Пропонуємо наступну подачу антирейдерського тренінгу від депутата Львівської обласної ради фракції ВО "Свобода" Володимира Говірка. Нагадаємо, що дві попередні були присвячені класифікації рейдерських схем, які використовують нечесні ділки для незаконного звхоплення земель. На цей раз дізнаємось про те, чим аукціони відрізняються від атракціонів.

Пане Володимире, чи готові Ви розповісти нашим читачам, у чому все ж таки полягає різниця між земельним аукціоном та атракціоном?

Так, звичайно. Різниця полягає в тому, що під час атракціону всім смішно, а от коли проводять земельний аукціон – тоді декому смішно, а декому боляче. (Пригадуєте радянський фільм «Республіка ШКІД», мовою оригіналу – «Шутка – это не тогда, когда всем смешно. Шутка – это когда нам смешно, а тебе больно!». Це жарт, але в кожному жарті є доля жарту, а все решту правда.

Отже боляче нам з вами. Боляче за те, що блазні при владі продають за безцінь землю, яка належить нам з вами і тішаться від того, що їм вдалося це зробити безкарно!!!
Боляче за те, що ці блазні є нашими галичанами, встають і кладучи руку на серце, співають гімн України на початку сесії своєї сільської ради, на яку звозять депутатів спецмашинами приватної охоронної фірми та приватними машинами працівників спецслужб, бо на сесії немає кворуму! Боляче за те, що в приватному магазині депутатів сільської. ради, котрі не хочуть голосувати за продаж землі "по-бєзпрєдєлу", знаходять речовину, що дуже подібна на наркотичну, проте проголосувавши «за», виявляється, що за результатами експертизи це не наркотична речовина, а тільки подібна до неї! Боляче за те, що голови міських рад шукають порятунку, зі слізьми на очах, у ксьондза, парафіянами котрого вони є,( бо більше немає у кого)!!! А порятунку вони шукають тому, що не дають своєї згоди на проведення «бєзпрєдєльного» земельного аукціону у своєму місті, після чого до них із погрозами приїжджають коротко стрижені молодики спортивної статури, а по мобільному телефону з невизначеного номера лагідним тоном запитують про здоров’я їхніх дітей!

Але це все лірика, а зараз перейдемо до конкретики.

Насамперед, я хотів би нагадати усім «ілюзіоністам» від земельних аукціонів і тим приватним фірмам, що постійно «виборюють», у «неймовірно конкурентній боротьбі» право на проведення земельних аукціонів по Львівській області, до яких, нібито, дотичні деякі депутати ЛОР, що кожного разу, коли у них виникне спокуса пожартувати із законом щодо проведення земельного аукціону – перечитувати на ніч рішення ЛОР, а саме:

Львівська Обласна Рада
ХХХІV сесія V демократичного скликання
РІШЕННЯ № 782
від 23 грудня 2008 року

Про внесення змін до Тимчасового положення "Про порядок продажу у власність земельних ділянок та права оренди для здійснення підприємницької діяльності на території Львівської області"

З метою врегулювання питань щодо права власності та права на оренду земельних ділянок, у тому числі на земельних торгах (аукціонах), враховуючи ініціативу фракції Всеукраїнського об'єднання "Свобода", відповідно до ст.124, 127, 134-138 Земельного кодексу України, ст. 6 та 16 Закону України "Про оренду землі", керуючись п.21 ч.1 ст.43 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", Львівська обласна рада

ВИРІШИЛА:

1. Внести зміни до Тимчасового положення "Про порядок продажу у власність земельних ділянок та права оренди для здійснення підприємницької діяльності на території Львівської області", затвердженого рішенням Львівської обласної ради від 19.02.08 р. № 465 "Про внесення змін до Тимчасового Положення "Про порядок продажу у власність земельних ділянок та права оренди для здійснення підприємницької діяльності на території Львівської області", а саме:
- абзац 20 пункту 1 розділу І викласти в такій редакції:

"Продажна ціна лота - ціна земельної ділянки, визначена на підставі експертної оцінки, помноженої на коефіцієнт, який встановлюється рішенням Львівської обласної ради на підставі висновку постійної комісії з питань використання земель та регулювання земельних відносин, або річна орендна плата, яка формується з нормативно-грошової оцінки земельної ділянки, помноженої на коефіцієнт, який встановлюється рішенням Львівської обласної ради на підставі висновку постійної комісії з питань використання земель та регулювання земельних відносин ".

2. Контроль за виконанням рішення покласти на постійну комісію з питань використання земель та регулювання земельних відносин .

Голова обласної ради Мирослав Сеник

Роз'ясніть, що ж це рішення змінює в порядку підготовки до проведення земельного аукціону?

Насамперед, це рішення не дасть можливості виставляти на аукціон земельну ділянку за стартовою ціною, що дорівнює експертно-грошовій оцінці, і це дуже важливо!

Пояснюю простіше. Що раніше робили сірі земельні рейдери-аукціонщики? По-перше, що таке собі хитромудре слово "експертно-грошова оцінка"? Це так само, коли б ви хотіли продавати свою квартиру і звернулися в БТІ для розрахунку вартості вашого помешкання. Там по совєтській методиці дали б вам довідку, що ваше помешкання коштує 50 тис грн. Але ж ви знаєте, що ваш сусід нещодавно продав таке ж помешкання за 500 тис грн., і ви також хотіли б отримати за своє помешкання комерційну вартість! Вам і в страшному сні не присниться і на думку не прийде на п’яну голову розпочинати аукціон на своє помешкання між Петром і Миколою, котрі мають намір купити ваше помешкання, зі стартової ціни 50 тис грн.. По експертній оцінці БТІ та запитувати хто з них дасть більше. Ви як справжній господар свого помешкання розпочнете з ціни 500 тис грн. І коли Микола дасть 505, а Петро ні, то продасте Миколі. Чи не правда? Бо це ж ваше, ви господар! До чого тут оцінка БТІ?

А ось на нашій з вами українській землі виявляється господарів немає!

Ось і розпочинають аукціон по експертно-грошовій оцінці « горе аукціонщики», тобто за 50 тис грн., а не за 500! «Ліплять» дві-три «свої фірми» їм все-одно, хто виграє і потім, потенційно зацікавленим горе-покупцям пропонують «зробити аукціон»!
Хто ж хоче, щоб йому «зробили аукціон» (краще б вони йому щось інше зробили, бо дуже вже подібні на тих, хто робить щось інше за гроші), доведеться розгадати хитромудру комбінацію слів (зробимо тобі аукціон, але нам треба занести цифру, що важить половину дельти). Це вони так, нібито «шифруються», щоб не записав ніхто, що гроші вимагають.
Хлоп трохи покліпає очима, візьме в руки рахівницю та й рахує:

1) дешевше ніж за 500 тис він ніде такої землі не купить, бо є така комерційна вартість на сьогоднішній день

2) на аукціоні треба буде заплатити 55 тис., бо 50 тис + один крок = 55 тис., то вже ліпше ніж 500 тис .

3) а що ж то за цифру треба буде занести цим клоунам-аукціонщикам? Та все дуже просто – 500-55=445 розділити на 2 – приблизно 220.

Результат: По-перше – «клоуни-аукціонщики» заробили 220 тис грн. «на карман». По-друге – хлоп купив не за 500 тис., а за 220+55=275.

Ну подумаєш, обікрали нас з вами на 220 тис., тобто дохідну частину бюджету нашого села, бо від продажу землі, незалежно від того в межах вона, чи ні нашого села – кошти поступають в бюджет нашого села, а не кудись там до Києва. А потім державні мужі Львівщини бідкаються, як же ж їм забезпечити дохідну частину бюджету Львівщини? Та маючи «на карман" цифру, що важить половину дельти» можна бідкатись, тільки вчителям, лікарям та зрештою і всім нам від того не легше.

Отже, шановні пани аукціонники – пам’ятайте, за ініціативою ВО «Свободи» після 23 грудня 2008 року всі «жарти» з аукціонами закінчились!!! Провівши аукціон без рішення ЛОР щодо встановлення коефіцієнту стартової ціни – ви грубо порушуєте законодавство! І ми не тільки визнаємо такий аукціон таким, що не відбувся, а й поставимо питання про ліквідацію ліцензії на проведення аукціонів підприємству, що наважиться на таке порушення закону!

То що ж, аукціонів більше не буде?

Та звичайно, що будуть. Ми прикладемо всі зусилля для того щоб аукціон по тій чи іншій земельній ділянці відбувся, коли того хочуть мешканці того, чи іншого населеного пункту Львівщини, але по реальнйі комерційній ціні з реальним наповненням дохідної частини бюджету даного населеного пункту. Правда без «наповнення карману» горе-аукціонщиків.

Пане Володимире, Ви обіцяли в попередніх антирейдерських тренінгах розглядати кожну рейдерську схему на конкретному прикладі. Чи є у вас у рейдерській схемі сірих земельних рейдерів конкретний приклад щодо аукціонів?

Так, звичайно. Візьмемо до прикладу проведений «бєзпрєдєльний» земельний аукціон, орієнтовною площею 50 гектарів, по с. Лисиничі Львівської області Пустомитівського р-ну. Ось низка порушень, котрі допущені при проведенні цього горе-аукціону:

При проведенні аукціону з продажу земельних ділянок, що розташовані за адресою: Львівська обл.., Пустомитівський р-н, с. Лисиничі, урочище «Свинна», площею 24,0107 га та 24,6 га, виявлено ряд порушень, а саме:

1) Згідно з п.12 Перехідних положень Земельного кодексу України, до розмежування земель державної та комунальної власності, повноваження щодо розпорядження землями в межах населених пунктів здійснюють відповідні сільські, селищні, міські ради, а за межами населених пунктів – відповідні органи виконавчої влади.

Земельна ділянка, площею 24,6 га, яка розташована за адресою: Львівська обл.., Пустомитівський р-н, с. Лисиничі, урочище «Свинна», знаходиться за межами населеного пункту с.Лисиничі, а відтак Лисиничівська сільська рада приймаючи рішення про її продаж, перевищила свої повноваження.

2) Ст.23 Земельного кодексу України передбачено, що землі, придатні для потреб сільського господарства, повинні надаватися насамперед для сільськогосподарського використання.

Земельна ділянка площею 24,6 га, згідно з листом Управління земельних ресурсів, відносяться до земель сільськогосподарського призначення, а відтак зміна її цільового призначення та надання її під інше цільове призначення є порушенням зі сторони Лисиничівської сільської ради ст.23 Земельного кодексу України.

3) Відповідно до порядку відведення земельних ділянок державної та комунальної власності до повноважень органів місцевого самоврядування належать погодження місця розташування земельних ділянок, та надання дозволів на складання проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок.

Відповідно, проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 24.0107 га був розроблений з порушенням норм чинного законодавства, а саме без дозволу на розробку даного проекту, про що свідчить рішення Лисиничівської сільської ради від 03.09.08р.№16482

4) Відповідно до процедури затвердження експертної грошової оцінки при продажу земель державної та комунальної власності, експертна грошова оцінка підлягає обов’язковій державній землевпорядній експертизі, підставою для проведення якої є затверджений проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки.

Відповідно при визначенні мінімальної ціни продажу порушено порядок проведення та затвердження експертної грошової оцінки.

5) Відповідно до Тимчасового положення «Про порядок продажу у власність земельних ділянок та права їх оренди для здійснення підприємницької діяльності на території Львівської області», яке затверджене Рішенням Львівської обласної ради №465 від 19.02.08р., підготовка земельних аукціонів проводиться у кілька етапів, першим з яких є формування переліку земельних ділянок, які вносяться на аукціон та інформування про це населення, яке здійснюється протягом підготовки технічної документації з організації та проведення земельних торгів (аукціону).

В даному ж випадку, жодного інформування населення про виділення земельних ділянок на земельні торги на етапі підготовки технічної документації Лисиничівською сільською радою не проводилось.

6) Відповідно до Тимчасового положення «Про порядок продажу у власність земельних ділянок та права їх оренди для здійснення підприємницької діяльності на території Львівської області», на підставі рішень органів державної влади чи органів місцевого самоврядування про затвердження технічних паспортів та ціни продажу земельної ділянки, виконавець земельних аукціонів не пізніше як за 30 днів до проведення земельного аукціону публікує в друкованих та інших засобах масової інформації офіційне повідомлення та розміщує його на Інтернетсайтах місцевих органів влади, управлінні економіки облдержадміністрації, головного управління земельних ресурсів у Львівській області.

В даному випадку жодного повідомлення на інтернет-сайтах вищенаведених державних установ про проведення аукціону з продажу земельних ділянок, що розташовані за адресою: Львівська обл., Пустомитівський р-н, с. Лисиничі, урочище «Свинна», площею 24,0107 га та 24.6 га не було.

7) Відповідно до п.3 розділу 2 Тимчасового положення «Про порядок продажу у власність земельних ділянок та права їх оренди для здійснення підприємницької діяльності на території Львівської області», офіційна інформація про виставлення земельних ділянок на земельний аукціон повинна містити такі відомості: місцезнаходження та розмір земельної ділянки, згідно з технічним паспортом; цільове призначення та функціональне використання земельної ділянки; стартову ціну; умови участі в аукціоні; розмір реєстраційного та гарантійного внеску; час та місце проведення аукціону; назву, адресу установи; прізвище ім’я, по батькові, назва посади, номер телефону особи, в якої можна ознайомитись з технічним паспортом земельної ділянки; штрафні санкції; останній термін та місце подачі заяв на участь в земельних торгах (аукціоні); інформація про організатора торгів (аукціону); інформація про виконавця торгів (аукціону).

Проте, інформація яка містилась в оголошенні про проведення земельного аукціону, а саме місцезнаходження та розмір земельної ділянки не відповідали місцезнаходженню та розміру земельної ділянки, яка визначена в Технічному паспорті земельної ділянки, яка була виставлена на аукціон. Також у даному оголошенні були відсутні дані особи, в якої можна ознайомитись з технічним паспортом земельної ділянки, відсутні дані про штрафні санкції.

8) Відповідно до п.4 розділу 2 Тимчасового положення «Про порядок продажу у власність земельних ділянок та права їх оренди для здійснення підприємницької діяльності на території Львівської області», не пізніше 30-ти днів до початку земельного аукціону, організатор аукціону має розмітити на земельних ділянках, які підлягають продажу через аукціон, рекламні щити з офіційною інформацією про дані земельні ділянки.

В даному випадку, на земельних ділянках які були виставлені на аукціон, рекламні щити були відсутні.

9). Згідно з ПОРЯДОКОМ проведення земельних аукціонів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України
від 27 лютого 2008 р. № 90 - проведення експертної грошової оцінки земельних ділянок та встановлення стартової ціни повинно проводитись з урахуванням ринкової вартості, що склалася у відповідній адміністративно-територіальній одиниці.

В даному випадку, ринкової вартості, що склалася у відповідній адміністративно-територіальній одиниці, не було враховано.

І найголовніше,

10). Згідно з ПОРЯДОКОМ проведення земельних аукціонів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 27 лютого 2008 р. № 90, аукціон визнається таким, що не відбувся, у разі: несплати в установлений строк переможцем належної суми за придбаний лот.

Проплати в установлений термін переможцем належної суми за придбаний лот не відбулося.

Отже, як на Вашу думку, десять порушень при проведенні аукціону є достатнім аргументом, щоб визнати даний аукціон таким, що не відбувся, чи ні?!

Я звернувся із депутатським запитом до прокурора Львівської області про існуючі порушення при проведенні даного аукціону і маю надію на об'єктивне прокурорське реагування на ці порушення.

P.S. Завершивши чергове інтерв'ю з Володимиром Говірком, бачу розбиту бокову шибу у його власному автомобілі, тимчасово заклеєну плівкою. На моє запитання, що поцупили злодії, потрапивши таким чином у салон автомобіля, Говірко, посміхнувшись, відповів: "Нічого, що стосується моїх знань про земельне рейдерство. Та зрештою, це не тема нашої з Вами розмови, адже врегулювання незаконних чинників у правоохоронних органах від фракції Всеукраїнського об'єднання "Свобода" у ЛОР займаються інші, а не я. Отож давайте будемо кожен професійно робити свою справу".