Сьогодні у Львові відбулася презентація унікального екотуристичного проекту з відновлення вузькоколійної залізниці на Сколівщині – «Золота лісова залізниця». Головною метою цього проекту є розвиток туристичного потенціалу гірського регіону, відродження історичної спадщини краю та збереження карпатських лісів від вирубок.

Так сталося, що відновлення вузькоколійного маршруту на Сколівщині з історичною і туристичною цілями - це давня мрія австрійського дослідника Вольфрама Венделіна, котрий понад 10 років свого життя присвятив дослідженню історії українських вузькоколійних залізниць, написав та опублікував про них чотири книги німецькою мовою. Тепер Вольфрам Венделін вирішив започаткувати нову справу на базі старовинної лісової вузькоколійки Сколе-Коростів, знайти спонсорів і запустити в українських Карпатах проект «Золота лісова залізниця».

«Золота лісова залізниця» створюється насамперед для туристів, зацікавлених Карпатами, мальовничою природою та вузькоколійками. За задумом, у проекті працюватимуть здебільшого волонтери, долучитись до яких зможе кожен, хто бажає», - розповів п. Вольфрам.

«Проект передбачає реконструкцію 800 метрів старовинної залізничної вузької колії, розташованої у с. Коростів Сколівського району, створення у цій місцевості Музею вузькоколійної залізниці - для виставки одиниць рухомого складу. Вже зараз ми зібрали експонати, які чекають на своє розміщення у Музеї: великі та малі пасажирські дрезини, криті вагони дитячої та звичайної залізниць, вагони-товарняки, тепловоз, снігоочисник, зразки старовинних рейок», - додав він.

Також у рамках проекту вузькоколійної запланована побудова депо, цеху, санітарно-побутових приміщень та приміщень для навчання, інфраструктури для відвідувачів (сувенірний магазин, кафе, виставкові та лекційні приміщення, ін.). Планується, що до проекту будуть залучені діти та молодь - у екопросвітницьких цілях.

Для остаточного старту проекту дослідникам необхідна територія для розташування Музею, а також ділянка (800 метрів траси) у Корсетові - для реконструкції одного з найстаріших карпатських вузькоколійних шляхів.

З серпня 2007 року по серпень 2008 року «Асоціація збереження вузькоколійних залізниць України» разом із Вольфрамом Венделіном вели переговори з місцевою владою та політиками про дешеву чи символічну ціну за оренду 800 метрів колишньої залізничної траси в Коростові терміном на 49 років - для того, аби проект з відновлення лісових колій втілити у життя.

Та наразі проект «Золота залізниця України» перебуває у «замороженому» стані, адже без ділянки відкриття Музею та навіть невеличких туристичних атракцій неможливі. Переговори ентузіастів із місцевою владою про оренду ділянки тривають й досі. Останні спираються на жорсткі умови законодавства України.

«Є бажання всіх людей втілити цей проект, проте питання із земельною ділянкою повинно вирішуватися лише законним шляхом і на конкурсних засадах», - сказав голова Сколівської райдержадміністрації Ігор Свистун.

Як зазначив заступник начальника управління культури та туризму Львівської ОДА Андріан Кліщ, зі своєї сторони влада не перешкоджатиме у створенні такого проекту, а лише допомагатиме: «Маю надію, що вдасться за короткий термін оформити всі документи та запустити вузькоколійку».

«Також маємо намір розробити тематичні каталоги про часи Австро-Угорської імперії. До прикладу, про нафтовий шлях на Львівщині, вузькоколійки і ін.», - додав він.

Щодо вартості проекту, то Вольфрам Венделін сказав, що вона не є страшною. Відновлення колії коштуватиме декілька тисяч євро.

Довідка

Історія вузькоколійного господарства у містечку Сколе, що на Львівщині, сягає 100 років: 1892 року тут була збудована лісова вузькоколійка Сколе-Коростів. Щоліта романтична маленька вузькоколійна залізниця перевозила тисячі туристів на прогулянки до Сколівських Бескидів. Вже у 20 столітті, 1969 року у цих краях трапилась велика повінь, яка зруйнувала колію вщент. Рельси довелось демонтувати, і один із перших карпатських залізничних маршрутів України «Сколе-Коростів» призупинив своє існування.

Відтоді мешканці Сколівського краю, а також багато любителів природи з усіх куточків України сумують за лісовою залізницею та сподіваються на її відродження щонайменше. І справді, такий проект має право та всі шанси на успішне існування. Це яскраво демонструють численні вдалі закордонні проекти - зокрема, туристичні та музейні вузькоколійки Західної Європи. На приклад відомі туристичні залізниці Фейстріцьтальбан („РеікІгіїгІаІЬаЬп"), Штайнцербан („8їаіпгегЬаЬп") та Муртальбан („МиІїаІЬаЬп") в Австрії, Бєщадзка вузькоколійка в Польщі та Чєрногроньська лісова колія в Словаччині.

Україна також має багато можливостей для розвитку вузькоколійної справи з туристичною метою. Так, у Сколе та у Корсетові Львівської області ці передумови особливо сприятливі. Старі залізничні маршрути добре збереглися, від мостів залишилися опори та стовпи, і частково, навіть, несучі конструкції. Вдале розташування на території Національного парку «Сколівські Бескиди», наближеність до європейської траси Чоп-Львів-Київ та багатьох визначних природних та історичних пам’яток – все це лише сприяє та є вигідною базою для створення в українських Карпатах музею-залізниці та екотуристичного осередку.