Мет Шульц – засновник і організатор фестивалю “Unsound”, який щороку проходить у Кракові. Сьогодні це один з найбільших і найвідоміших фестивалів електронної експериментальної музики не тільки у Польщі, а й у цілій Європі. Менше, ніж через місяць відбудеться наступний “Unsound”, власне про цьогорічну програму фестивалю та її особливості, про музикантів і музику і пов'язані з цим речі далі в інтерв'ю.

Чи правда, що Польща є сьогодні одним з найбільших центрів електронної експериментальної музики в цілій Європі?

В якому сенсі?

В сенсі, що там відбувається багато фестивалів електронної музики і, що є школи, де навчають такої музики…

Є школа акустично-електрнної музики, але це дуже академічна музика, хоча теж дуже цікава. Але коли говоримо про електронну експериментальну музику, то Польща не є центром такої музики і Краків напевно також, не є тим центром.

А де ж той центр?

Я думаю, що в Німеччині. Берлін є тим містом, де найбільше такої музики сконцентровано.

А як щодо фестивалів електронної експериментальної музики в Польщі, їх багато?

Коли ми починали “Unsound”, а це було 5 років тому, то таких фестивалів було дуже мало. Тепер мені здається, що їх забагато. Для чого стільки робити?

Держава дає гроші на подібні фестивалі?

То залежить де, наприклад в Кракові ми тільки минулого року отримали трохи грошей від держави, а в цьому році уже багато нам дали грошей. Ми тепер можемо робити великий фестиваль. А до того нам допомагали різні інститути – Польський інститут, Швейцарський інститут, Гете-інститут та інші. Але це ще все залежить від міста, бо уряд не кожного міста даватиме гроші на подібні фестивалі. У більшості випадків все відбувається за власні кошти.

Що можна сказати про якість польської електронної експериментальної музики, яка частина учасників фестивалю “Unsound” є з Польщі?

Завжди на нашому фестивалі виступають музиканти з Польщі. Але цього року польських виконавців буде дуже мало, приблизно 10 відсотків. У Польщі є досить цікавих експериментаторів, але всі вони вже по кілька разів брали участь у нашому фестивалі. Нам просто хочеться пропонувати, показувати щось нове. Але, з іншої сторони, на 30 мільйонну Польщу таких музикантів насправді дуже мало, музикантів, котрі займаються власне такою музикою, музикою, яка є абсолютно новою і звучить по-новому. І якщо подумати, що Ісландія має півмільйона людей, але скільки геніальних проектів… Власне тому і потрібні подібного роду фестивалі, для створення контексту, середовища не тільки для публіки, а й для людей, котрі могли б робити цю музику.

Можете детальніше розповісти про “Unsound”, скільки років існує, які обмеження в музичних стилях?

Сьогодні на нашому фестивалі представлена не тільки електронна експериментальна музика, але і клубна музика. Спочатку було багато експериментальної музики, а тепер крім експериментальної музики ми пропонуємо багато клубної музики. Але для мене, особисто, не є цікавим, коли одна людина з лептопом грає цілий концерт, можу таку музику слухати вдома, чи можна танцювати в клубі собі під таку музику. На концерті я хочу побачити щось більше, мені подобається, коли поєднують класичну музику з електронною, коли на сцені є ще і класичні інструменти. В цьому році буде виступати Майкл Найман, котрий грає класичну музику з електронною. У нас дуже широкий вибір музики – від інновацій до класики.

Вхід на ваші концерти платний?

Якісь презентації, майстер-класи – безкоштовні, а також перший концерт безкоштовний. Це буде концерт, котрий триватиме 8 годин, з фільмом Ворхола. Маємо такий пункт у програмі, одна група буде грати музику до фільму Ворхола протягом 8 годин.

Як часто відбувається “Unsound”?

Раз в рік. Часом робимо свій фестиваль закордоном, останнього разу організовували у Мінську. Робили “Unsound” також в Братиславі, Мінську, в Києві робили спільно з "Деталями звуку". Власне головна мета фестивалю не тільки музика, а й поєднання Західної та Східної Європи. В Польщі виступали Zavoloka і Kotra з України, то вони перший раз виступали у Польщі, також з Білорусії, з Москви запрошували музикантів.

Чи правда, що “Unsound” пройде у Львові?

Львів – це таке місто, яке може стати центром поєднання багатьох країн, власне через своє географічне розташування. Він близько до багатьох кордонів і плюс візове питання, багатьом людям легше потрапити до Львова, ніж до Польщі. Білоруси, українці потребують візу. Для нас то дуже важливо, щоб у Львові відбувся “Unsound”. Тим більше, що тут нема подібних фестивалів, думаю людям буде це цікаво. В Білорусії теж мало таких фестивалів і коли ми там організували “Unsound”, то публіка була в захваті.

А ця музика в Польщі дуже популярна? Чи є клуби, де грають постійно різну електронну музику?

Так, у Кракові є багато клубів, але музика, яка представлена на нашому фестивалі, не типова для Кракова. Якщо говорити про постійні концерти, то таке не дуже вже й часто відбувається.

Хто з зірок виступав на “Unsound”-і?

Не знаю, хто є дуже популярним, але цього року у нас буде виступати Майкл Найман. Він дуже відомий. Якраз він написав музику до 8 фільмів Пітера Гріневея. До речі, він дуже хоче грати у Львові. Я вчора був у Львівській опері і подумав, що це ідеальне місце для його концерту. Я думаю, що це було б щось несамовите. І він сам дуже хоче тут виступити. А це світової слави музикант, його музика – це вищий клас.

Цього року у нас будуть виступати XiuXiu з США. Це така експериментальна рок-група. Просто “Unsound”прагне поєднати різну музику. Буде також виступати Fuck Buttons, буде трохи рокової експериментальної музики, буде амбієнт, дабстеп та багато іншого. То найголовніші цьогорічні учасники фестивалю “Unsound”.

Ще один дуже важливий елемент цьогорічної програми – фільми Ворхола і музика до нього, ми першими робимо це в Кракові. Також маємо 2 інсталяції, Майкл Норман робить відео-інсталяцію і поєднює класичну музику з електронною експериментальною. Половина програми – клубова музика. Сам фестиваль триватиме 7 днів. Програму всю можна знайти в Інтернеті.

Хто вас запросив до Львова, на Тиждень актуального мистецтва?

Котра з "Деталей звуку" надіслав мені адресу Богдана Шумиловича. І так я познайомився з ним. Для мене це дуже важлива співпраця, бо хочу справді зробити щось тут у Львові. У жовтні цього року, під час фестивалю буде розмова між людьми з України, Словакії, Білорусії, Ромунії, Чехії і головна мета – знайти спільну мову між організаторами для подальшої співпраці.

Як тобі Тиждень актуального мистецтва у Львові?

Не бачив багато, бо тут є моя мама. Але, то що бачив, то дуже подобається. І дуже сподобався той театр (муніципальний театр – prokultura). Багато різних і цікавих речей відбувалось у тому приміщенні.

Ти сам австралієць, як так сталося, що робиш цей фестиваль в Польщі?

То просто випадок. Я довгий час живу в Польщі. Я письменник. І починав жити у Польщі власне як письменник, але тепер на це мені не вистачає часу, бо фестиваль стає все більшим і все більше речей важливих з’являється.

Часто їздиш до Австралії?

Щороку. Коли зимно, втікаю до Австралії.

Що пишеш?

Видав два романи. І одну радіо-пєсу, а також театральну. Пишу сценарії до фільмів. Багато пишу про подорожі. Кілька років тому написав про Львів, в одну австралійську газету.

Багато разів бував у Львові?

Та уже 10 років сюди їжджу. Перший раз побував тут 1997 року. Приїжджаю сюди, щоб погуляти, відпочити, тут живе і мій приятель. Люблю це місто, бо воно не комерційне місто, а Краків уже комерційне. І ще воно дуже гарне, таке як Краків 10 років тому. Власне тому я і почав жити у Кракові, тому що воно було дуже гарне і некомерційне місто, таке як Львів зараз.