Про це йдеться в статті, опублікованій в журналі GigaScience, передає РІА «Нововсти».

«Гінкго є представником однієї з п'яти існуючих сьогодні груп насінних рослин, і у нього немає жодного живого родича. Геном цього представника флори заповнює велику білу пляму в еволюції сухопутних рослин, і дає нам можливість розкрити історію появи голонасінних рослин, історію народження статей у рослин та інші найважливіші еволюційні питання», - заявив Юньпен Чжао (Yunpeng Zhao) з університету провінції Чжецзян в Ханчжоу (Китай).

Так звані гінкго є останніми слідами колись великого відділу рослин, які домінували на Землі в епоху динозаврів і в попередні історичні періоди. Перші гінкго з'явилися в пермському періоді, під час розквіту звіроящерів-горгонопсід, і їх сліди можна повсюдно знайти в породах того періоду і в більш пізніх відкладах в російському Сибіру і в інших країнах Євразії.

Зараз гінкго можна зустріти тільки в одному місці - на сході Китаю, де гаї цих «дерев» ростуть як в дикому вигляді, так і у вигляді культурних плантацій - місцеві жителі використовують листя гінкго як компонент різних традиційних ліків. Завдяки своєму поважному віку - понад 270 мільйонів років - і неймовірної живучості гінкго завжди привертають увагу ботаніків, генетиків і палеонтологів з усього світу.

Як розповідає Чжао, геном гінкго, незважаючи на величезний інтерес вчених до нього, до сих пір не був розшифрованим через його величезний обсяг і гігантську кількість повторів, що ускладнюють прочитання генетичного коду і заважають визначенню його довжини. За оцінками авторів статті, геном гінкго приблизно в 3,5 рази довший за людську ДНК, і при цьому він на 76,5% складається з повторюваних елементів і «сміттєвої ДНК».

За словами генетиків, їм довелося проаналізувати приблизно два терабайти даних і витратити величезну кількість людино-годин і машинного часу для того, щоб зібрати ці два трильйони генетичних «букв» в єдину спіраль віртуальної ДНК.

Значна частина цієї ДНК, складова менше чверті від загального обсягу геному, містить в собі понад 40 тисяч генів, багато з яких виявилися вкрай незвично влаштовані. Наприклад, гінгко має аномально велике число генів, що захищають рослину від стресових станів, патогенів та шкідників.

Завдяки підвищеній активності цих генів або їх додатковим копіям гінкго активніше захищається від мікробів, краще привертає увагу хижих комах для захисту себе від шкідників і виробляє отрути, що захищають його від зазіхань попелиці та інших сисних членистоногих.

Подальший аналіз цих генів, як сподіваються вчені, допоможе нам зрозуміти, як гінкго вдалося пережити кілька періодів заледеніння, які колись охоплювали Китай, і як вони змогли вижити після скидання атомної бомби на Хіросіму, чого не вдалося зробити майже всім іншим рослинам. Крім того, гени гінкго можуть розкрити секрети довголіття флори - це реліктова рослина здатне прожити кілька тисяч років, що можуть повторити одиниці інших видів рослин.