Щороку український бюджет недоотримує мільярди доларів – і усе через контрабанду на митниці!

Масштаби такої корупції шокували навіть німецьких журналістів. Так, вони з’ясували: через корупцію на митниці Україна щороку втрачає близько 5 (!) мільярдів доларів – а ця сума перевищує допомогу від МВФ, ЄС та Світового банку.

А українці ж добре пам’ятають: прем’єр Шмигаль ще влітку заявив, що почалася ефективна боротьба зі схемами на митниці. І це, мовляв, лише початок. А президент Зеленський взагалі сподівався, що контрабанду подолають вже до кінця 2019 року.

Натомість не так давно СБУ заблокувала корупційну схему із “прибутком” у понад 5 мільйонів гривень на рік, яку організували керівники Східної митниці ДФС. А на Поліській митниці збиток склав понад 100 млн гривень. І це, зрозуміло, лише крапля в корупційному морі…

То ж поки ми думаємо, де владі взяти грошей на всі ті необхідні покращення, що вона пообіцяла українцям, відповідь більш, ніж очевидна.

То ж чому український бюджет щороку недоотримує мільярди доларів попри задекларовані реформи і чи можна це все змінити?

Про це «Вголос» поцікавився у директора Інституту трансформації суспільства Олега Соскіна, ексміністра економіки України Володимира Ланового та директора Інституту соціально-економічної трансформації Іллі Несходовського.

Митницю хоч трохи реформують?

Володимир Лановий:

Зараз жодного збільшення доходів з митниці до бюджету немає, тому складається враження, що на митниці відновили корупційну систему і нагорі вимагають таких же результатів, як і за попередньої влади. Відтак та система механізмів, яка є там зараз, – це продовження принципів азарівської пригноблювальної, каральної податково-митної системи.

А бюджет недоотримує близько 4-5 млрд доларів через неналежну роботу  митниці, зокрема оплати послуг та проходження митних процедур. (Головний митник Чопу зізнався нещодавно: кожна автівка – це 15 тисяч гривень у бюджет України. А один з водіїв – Сергій – на умовах анонімності розповів журналістам: “розцінки” Закарпатської митниці – 500 євро і вези, що хочеш. До слова, за даними дослідження, кількість контрабанди, тобто нелегально ввезеного імпорту, в Україні становить в грошовому еквіваленті понад 10 млрд доларів щорічно, – ред.). Ми втрачаємо таку суму до бюджету через те, що не сплачують та завозять «сірий» імпорт, який не оподатковують митом, порушуючи закон, а гроші йдуть паралельно у кишені митників і тих, хто на горі системи. Скрізь, куди не глянь, продовжує діяти вертикальна схема передачі хабарів. Та й нагорі ніяк не можуть між собою поділити: митниця входить у систему СБУ, а МВС хочуть також залучитися у цю сферу.

Загалом створена своєрідна державна паралельна система руху коштів через незаконні хабарницькі дії і операції, яка концентрує дуже великі гроші, в тому числі для того, аби створювати пільги для олігархів. І ця вся система – це реальна державна корупція знизу догори чиновників, які купаються у золоті та діамантах, а бюджет натомість цих грошей не отримує.

Ілля Несходовський:

Немає жодної боротьби з корупцією – це повна показуха: знову набирають корупціонерів

У нас немає жодної боротьби з корупцією – це повна показуха. Але ж три роки тому в Україні розробили план реформи митниці, який включав 11 напрямків, які стосувалися технічного і кадрового забезпечення, законодавчого забезпечення тощо.

Натомість діє й надалі стара схема: людину беруть на роботу, ставлять їй план і вона береться його виконувати. Відповідно (от, до прикладу, взяти той же  «сірий» імпорт) каже: «Друзі, стільки-то платитимете» – якусь частину мені, а якусь у бюджет – і все це заради того, аби виконати поставлені показники. То ж  реформи на митниці «нуль», навіть по тих напрямах, які мали би бути успішними.

А минулого року ж ухвалили Закон «Про економічного оператора» (Запровадження авторизованого економічного оператора означатиме для бізнесу спрощення декларування, оперативність митних процедур та зниження ризиків. Також АЕО дозволять підприємцям економити час та кошти на послуги митних терміналів і створять прозорі та зрозумілі процедури митного оформлення), а також Закон «Про спільний транзит» (Передбачає запровадження європейської практики прозорих та надійних процедур, від яких виграють усі українські учасники ланцюга постачання товарів та фінансовий сектор, а оновлена митна служба отримає можливість запровадити більш надійні процеси контролю за транзитними вантажами»). Та на сьогодні цей напрямок дуже повільно реалізовують. Та й «Єдине вікно» (закон спрощує процедури при митному оформленні товарів) також не працює у повній мірі.

Так, зараз створюють єдину юридичну особу (Митна та податкова служби запрацюють у форматі єдиних юридичних осіб: схвалено законопроект 16.10.2019), але там є прямі зловживання. Знову набирають корупціонерів і тих, хто сприяє контрабанді.

Які існують схеми заробітку на митниці?

Ілля Несходовський:

Контрабанда – на першому місці по збитках для державного бюджету

А ми ж здійснили відповідне дослідження і виявили, що контрабанда в Україні – на першому місці по збитках для державного бюджету.

А найпростіші схеми такі: заниження митної вартості, підміна одних товарів іншими, поштова контрабанда, коли нібито без сплати податків через митницю проходить товар для фізичних осіб, а насправді отримувачі – великі компанії, які, «прокручують» це, щоб не платити податки, тощо. Схем насправді дуже багато. От той же танкер, який не могли прибрати біля берегів Одеси – він віз контрабанду. Тут у чому схема: танкери дрейфують у нейтральних водах, підпливають до них невеличкі човники, забирають звідти половину нафти чи бензину і потім завозять вже без плати податків, а потім це все реалізовують через нелегальні АЗС.

Володимир Лановий:

У нас загалом домінує завезення імпорту у країну – товари, техніка, продукти – і за них мали б сплачувати мита. А так виходить – де хочеш, там і кради, якщо  здібний.

Олег Соскін:

В Україні контрабанда – це одна із найприбутковіших сфер діяльності. На сьогодні, якщо брати до уваги Західний кордон, на 1 грн товару прибуток складає 15-20 грн – і на цьому терені це десь 2 млрд доларів. А на південному напрямку (Одеса, Миколаїв) контрабанда йде через кораблі контейнерами, особливо з Китаю товари завозять. А ніхто ж не перевіряє контейнери, тобто товару декларують на одну суму, а його насправді везуть на іншу. А усе це прикриває СБУ, це їхня парафія.

Усі ж товари, які завозять як контрабанду, в Україні реалізовують як імпорт. І ці всі тонни товару, які не проходять розмитнення і декларування, вже на 20% дешевше ніж те, що завезли легально. Але продавати його будуть + 20% для громадян. Нас просто грабують, самі ж заробляють великі гроші.

Тут варто наголосити: є контрабанда на вищому і нижчому рівні. Перша: на державному рівні – «держава стаціонарного бандита», яку «контролює» СБУ – йдуть цілі транспортні контейнери, які не задекларовані. Наприклад, декларують вартість товару на 10 млн доларів, а там насправді товару на 100 млн. А ціну – ці ж 90 млн – піднімуть потім удвічі-утричі. А все «зекономлене» йде нагору – з митниці до Зеленського.

Натомість митники годуються з роздрібних контрабандистів. До окладу їм ще мінімум три таких дають заробити. Ті, що тільки приходять на роботу, отримують тисячу доларів зверху до окладу, а ті митники, які довше працюють, мають і до 5 тисяч доларів.

Як реформувати всю цю митну систему, аби вона приносила реальні гроші у бюджет?

Ілля Несходовський:

Реформа на митниці має бути комплексною, включати дуже багато різних напрямів, і щодо оплати праці також. Адже митник, коли приходить на роботу, отримує 8-12 тисяч зарплати. А нелегально ж вони заробляють набагато більше. От пропустив митник нелегально одну фуру – з неї має 10 тисяч доларів.

Загалом для ефективної роботи на митниці треба: запровадити сканери для товару, вирішити організаційні питання з приводу єдиної юридичної особи і відповідальності митника за свою роботу, також владнати питання нормативного забезпечення і уніфікації ставок митних зборів з метою недопущення зловживання заміною  кваліфікації товарів; створити відкритий реєстр  розмитнення товарів, щоб було видно, хто на чому зловживає; також важлива безпосередня оцінка товарів, наявність камер тощо.

Але ж корупція на митниці – це мільярди доларів і, звичайно, в цьому випадку купують всіх необхідних: і митників, і податківців,  і працівників СБУ, і прокурорів, і суди, навіть місцева влада у такій системі зацікавлена.

Володимир Лановий:

Європейці подарували українцям декілька електронних контролерів на митниці, які контролювали процеси проходження товару і його вагу. Вони зламалися через 2-3 тижні і їх просто викинули на смітник. Тим більше ніхто за це не відповідає. Немає команд зверху навести порядок на митниці і призначити відповідального. Все пробачають і жодного податківця чи митника не посадили, тільки когось там притягнули до суду і тут же й відпустили відповідно до певних домовленостей.

Країна перетворилася у якийсь гнійник, тому європейці на нас так криво і дивляться, бо знають про все. Тому й не хочуть брати нас до себе з нашим болотом, яке ми не хочемо осушити. Ніхто за нас нічого не зробить: ті ж європейці можуть до нас приїхати, все показати й налагодити і поїхати. А далі вже наша воля.

Олег Соскін:

Однозначно, що систему треба змінювати. Принцип декларування перш за все: відмінити взагалі цей 20%-вий ПДВ, він злочинний по своїй суті – і хоча би до 3% зменшити. Адже такий великий відсоток – це основа функціонування контрабанди. Вже не кажучи про те, що поставити там обладнання сканування товару і контролювати вантажі, які їдуть. Але треба перш за все, щоб на чолі країни бандити-розбійники не стояли – а так було при всіх владах, починаючи від Кучми. Тим більше зараз, коли коронавірус трохи ускладнив митникам  завдання і між ними триває конкуренція через зменшення доходів. Бо ці всі підвищення їм зарплат, як хотів вже ексочільник Державної митної служби Нефьодов , не допоможуть. На скільки ти митнику не збільшуй зарплату, він все одно хотітиме кримінальну ренту, бо бачить, який товаропотік йде через кордон. Це навпаки підвищить рівень корупції.

Тому, аби подолати корупцію, треба змінювати всю систему.

 Марія Волошин, ІА «Вголос»