Синтезувавши риси та ритуали «Франкофесту» та «Фортмісії», із яких бере свої витоки, фестиваль розпочався традиційним для «Фортмісії» випусканням голубів та знайомством із ленд-артами, які були створені митцями на фортах Другої світової війни.

Митці із різних куточків України та Польщі впродовж тижня втілювали свої ідеї в природному середовищі. Відтак, глядачам було запропоновано 14 нових об’єктів. 

Знайомство та екскурс якими провів для гостей куратор візуальної частини фестивалю Володимир Кауфман.

Енергетика, яка йде від цієї землі, від цієї рослинності, цього неба, без сумніву, мала вплив на характер робіт, – відзначив на початку екскурсу Кауфман.

«Об’єкти намагаються зорганізувати цей порослий простір в структуру, яка більш оптимально концентрує те, що щось зникає, щось як завжди залишається незрозумілим», – додав куратор.

Тематичними магнітами для митців цьогоріч стала людська екзистенція, екологія та відгомін історії, її переосмислення та трактування з позиції людської одиниці.

На території фортів, учасники мистецького проекту «Відкрита група» презентували свій доробок «Відкрита галерея».

«Відкрита галерея» – це довготривалий проект. В даному випадку ми ввійшли в середовище фестивалю і цього простору, здійснивши спробу створити міф відкритої галереї. Цей об’єкт було важко зреалізувати», – поділився учасник «Відкритої групи» Юрій Білей.

За словами творців, основним художником та експозицією є природа. «Сонячні відблиски, тіні, листя, трави, які заносить сюди вітер, і все, що змінюються кожної хвилини, кожної секунди. «Відкрита група» в даному проекті другорядна, на першому місці – природа», – зазначив ще один учасник групи Павло Ковач.

Із двома роботами в межах фестивалю дебютувала Наталя Лісова. «Наталя зробила кілька проектів: легких, бліцових, доступних», – представив об’єкти мисткині Володимир Кауфман.

Зокрема, екскурсанти відзначили інсталяцію «Шанс». Оптимізм драбини, котра тягнеться вгору помножений гніздами, які причаїлись на її щаблях – відмінна метафора проекції майбутнього.

Занепокоєння життям тварин та комах висловив у своєму проекті «Шенгенська зона» Роберт Саллер. Цей проект складається із двох частин. «Об’єкт може видатись плакатним, але насправді це не так. Він не є таким простим, який видається на перший погляд. Адже тут кожна деталь є надзвичайно цікавою і змушує думати значно глибше, аніж хотілось би», – зазначає Кауфман.
«Шенгенська зона» представляє собою в обох частинах міхи: один заповнений цукром, інший зерном.

Автор прагне відвоювати життєвий простір для тварин, якого в силу людської діяльності меншає.

«Я створив ситуацію такої зони, де тваринам було б омріяно добре і вони були б щасливими. З іншого боку в тварин немає кордонів. Це кавальчик шенгенської зони для них», – розповів Саллер.

«Можливо це людський пунктик, який свою ситуацію переносить в тваринний світ», – додав митець.

На цьому тема тварин не вичерпалась, Саллер етепував публіку ще одним ленд-артом, присвяченим даній тематиці. Його третій об’єкт представляв собою рештки корів. Автор припрошував глядачів до оглядин композиції закликами: «Долучайтесь до прекрасного».

Тим часом фортифікаційні споруди стали полем для експонування доробку Терези Барабаш. Мисткиня представила увазі публіці проект «Діалог», майстерність якого високо відзначив Володимир Кауфман, підкресливши логічність та витонченість об’єктів, які винятково вписуються у простір споруди.

Про свою роботу Тереза розповіла: «Це діалог форм: кола, квадрату, кольорів: чорного та білого, фортів в з природою, людини з історією».

Також увазі глядачів представлені ленд-арти авторства Михайла Барабаша, Юрія Єрмоленка, Стаса Туріна, Антона Варги, Анатолія Титаренка, Ярослава Футимського, Сергія Радкевича, Kamil R. Filipowskі та інших.

Фестиваль триватиме до 28 липня.

Фото автора