Торгівля орг- та побутовою технікою в Україні загалом, та у Львові зокрема, розвивається дуже динамічно. Про основні тенденції та правила гри на цих ринках, про те як розпочати власний бізнес в інтерв’ю „ПресТайму” розповів засновник мереж „Крез”, „Комп’ютерний світ” та „Шок” Олег Баляш.

Багатьох, хто хоче розпочати власний бізнес турбує чи не єдине питання: де взяти стартовий капітал. Як цю проблему вирішили ви? Звідки взяли гроші для старту?

Зараз тяжко сказати, як би я розпочинав свій бізнес сьогодні, адже на той час я започатковував його фактично без коштів. Ми брали замовлення на комп’ютери, їхали в Польщу, привозили і тут їх продавали. Так потрохи налагоджувалася співпраця. Згодом ми тут брали замовлення, їздили в Київ, купували товар. Це в нас був такий суто комп’ютерний напрямок. Тоді ми продавали багато вже користованих комп’ютерів і паралельно кілька нових, якщо була вигідна ціна.

Так, з часом ми відкрили перший у Львові комп’ютерний магазин „Комп’ютерний світ”. Відкрили магазин і з’явився новий напрямок роботи — побутова техніка. Потрохи ми почали отримувати дистрибуції від різних виробників. Першими були „ARDO”, „SAMSUNG”, „SONY” та ін. Тобто практично зі всіма виробниками, які є на українському ринку, ми маємо угоди і є їхніми безпосередніми імпортерами.

У 2004 році, зрозумівши, що ринок розвивається, ми заснували компанію «Актеон Україна» разом з польськими партнерами, на сьогоднішній день статутний фонд складає близько 60 млн. грн. Паралельно з мережею побутової техніки „Крез” ми почали відкривати магазини формату „ШОК”. Це магазини з торгівельною площею понад 1 тис. м. Вони вже зовсім нового взірця, з великим асортиментом товарів і з низькими цінами.

Але треба розуміти, що ринок оргтехніки на той час був пустим, а всі компанії, які на той час були, працювали десь у підвалах, у якихось невідомих будинках, що звичайній людині потрапити туди було фактично не можливо.

Свою власну справу ви розпочинали на початку 90-х років. Якби ви розпочинали свій бізнес тепер, що б змінилося?

Якби я сьогодні розпочинав свою власну справу, саме цю, якою я зараз займаюся, то я думаю, що я би просто її не розпочинав.

Наскільки сьогодні змінилися правила гри в Україні?

Порівняно з 90-тими роками конкуренція стала досить жорсткою і всі компанії, які починали тоді так, як і ми, сильно виросли і стали на ноги, тому з ними конкурувати на сьогодні людині, яка хоче щось започаткувати практично не можливо. Питання полягає навіть не в коштах. Молодій компанії не достатньо мати фінанси для того, щоб представництво підписувало з нею контракти на доставку техніки, оскільки в них вже є свої дистриб’ютори.

В ті старі часи виробники ще не були представлені українськими компаніями і вся техніка проходила через різні іноземні дистриб’ютори. Тобто сьогодні ситуація менш сприятлива для започаткування власного бізнесу. Тим більше, якщо він пов'язаний з побутовою технікою.

У вас є мережа магазинів оргтехніки та побутової техніки, зараз у Львові подібні магазини відкриваються доволі часто. Чи не є ці ринки перенасичені?

Це все є тимчасовим. Звичайно є моменти, коли йде перенасичення, але коли з’являється великий попит, то ринок вмить стає пустим. Ринок сам по собі росте кожного року на 20% порівняно з минулими роками і відповідно і магазини ростуть з більшими темпами. На сьогодні, я вважаю, ми дійшли до певного максимуму магазинів, які взагалі можуть бути і конкуренція вже показує перші результати того, що вже є такі компанії, які закривають свої магазини з побутовою технікою.

Хто є основними гравцями на ринку побутової техніки та оргтехніки?

Ті компанії, які є представленими більше ніж у 10 регіонах України є нашими найпотужнішими конкурентами. Зараз їх нараховується близько 6-7, але до кінця року ми плануємо ввійти до числа цих компаній і це вже буде певний фундамент для нашого ще більшого розвитку.

Свого часу Ви розширили свій бізнес з комп’ютерів на побутову техніку, можливо плануєте розширюватися надалі?

Наші польські партнери розширили свій бізнес також з комп’ютерів до побутової техніки, а зараз і до продуктів харчування. Це для того, щоб представляти людям повний спектр товарів. Наприклад, вони заходять у магазин, щоб купити продукти і бачать холодильник, звичайно їм буде цікаво підійти і подивитися, яка там ціна і яка його якість. В нас зараз немає такого бажання займатися продуктами, а далі побачимо.