Кабінет Міністрів України на своєму засіданні затвердив та вніс на розгляд до Парламенту проект державного бюджету на 2021 рік.

Бюджет мовою цифр

Основні показники проекту Державного бюджету на 2021 рік:

  • ВВП – 4,5 трлн грн;
  • Зростання ВВП очікується на рівні 4,6%;
  • Доходи плануються на рівні – 1071 млрд грн (+92,3 млрд грн до плану 2020 року);
  • Видатки плануються на рівні – 1350 млрд грн;
  • Середньомісячна зарплата – 13,6 тис грн;
  • Споживча інфляція – 7,3%;
  • Державний борг до ВВП – 64,6%.

Інфографіка Міністерства економіки України

Неприємним «сюрпризом» у проекті державного бюджету стало скорочення фінансування на Міністерство оборони України. Так, видатки військовим урізали на 127 мільйонів гривень у порівнянні з 2020 роком.  Тоді, як відомство Авакова – МВС фінансуватимуть на 5,3% більше, ніж минулого року.

Дані: ukrmilitary.com

Натомість видатки на утримання Офісу президента у проєкті держбюджету на 2021 рік збільшили майже на 40%, і тепер коштуватиме це бюджету 1 млрд 269,1 тис грн.

Наскільки реалістичним є цей бюджет? Про це ІА Вголос запитав у експертів.

Тарас Козак, економічний експерт:

У проекті Державного бюджету на 2021 рік закладений дуже великий дефіцит. Тобто, це показує наскільки більше держава хоче витрати коштів, ніж вона збере податків. І цей дефіцит наступного року складе 270 мільярдів гривень, а це – величезна сума. Нагадаю, що у 2020 році дефіцит бюджету складав 298 мільярдів гривень, але це пояснювалось карантином: у якийсь момент Кабмін зупинив економіку, не давши можливості людям працювати, податків не було, а видатки залишились.

«Ми намагаємось жити «на широку ногу», маючи дірки в кишенях.»

У 2021 році очікується, що економіка уже почне працювати нормально, але чомусь у такому випадку виникає такий величезний дефіцит. Бо дефіцит – це позики, які потрібно буде віддавати та платити за них відсотки. Зрозуміло, що Уряду дуже хочеться замість того, щоб зараз затягнути паски, показати, які вони «хороші». А тому планується підняття мінімальних зарплат та пенсій, зростуть видатки на Офіс президента. Відтак найбільша претензія до цього бюджету в тому, що ми намагаємось жити «на широку ногу», маючи дірки в кишенях.

Важливий нюанс полягає у тому, а де ми братимемо ці гроші, які збираємось витрачати. Якщо буде співпраця із МВФ, то ми зможемо отримати дешеві кредити. Проте, якщо МВФ скаже, що ми живемо «на широку ногу» і потрібно економити, то може статися так, що ці позики або будуть дуже дорогі, або нам не дадуть в борг. Тоді доведеться дофінансовувати Державний бюджет за рахунок друкарського верстата Національного банку України. А НБУ може надрукувати скільки завгодно гривень, але питання, а скільки ця гривня коштуватиме і якими будуть ціни в гривнях. І може скластись так, що ціни зростуть вдвічі, а пенсії та зарплати на 10%. За таких умов бідні люди стануть ще біднішими.

У мене також сумніви викликає інфляція, бо за минулий рік вона була на рівні 4%, у 2020 році за 8 місяців інфляція складає 1,5 %, до кінця року очікується на рівні 4-5%. А у 2021 році – буде аж понад 7%. Тобто ймовірно, що уряд друкуватиме гроші, через що зростатимуть ціни. І це небезпечно, бо тоді складно зупинитись. Нагадаю досвід 90-х років: тоді в Україні не було грошей і хтось з «розумних» сказав, а давайте НБУ надрукує гроші, бо треба видати зарплати шахтарям, далі – вчителям, лікарям і так далі. Тоді ціни почали стрімко рости, вартість хліба змінювалась по кілька разів на день. І це зупинити було дуже складно. Тому іноді краще врізати непотрібні витрати, але зберегти стабільну національну валюту.

Володимир Лановий, екс-міністр економіки України:

Бюджет на 2021 рік високодефіцитний. Він може покриватися за рахунок облігацій, які купуватимуть банки, що дуже вигідно для них. Але фінансуючи державу, банки припинять давати кредити малому та середньому бізнесу. Як наслідок – великі відсотки та висока інфляція вже через 2 роки.

Також для падіння курсу гривні, яке закладене у Держбюджеті, зараз немає ніяких підстав. Я підозрюю це зроблено для того, що у майбутньому спекулювати на валюті. Адже це вигідно експортерам, проте невигідно внутрішньому споживачу.

У цьому році відбудеться падіння ВВП на 5-7%. Натомість вже у 2021 році прогнозується його зростання на 4,6%. Тобто по суті стан справ у країні не зміниться. Я ж передбачаю, що в наступному році особливого росту не буде, бо ніщо не вказує, що ми переможемо пандемію та в нас розгорнеться споживчий попит, особливо у сфері розваг та туризмі. У цьому році в сільськогосподарському секторі відбулось падіння виробництва у першому кварталі на 5% у порівнянні з минулим роком. Малий та середній бізнес знову обкладуть черговими податками, що ні до чого не призведе. Оскільки світові ціни на нафту газ зростатимуть, собівартість українських товарів не зменшиться, а через ціну вони не зможе пробитися на світові ринки. Тобто, як на мене ВВП у 2021 році буде на нульовому рівні.

Незрозумілим є обґрунтування зростання економіки нібито за рахунок будівництва доріг. От зараз нібито має запрацювати легальний гральний бізнес, але я сумніваюсь, що від цього будуть великі прибутки для державного бюджету. В Україні немає такої сфери, у яку б пішли інвестиції. Наш інвестиційний рівень зараз такий самий, яким він був у 90-х роках.

Андрій Новак, голова Комітету економістів України:

Станом на сьогодні проект бюджету на 2021 рік, який запропонував Уряд, я б назвав «бюджетом казкових фантазій». Ще не знаючи та не розуміючи економічних підсумків 2020 року, які напряму залежать від тривалості режиму карантину та економічних обмежень, не маючи уявлень, чи ці карантинні норми діятимуть лише цього року чи продовжуватимуться і у 2021 році, Уряд чомусь прогнозує на наступний рік сплеск розвитку економіки. І це при цьому, що в Україні падіння економіки до кінця 2020 року очікується на рівні 11%.

Ріст ВВП на 4,6% – це не реальний показник. А це означає, що і всі інші показники у цьому бюджеті є нереалістичними. А тому в 2021 році доведеться по кілька разів переглядати бюджет та вносити корективи.

По витратній частині дуже різко впадає в око те, що у воюючій країні Уряд збирається зменшувати витрати на оборону. При цьому піднімає витрати на утримання державного апарату, силових і правоохоронних органів. Ми бачимо, що цим секторам підвищили витрати на 12-40%. І саме найбільше збільшується фінансування Офісу президента. І це – неприпустимий факт, який говорить про те, що для влади найважливіше – це власний комфорт, а не захист України, чого вимагає час. Це бюджет, який свідчить про те, що владна партія «Слуга народу» повинна перейменуватись на «Пани народу».

«Скорочення фінансування Міністерства оборони України – це тривожний сигнал»

Олег Жданов, військовий експерт:

Фінансування Міністерства оборони потрібно негайно збільшувати. Бо не варто забувати, що у нас є військова агресія.

Те, що у Держбюджеті на 2021 рік передбачено скорочення фінансування на Міністерство оборони України – це тривожний сигнал. І це дуже неприємно, що президент України, як головнокомандувач, більше опікується фінансуванням Міністерства внутрішніх справ та силових структур, ніж Збройних сил України. Зараз замість масштабної модернізації техніки та озброєння, реструктуризації самих ЗСУ, ми отримуємо врізання бюджету. І це ще не все: нас наступного року очікує скорочення у Міноборони біля 80 тисяч посад, з них 60 тисяч – це військовослужбовці. На сьогоднішній день оцінити, наскільки це критично дуже важко, оскільки немає моделі ЗСУ.

Марія Бойко, Вголос