Чи то нарікання на роботу митниці, чи то прискіплива увага нового голови Львівської адміністрації Маркіяна Мальського до ситуації на митних переходах, чи то щире бажання митників та прикордонників полегшити усім перетин кордону змусило їх запросити журналістів на власні очі побачити цей часто довгий і кількагодинний процес.

Свою акцію ініціатори зустрічі назвали «Тижнем взаємопорозуміння». Виконуючий обов’язки начальника митниці Львівської митниці ДФС Євген Сафонов одразу зазначив, що йдеться не лише про один тиждень ввічливості та толерантності на пунктах пропуску. Таких тижнів, на його думку, повинно бути багато.

Можливо, це збіг, але саме у день приїзду журналістів безпосередньо перед воротами пропускного пункту Краківець утворилася невелика черга із приблизно чотирьох десятків автомобілів, які їхали у Польщу. Жоден поліцейський автомобіль не перекривав трасу на під’їздах до прикордонної території. Прикордонники ввічливо підходили до кожного автомобіля, брали документи, звіряли кількість пасажирів і після процедури звірки повертали паспорти їхнім власникам. Ніхто з мандрівників не бігав до будок з митниками і не очікував біля віконечок. Ось так би і завжди.

Втім, заступник начальника штабу, начальник відділу прикордонного контролю, підполковник Максим Зубик пояснив, що дійсно іноді доводиться викликати наряд поліції, якщо черга з автомобілів сягає понад 50 одиниць. Тоді поліцейські відмежовують надлишок подорожуючих, утворюючи вільний простір перед брамою, і складається враження (хто спостерігає за ситуацією на кордоні онлайн), що черги на кордоні невеликі. Однак насправді кількагодинний простій охочим перетнути кордон гарантовано. Однак і тут українські митники та прикордонники виправдовуються. Мовляв, вони працюють «на повну», пропускають кількість автотранспортних засобів понад норму, а от польські колеги чітко дотримуються норми. Наприклад, за зміну поляки мають оформити 600 автомобілів і не поспішають перепрацюватися.

Кордон не гумовий – всі за раз не пройдуть

Що ж, норми пропуску, очевидно, вже давно відстали від кількості охочих перетнути кордон, особливо, коли вже понад два роки діє безвіз. А от паперові талончики реєстрації досі залишилися. Прикордонники запевняють, що по-іншому облікувати кількість пасажирів в автомобілях не можуть. Можливо, колись і перейдуть на електронну форму. Тільки не все так просто. Насправді вже упродовж кількох років проводяться консультації із прибалтійськими спеціалістами щодо запровадження електронної реєстрації під час перетину кордону. За словами керівника департаменту міжнародної і технічної допомоги міжнародного співробітництва Львівської ОДА Романа Шепеляка, за місяць-другий буде відомо, як практично можна втілити систему електронної реєстрації на кордоні. Можливо, така реєстрація буде платною (в Естонії, наприклад, це 1,5 євро). Над цим питанням ще думають.

Розбудова пунктів пропуску – за кошти Євросоюзу

Розповіли митники і про власні приємні клопоти. Йдеться про допомогу Євросоюзу у реконструкції митних пунктів пропуску. Загалом на покращення умов праці львівських митників ЄС виділив 25 млн євро. Повністю перебудують митницю у Шегинях за 15 млн 720 тис. євро (підрядник – польська фірма), Краківецьку митницю реконструюють на 6 млн 945 тис. грн., піший перехід у Рава-Руській покращать за 1 млн 580 тис. євро. У липні міністерство фінансів Польщі нарешті схвалило цей європейський транш і вже незабаром почнуть його освоювати упродовж 30 місяців. Також Роман Шепеляк повідомив, що має інформацію про ремонт бездоріжжя у напрямку спільного митного переходу Грушів – Будомєж, який розпочнеться ще цього року.

Юрій Боруцький.

Фото автора.