"Промислове шпигунство"… більшість з нас про таку екзотику лише читали в пригодницьких книжках чи бачили в шпигунських фільмах. Виявляється, промислове шпигунство – достатньо буденна та банальна річ, в яку може бути втягнутий будь-хто з нас.

Бізнесмени, товари та бренди яких стали об’єктами промислового шпигунства, як правило, дуже неохоче розповідають про це. Бо розповісти можна, а от притягнути до відповідальності та покарати людей, які займаються промисловим шпигунством, в Україні майже нереально.

За словником, "промислове шпигунство" – таємне збирання даних, інформації, документів, матеріалів, зразків, що становить комерційну, промислову, службову таємницю, з метою перемогти конкурента і завоювати ринок. Відповідно, людей, які збирають таку інформацію, можна сміло вважати шпигунами.

Але це все преамбула, а ось і амбула:

Наприкінці травня ВАТ „Луцький автозавод” ввів до складу спостережної ради колишнього директора ЛАЗу Василя Пецуха. Ця новина досить таки здивувала експертів. Адже ЛАЗ не повідомляв про зміни у складі керівництва заводу. На наш запит до прес-служби львівського автобусного ми отримали коротку та вичерпну відповідь: екс-директор та екс-головний конструктор Василь Пецух місяць тому покинув завод за власним бажанням.

Наші ж інсайдерські джерела на підприємстві повідомляють, що керівництво ЛАЗу розпочало службове розслідування, предметом якого стала діяльність Василя Пецуха. Він підозрюються у передачі важливої конфіденційної та комерційної інформації конкурентам ЛАЗу, а точніше – представникам корпорації "Богдан" в корисних цілях. Яку саме цінну інформацію міг "злити" Пецух чи може хтось інший з керівників ЛАЗу конкурентам – джерело відмовилося уточнити. 

Швидше за все, в даному випадку йдеться про випуск ВАТ "ЛуАЗ", який входить до концерну "Богдан", у 2006 році автобуса A-231, який за своїм зовнішнім виглядом та технічними характеристиками, ну дуже подібний до ЛАЗівського Лайнеру – 10 або 12!

Прикметно, що до останнього часу "Богдан", як відомо, спеціалізувався на випуску мало та середньо габаритних автобусів. A-231 став заявкою Концерну на роботу в новій для нього ніші – великогабаритних автобусів, на випуску яких до цього часу як раз спеціалізувався ЛАЗ.

Стратегічно продукція ЛАЗу виявилася більш перспективною, ніж продукція "ЛуАЗ". Попит на великі автобуси різних класів зростає з року в рік. ЛАЗ сьогодні має перспективу сильно потіснити "Богдан" в царині забезпечення міст України комунальним транспортом, перш за все автобусами.

Не менш цікавими для конкурентів є й нові проектні розробки ЛАЗу в галузі комунального транспорту. ЛАЗ сьогодні – єдине підприємство в Україні, яке розробляє власний модельний ряд тролейбусів та трамваїв. На це витрачено вже понад 150 млн. грн. в рамках інвестпрограми, яку реалізовує ЛАЗ.

Поки результати службового розслідування не відомі, ми можемо говорити лише про дивні співпадіння і не більше. Якщо ж службове розслідування дасть результати, то можна очікувати, що справа тоді вже точно про промислове шпигунство буде передана в правоохоронні органи.