Українська незалежна експертна група винесла пропозиції щодо власних алгоритмів вирішення проблеми непідконтрольних Україні територій через приєднання ОРДЛО до АР Крим. Так, у рамках циклу публічних обговорень на базі Youtube-каналу Національної політичної академії відбулося обговорення першої теми: «Окуповані території та варіанти їх повернення».

На меті цих дискусій - визначення масштабності проблем, пов’язаних з російською інтервенцією, за допомогою фактів, компетентних оцінок та аналізу. А також надання комплексу висновків та рекомендацій, які можуть стати в основі рішень, що ухвалюватимуться на вищому політичному та офіційному рівні. І крім того, можуть бути імплементовані в українське законодавство.

Учасниками першого обговорення стали:

Анна Маляр – кандидат юридичних наук, експерт-кримінолог.

Олександр Антонюк – політичний консультант, експерт з питань комунікацій.

Олександр Мусієнко – політичний та бізнес консультант, керівник Центру військово-правових досліджень, адвокат.

Модератор дискусії – Роман Погорілий.

Експерти вважають, що сьогодні тема приєднання ОРДЛО висвітлюється викривлено та маніпулятивно-спрощено, а це створює передумови для стратегічних помилок на рівні держави.

Вони запропонували три можливих сценарії вирішення питання окупації окремих районів Донецької і Луганської областей та анексії Криму. Перший сценарій – збройний, другий – вирішення у правовому полі, третій – позаправовий, політико-дипломатичний. Позаяк, головною метою реалізації будь-якого сценарію має бути встановлення статус-кво України в стані 2013 року.

Повернення окупованих територій може відбутися або за будь-яку ціну, або на умовах агресора, що призведе до ще більших втрат. Обраний сценарій з самого початку інтервенції РФ, який трансформувався у Мінський протокол, зі згаданих варіантів відповідає третьому сценарію. Він за шість років не наблизив нас до повернення територій під контроль України.

Тому експерти запропонували новий алгоритм вирішення проблем непідконтрольних Україні територій через надання їм єдиного юридичного статусу як окупованих територій України. Він дозволить розблокувати Мінський процес, виконавши «формулу Штайнмаєра», а також уникнути пасток, закладених у Мінських домовленостях Російською Федерацією.

Це можливо реалізувати шляхом розширення території АР Крим, через включення до її складу окремих районів Донецької та Луганської областей. Оскільки АР Крим є територією України, а автономія закріплена в Конституції України, то відповідно змін в ній це рішення не потребує. А Конституцією України вже передбачений особливий статус для визначеної території, яка до того ж анексована.

Таким чином, всі окуповані Російською Федерацією території (як шляхом анексії, так шляхом «ефективного управління»), отримують єдиний юридичний статус і не можуть бути відокремлені.

На думку експертів, у такий спосіб Україна встановлює додатковий запобіжник, який дозволить втримати і підсилювати санкції щодо Російської Федерації. Водночас, Рахункова Палата України отримає всі правові підстави для розрахунку контрибуційних претензій до країни-окупанта для здійснення компенсації збитків, відновлення економіки і зруйнованої інфраструктури на окупованих територіях.

Крім того, будь-які військові чи диверсійні дії з окупованих територій будуть офіційно та безапеляційно трактуватись як Україною, так і її міжнародними партнерами, як агресивні, військові дії Російської Федерації (а не квазіреспублік, що Російська Федерація намагається нав’язати під виглядом особливого статусу).

Даний алгоритм також передбачає відновлення функціонування Верховної Ради АР Крим як представницького органу, який буде легітимним з точки зору Конституції України та офіційним представницьким органом окупованих територій. До моменту деокупації Верховна Рада АР Крим буде знаходиться та здійснювати свої повноваження на території України, як це є у випадку з Прокуратурою АР Крим.

Такий спосіб є одним з варіантів «замороження» конфлікту, який не передбачає здачу територій. Однак він буде не внутрішній, як це подає Російська Федерація, а конфлікт з країною-окупантом.

Політичний консультант та експерт з питань комунікацій Олександр Антонюк зазначив, що спрощення подачі цієї теми може призвести до стратегічних помилок України. 

"Важливість обговорення даної теми визначається її складністю та важливістю для формування громадської думки. Також слід зауважити, що дана тема висвітлюється викривлено та маніпулятивно-спрощено, а це створює передумови для стратегічних помилок на рівні держави. Паралельно з реалізацією даного алгоритму, в подальшому, Ініціативною групою з числа українського експертного середовища плануємо обговорити та напрацювати «реінтеграційний кейс», який включатиме у себе інформаційну, соціально – комунікаційну та правову (закон про запобігання колаборації, перехідне право) складові. Ця тематика ляже в основу наступних публічних дискусій українських експертів на базі Youtube-каналу Національної політичної академії. На цьому етапі учасники зможуть випрацювати у кожному блоці пакет рекомендацій, які у підсумку будуть зведенні у загальну позицію, яку можна буде презентувати у форматі панельної дискусії, як на рівні міжнародних тематичних конференцій, так і урядових організацій", - пояснив експерт.