"Слуга народу" хоче скасувати другий тур для місцевих виборів. Інформація про це просочилася в ЗМІ та експертне середовище ще кілька тижнів тому, а вчора отримала офіційне підтвердження – нардеп від "Слуги народу" Тетяна Грищенко зареєструвала проєкт відповідної постанови у Верховній Раді.

За словами Грищенко, метою прийняття цієї постанови є недопущення надмірного навантаження на медичну систему та забезпечення протидії поширенню COVID-19, епідемії грипу та ГРВІ, щоб знизити рівень загрози життю і здоров’ю населення. На думку нардепа, нинішня ситуація вимагає кардинальних кроків, а "другі тури виборів нікуди не дінуться" – їх можна провести після карантину.

Чи все так однозначно у мотивації нардепа? Чому перший тур виборів вважають "безпечним" для громадян під час пандемії, а другий – вже ні? І кому може принести користь ця ініціатива? Про це "Вголос" запитав у експертів.

Тарас Загородній, політтехнолог:

Тижнів зо два тому до мене доходили чутки, що існує задум, згідно з яким, другі тури на мерських виборах можуть відкласти на невизначений термін у зв'язку з COVID. Чесно кажучи, не повірив. Але виявилося, що таки можливо.

Що це означає на практиці? Після 25 жовтня переобирається міськрада, яка може вже призначити секретаря міськради, який по суті і буде мером міста, в той час як мер, який навіть вийшов до другого туру, буде ніким – чекатиме дня нового голосування. А коли той Ковід закінчиться, і коли буде те голосування – один чорт знає.

Зрозуміло, що невеликі міста мало кому цікаві, але дуже цікаві міста-мільйонники. Наприклад, Київ, Харків, Одеса, Дніпро і т.д.

Особливо в зоні ризику Філатов зі своєю "Пропозицією" в Дніпрі. До другого туру він точно виходить і його партія набирає понад 20%, але при такому розкладі сам він може опинитися за бортом управління міста.

Також – Труханів зі своєю "Довіряй справам" в Одесі. Теж виходить у другий тур, але знову ж таки буде в підвішеному стані.

У меншій мірі це стосується Кернеса в Харкові. Він може і в один тур виграти.

Кличко при таких розкладах може і мобілізувати під себе прихильників, щоб переконливо виграти в першому турі (центральна влада тисне на киян!) І додати відсотків своїй партії "Удар" в Києві. Але оскільки Постанова ще не проголосована, то про це як про небезпеку ще нікому не відомо.

Зрозуміло, що завдяки такому відкладенню другого туру здебільшого виграють «слуги» –  у багатьох містах вони отримають більшість у міських радах, відповідно, призначать свого секретаря міської ради.

Чи є голоси на таке голосування? Поки питання. Відповідь на це буде дано вже після 25 жовтня. Тим більше, що другі тури можуть затягнутися в країні через дурню з виборчим законодавством. І затримкою з підрахунком голосів. Тож запасаємось попкорном і чекаємо.

Олександр Кочетков, політтехнолог:

Це вигідно винятково «Слузі народу». Влада достатньо розумно, якщо можна так про неї сказати, відчуває свій програш на місцевих виборах. У них рейтинг впав у кілька разів, уже й 20% немає. І навіть це тримається не на ідеології, програмі чи команді — тільки на імені Зеленського. Відтак Офіс президента відчуває, що цей програш на місцевих виборах буде початком великих проблем із владою загалом. Втратять ситуацію на місцях — почнуть втрачати Парламент, і так далі піде, їм прийде кінець. Зрозуміло, що вони дуже цього не хочуть. А тому намагаються відкласти неминуче. Це як намагання жити вічно (але цього поки ще не вдалося нікому). Тому і «слугам» рано чи пізно прийде кінець і доведеться відповідати.

Розмови про це в Офісі президента йдуть вже давно. Вони розглядають різні варіанти, щоб приховати своє фіаско. Чи заявити, що воно все не потрібно, чи знайти когось винним…Чи відкласти, щоб поразки начебто і не було. Але достатньо потужні люди, той самий Коломойський, наприклад, вклалися у вибори. І вони хочуть отримати результат, тому так просто цього не залишать. У разі відкладення виборів відразу з’явиться реакція потужних політичних сил — це насамперед ОПЗЖ, Батьківщина, За майбутнє. Відтак президент і його оточення будуть зважувати, що страшніше: зазнати визнати поразку чи приховати її і в результаті отримати прямий спротив Медведчука, Коломойського та інших олігархів?

Як наслідок цього всього, станеться втрата керування країною. Ми це вже бачили на початку карантину, коли кожен регіон почав самотужки шукати порятунку, адже з центру не мав жодних ідей і допомоги. Центр тільки показав, що може гроші на боротьбу з епідемією витратити на що завгодно. Тому на місцях нічого путнього від цієї влади вже не чекають. Відповідно, якщо відтермінують вибори, на місцях почнуть провадити свою політику, ігноруючи багато в чому позицію центру.

Кирило Сазонов, політолог:

Справа в тому, що «Слуга народу» точно не отримує крісло мера в жодному з великих міст України. Завідомо в Дніпрі перемагає Філатов, у Харкові — Кернес, в Одесі — Труханов. Також, скоріш за все, вже в першому турі перемагають мери і в Чернігові, і в Житомирі, і в Умані, і ще в низці великих міст. Там «Слузі народу» просто нічого не світить через відсутність потужних кандидатів. А от фракції «Слуги народу» проходять фактично в усі місцеві ради — просто на імені Зеленського і загальному рейтингу партії, який зараз по Україні на першому місці із 16%.

Відтак, якщо «Слуга народу» по більшості областей разом з іншими партіями входить у коаліцію, вони вибирають компромісну фігуру секретаря міської ради, яка до закінчення епідемії виконуватиме обов’язки міського голови. Таким чином лідери виборчих перегонів, які не виграли в першому турі, залишаються у «підвішеному» стані без реальних повноважень на невизначений термін. Тому що пандемію і карантин можна продовжувати безкінечно, а потім не знаходити голосів для призначення другого туру. Тобто розтягнути термін можна як завгодно, а керувати всіма цими містами будуть секретарі міських рад, на обрання яких «Слуга народу» точно зможе набагато більше вплинути, ніж на обрання міського голови чи на діючого міського голову.

Разом з тим, відтермінування другого туру може спрацювати на користь лідерам гонки, чий рейтинг вже близький до 50% — це може змобілізувати їхнього виборця. Подекуди може статися й так, що чинний мер, який іде першим номером у списку своєї партії в місцеву раду, зібравши більшість у раді, і стане тим тимчасово призначеним секретарем. Тобто втримає свою посаду, хоча міг би й втратити її в другому турі.

Загалом, це дасть можливість центральній владі ігнорувати думку людей, розхитувати виборчу систему, викривляти волевиявлення громадян, зосередивши у своїх руках зайву владу — законним, але не зовсім чесним і логічним способом.

Яна Федюра, "Вголос"