За кілька тижнів у нашому місті відбудеться Перший Львівський Рейв, подія досить серйозна для прихильників drum-n-bass музики. Власне про цю акцію, про український drum-n-bass і похідні речі в інтерв’ю з DJ Derrickom, одним з найвідоміших українських ді-джеїв, паралельно організатором Першого Львівського Рейву.

У вересні відбудеться Перший Львівський Рейв, чому тільки тепер, адже drum & bass вже давно досить популярний у нас?

Така акція, такого масштабу, як Перший Львівський Рейв, ніколи не проводилась у Львові. Ще 5 років тому drum-n-bass не був таким популярним як зараз, у нас тільки здогадувались про існування такого музичного стилю.

Власне ці 5 років ми готувались до цього Першого Рейву у Львові. Зрештою таку масштабну акцію зразу зробити не можна. Цій акції передувала 5-річна наша діяльність по клубах. Спочатку ми починали з "Ляльки", де збирали по 100-200 чоловік, пізніше нам ставало тісно і ми почали грати у клубі “S. Dali”, який у три рази більший за "Ляльку".

Тоді він нам здавався дуже великим клубом, але через 2 роки нашої діяльності прихильників стало стільки багато, що вже цього клубу було замало.

Також з часом появилась можливість привозити закордонних зірок, які б ще вплинули на кількість відвідувачів. Так виходить, що тільки зараз дозріваємо до того, що можемо робити акцію такого масштабу, як Перший Рейв. Мені здається, що зараз саме той момент, коли треба починати пропагувати drum-n-bass саме на такому рівні.

На Першому Львівському Рейві виступатиме засновник intelligent та atmospheric drum-and-bass – LTJ Bukem, як вдалось вийти на таких зірок?

Стосовно зірок, то першого закордонного артиста, зірку світового масштабу, Dilana, ми привезли до Львова і це був перший виступ зірки drum-and-bass в Україні. Організувати цей концерт тоді нам допомогла марка "Лонгер" і British Council. Ми провели цей захід в "Біті" і зібрали людей з цілої України, клуб був переповнений.

Наша формація DRUM WORKS PROMO складається з діджеїв, промоутерів і букінг агентів. Ді-джеї це я, Tonika, MaxNRG, а Dj Kuzmich і Андрій Чабаняк – це люди, які займаються артистами, вони навели контакти з багатьма світовими букінг агентами, котрі зацікавленні в тому, щоб їхні артисти грали по всьому світу. Тому нічого складного в цьому немає, головне, щоб фінансова частина дозволяла привозити зірок.

Слава Богу, люди ходять на концерти і це все дає можливість представляти їм зірок drum-n-bass-у. Хоча drum-n-bass є андеграундна музика і гонорари не такі великі, як у популярних зірок. Це дуже важливо, щоб зірки почали приїжджати, тому що ді-джеї локальні – це добре, але вся ця культура має коріння у Великій Британії і одним з засновників цієї музики є LTJ Bukem, який приїде до Львова.

Він є засновником, одного з напрямів drum-and-bass – intelligent drum-and-bass. Він почав працювати ще у 90 році, тобто уже 18 років працює. Він ще не виступав в Україні, тому вже є великий ажіотаж навколо його приїзду. Так само чекаємо людей з цілої України. Київ напевно буде представлений не однією сотнею людей.

Перший Львівський Рейв одноразова акція чи буде продовження?

Ця акція має перерости в фестиваль. Але більше будемо про це знати після Першого рейву. Будемо мати нараду з дирекцією виставкового центру "Лемберг", що далі робити.

У планах раз на рік проводити подібні акції?

Частіше. Раз на рік – замало для системи, бо в діяльності має бути режим і система. Якщо ми випустили один диск, обов’язково має бути другий, коли тих дисків багато, то можна сказати, що це вже діяльність. Якщо ти гастролюєш раз на рік, то це також не є гастролі, якщо ти гастролюєш кожний тиждень – це вже є діяльність. Так само вечірки, вони мусять бути регулярними, навіть якщо вони є дуже великого масштабу. Навіть, те що ми робимо зараз, то люди побачать уже зовсім іншу картинку.

Ви самі часто виступаєте закордоном?

У Польщі було багато виступів. Польщу ми вдовж і впоперек об’їздили з гастролями. Виступали також Молдавії, Росії, Білорусії, в Ромунії, в тих країнах, котрі ближчі до України.

Справа у тому, що ми розвиваємось і маємо плани виступати і в дальньому зарубіжжі. Щоб виступати закордоном, треба написати велику кількість хороших треків, закордоном виступають в основному продюсери, а не ді-джеї. У нас зараз з Тонікою буде реліз на британському лейблі, ми на кінець випускаємо свій реліз на світову drum-and-bass-сцену і надіємося, що в найближчі роки будемо стверджуватись на тій сцені як продюсери. Відповідно гастролі по країнах дальнього зарубіжжя у нас в перспективі, я так думаю.

В яких клубах у найближчі місяці будуть відбуватись ваші вечірки?

drum-n-bass – клубна музика, але, на жаль, формат найбільших наших клубів є несумісним з тим, яку музику ми пропонуємо. Все обмежується радійним форматом, попсою. Якщо ти пропонуєш музику трохи серйознішу, над якою треба задуматись, більш глибшу, то стикаєшся з проблемою, що клуби не розуміють цього. Тому у великих львівських клубах drum-n-bass вечірки дуже важко провести. Вони залишаються форматними, де крутять якусь популярну музику.

Будемо у наступні наші вечірки проводити у клубі "S. Dali", він рік не працював і ми перебивались то у "Роберта Домса", то в інших клубах. "S. Dali" майже не змінився, нагадує такий андеграундний сарай.

Розумієш, візьмемо клуб "Zanzibar" – це хороший клуб, який підтримує свій стиль музики, переважно minimal-tehno. Клуб дуже гарно зроблений у середині і людям там подобається знаходитись, навіть тим, які не слухають такої музики.

Виходить, що у "S. Dali" немає таких людей, які прийшли на щось, крім музики. Цей клуб як фільтр, якщо сюди прийшла людина, то тільки для того, щоб послухати музику. І відповідно публіка є єдина на танцполі. І можна відчути ту атмосферу, за якою люди і приходять сюди, є відчуття якоїсь єдиної сили на танцполі. Це дуже важливо.

Як часто виступаєте в інших українських містах, на скільки там розвинене середовище власне для drum-n-bass музики?

Є єдиний клуб в Україні, який співпадає з нашим музичним стилем, це клуб "Сіnema" у Києві, це один з найстарших клубів Києва і музична політика цього клубу – це техно і drum-n-bass, такий танцювальний андеґраунд.

В інших українських клубах ситуація нагадує львівську, тобто є мейнстрім, є популярна музика і вона заповнює всі площадки. Одноразові акції, які відбуваються по різних містах України, залишаються окремими подіями і несуть якесь серйозніше підґрунтя.

Режимні вечірки відбуваються тільки у Києві, Львові, Дніпропетровську, Харкові, час від часу в Сімферополі, Одесі. Дуже активним зараз є Житомир, невідомо скільки у них цей бум протримається. drum-n-bass півроку тому став там дуже популярним і його намагаються активно розвивати. В Ужгороді теж є щось. Але хочеться, щоб воно було регулярніше, масовіше. І промо-групи, які є зараз в Україні, над цим працюють.

А як щодо якості самої музики?

Рівень збільшується. Але ця клубна культура потребує хороших продюсерів, ді-джеїв і промоутерів. Продюсери – це ті люди, котрі за допомогою різних програм створюють композиції, ді-джеї – це ті люди, котрі змішують ці композиції і подають публіці, а промоутери – це організатори вечірок, на яких ця музика звучить. І у всіх цих трьох галузях іде значний ріст. Ця культура не може розвиватись в чомусь одному, мусять бути і ді-джеї, і продюсери і промоутери. У нас за 5 років був значний ріст у цих трьох галузях.

Є ще опенейри, на скількох цього року ви з Тонікою виступали?

Цього року ми брали участь більше, ніж у 10 опенейрах.

Українських?

Так, саме на українських. Наймасовіший опенейр відбувається поблизу Снятина. Там є промзона, на якій збирається близько 3000 тисяч людей. Це не є суто drum-n-bass опенейр, але цей напрямок представлено на альтернативній сцені, де збирається близько 1000 чоловік. Ми 13 вересня їдемо туди уже третій раз за цей рік. Все це добре сприймається і організатори стараються все більше запропонувати публіці такої музики.

У Львові організовувався опенейр, біля Янівських озер. Також минулі роки клуб “S. Dali” організовував фестиваль "Качка". У Глинній Наварії проводився фестиваль "Дві точки". Минулого року робили фестиваль "Транзит" на Задорожній, в ангарі одному, але було дуже мало людей 300-400, а місць там приблизно на 3000. Зокрема у день drum-n-bass-у було найбільше людей.

Що таке FUNK MASTERS?

У цю формацію FUNK MASTERS входить Tonika, MaxNRG, я і DJ-Q100.

Ми зробили лейбл – "dnbsession.info", під яким випускаємо український drum-and-bass на території України. Ми зібрали треки до композицій, які нам присилають продюсери, вибираємо кращі і компілюємо збірники, робимо обкладинку, оформляємо диск і через дистриб’юторів він потрапляє в магазини. Тут зібрана музика українських продюсерів.

З чого почалась твоя музична діяльність і хто на самому початку підтримав перші прояви драм-енд-бейсу у Львові?

Тут як все виглядає? Ти слухаєш якусь музику, тобі це подобається і від прослуховувань цієї музики хочеться створювати щось своє. Саме велике бажання і було поштовхом до того, що ми почали цим займатись. Ми почали писати якісь свої треки, робити вечірки. Сім років тому ми спробували і так склались обставини, що нам вдалось з аматорів перетворитись у професіоналів.

Клуб "Лялька" сильно підтримав drum-and-bass, тут відбувалися наші перші вечірки. На той час drum-and-bass була досить андеграундна музика, щоб якийсь клуб це підтримав, а "Лялька" підтримала.

Чим вдається вам сьогодні жити тільки за рахунок музики?

Ми уже три роки займаємося тільки музикою. Час іде на то, що я компілюю збірники, виступаю на вечірках, організовую вечірки, проводжу школу ді-джеїв. Я на інших роботах не працюю. Це дозволяє мені існувати нормально.

Я живу з музики, але в загальному drum-and-bass – це не є комерційна музика. Ні кліпи не показують на телебаченні, ні музику по радіо не крутять, ні одна радіостанція не крутить drum-and-bass.

У Європі наприклад є окремі радіостанції, які підтримують цей формат. Існують drum-and-bass програми на телебаченні, де представляють артистів у відео-репортажі. А в Україні це аж ніяк не комерційна музика. А щодо того чи заробляє ді-джей гроші, це вже залежить від нього.

Щодо вашої школи ді-джеїв, кимось можна похвалитись?

Школу ми відкрили три роки тому. Наші випускники уже виступають в Україні. Вони пишуть музику, дещо ми навіть випускаємо у наших збірниках. Талановитих людей ми стараємося підтримувати далі, запрошувати до себе на акції, випускати їхню музику, рекомендувати їх промо-групам, щоб їх запрошували. Тобто ведеться просвітницька діяльність і підтримка молодих талантів.

Кращих можеш назвати?

От є Марта Insane, вона буде мати заключний сет на Першому Львівському Рейві. І вона активно бере участь у всіх наших акціях, її уже запрошують виступати у інших містах України. Вона уже здобула клубний авторитет серед молоді за ті 2-3 роки, це хороший результат. Багато є хороших ді-джеїв.

Хто ще з львівських ді-джеїв, на твою думку, робить щось потужне?

Kind Of Zero. Коли ми починали робити наші вечірки, він писав музику, тобто старт у нас співпадає у часі. Але Kind Of Zero найяскравіший продюсер зі Львова. Йог треки використовують у сетах відомі закордонні ді-джеї, його запрошують в інші клуби. До речі, третій диск нашого лейблу, був альбом Kind Of Zero "Happy people", а "Дзиґа" була спонсором цього релізу. Альбом дуже колоритний вийшов, тут поєднано етнічні коломийки з drum-and-bass-ом. Цей альбом душе швидко розкупили у магазинах.

Крім нього в Україні ніхто не змішував етніку з електронікою?

Експерименти є, але щоб з цього було складено альбом і він був представлений у магазинах, то такого не було. По-моєму, не було такого.

В Україні є фестиваль електронної музики "Деталі звуку", чи коли-небудь ви співпрацювали?

Я так розумію, що ті люди, котрі організовують цей фестиваль абстраговані від чітких стилів музики – drum-and-bass, хаос, техно. Вони просто роблять акцент на експериментальній частині всієї електронної музики і відповідно є багато людей ближчих до них. У нас з ними контакту не було. drum-and-bass ді-джеїв українських я всіх знаю, а вже представників інших стилів менше. А "Деталі звуку", я так розумію, якась глобальна річ, яка об’єднує найекспериментальну частину електронної музики.

Але в drum-and-bass є теж багато експериментів, поєднань з джазом, етнікою…

Так. В першу чергу, якщо люди орієнтуються в загальному на електронну музику, то вони б мали звернути увагу на drum-and-bass. Насправді електронна сцена дуже широка і ця музика дозволяє фантазувати. І людей, які цим займаються дуже багато.

фото: dnb.in.ua