Статистичні дані свідчать про те, що значного підвищення рівня викрадення автотранспорту немає. У міліції «Вголосу» повідомили, що за 2013 рік у Львівській області було скоєно 211 правопорушень, пов’язаних із незаконним заволодінням транспортними засобами. За 2014 рік у Львівській області вкрали 240 транспортних засобів, а від початку цього року на Львівщині сталося 48 крадіжок автомобілів.

Водночас ситуація з обкраданням автотранспорту дещо насторожує: від початку цього року у Львівській області скоєно 270 крадіжок з автотранспорту. Якщо врахувати, що за весь 2014 рік на Львівщині зареєстрували 545 крадіжок з машин, то 270 аналогічних порушень за три місяці цього року є дуже красномовним показником.

Аналізуючи реєстрацію незаконних заволодінь транспортними засобами, правоохоронці встановили, що найбільшу кількість таких скоєно в Шевченківському, Личаківському, Франківському та Сихівському районах Львова, а в області – у Пустомитівському, Яворівському та Дрогобицькому районах.

Найчастіше крадуть автомобілі вітчизняного та російського виробництва, а також позашляховики преміум-класу марок «Тойота» і «Лексус», маловантажні автомобілі типу «Мерседес Спрінтер», а також різні моделі мотоциклів.

Також у міліції повідомили, що значна кількість незаконних заволодінь транспортними засобами припадає на східні області України, однак через військові дії там не можливо проводити слідчі та оперативно-розшукові заходи.

Варто зазначити, що більшість викрадених транспортних засобів не було обладнано додатковими системами безпеки, а саме: протиугонними сигналізаціями та іншими засобами блокування.

Фахівці наголошують, що не варто економити на охороні автомобілів, адже якісна сигналізація не лише захистить авто від викрадення, а й підвищить його комфорт.

Керівник однієї із львівських автостудій Юрій Нодь розповів, що сигналізації бувають одно- та двосторонніми, із різними функціями. Дешеві сигналізації фахівці ставити не радять, бо їх дуже легко зламати і захистом вони є лише від непрофесійних злодіїв.

Водночас сигналізації, за які треба буде заплатити трохи більше, не лише захищають авто від крадіжки, а й, як уже йшлося раніше, мають низку додаткових функцій. Дуже багато нових автомобілів оснащено заводською сигналізацією: є брелок, який одночасно відчиняє-зачиняє автомобіль, ставить на охорону і є іммобілайзером. Іммобілайзер – це пристрій, який не дає запустити двигун за допомогою саморобного ключа чи взагалі без нього. Також іммобілайзер може заглушити двигун на відстані, якщо авто вкрали.  

Зупинити двигун на відстані можна також за допомогою сигналізації із GPS.  Цей засіб дозволяє керувати автомобілем за допомогою телефону, якщо машина поза межами дії брелка. Власник транспортного засобу надсилає повідомлення чи телефонує за спеціальним номером, і автомобіль заводиться чи, навпаки, зупиняє двигун за його командою. Тобто, якщо авто вкрали, можна надіслати оператору команду, і він зупинить автомобіль, де б він не перебував.

«Але мало заглушити автомобіль, треба його ще знайти, якщо автівку викрали і кудись у ній поїхали. Для цього є функція GPS, за допомогою якої можна визначити координати авто», – розповів Юрій Нодь.  

Людям, які знайшли гроші на дорогі автомобілі, радять не бути жадібними і, крім якісного охоронного комплексу (сигналізації із GPS- та GSM-функціями), зареєструвати машину для обслуговування в охоронній фірмі. В Україні є кілька компаній, які здійснюють цілодобову охорону автівок. Вони стежать за перебуванням транспортних засобів, які охороняють, і в разі викрадення відразу реагують. 

Якщо ж власник транспортного засобу вирішив усе-таки зекономити на охороні, то може скористатися найпростішими системами захисту. Йдеться про пристрої для механічного блокування керма, коробки передач чи колеса. Ці засоби захисту раніше були дуже популярними, однак з часом вийшли із моди. Такі пристрої використовують мало і переважно на бюджетних автомобілях.

Крім механічних пристроїв блокування, є гідравлічні системи. Вони не надто поширені, тому автозлодії часто про них не знають. Суть роботи гідравлічної системи полягає у тому, що, якщо не зняти систему блокування, якась деталь у машині просто перестає працювати. До прикладу, якщо не зняти систему електромеханічного блокування педалі гальмування, то педаль просто западає і налагодити її злодій, радше за все, не зможе.

Загалом найефективнішими є комплексні рішення: сигналізація з електромеханічним блокуванням, GPS-  чи GSM-маячки із сигналізацією тощо.

«Потрібно розуміти: що б ти не ставив на машину, які системи не застосовував би, якщо є завдання вкрасти саме твій автомобіль, його все одно вкрадуть. Однак, якщо поряд на стоянці чи деінде стоятимуть два однакові автомобілі, але на одному з них буде дешева сигналізація, а на іншому –якісна система захисту, то злодій не буде «паритись» зі складною сигналізацією, а вкраде те авто, де захист бюджетний. Так, сигналізація не є панацеєю, але, вклавши гроші в якісну систему захисту автомобіля, власник на 99% може бути впевнений за свою машину», – резюмував Юрій Нодь.

Зазначимо, що звичайна дешева сигналізація зараз коштує в межах 1,5 тисячі гривень. Якісніша система захисту, яка реально виконує функцію захисту і якої достатньо для більшості авто середнього класу, вартує орієнтовно 150-200 доларів. Дорогі охоронні комплекти коштують від 300 доларів.

Бачимо, що засобу, який на сто відсотків гарантує захист автомобіля від крадіїв, поки що не придумали, однак варто дотримуватися кількох простих правил, які допоможуть зменшити ризик викрадення транспортного засобу.

Передусім обов’язково обладнайте автомобіль сигналізацією та закривайте машину, навіть якщо залишаєте її ненадовго. На ніч ставте авто в гараж із надійними замками або на стоянку, яку охороняють. Якщо через будь-які обставини це зробити неможливо, то, залишаючи автомобіль на вулиці, ставте його біля стіни будинку або ближче до іншого автомобіля. Тоді в нього буде складніше проникнути.

Зважаючи на велику кількість обкрадань машин, не залишайте в автомобілі, особливо на ніч, магнітолу, радіоприймач, телевізор, інші цінні речі, а також документи (посвідчення водія, техпаспорт та інші).

Наталка Лотоцька, «Вголос»