Інтерв’ю з заступником голови Львівської облради Людмилою Козак. Радіо «Незалежність», передача «Точка зору», 16 січня 2008 р.

Ведуча: У нас в студії заступник голови Львівської обласної ради пані Людмила Козак. Будемо говорити про пріоритети роботи Львівської обласної ради у новому 2009 році. Отож, Львівська обласна рада готується до першої в цьому році сесії. Замість планів роботи доведеться розглядати бюджет на 2009 рік. Чи підготовлено уже проект бюджету до розгляду і на якому етапі цей процес?

Козак: Львівська обласна рада щороку приймає бюджет на рік. Це основне завдання депутатів обласної ради. Ми на останній сесії минулого року вже визначили собі план роботи. Зараз, в умовах тої ситуації, яка склалася в нашій державі, коли ми весь час чуємо про дві великі кризи, які на нас насуваються – економічну і газову – звичайно, депутати не можуть стояти осторонь і повинні врахувати ці виклики суспільству, сформувати бюджет і прийняти його для того, щоб нормально могли функціонувати всі гілки влади, щоб могла працювати промисловість і сільське господарство у Львівській області.

Бюджет обласної ради складається із дохідної і видаткової частини. Такий бюджет був нам наданий головним фінансовим управлінням в понеділок 12 січня і ми приступили до його розгляду. Депутатські комісії протягом тижня розглядали на засіданнях проект бюджету. Сьогодні буде засідати бюджетна комісія, яка підведе підсумки, тоді фінансове управління внесе поправки, запропоновані депутатами і ми будемо розглядати бюджет на сесії 23 січня.

Дохідна частина бюджету складається із різного виду податків, місцевих зборів. І дуже важливо правильно провести розрахунки, щоб бюджет вийшов реалістичним. Тобто, влада повинна спрогнозувати і передбачити ризики, які можуть виникнути в цьому році. Цього року є складність з наповненням бюджету реальними грошима. Тому ми всі повинні усвідомити, що кожен з нас мусить відмовитися від певних речей і зосередитися на забезпеченні найголовнішого, без чого не можна обійтися.

Ми, депутати обласної ради, вибрали для себе чіткі пріоритети, без яких не можна пережити кризу і розвиватися далі. Перший – створити для тих, хто хоче і може заробляти гроші, можливість реалізувати свій потенціал. Другий – забезпечити вчасну виплату заробітної плати тим, хто працює в державних установах І третій – тим, хто не спроможний дбати про себе – забезпечити гідний мінімум соціальної допомоги. Це три основні пріоритети, над якими ми працювали.

Треба сказати, що цього року в проекті бюджету пропонується дохідна частина у сумі 2 млрд. 746 млн. грн., а видаткова частина – 2 млрд. 785 млн. грн. Отже, є перевищення видатків над доходами. Коли ми ділили видаткову частину, враховуючи ці пріоритети, ми змушені були у першу чергу, згідно з чинним законодавством, забезпечити захищені статті. А це заробітна плата бюджетних установ, оплата комунальних послуг, оплата харчування, медикаментів для об’єктів соціальної сфери і т. д. Коли ми заповнили ці всі пріоритетні обов’язкові статті, виявилося, що ділити уже фактично нічого. Але, тим не менше, певні обласні програми у нас будуть продовжуватися в цьому році і ми сподіваємося, якщо буде забезпечена дохідна частина, то ми зможемо реалізувати ці програми. Тобто, Львівщина буде не тільки боротися за виживання, але й буде розвиватися.

Ведуча: Як буде реагувати депутатський корпус на виклики газової кризи в нашій країні ?

Козак: Звичайно, виклики, які перед нами поставила Росія, є загрозливими. Але дуже добре спрацював уряд Юлії Тимошенко. Ми заповнили газом наші газосховища, і тому маємо газ для власного споживання, для забезпечення тепла в домівках громадян, що є основним завданням влади. Проблема сьогодні у забезпеченні діяльності великих промислових підприємств, які є споживачами газу. Хоча варто відзначити, що ці підприємства є переважно приватизованими і їх власники мусять також самі думати про них, а не чекати, що вирішить влада.

Щодо Львівщини. Для нас при формуванні бюджету одним з пріоритетних напрямків було енергозбереження. Ми розглядаємо енергозбереження з точки зору трьох складових – теплозбереження, генерування та перехід на альтернативні види палива. І в цих напрямках ми повинні працювати. На програму енергозбереження у нас в кожній галузі закладені кошти і тепер кожен керівник підприємства чи установи повинен думати, як забезпечити ці енергозберігаючі заходи.

Ведуча: Тобто, програма енергозбереження продовжуватиметься і цього року?

Козак: Так.

Ведуча: А які ще програми будуть продовжені з минулого року. Чи, можливо, навіть, ініційовані цьогоріч, якщо навіть говорити про соціальний захист населення. Зважаючи на економічний спад України?

Козак: Зважаючи на економічний спад, у нас, звичайно, коштів на реалізацію програм є менше, ніж минулого року. Але вони є. Єдине, на що ми не змінювали суми – це на соціальний захист, а саме на допомогу багатодітним сім’ям. Розмір коштів залишиться таким же, як і минулого року. Звичайно, будуть виділені кошти на розвиток освіти, на охорону здоров’я, на розвиток сільського господарства та ін. У дещо менших обсягах, але ми мусимо фінансувати, зокрема, у галузі охорони здоров’я, такі програми, як «Гемодіаліз», «Цукровий діабет» і т.п., тому що це програми, які забезпечують життєдіяльність людей.

Ведуча: На початку розмови ви казали, що в умовах економічної кризи в країні від багатьох речей необхідно відмовитися. Від чого відмовиться Львівська обласна рада у цьому році? Які програми доведеться скасувати, зважаючи на обмеження бюджету?

Козак: Відмовляємося, як я вже сказала, зменшуючи об’єми фінансування програм. Ми домовилися, що приймаємо програми загальною цифрою, а вже на наступній сесії ми будемо ці кошти, які є на окремі програми, розглядати по кожній галузі, які саме програми. Звичайно, ми повинні виконувати Закон про бюджет і постанови уряду. Отже, нових програм ми в цьому році започатковувати не будемо, а будемо продовжувати реалізацію тих, які найбільш потрібні – енергозбереження і соціальний захист.

Ведуча: Окрім бюджету, який розглядатиметься на першій сесії Львівської обласної ради, які ще нагальні питання, можливо, будуть в порядку денному?

Козак: Основне питання – це прийняття бюджету. Плануємо передбачити кошти, як і минулого року, проте, у дещо менших обсягах , на так званий депутатський фонд для надання матеріальних допомог для населення. Також плануємо прийняти положення про надання цих матеріальних допомог, тому що треба чітко визначити ту категорію людей, які гостро потребують цієї допомоги. Якщо будуть ще якісь пропозиції, то ми їх, звичайно, розглянемо. Але ця сесія називається бюджетною. І наше основне завдання – прийняття бюджету.

Ведуча: Пані Людмило, Ви є керівником фракції БЮТ у Львівські обласній раді. Розкажіть, якими будуть пріоритети фракції БЮТ у Львівські облраді цьогоріч?

Козак: Фракція БЮТ у Львівській обласній раді, як і минулого року, своїм пріоритетом вважає забезпечення гідного мінімуму для тих, хто цього потребує. Тому що і минулого року усі програми, які ініціювала фракція БЮТ, які підтримувала і намагалася домогтися їх вчасного фінансування і збільшення коштів на їх фінансування – це були програми соціального напрямку. В першу чергу – це освіта. Коли ми приймали бюджет минулого року, то збільшили кошти на придбання шкільних автобусів і на розвиток довкілля у Львівській області. Завдяки належному фінансуванню, ці програми були реалізовані. Крім цього, ми ініціювали програму розвитку зеленого туризму, що також дає робочі місця для мешканців гірських районів, у яких є найвищий рівень безробіття. Звичайно, цього року депутати при розгляді проекту бюджету, працюючи в комісіях, звертали увагу в першу чергу на те, щоб були дійсно усі захищені статті, щоб була соціальна допомога і допомога багатодітним сім’ям, що також є одним з пріоритетів нашої фракції. Минулого року ми оздоровили коштом депутатів від фракції БЮТ 40 багатодітних сімей. Будемо сподіватися, що ця співпраця продовжиться і цього року. Крім того, велику увагу ми надавали питанню доступності і рівного доступу до якісної освіти дітей, які мають певні фізичні обмеження. В цьому напрямку у нас також багато здобутків.

Ведуча: У нас на зв’язку слухач. Представтеся, будь ласка.

Слухач: Це Григорій, фізкультурник-радикал-реформатор, викладач фізичної культури за освітою. По-перше, я хочу нашим депутатам, що обласним, що міським, поставити двійку. І ось чому. От я читаю, що у бюджеті Львова 80 млн. грн. іде на утримання міської ради і 40 млн. – на освіту. Як так може бути, що на освіту виділялося у 2 рази менше, ніж на утримання міської ради?! Це ж абсолютний абсурд!

Ведуча: Пане Григорію. У нас в студії заступник голови обласної ради а не міста Львова.

Слухач: А це нічого. Це те саме. Скільки у нас грошей іде на отримання обласної ради, а скільки на освіту області. Я так думаю, що ситуація ідентична. На обласну раду йде, скажімо, 100 млн., а на освіту – 40 млн. Це перше питання. Друге питання – освіта і здоров’я школярів. Чому депутати не розуміють, що таке здоров’я і освіта. Я дивлюся по міській раді. З тих 40-а млн. на освіту основна маса йде на оплату праці вчителям, решта – на їжу. Я хочу вас запитати, скільки грошей йде на технічну, наукову, художню, фізкультурну роботу школярів? Нуль! Розумієте? Це настільки абсурдна програма? Де розвиток?! Де духовний розвиток школярів?! Це настільки несерйозно, що просто жах!

Козак: Шановний слухачу, дякую за запитання. Дуже мені приємно, що громада так вболіває за розвиток освіти, бо я сама освітянка. Як я казала, пріоритетом нашої фракції є розвиток освіти. Звичайно, я не можу говорити за бюджет міської ради. Але бюджети усіх рівнів є до певної міри подібними. У нас діє закон про місцеве самоврядування. Освіта – це делеговані повноваження. Кошти на освіту ми отримуємо трансфертом з державного бюджету. Тобто, держава, виходячи з нормативів, які є у бюджетному кодексі, скеровує кошти на освіту. А місцеві ради вже розглядають цифру, і, якщо є можливість, можуть щось додати до суми, яку, згідно планових показників державного бюджету, скеровано в дане місто, район чи село.

Я хочу сказати, що 40 млн. – це напевно трошки не та цифра. Можливо, шановний пан не там подивився. Це дуже мало для розвитку освіти міста, в якому є 100 шкіл. Якщо говорити про обласний бюджет, то всі установи обласного підпорядкування цього року повністю забезпечені фінансуванням по захищених статтях. Тобто, кошти на заробітну плату, енергоносії, харчування закладені в обласному бюджеті. Що стосується розвитку, то я говорила, що програми також будуть, але їх буде дещо обмежено. Місто Львів має потужні надходження до бюджету. І цього року значну увагу надавалося і ремонту шкіл, і (оскільки пан слухач вболіває за духовний розвиток) є кошти в обласному бюджеті, і я не сумніваюся, що і в міському, на розвиток національного виховання. Акції національного відродження проводяться і фінансуються. Я ще уважно прочитаю бюджет міста. Проте ми можемо тільки рекомендувати, співпрацювати з міськими депутатами, але рішення приймають вони.

Ведуча: Маємо на зв’язку ще одного слухача з запитанням.

Слухач: Василь Бойко, мешканець Сихова. Прошу сказати, чи Ви, як представник БЮТу не можете посприяти, щоб у бюджеті міста не закладалися гроші на дебільну ідею – продовження трамвайної колії на Сихів, а натомість ті гроші пішли на утеплення дитсадків, шкіл, держустанов і на добудову дитячого садка на Сихові?

Козак: Шановний радіослухачу, хочу ще раз наголосити, що я є депутатом обласної, а не міської ради. І ми приймаємо бюджет обласний. А міський бюджет уже прийнятий депутатами міської ради. Треба запросити представника міської ради, який би міг пояснити, які програми виконуватимуться. Я ж можу говорити про те, що робиться в області.

Ведуча: До речі, цікаве запитання, якою є співпраця ваших колег по фракції, по партії на міському, обласному і найвищому – у Верховній Раді – рівнях? Наскільки активно ви підтримуєте зв’язки з представниками вашої партії у Верховній Раді і чи є допомога, хоча би моральна, і підтримка болючих питань у ВРУ?

Козак: Я, як заступник голови Львівської обласної організації партії «Батьківщина», в чиї обов’язки входить робота з фракціями, зустрічаюся з курівниками фракцій рад різних рівнів, починаючи від Верховної Ради і закінчуючи районними. Ми обговорюємо плани роботи, визначаємо пріоритети, спільно приймаємо рішення. Кожний депутат обласної ради закріплений за відповідним районом області і надає допомогу фракціям, які звертаються до нас по допомогу.

Ведуча: А як налагоджений контакт з виборцями? Як відбувається спілкування?

Козак: Спілкування відбувається через громадські приймальні. У нас в кожному районі і місті є громадська приймальна БЮТ і депутат має графік, згідно з яким щонайменше раз на місяць приймає громадян в районі.

Ведуча: Для реалізації і вирішення найважливіших проблем не лише на Львівщині, а й в Україні, потрібна консолідація сил. Як ви бачите можливості консолідації політичних сил у Львівській обласній раді для вирішення найнагальніших проблем Львівщини?

Козак: Звичайно, консолідація необхідна. Дуже часто розбіжності, які у нас виникають, спричинені тим, що відбувається у Києві. Хоча Львівська облрада менше заполітизована. У нас практично всі депутати в демкоаліції і, фактично, в опозиції в обласній раді вважає себе тільки фракція «Свобода». В комісіях облради працюють представники усіх фракцій. І коли обговорювався бюджет, я спостерігала, що робота в комісія відбувається зовсім не за фракційним принципом. Тому що ми приймаємо, в основному, рішення соціально-економічного характеру. І тут депутати усіх фракцій намагаються прийняти правильне рішення. Я думаю, що чим більше економічних питань ми розглядатимемо, тим консолідованішою буде наша обласна рада.

Ведуча: А як ви вважаєте, які бар’єри лежать сьогодні на шляху до консолідації? Як їх можна подолати? І що політичним силам в Україні заважає консолідуватися? Яке Ваше бачення цієї проблеми, яка гальмує багато потрібних на сьогодні процесів.

Козак: Сьогодні політикам треба змінити пріоритети, вгамувати особисті амбіції і працювати на український народ, бачити проблеми пересічного українця і намагатися їх вирішити. Саме на вирішенні цих проблем ми можемо сконсолідувати роботу усіх депутатів.

Ведуча: 23 січня на першій сесії Львівська обласна рада має прийняти бюджет. Однак бюджетний процес триватиме і після цієї сесії. Зокрема, Львівська обласна рада розглядатиме інвестиційні програми. Розкажіть про це більше.

Козак: Ви правильно сказали, що бюджетний процес продовжуватиметься, тому що ми приймаємо бюджет, затверджуючи цифри видаткової і дохідної частин бюджету. А далі у нас продовжиться робота над так званим бюджетом розвитку. Ми ще прийматимемо програму соціально-економічного розвитку Львівщини. І хочу сказати, що, звичайно, вона має бути відмінною від тих програм, які приймалися у минулі роки. Хоча у нас прийнята стратегія розвитку Львівщини до 2015 року, але в умови газової і економічної кризи, нам треба буде внести туди значні корективи. Це необхідно врахувати і розробити заходи, спрямовані на економію коштів та на оптимізацію тих ресурсів, якими володіє Львівська область.

Цього року ми плануємо розглянути і врегулювати ситуацію довкола комунальної мережі аптечних закладів, затвердити ефективнішу програму розвитку малого підприємництва, прийняти концепцію реформування житлово-комунальної галузі. Тут необхідні радикальні кроки – перехід на альтернативні види палива та ін., щоб житлово-комунальна галузь не була зруйнована повністю. Планується також затвердити програму розвитку села, прийняти концепцію і розробити заходи інвестиційної політики на 2009-2010 рр. тощо. На Львівщині немалі проблеми з соціально-економічним розвитком. У нас низький валовий продукт. Валовий продукт – це той показник, який відображає економічний стан території. У європейських державах, наприклад, на 1 людину припадає 20 тис. дол. валового продукту, а у нас лише більше 1 тис доларів. Це величезний розрив. Тому треба серйозно підійти до розвитку економіки Львівщини. Коли я йшла до вас на ефір, обласну раду пікетували працівники ЛАЗу, де, як ви знаєте, є серйозні проблеми. Завод був приватизований з порушеннями і ми повинні відстоювати інтереси робітників. Ми це робимо через суди. Процедура, звичайно, складна. Але ми не можемо стояти осторонь.

Хочу сказати, що Львівщина – самодостатня область. У нас є вугілля, інші природні ресурси, ми є прикордонною областю, у нас село не загублене, багато ВНЗ, великий культурний потенціал. Тобто маємо усі підстави для того, щоб Львівщина розвивалася краще. І депутати обласної ради повинні консолідувати свої зусилля для того, щоб Львівщина не занепадала, а розвивалася.

Ведуча: К нас на зв’язку ще один слухач.

Слухач: Це знову Григорій. Я не встиг закінчити. Пані Людмило, у мене до Вас буде прохання. По-перше, організуйте на обласному рівні слухання на тему «Здоров’я дітей, студентів і фізична культура» і друга тема «Духовність і культура молодого покоління Львівщини. Я думаю, це супер. Запросіть кращих фахівців міста й області і поговоримо про це. Третє питання. Створити у містах Львівської області педагогічні клуби-кафе, щоб вчителі мали можливість приходити туди з дітьми в суботу, неділю. Все-таки нам треба піднімати педагогіку, бо там також катастрофа.

Козак: Ще будучи головою комісії з питань освіти, я наполягала на тому, щоб наше головне управління з питань освіти сформувало концепцію національного виховання Львівщини. На жаль, на сьогодні вона ще не розроблена. Ми будемо над цим працювати. Ваші пропозиції я передам в обласне управління освіти. І обіцяю, що ми, депутати, не дамо управлінню освіти спокійно жити.

Ведуча: Пані Людмило, Ваші побажання нашим слухачам, виборця і колегам-депутатам.

Козак: Бажаю усім здоров’я. А в здоровому тілі здоровий дух. Бажаю усім не втрачати надію і віру в те, що ми здолаємо усі труднощі. Український народ загартований – ми пережили голодомор та репресії і, я думаю, переживемо і цю кризу і будемо жити краще, ніж живемо зараз.