Пані Катерино, школи та садочки Львова готові до початку навчання?

22 серпня я проводила невеличке опитування серед директорів шкіл про те, чи могли б вони розпочати навчальний рік 23 серпня, якби була така необхідність. Із тих 12 директорів, з якими я розмовляла (по дві школи із кожного району Львова), всі сказали: «Ми готові». В одній школі сказали, що треба натерти пастою підлогу, але вони зроблять це у суботу, тому можуть розпочати навчальний процес. Тобто школи Львова до початку навчального року принципово готові.

Однак я не стану стверджувати про стовідсоткову готовність навчальних закладів. Скажемо, що школи готові на 90%, адже завжди залишаються організаційні моменти: домити коридори, отримати підручники, створити естетичний вигляд класів, підготувати перший урок.

Варто зазначити, що після першого вересня ще у 20% наших шкіл проводитимуть ремонтні роботи: будуть доробляти туалетні кімнати (цього року було виділено кошти на ремонт туалетів у 90 школах міста), проводитимуть деякі роботи з підготовки до зими у підвалах, ремонтуватимуть системи опалення, подекуди йтиме повірка та заміна лічильників, в окремих закладах замінюватимуть вікна. Однак хочу зазначити, що це в жодному випадку не заважатиме дітям вчитися.

Перший урок в усіх львівських школах буде присвячений УПА?

Минулого тижня ми були у школі «Надія». Навчальні кімнати там вже повністю готові до приходу дітей. У класах вже є стенди, присвячені 70-річчю УПА, адже дійсно перший урок у наших школах цього року буде присвячений 70-тій річниці створення Української Повстанської Армії. Ми були приємно здивовані, що і в начальних кімнатах, і в актовому залі є матеріали, які підготували вчителі до першого уроку.

Скільки дітей цьогоріч підуть у перший клас та загалом до шкіл Львова? Яка тенденція?

Ми очікуємо, що цього року до шкіл міста Львова прийде орієнтовно 66 тисяч учнів. А в першому класі цього року ми матимемо близько 7 тисяч учнів.

Кількість «першачків» у нас іде на рівні з попередніми роками: цього року у нас буде 7 тис. другокласників, а в перші класи записалося 6 тис. 900 діток. Однак варто зазначити, що це оперативні дані за 15 серпня, а за 15 днів цифри, які я назвала, можуть дещо змінитися, адже в останні дні літа батьки ще приводять дітей у школи. Тому ми очікуємо, що кількість першокласників у 2012 році буде така ж, як минулого року.

Ви згадували про підручники, які ще мають отримати школи. Які це підручники?

Всі нові підручники отримають першокласники Львова. Крім того, управління отримало додаткові підручники для учнів 5, 6, 7, 10 та 11 класів.

Львівське управління освіти відрізняється від інших прагненням ввести в освітній процес щось нове, нестандартне. Цього року будуть якісь нововведення в школах міста?

Для освіти Львова цей навчальний рік проголошено роком історії, адже маємо низку дуже цікавих пам’ятних дат. Від початку 2012 року ми відзначаємо 100-ну річницю від дня народження Ярослава Стецька, 200-ту річницю від дня народження Євгена Гребінки, 120-ну річницю від дня народження Патріарха Йосипа Сліпого, 125-ту річницю від дня народження Леся Курбаса.

14 жовтня відзначатимемо 70-ту річницю від дня заснування Української Повстанської Армії, потім – 125-ту річницю від дня народження Дмитра Вітовського, 120 років від дня народження Олени Степанів та 75 років від дня народження В’ячеслава Чорновола.

Тобто маємо цілу плеяду знаменних дат, які святкуватимемо на рівні міста, а також у шкільних родинах.

Ще однією цікавою подією для нас є вихід у світ нового посібника з історії України. Його автор – вчитель Андрій Закалюк. Ми закупили по 5-10 таких підручників у кожну школу міста.

Пані Катерино, чому виникла потреба у такому посібнику?

Коли вчитель попрацював із учнями п’ятих класів, то побачив, що не всі теми у підручнику з історії України достатньо розкриті. До прикладу, Андрій Закалюк детальніше описав бій під Крутами, сучасну історію України, дещо доповнено дисидентський рух.

Посібник зроблений досить помірковано, однак грамотно. Його рецензентами є представники донецького та львівського університетів і навіть директор чигиринської школи. Тобто він має всестороннє схвалення для наших учнів.

Скільки дітей зі Львова оздоровилося впродовж канікул?

Якщо говорити у відсотках, то ми сьогодні маємо інформацію лише про тих 1 940 дітей, які оздоровилися в таборах «Ватра» і «Старт». Це були діти-сироти, напівсироти, обдаровані діти та спортсмени.

Крім того, достатня кількість наших дітей відпочили у пришкільних таборах. Є й такі діти, які відпочивали в закордонних таборах, на Чорному морі.

Ми оздоровлюємо лише частину учнів, а решту – управління молоді та спорту, профспілки, безпосередньо батьки школярів. Зараз ми ці всі дані збираємо, узагальнюємо і остаточну цифру будемо мати вже на початку вересня.

Чи були звернення до управління у зв’язку з прийняттям Закону «Про засади державної мовної політики»?

Безпосередньо в управління таких звернень не було. Однак ми знаємо, що керівники шкіл та профспілок готують звернення до президента та Кабінету міністрів з приводу прийняття мовного закону і, мабуть, впродовж навчального року вони якось врегулюють це питання. Наразі звернень не було, бо тривають відпустки, однак після 1 вересня вчителі повернуться до цього питання.

Коли діти повернуться із канікул, чим крім навчання вони зможуть займатися у школі? Скільки відсотків школярів відвідує факультативи? Чи є у школах міста курс «Корисні навики», який рекомендувало Міносвіти?

Факультативи  у навчальному процесі планують, враховуючи чи є матеріальна база, вчитель, який вестиме цей урок, і головне бажання учнів. Під факультатив має бути окрема навчальна програма, щоб дитина не просто відсиділа дві години, а отримала максимальну користь з цього заняття. Це може бути додаткове заняття з математики, з мови – української чи іноземної, може бути предмет «Корисні навики» , проект з екології, права, гігієнічного догляду. Діти, зазвичай, вибирають ті предмети, які їм знадобляться у майбутньому.

Можливо, у вас є дані щодо створення освітніми навчальними закладами власних веб-сайтів?

Всі школи і 80% дитячих садків Львова мають власну електронну пошту. Проблеми з електронною поштою у дошкільних закладах виникають через організаційні моменти: багато садочків є маленькими, десь немає нормальної мережі, бо не працює жоден провайдер. Але зі школами ми користуємось електронним зв’язком.

Веб-сайти сьогодні мають 80% львівських шкіл. Можливо, вони не такі, як нам хотілося б, однак управління на це не виділяє коштів, - це виключно ініціатива школи, яку можуть підтримати батьки. Цього року нам цю галузь не профінансували, тому доведеться шукати додаткові джерела коштів.

Якою є ситуація у місті щодо стану охоплення дітей дошкільною освітою?

В основному дошкільні заклади, як і школи готові до початку навчального року. Влітку ми призупиняли роботу окремих садків, переводили їх на інший режим роботи. У деяких садочках проводили досить масштабні роботи: замінювали газові плити на електричні, відремонтовано багато харчоблоків, пралень. Зараз багато садочків завершують ці роботи, залишиться лише підготовка до зими.

Відкриття наших дошкільних груп буде дещо відтермінованим через проведення ремонтних робіт та процедур закупівлі цих робіт. До прикладу, ми змушені були відмінити торги для робіт у садочку на вул. Зубрівській, тому що учасники некваліфіковано підготували документи.

Нас зараз перевіряє податкова міліція, є звернення Управління боротьби з економічною злочинність МВС у Львівській області щодо надання усіх документів. Тому ми до питання торгів підходимо дуже скрупульозно.

Сподіваємось, що до початку листопада низка груп у Львові відкриється.

Якщо говорити про охоплення дошкільною освітою безпосередньо дітей п'ятирічного віку?

Цю категорію дітей ми залучимо до освіти практично на 90%. Вже з першого жовтня при школах Львова запрацюють так звані адаптаційні групи. Такі ж групи працюватимуть і при дошкільних закладах, і при будинках школяра.

Зазначу, що одним із наших пріоритетних напрямків на наступні роки буде відкриття груп у садочках для дітей третього року життя. Таких батьків, які мають хорошу роботу і хочуть віддавати своїх дітей до садочків після двох років є дуже багато.

І на останок щодо доступу до якісної освіти осіб, які потребують корекції фізичного розвитку – обладнання пандусів, ліфтів або підйомників, спеціальних туалетних кімнат та вбиралень. Під час канікул у Львові проводились якісь роботи в цьому напрямку?

Під час облаштування туалетних кімнат у школах ми звернули увагу на те, щоб там встановлювали широкі двері, аби діти з обмеженими можливостями також могли ними користуватися.

Загалом ми працюємо над тим, аби батьки не боялися відпускати таких дітей у звичайні школи. Школи готові приймати таких дітей, там є створені належні умови для навчання, школи готові іти назустріч батькам, аби їх діти знаходилися нормальному середовищі. Маємо таку інклюзію і в дитячих садочках, тобто не хочемо вчити дітей з особливими потребами окремо від здорових діток.