Запропоновані міськрадою правила розміщення малих архітектурних форм (МАФів) не сподобались підприємцям

Минулого тижня відбулась презентація проекту положення «Про затвердження Правил розміщення малих архітектурних форм для здійснення підприємницької діяльності у м. Львові та порядку надання дозволів на відкриття об'єктів торгівлі, ресторанного господарства і сфери послуг», про який ми вже розповідали минулого тижня. Нагадаємо, що тоді всі без винятку депутати Львівської міської ради й керівники громадських об'єднань підприємців, яких кореспонденти видання просили прокоментувати проект, заявили, що не бачили цього документа, а лише «чули» про нього. Відповідно, підприємці й депутати зібрались у приміщенні Личаківської райадміністрації на громадські слухання проекту, де мали можливість послухати, що ж це таке із чим, як то кажуть, його їдять. Про особливості МАФівської «кухні» розповідали автори проекту - представники міськради.

Отже, згідно з проектом, за всі процедури, пов'язані з видачею дозвільної документації на встановлення малих архітектурних форм, відповідатиме адміністратор управління «Дозвільний офіс». За словами Романа Назаровця, начальника цього управління, до 30 березня поточного року для дозвільного офісу обладнають приміщення Шевченківської райадміністрації. До обов'язків адміністратора входитиме не тільки прийом документів, але й видача заявникам зразків бланків та безкоштовне консультування. За відмову від виконання будь-якої з покладених на нього функцій адміністраторові «світить» кримінальну відповідальність. Оскільки для отримання дозволу необхідне погодження кількох управлінь, то терміни, впродовж яких вони змушені будуть повернути документи заявника зі своїм остаточним висновком, будуть чітко лімітовані. Як зазначив Роман Назаровець, 16 січня цього року міська рада підписала Меморандум про видачу дозвільних документів з пожежною інспекцією, управлінням екології та санітарно-епідеміологічною станцією. До того ж планується, що для покращення співпраці з підприємцями у визначені дні в «Дозвільному офісі» чергуватимуть представники відповідних управлінь. Завідувач сектору торгівлі та тендерних закупівель відділу економічного розвитку Управління економіки Львівської міської ради Наталя Головко впевнена, що як бізнесмени, так і депутати міськради підтримають проект, адже, за її словами, в процесі допрацьювання його положень були враховані всі нові нормативні акти та інтереси підприємців. На її думку, беззаперечною перевагою нових правил стане те, що відтепер для встановлення малої архітектурної форми й відкриття об'єктів торгівлі суб'єктові господарювання необхідний буде лише один дозвіл.

Звичайно, не могло залишитись поза увагою учасників слухань те, що третина малих архітектурних форм, встановлених зараз у Львові, належить до категорії «тіньових». Тому першочерговим завданням буде демонтаж таких об'єктів, який, до речі, вже розпочався.

«Думаю, ми розробили зручний процес розміщення у Львові малих архітектурних форм, - заявив начальник управління архітектури Львівської міськради Юрій Криворучко. - МАФи захаращують місто, переростаючи у великі, дуже великі форми. Тому необхідно мінімізувати вплив архітектурно невпорядкованих об'єктів на Львів, особливо на центральну та в'їздну його частини, на територію, яка знаходиться під охороною ЮНЕСКО. Якщо ми хочемо стати країною європейського зразка, то маємо визначитися, чи нормально, коли на кожному кроці продають цигарки, коли вулиці «забиті» газетними ларками, а придбати пиво - раз плюнути. Треба чіткіше розробити схему національно-культурних пріоритетів. На мою думку, з тієї кількості малих архітектурних форм, яка функціонує сьогодні, має залишитись 20%».

Погодьтесь, цікава думка - залишити лише п'яту частину вже встановлених об'єктів. Але щось трохи цифри не співпадають, адже за словами Наталі Головко, «тіньових» малих архітектурних форм, які гарантовано демонтовуватимуть - третина, головний архітектор пропонує залишити п'яту частину, натомість проектом передбачене функціонування всіх уже встановлених малих архітектурних форм, якщо вони відповідатимуть естетичним та документальним вимогам. То якими ж будуть критерії відбору МАФів, які підлягатимуть примусовому «впорядкуванню»?. Юрій Криворучко вважає, що не потрібні поруч п'ять кіосків, що займаються реалізацією аналогічної продукції - цілком достатньо й одного. Як визначатимуть «останнього героя», якщо, припустімо, всі п'ять кіосків відповідатимуть усім вимогам, наразі невідомо - монетку кидатимуть, чи як?

Розміщення малих архітектурних форм повинно визначатись за так званими Локальними картами чи «Схемами розміщення пересувних малих архітектурних форм для здійснення підприємницької діяльності на територіях м.Львова», які департамент містобудування міськради мав розробити та подати на затвердження виконавчому комітетові ще до 10 лютого цього року. На жаль, диво не трапилось і документ цей досі не розроблений. А за словами головного художника Львова Володимира Сколоздри, який мав би за це відповідати, дивуватись не треба, бо, як виявилось, про проект йому стало відомо лише за два дні до слухань. Проте, побіжно переглянувши проект, він висунув чимало зауважень. По-перше, на його думку, МАФи потрібно розміщувати там, де це дійсно необхідно. По-друге, варто заборонити право на власність й обмежитись виключно наданням їх в оренду. Головний художник пропонує вказати перелік тих магістральних вулиць, на яких розміщення малих архітуктурних форм буде заборонене. На відміну від представників міськради, які переконують, що процес отримання дозволів спроститься, Володимир Сколоздра виявив у згаданому механізмі недоліки. Адже цілком можливо, що маючи погоджену схему прив'язки та підписаний договір оренди елементу благоустрою, заявник може отримати відмову в інших органах (державтоінспекції, управлінні охорони навколишнього середовища тощо). А що робити підприємцеві, який запланував реалізовувати певний вид продукції, але санепідстанція, що дає погодження, наклала табу? Тому, на його думку, доцільніше було б, коли б з «Дозвільного офісу» необхідні документи надходили в Управління архітектури, яке давало б тільки висновки(не погодження паспорта) і узгоджувало б виконання умов з потрібними органами. Після цього - в депертамент економічної політики, який би затверджував і видавав дозвіл.

Не підтримали проект і більшість підприємців, які прийшли на громадські слухання. Вони не розуміють, навіщо потрібно стільки змін та нововведень, спрямованих нібито на підтримку бізнесу, якщо їх задовільняє стара модель регулювання. За словами підприємця Максима Решетнікова, нова схема ніколи не працюватиме краще, ніж добре засвоєна стара. Окрім того, більшість підприємців зараз перебуває «між небом і землею»: вони вже рік сплачуюють орендну плату (в декого загальна сума перевичує вже 20 тис. грн), але від березня минулого року не мають права здійснювати підприємницьку діяльність. Додаткові проблеми виникли, відколи право видавати дозволи на розміщення малих архітектурних форм, об'єктів торгівлі, ресторанного господарства та сфери послуг передали до компетенції міської ради. Адже раніше аналогічну роботу виконували райадміністрації. Внаслідок таких трансформацій підприємець Олексій Василюк, наприклад, має дозвіл райадміністрації на розміщення об'єкту торгівлі й документ з міськради з відмовою. І цей випадок непоодинокий. Підприємець Галина Колодій звернулась до представників міської ради з проханням вивчити історію виникнення такого явища, як МАФи. Адже лотки, ятки та павільйони розміщували в найвигідніших місцях - там, де були клієнти. «Не міська рада знає, де краще розмістити об'єкт для бізнесу, а підприємець, який працює», - переконана вона.

Проблему вирішити не вдалось. Представники міської влади та підприємці так і не дійшли згоди. Теоретично остаточні рішення ухвалять до кінця березня, на практиці ж... побачимо. Навіть більше - послухаємо, бо міські чиновники пообіцяли, що врахують пропозиції підприємців і знову зберуть їх на «круглий стіл».

Отож, врахують чиновники зауваження підприємців чи не порушуватимуть традиції й ці громадські слухання, як і попередні, так і залишаться «слуханнями», де одна сторона вислухала іншу й зробила по-своєму? Побачимо. Принаймні підприємцям крім очікування вибору не залишили. Тим часом демонтаж малих архітектурних форм триває...

Коментарі

Андрій Читко, депутат міської ради, представник Комітету підприємців Львівщини

Сьогодні у відповідь на будь-яке запитання щодо вартості оренди тощо відповідь була одна: «Буде вказано у відповідній Методиці розрахунку», яку до 15 березня повинен розробити департамент економічної політики. Але це вже давним-давно має бути!!! Люди мають право знати, скільки їм доведеться платити. Відповідно до проекту договір оренди є строковим. А де бодай якісь гарантії?!

Григорій Васильців, представник Асоціації малого і середнього підприємництва

Оскільки нові положення ще не набрали чинності, то я пропонував би не заважати людям, які працюють. Я бачив ухвалу сесії, яка виглядає приблизно так: «До такого-то числа - демонтувати». Навіщо? Ці громадські слухання - перший позитивний момент у загальному процесі. Але цього не досить. Чому б не встановити чіткий термін, коли нові положення почнуть працювати? Адже планів не достатньо і не треба годувати ними підприємців. Хоча мені імпонує ідея розміщення МАФів там, де є покупці. Думаю, що підприємцям - претендентам на певну площу - потрібно дати можливість самим розробити схему розміщення малих архітектурних форм. Справедливо буде надати перевагу тим, хто вже має оплачену оренду.

Проект потрібно доопрацювати. Надто багато нечіткості у визначеннях та непрозорості в проведенні запланованого процесу. Відповідно до проекту роміщувати малі архітектурні форми планують за локальними схемами, але скажіть, будьте ласкаві, хто їх бачив? Головний художник тільки два дні тому дізнався про те, що він відповідатиме за розробку схем, а Юрій Криворучко не заперечує, що це робота не на один місяць. На мою думку, міська рада насамперед повинна була забезпечити наявність таких планів, і вже відштовхуючись від них планувати подальші дії. Я пропоную розмістити такі схеми у «Дозвільному офісі», тоді кожен підприємець матиме змогу ознайомитися з територіями, де він може розмістити власний об'єкт. Не погоджуюсь і з визначенням самого поняття «мала архітектурна форма». Потрібно чіткіше його окреслити. Щодо порядку отримання дозволу на розміщення стаціонарної та пересувної малої архітектурної форми чи відкриття об'єкта торгівлі, ресторанного господарства чи сфери послуг, то його ускладнили, а не зробили простішим, як переконують. До того ж, навіщо стільки разів дублювати положення? Я б не «заганяв» підприємця. Схема має бути доступною та зрозумілою для нього. І лише після цього можна буде говорити, що влада йде назустріч бізнесові.

Роман Жук, приватний підприємець

Я прийшов, бо хотів би дізнатися, як зупинити демонтаж об'єкту? Я власник малої архітектурної форми. Якщо дивитись з юридичної точки зору, то з документами все гаразд: є відповідне погодження на розміщення МАФу, договір оренди землі, кредити, але... в будь- яку хвилину може приїхати кран і демонтувати мій кіоск. У Залізничному районі на демонтаж подано 90 об'єктів, але тільки 40 з них не мають документів. Хто відповідатиме за те, що моя сім'я залишиться без засобів для існування?

Юрій Батюк, депутат міської ради

Фактично, це удар в спину підприємцям, які вже рік мучаться. Адже минулорічна березнева заборона не принесла нічого доброго. Мені дуже цікаво, хто розробляв концепції цього проекту? Якщо ці законотворці думають, що удосконалили щось, то помиляються, бо минулі норми не були гіршими. А чи відомо їм, що оренда пересувних малих архітектурних форм є незаконним процесом, її затвердив ще Любомир Буняк?