ДОВІДКА
В рамках соціологічного дослідження опитали 154 представників малого бізнесу Львова і 304 представників малого бізнесу, що працюють в області.
Опитування тривало з 4 по 17 жовтня 2006 року.
Предмет дослідження - процес розвитку малого бізнесу в регіоні та можливі механізми ефективної його підтримки.
Дослідження проводилося методом експертного опитування у формі стандартизованого інтерв'ю.
«Проводячи опитування підприємців, наші інтерв'юєри зіткнулися з тим, що підприємці боялися відповідати на питання, - розповідає координатор обласної програми підтримки підприємництва від КПЛ Микола Ореньчук. - Вони думають, що потім ця інформація кудись піде і їх будуть «трусити» далі».
Попри страх, опитані підприємці все ж задекларували своє незадоволення умовами, які влада створила їм для роботи. Лише 2,62% опитаних заявили, що цілком задоволені. Натомість 20,52% підприємців області в цілому не задоволені умовами, в яких доводиться працювати, 13,1% - зовсім не задоволені, ще 45,41% задоволені лише окремими аспектами створених бузнесові умов.
За заходи, які місцева влада здійснює для підтримки підприємництва, опитані підприємці не поставили їй більше трійки за п'ятибальною шкалою.
Позиція оцінювання | Середній бал |
Забезпечення сприятливих нормативно-правових умов для ведення підприємницької діяльності | 2,34 |
Спрощення дозвільних процедур для здійснення інвестиційної діяльності в сфері підприємництва на рівні області, міст і районів | 2,27 |
Сприяння створенню нових робочих місць суб'єктами малого підприємництва | 2,40 |
Забезпечення дотримання умов для розвитку добросовісної конкуренції в сфері малого підприємництва | 2,37 |
Сприяння збільшенню доступу суб'єктів малого підприємництва до фінансових ресурсів | 2,27 |
Розвиток інфраструктури підтримки підприємництва | 2,28 |
Розширення можливостей інформаційного забезпечення підприємців | 2,64 |
Розвиток системи підготовки висококваліфікованих кадрів для сфери малого підприємництва | 2,41 |
Сприяння розвитку інноваційних технологій у сфері малого підприємництва | 2,11 |
Залучення малих підприємств до державних закупівель (тендерів) | 2,15 |
Формування позитивного іміджу підприємця в регіоні | 2,52 |
Невтішними виявились і результати оцінки підприємцями рівня співпраці з місцевою владою. Він задовільняє лише 6,39% опитаних бізнесменів і частково задовільняє 29,39%. Натомість більше половини підприємців вважає, що співпраця з місцевою владою незадовільна або ж цілком відсутня.
Що ж заважає підприємцям співпрацювати з владою? На першому місці в рейтингу чинників, які стримують співпрацю - непрозорість діяльності органів влади (45,71% опитаних це шкодить порозумітися з чиновниками). Не сприяє порозумінню і відсутність правових механізмів громадського контролю органів влади, небажання місцевої влади співпрацювати з підприємцями, відсутність інформації про ухвалені органами влади рішення.
Чинники, що заважають ефективній співпраці підприємців та органів місцевої влади, у %
ЛЬВІВ | ЛЬВІВСЬКА ОБЛАСТЬ | СЕРЕДНІЙ | |
Не відповіли | 3.85% | ||
Непрозорість діяльності органів влади | 48.03% | 47.24% | 47.51% |
Відсутність інформації про рішення, ухвалені органами влади | 25.66% | 26.90% | 26.47% |
Місцеві органи влади не мають бажання співпрацювати з підприємцями | 35.53% | 22.76% | 27.15% |
Відсутність правових механізмів громадського контролю за органами влади | 32.89% | 31.72% | 32.13% |
Небажання влади підтримувати благочинні акції підприємців | 17.11% | 3.79% | 8.37% |
Пасивність підприємців | 9.87% | 18.97% | 15.84% |
Інше | 1.32% | 1.38% | 1.36% |
Для успішного провадження бізнесу недостатньо лише легальних стосунків між підприємцями та владою. Так вважають 42,64% респондентів, і лише 21,7% впевнені, що можна обійтися й без дружби з чиновником. Найважливіше, вважають підприємці, дружити з податковою, санстанцією та місцевою владою. Натомість дружбою з фондами (пенсійним, соціальними тощо), екологічним та енергонаглядами можна знехтувати.
Місце «неформальних» стосунків при веденні бізнесу з державними інституціями, у %
Місцева влада | Податкова інспекція | Санстанція | Енергонагляд | |
Не відповіли | 15.04% | 13.05% | 18.60% | 22.40% |
Визначальна роль неформальних стосунків | 25.06% | 33.00% | 26.10% | 16.53% |
Суттєвий вплив неформальних стосунків | 39.85% | 38.67% | 29.20% | 24.80% |
Незначна роль неформальних стосунків | 20.55% | 16.75% | 25.06% | 33.07% |
Наявність неформальних стосунків не відіграє ніякої ролі | 14.54% | 11.58% | 19.64% | 25.60% |
Пожежний нагляд | Міліція | Екологічний нагляд | Фонди (пенсійний, соц. та мед. страхування, зайнятості та ін.) | |
Не відповіли | 17.69% | 19.22% | 22.07% | 17.99% |
Визначальна роль неформальних стосунків | 22.31% | 22.34% | 13.30% | 12.34% |
Суттєвий вплив неформальних стосунків | 26.15% | 23.64% | 20.21% | 14.65% |
Незначна роль неформальних стосунків | 31.54% | 31.69% | 33.51% | 31.62% |
Наявність неформальних стосунків не відіграє ніякої ролі | 20.00% | 22.34% | 32.98% | 41.39% |
Необхідність заводити неформальні стосунки з чиновниками випливає, на думку опитаних, з їх корумпованості. Підприємці вважають, що це є основним чинником, який гальмує розвиток підприємництва в області. Гальмом для бізнесу також є недосконале законодавство, значна кількість контролюючих органів, а також ігнорування місцевою владою проблем підприємців, вважають опитані бізнесмени. Натомість високу вартість робочої сили, брак промоції бізнесу і непрестижність праці підприємця вони проблемами не вважають.
Основні причини, що гальмують розвиток малого бізнесу в області, у %
ЛЬВІВ | ЛЬВІВСЬКА ОБЛАСТЬ | СЕРЕДНІЙ | |
Не відповіли | 1.55% | ||
Нестача кваліфікованої робочої сили | 14.57% | 10.30% | 11.73% |
Ігнорування місцевою владою проблем підприємців | 37.09% | 33.89% | 34.96% |
Обмеженість джерел фінансування | 18.54% | 25.25% | 23.01% |
Висока вартість робочої сили | 3.31% | 4.32% | 3.98% |
Недосконале законодавство | 41.72% | 42.52% | 42.26% |
Корумпованість чиновників | 51.66% | 38.87% | 43.14% |
Велика кількість контролюючих органів | 27.15% | 41.53% | 36.73% |
Слабкий розвиток інфраструктури підтримки малого бізнесу | 20.53% | 14.95% | 16.81% |
Недостатнє інформаційне забезпечення | 7.95% | 7.97% | 7.96% |
Недосконала дозвільна система | 13.91% | 8.97% | 10.62% |
Недостатня промоція бізнесу і торгівлі в регіоні | 2.65% | 4.65% | 3.98% |
Низький престиж праці підприємця | 2.65% | 5.65% | 4.65% |
Інше | 1.32% | 0.66% | 0.88% |
До першочергових кроків, які місцева влада повинна здійснювати для розвитку підприємництва в регіоні, підприємці відносять: боротьбу з корумпованістю чиновників (47,52%), усунення бюрократичних перепон при веденні бізнесу (42,79%) та розвиток інфраструктури підтримки малого бізнесу (33,33%).
Результати опитування виявили, що 58,78% опитаних підприємців ніколи не брали участі в програмах підтримки малого бізнесу в регіоні. 29,74% вперше чують про існування таких програм і лише 11,48% участь у таких програмах брали. Більше половини підприємців до того ж позбавлені інформації, що стосується підтримки малого бізнесу в області.
Отож, маємо таку картину: умови, в яких працюють підприємці, а також рівень їх співпраці з місцевою владою є незадовільним. Найбільший дискомфорт в підприємців викликає непрозорість діяльності органів влади. В силу корумпованості влади підприємці не бачать іншого виходу, крім як зав'язувати неформальні стосунки з чиновниками. Про програми підтримки підприємництва місцевий бізнес поінформований мало, відтак і можливостями, які надають ці програми, не надто активно користується.