому читанні закон про муніципальну варту. Проте у 2019-му його відкликали, оскільки закінчилися повноваження каденції VIII скликання. Зараз у парламенті не зареєстровано жодних нових документів, які стосуються муніципальної варти. Тому й виходить, що така не зовсім легальна структура штрафує водіїв, евакуйовує автомобілі та «сидить на шиї» у львів’ян.

Повноваження

Права, які має «муніципал» при вчиненні правопорушень іншими особами, фактично, не відрізняються від прав та обов’язків пересічного українця. При виявленні правопорушень працівники зобов’язані викликати поліцію (як і кожен громадянин України). Але до її приїзду можуть затримувати порушників, стягуючи їм руки пластиковою стяжкою. Затримання порушника – це, знову ж таки, право будь-якого громадянина України. Також у них є спецзасіб – перцевий газовий балончик, яким теж користується багато людей. Однак, «вартові» мають право застосовувати його лише у випадку загрози їхньому життю чи життю інших людей. Тобто, при затриманні правопорушника, для того, щоб зв’язати йому руки пластиковою стяжкою, представники «Муніципальної варти» не мають права навіть наводити балончик на порушника, щоб його заспокоїти. Додайте до цього «напівлегальність» структури і отримаємо доволі смішний результат.

Бюджет ЛКП

ЛКП «Муніципальна дружина» було створене у серпні 2002-го року з статутним капіталом у 592.000 грн. У березні 2016 року, коли керівником ЛКП став Юрій Діль, відбулася перша суттєва зміна розміру статутного капіталу, який зріс до 4 676 418 грн., тобто майже у 8 разів. Вже за два місяці статутний фонд збільшився аж до 22 280 289 грн. (ще майже вп’ятеро) і ця тенденція збереглась. Так, у березні 2017 року «муніципали» отримали  46 436 289 грн. (ще удвічі), а в жовтні цього ж року ЛКП перейменували на «Муніципальна варта». Загалом на це ЛКП міський голова грошей не шкодує і станом на червень 2019-го статутний фонд підприємства становив 106 461 488 грн., хоч реально цих коштів ніхто не бачить: ні на рахунках, ні у вигляді матеріальних активів. Підтверджує це і фінансовий звіт за останні два роки. У ньому йдеться, що «непокритий збиток» ЛКП за 2018 рік становить – 36 164 500,00 грн., а далі він лише зростає: станом на 1 січня 2019 року – 67 147 800 грн. Це пояснює постійне поповнення статутного капіталу, адже з нього просто беруть кошти на «проїдання».

Заробіток ЛКП

Дохід ЛКП – це перекладання міських коштів на їх рахунок з інших структур

Фактично, ЛКП «Муніципальна варта» заробляє гроші, але їх не вистачає і на половину зарплат відомства. Так, у 2018 році ЛКП заробило майже 14 млн. грн., а зарплатні виплатили майже 26 млн. грн., що складає близько 7 тис. грн. на місяць на кожного працівника. Крім того, 2,1 млн. грн. становлять матеріальні витрати за 2018 рік, з них половина коштів пішла на закупівлю спецодягу. Ще 2 млн. грн. списали як амортизаційні витрати.

Керівник «Муніципальної варти» озвучив, що за період з 01.01.2019−03.06.2019 сума отриманих коштів за послуги охорони складає 676,6 тис. грн. Проте, сервіс E-data підтверджує інші цифри. Зокрема, загалом на рахунок ЛКП за надані послуги за цей період прийшло 275 тис. грн., а решта – виплати Державного фонду соціального страхування і Пенсійного фонду. З цих 275 тис. грн. – майже 85 тис. заплатила обласна юстиція, 5 тис. грн. «Форум видавців», 39,3 тис. грн. МКП Хоткевича за охорону «Різдва з Русланою» і ще 45 тис. грн. «Центр соціальної підтримки» за послуги, надані минулого року. А ще 100 тис. грн. перерахували з міського бюджету, але з інших структурних підрозділів: департамент ЖКГ за охорону міської ялинки (56,5 тис. грн.) і Галицько-Франківський відділ освіти за охорону шкіл. Отже, дохід ЛКП – це перекладання міських коштів на їх рахунок з інших структур за послуги, які просто вповноважені робити працівники ЛКП «Муніципальна варта».

Інше джерело доходу – це охорона комунальних об’єктів Львівської міської ради, відповідно до вищезгаданого переліку, затвердженого Ухвалою ЛМР. Порівнюючи Перелік об’єктів неможливо зорієнтуватись, за якими критеріями він формується. Зокрема, чому в перелік на 2019 рік потрапило ЛКП «Під Голоском-410», з вартістю надання послуг понад 1 млн. грн., і чому охорона пресувальної лінії ЛКП «Зелене місто» за рік зросла з 288,5 тис. грн. у 2018 році до понад 2,5 млн. грн  у 2019 році? З переліку також «випав» Янівський цвинтар, який охороняли у 2018 році за 0,5 млн. грн., і з’явився Личаківський цвинтар з вартістю послуг понад 3 млн. грн. Крім того, у 2019 році понад 1 млн. грн. виділили на охорону палацу ім. Гната Хоткевича. Про охорону Музею народної архітектури та побуту ім. Климентія Шептицького, що поблизу помешкання міського голови Львова, вартість якої за рік зросла утричі (з 1,5 млн. грн. до 5,1 млн. грн.) чули, напевно, усі. Незрозуміло також, чому мінімальна вартість охорони звичного об’єкта за рік зросла удвічі (з 288 554,40 грн. до 515 438,40 грн.), адже основні видатки на охорону – це заробітна платня, яка за рік не зросла вдвічі. Тому, якщо у 2018 році за виконання Ухвали на рахунки ЛКП «Муніципальна варта» перевели 8 009 802,00 млн., то у 2019 році – 23 276 396,00 грн.

Скандали

Не обійшлось і без махінації, у якій були викриті працівників «Муніципальної варти». У червні 2020-го року правоохоронці затримали на хабарі директора ЛКП «Муніципальна варта» Павла Пеца разом із заступником та двома керівниками відділу. Про це повідомляла пресслужба поліції Львівської області, передавало «Твоє місто».

«Вартові» налагодили схему системного вимагання та одержання хабарів від підприємців, чиї приватні об’єкти охороняли за готівку

За версією слідства, «вартові» налагодили схему системного вимагання та одержання хабарів від підприємців, чиї приватні об’єкти охороняли за готівку. До такої діяльності було залучено особовий склад підприємства, при цьому ніякі контракти офіційно не укладались. Тобто, ЛКП надавало охоронні послуги, отримуючи гроші «на руки», в обхід міської казни.

За словами головної прокурорки Львівщини Ірини Діденко, підприємство міськради за бюджетний кошт повинно було охороняти важливі інфраструктурні об’єкти міста, однак, насправді, часто за готівку охороняли об’єкти на приватне замовлення, продовжуючи отримувати зарплату з бюджету.

Крім того, «вартові» інколи відзначаються й перевищенням власних повноважень. Так, 23 лютого 2020-го року «муніципал» побив нетверезого чоловіка. На відео видно, як працівник ЛКП щонайменше один раз б’є постраждалого по голові (на що, звісно ж, не має права), після чого розпилив йому в обличчя перцевий газ (загрози життю працівника ЛКП, що є обов’язковою умовою використання спецзасобу, не було). Найцікавіше, що про жодне затримання чи виклик поліції у результаті зовсім не йшлось: «вартові» просто пішли геть після скоєного.

Також, серед обов’язків «Муніципальної варти» є «захист депутатів та посадових осіб міської ради Львова від протиправних посягань, які пов’язані із здійсненням повноважень та основних завдань, а також від перешкоджання у виконанні ними службових обов’язків». Проте і вони виконуються, м’яко кажучи, дивно. Неодноразово виникали ситуації, коли мешканці міста Львова намагались потрапити на засідання міськради, але їм не дозволяли це зробити «муніципали», які просто зачиняли двері ратуші, нічого не пояснювали і ніколи не гребували можливістю поштовхатись із активістами. Найчастіше таке трапляється під час розгляду найбільш резонансних питань, у яких проглядається особиста вигода Андрія Садового. Що цікаво, часто, коли він передчасно покидав засідання, то й кількість «вартових» у ратуші зменшувалась. Це до слова про «особисту охорону мера».

Спроби ліквідувати структуру

За структуру, через яку, імовірно, відмиваються чималі гроші, «горою» стоїть очільник міста Андрій Садовий, його «ручний» виконавчий комітет, депутати «Самопомочі»

17 червня 2020-го року депутати Львівської міської ради зареєстрували проект ухвали щодо ліквідації ЛКП «Муніципальна варта». До речі, це вже далеко не перша подібна ініціатива народних обранців. Проте жодного разу такі спроби не мали успіху, бо за структуру, через яку, імовірно, відмиваються чималі гроші, «горою» стоїть очільник міста Андрій Садовий, його «ручний» виконавчий комітет, депутати «Самопомочі» і взагалі всі чиновники міськради.

Головна їхня апеляція полягає у тому, що без «Муніципальної варти» нібито настане хаос на вулицях Львова, а злочинність підвищиться у рази. Депутати ж зазначають, що ЛКП «проїдає» бюджетні кошти, а реальної користі від них немає. За їхніми словами, «муніципали» – це просто «приватна армія Андрія Садового».

Сприйняття у суспільстві

Самі ж мешканці Львова також неприязно ставляться до «Муніципальної варти». Одні кажуть, що вони нічого не роблять, а інші впевнені, що роблять не те, що потрібно. Проте майже всі львів’яни сходяться в одному: ця структура не має зрозумілих функцій і вона не є потрібною місту.

Експерти, які неодноразово підіймали питання доцільності існування ЛКП «Муніципальна варта», прокоментували свою позицію щодо цього для ІА «Вголос»

Любомир Босаневич, депутат ЛМР:

«Муніципальна варта» – це «дружинники 90-х»,  які загубились у часі

Утримання ЛКП «Муніципальна варта» обходиться місту в понад 50 млн. гривень на рік. Їхні функції розмиті, а головне, чим вони займаються, – це охорона Шевченківського Гаю. Справа у тому, що поруч із парком живе Андрій Садовий і його будинок охороняє 15 людей. Вони також охороняють львівську ратушу, де працює Садовий, а відповідно і його чиновники.

Ми, депутати, вже понад 2 роки намагаємось ліквідувати «Муніципальну варту», вже зареєстровано два відповідних проекти рішень. Але чомусь вони не потрапляють до порядку денного, тобто Садовий ці питання не включає до засідань.

Зараз часто маніпулюють темою, що структура охороняє дитсадки і школи. Але набагато дешевшим було б внести ці посади охоронців як штатну одиницю того чи іншого закладу і закріпити таку посаду у кожній школі чи садку. До того ж, «муніципали» і так не виконують цієї роботи.

Тому «Муніципальна варта» – це приватна армія Садового і це дуже помітно під час сесій ЛМР чи засідань виконкому. А всі ці «штрафи», «евакуації автомобілів» – це аж ніяк не повноваження цього підприємства, бо цим має займатись поліція.

Ну і не варто забувати нещодавнє гучне затримання екскерівника цього ЛКП, якого звинувачують у корупції і наданні охоронних послуг за готівку. Тобто, «Муніципальна варта» – це «дружинники 90-х»,  які загубились у часі й ніхто не розуміє, які функції вони виконують і що вони роблять.

Назар Лисяк, голова ГО «Розвиток Громади»:

Це комунальна структура, яка отримує зарплату за кошти громади міста Львова, але працює не в інтересах людей, а в інтересах однієї особи

В принципі, така структура потрібна, але не в такому вигляді, як вона є у Львові. Ми всі добре знаємо, що це «приватна армія» Андрія Садового, оскільки це нібито комунальне підприємство, але воно виконує безпосередні вказівки міського голови. Неодноразово відбувались акції та пікети, де мешканці Львова приходили під стіни міської ради, але двері були закриті й «Муніципальна варта» нікого не пускала всередину. Жодних підстав для таких дій у них для цього не було, бо громада просто хотіла потрапити на сесію, щоб озвучити свої пропозиції, питання або вимоги, які турбують мешканців. Тобто, це порушення нашого законодавства, бо кожен має право прийти на засідання ЛМР. І ми, активісти, неодноразово їх запитували, які підстави того, що людей не пускають. Нам казали, що ніяких пояснень не надаватимуть і що вони керуються тим, що їм наказав Садовий. Тобто, це комунальна структура, яка отримує зарплату за кошти громади міста Львова, але працює не в інтересах людей, а в інтересах однієї особи.

Що стосується цих адмінпротоколів, які «муніципали» складають за паркування і таке інше, то я думаю, що це незаконно. Для цього у нас є правоохоронні органи, є поліція, яка мала б це робити, а до чого тут «Муніципальна варта», я не розумію. Їм це право дав виконком, а ми усі добре знаємо, що цей орган повністю підпорядковується міському голові і він там усе вирішує.

Також ми знаємо, що нещодавно було затримано керівника «Муніципальної варти» Павла Пец, якого піймали на хабарі. Він надавав охоронні послуги приватним підприємцям і отримував за це кошти. Тобто, комунальна структура має діяти в інтересах міста, а не займатись «лівим» заробітком. Тим більше, що ЛКП у той час продовжувало отримувати гроші з казни міста. Це просто зловживання службовим становищем.

Крім того, ми бачимо, як на ринках «муніципали» «ганяють» людей, для яких це чи не єдиний спосіб заробітку. Тобто, замість наводити якийсь порядок у місті, вони займаються далеко не тим, чим мали б. В інших містах також є «Муніципальні варти», але вони думають про громаду, а наші – про Садового.

Петро Адамик, голова фракції «Європейська солідарність» у ЛМР:

Особисто я дуже поважаю багатьох хлопців із «Муніципальної варти», яких я знаю особисто. Проте сьогодні ця структура перетворилась на особисту охорону Садового. Ми бачимо, де вони знаходяться і що вони охороняють, тому ми вважаємо, що місту набагато дешевше зробити програму співпраці з поліцією, виділити їм кошти з міського бюджету і з ними працювати по програмі «Безпечне місто». Поліція має і повноваження, і функціонал для цього.

Штат «Муніципальної варти» має бути суттєво скорочений, бо для Львова сьогодні набагато дешевше виділяти кошти на охорону тим же закладам освіти. Вони тоді собі зможуть наймати сторожів чи охоронців і це буде набагато економніше. Тобто, треба закласти в бюджет певних установ кошти, призначені для охорони.

Це приватна охорона Андрія Садового. Він багатий чоловік, міг би утримувати її і сам

«Муніципали» не можуть конкурувати на ринку охоронних послуг, хоча мають право заробляти гроші. Ми їм, фактично, віддали цей ринок, зробивши їх монополістами серед ЛКП. Проте, я, на жаль, не можу сказати, що вони продемонстрували свою ефективність. Це просто, як я вже казав, приватна охорона Андрія Садового. Він багатий чоловік, міг би утримувати її і сам.

Оксана Котовська, партнер адвокатського об’єднання «Правда і закон»:

Повноваження «Муніципальної варти» щодо складання протоколів про адміністративні правопорушення визначено рішенням Львівської міської ради №57 від 31.01.2017 року. Окрім того, було прийнято «Закон України про внесення змін до деяких законодавчих актів щодо реформування сфери паркування транспортних засобів». Його прийняли 21-го грудня того ж 2017-го року. Відтак, дані посадові особи наділені функціями інспекторів і можуть складати постанови про адміністративне правопорушення. Щоправда, їх можна оскаржити протягом 10-ти днів.

А що стосується ситуацій, коли «муніципали» не пускали мешканців міста Львова у ратушу під час засідань міської ради, то це протизаконно. Дане рішення, щодо обмеження перебування громадян України і преси в приміщенні ЛМР під час розгляду питань колегіальним органом, навіть було предметом судового провадження. Галицький районний суд тоді був першою інстанцією, а після розгляду цього питання Львівським апеляційним адміністративним судом рішення набуло законної сили. Верховний суд цього рішення не змінив. Це означає, що такий регламент Львівської міськради (з обмеженням доступу громадян до засідання) суперечить законодавству України. Права територіальної громади і представників ЗМІ не можуть бути обмеженими під час засідання будь-якого колегіального органу. Такі речі можуть мати місце тільки якщо діє надзвичайний стан, військовий стан чи, як зараз, карантин у зв’язку із пандемією коронавірусу. Це регулюється законом.

Взагалі, всі повноваження цієї структури визначені їхнім статутом, який прийняли 14.03.2017 року і який був затверджений самою міськрадою. Тобто, міська рада дала їм такі повноваження, оскільки окремого закону про муніципальну поліцію чи муніципальну дружину в Україні станом на сьогодні не прийнято. Іншими словами, оскільки це питання не врегульовано на законодавчому рівні, то «Муніципальну варту» адаптували під ЛКП і надали їм тих повноважень, яких захотіли. Грубо кажучи, міськрада сама створила собі структуру і дала їй права та обов’язки.

Висновок

Незрозумілі функції, «приватна армія» Андрія Садового, часті скандали, «викачування» величезних коштів із бюджету, які осідають невідомо де і дуже низький рівень ефективності роблять ЛКП «Муніципальна варта» чи не найпідозрілішою структурою Львівської ратуші. Не зовсім законний статус і, як результат, несприйняття у суспільстві також не додають підприємству позитивної репутації. Депутати ЛМР, оперуючи адекватними аргументами, щоразу пропонують ліквідувати ЛКП, але все розбивається об позицію самого Садового і його поплічників. Тому дати відповідь на питання «кому і для чого вигідна «Муніципальна варта»?» ми пропонуємо вам.

Роман Гурський, ІА «Вголос»

Що думають львів’яни про Муніципальну варту: