Швейцарський викладач Луї Палмер – організатор унікальних світових автоперегонів Zero Race. В чому їх унікальність? В екологічності! Ще у 2007 році він особисто здійснив одиночне навколосвітнє турне на автомобілі, оснащеному сонячними панелями. В той час він разом зі студентами Вищої школи архітектури й техніки (м. Люцерна, Швейцарія) створив електричний автомобіль Solartaxi, на якому і проїхав понад 50 тисяч кілометрів. На цю подорож йому знадобилося вісімнадцять місяців.

А дещо згодом він висунув ідею навколосвітніх перегонів, які й стартували минулоріч у серпні і фінішували у Женеві. Пілоти електричних авто побували у 150 країнах світу, проїхали через території шістнадцяти країн, подолавши понад 28 тисяч кілометрів.

Головний девіз Zero Emissions Race – «Навколо світу за 80 днів!» – практично повністю вдалося втілити у життя. Учасники майже 80 днів рухались суходолом. Решта 188 днів припадає на водні подорожі між континентами.

Головна вимога до учасників марафону – підзаряджати свої транспортні засоби лише з відновлюваних джерел енергії. Вкрай рідкі винятки допускалися лише в тих випадках, коли на маршруті просто не було таких джерел, і “екологічно чистим мобілям“ доводилося підключатися до недостатньо «чистих» електромереж. За словами учасників перегонів, тільки в Росії та Китаї.

До участі у перегонах запрошено розробників, готових виставити в них транспорт, який би відповідав низці вимог, причому мінімальних, зокрема стосовно таких характеристик, як швидкість руху та дальність пробігу без підзарядки, – вони не повинні були надто відрізнятися, щоби перегони не затягувалися. Загалом, у Zero Race взяли участь чотири команди: з Австралії, Південної Кореї, Німеччини та Швейцарії. Із них лише один корейський автомобіль (з команди PowerPlaza) виявився неспроможним подолати маршрут і вибув з перегонів через проблеми з акумулятором. Тож автомобілів як таких в цьому марафоні не було.

Найбільшу увагу під час перегонів привернув мотоцикл Zerotracer (розроблений Тобі асом В’юльзером), адже його характеристики аж ніяк не поступалися, а в дечому й перевищували своїх бензинових аналогів. Мотоцикл загальною вагою 640 кг, з двигуном потужністю 183 к.с. здатен розігнатися до 240 км на годину. Zerotracer оснащений іонно-літієвою батареєю ємністю 18 кВт•год, кремнієвими сонячними панелями (на даху) та навігаційною системою. На одній зарядці він може проїхати близько 350 км із середньою швидкістю 80 км на годину. Невдовзі планується серійний випуск цього «сонячного» мотоциклу.

Зацікавлення викликав і електроскутер, який серійно випускається німецькою компанією Vectrix. Його команда покладала надії на стандартний двигун потужністю 28 к.с., що дає змогу розвивати максимальну швидкість 100 км на годину і забезпечувати запас ходу до 250 км. Проте серійна версія акумулятора не давала змоги проїхати більше 100 км, тому на скутер встановили акумулятор більшої ємності – 11 кВт•год замість 3,7 кВт•год.

Вартий уваги також трицикл TREV, створений викладачами і студентами університету Південної Австралії. Це своєрідне «авто» оснащене силовою установкою потужністю 38 к.с. Загальна маса TREV із надлегким корпусом (лише 32 кг) і досить громіздкою літій-іонною батареєю (90 кг) становить близько 350 кг. Дальність пробігу та ємність акумуляторів дали австралійцям змогу долати до 250 км без підзарядки, розвиваючи максимальну швидкість 110 км на годину.

На жаль, Zero Emissions Race не стали масовим заходом, попри те, що заявок на участь було вдосталь ще за кілька місяців до старту.

Так, проект «електрифікованого жука» канадської команди E-Beetle зовсім не зацікавив спонсорів. Іспансько-китайський «дует» Zytel припинив роботу над своїм прототипом. Команда з Німеччини, яку бралася представляти компанія Jetcar, відкликала свою заявку, пославшись на зайнятість. Амбітні американці спеціально для марафону підготували баггі Krueger-Goodwin, однак за півтора місяці до події автомобіль з невідомих причин цілковито згорів. Компанія Ecomotors (Росія) мала намір перевести «чисто російський» автомобіль Porsche Cayenne з бензину на електрику, але не встигла цього зробити у зв’язку з перенесенням терміну перегонів.

Власне тому перші в історії світу Zero Emissions Race відбулися лише з участю трьох екологічно чистих транспортних засобів – електромотоциклу Zerotracer (Швейцарія), трициклу TREV (Австралія) та серійного електроскутера Vectrix (Німеччина – США).

Та попри все, організатори Zero Emissions Race успішно досягли своєї мети – популяризація транспортних засобів, цілковито безпечних для довкілля планети. І тепер Луї Палмер оголосив, що час надсилати заявки на наступний марафон, який відбудеться наступного року. Щоправда, гасло перегонів звучатиме інакше: «Навколо світу – за 40 днів»!