Умови конкурсу

Сама назва конкурсу звучить так:  конкурс на вибір оптимальної моделі впровадження системи безготівкової оплати за проїзд у міському пасажирському транспорті міста. Його організувала робоча група з питань впровадження електронного квитка у Львові, створена ще в червні цього року. До середини серпня робоча група мала розробити план заходів з поетапного впровадження безготівкової системи оплати за проїзд. Оголошений конкурс – один із етапів цього плану.

Як йдеться в умовах конкурсу, його учасники отримають можливість здійснити представлення своїх проектів у сфері електронного квитка. Критерії, за якими відбиратимуть кращі пропозиції – відповідність технічному завданню, нижча вартість реалізації моделі, краще технічне рішення, коротший термін впровадження, комфортність для пасажирів, наявність досвіду з реалізації системи «е-квиток» а також – відповідність чинному законодавству.

Прощупування ґрунту

Яка мета цього конкурсу і коли львів’янам врешті сподіватися на запровадження електронного квитка, «Вголос» поцікавився у голови постійної комісії інженерного господарства, транспорту і зв’язку Львівської міської ради, члена робочої групи Івана Гринди. Депутат-свободівець пояснив, що перш за все мета комісії – побачити, що запропонують фірми, наскільки взагалі реальним є впровадження цієї електронної системи в умовах Львова, та й України загалом.

«Ми дали технічне завдання потенційним учасникам конкурсу і хочемо подивитися, яке вирішення цієї проблеми вони знайдуть, хто зможе фінансувати цей проект, чи є потенційний інвестор, чи місту доведеться брати кредит. Є декілька варіантів, але передусім ми хочемо прозондувати систему, чи є у Львові або за його межами такі фірми, які готові впровадити цю систему, і що вони можуть нам запропонувати», – пояснив Іван Гринда.

За його словами, є декілька реально зацікавлених фірм по впровадженню системи електронного квитка у Львові, та наразі всі вони вивчають подане конкурсною комісією завдання. Адже, як пояснює член робочої групи, є багато технічних питань. Зокрема, проблема пільговиків, яких немає у тих країнах, де діє електронний квиток.

«Є дуже багато питань, але ми вирішили з чогось почати і подивитись на наявність на українському чи іноземному ринку приватних структур, які готові впроваджувати електронний квиток у Львові і за які терміни вони це можуть зробити. Бо є фірми, які мають програмне забезпечення, а є ті, які мають відповідні пристрої, елементи системи: хтось хоче продати товар, а хтось своє програмне забезпечення», – каже Іван Гринда.

Однак він наголошує, що цей конкурс не буде остаточним і не він визначатиме фірму, яка втілюватиме цей проект в життя. Як розповів Іван Гринда, у плані заходів, розроблених робочою групою, остаточний термін впровадження електронного квитка у Львові – 2017 рік.

«У нас відпрацьована програма, графік, ми не стоїмо на місці. Півроку проводилися консультації робочої групи, тепер ми хочемо вийти на якийсь варіант розвитку. Не все так просто, але ми рухаємося крок за кроком», – говорить депутат.

За словами Івана Гринди, після конкурсу робоча група має дати відповіді на питання, чи є реально зацікавлені втілювати цей проект, чи мають вони ресурси на це, чи готові інвестувати, чи, можливо, це буде спільне підприємство разом з містом. Адже, за попередніми підрахунками, вартість цього проекту становитиме близько $3 млн.

Громадськість «За»

З тим, що це лише перший етап на шляху до впровадження електронного квитка у Львові, погоджується й керівник ГО «За якісний транспорт» Святослав Товстига, який також входить в робочу групу з питань впровадження системи безготівкової оплати за проїзд у міському пасажирському транспорті.

«Це лише перший з двох конкурсів: наразі це конкурс на обрання системи, згідно з якою відбуватиметься оплата в транспорті. А під час наступного конкурсу буде визначено, у кого закуповуватимуть саме обладнання і яка фірма впроваджуватиме цей проект», – розповів «Вголосу» Святослав Товстига.

За його словами, громадська організація «За якісний транспорт» цілком підтримує цю ініціативу, лише, на їх думку, місто не має брати на себе фінансових зобов’язань і фінансувати проект. «Бо це близько десятка мільйонів гривень. Тому, на нашу думку, має зайти приватник і взяти на себе всі фінансові витрати», – додає він.

Святослав Товстига підтверджує, що система електронного квитка має запрацювати в 2017 році. «Ми покладаємося, що ця система все-таки запрацює у 2017 році і буде у нас, як в цивілізованій Європі. Звісно, є багато питань щодо пільговиків, потрібні зміни в законодавство. Але є чітко розписаний план, і ми таки сподіваємося, що все відбуватиметься згідно з ним», – говорить представник від громади. Він додає, що є багато роботи, однак ні в кого немає сумнівів у  доцільності впровадження системи електронного квитка у Львові.

Також Святослав Товстига зауважив, що робоча група враховує всі пропозиції громади. «ГО «За якісний транспорт» подало свої напрацювання, дана система розроблена з громадськістю, врахована наша думка. Ми брали участь у засіданнях робочої групи, якихось претензій до міськради чи до управління транспорту немає. Побачимо, як проходитиме сам конкурс. Як я розумію, представники робочої групи складуть конкурсну комісію, і громада також буде представлена», – додає він.

Представники громадськості більше схиляються до думки, що проект втілюватиме іноземна компанія, адже навряд чи у Львові чи Україні знайдеться фірма, готова вкласти десятки мільйонів гривень у цей проект. Поміж тим Святослав Товстига розповів, що до них уже зверталися представники декількох компаній, які показували досить цікаві пропозиції щодо впровадження електронного квитка.

Коли електронна система запрацює, пояснює Святослав Товстига, вартість проїзду у місті дещо зросте, однак будуть діяти місячні абонементи, буде можливість здійснити дві поїздки плюс безкоштовні пересадки і в результаті це вийде дешевше, аніж разова поїздка. Наприклад, зайшовши в маршрутку і зчитавши дані електронної картки за допомогою валідатора,  пасажир матиме 30 хвилин, щоб здійснити свою поїздку і пересісти в іншу маршрутку, де вже їхатиме безкоштовно. «Загалом цей конкурс має показати алгоритм, за яким працюватиме система безготівкової оплати у міському транспорті», – додає керівник ГО «За якісний транспорт».

Чекати результатів у 2015 році

Нагадаємо, кілька років тому впроваджувати електронний квиток у Львові була готова латвійська фірма «Ригас-карте». Йшла мова про створення спільного підприємства ТзОВ «Леокард» на базі львівського комунального підприємства АТП №1. Однак, тоді міські депутати відхилили цей проект, побоюючись віддавати всі фінансові важелі в приватні руки.

З того часу, оголошений тепер конкурс – чи не перший реальний крок, який все-таки наближає Львів до впровадження системи електронного квитка у транспорті. Його результати мають бути використані у процесі впровадження цієї системи. Загалом конкурсна комісія прийматиме пропозиції до 1 грудня 2014 року, а розкриватиме їх 10 грудня. Саме ж рішення про результати конкурсу прийматиметься робочою групою до вже 1 лютого 2015 року, після чого мають бути оприлюднене впродовж 10 робочих днів.

Олена Янковська, «Вголос»