В Шостому апеляційному адміністративному суді знаходяться три справи за позовами великих дорожніх компаній, по яких Антимонопольний комітет програв першу інстанцію в Окружному адмінсуді Києва. При цьому в двох із цих справ апеляційний суд вже відмовив АМКУ у розгляді за участі його представника і справи пройдуть в порядку письмового провадження. Про це повідомляється в Судовому реєстрі, пишуть Наші гроші.

Позови подали ТОВ «Ростдорстрой» і ТОВ «Автомагістраль-Південь» з Національної асоціації дорожників України, що об’єднує фаворитів Укравтодору. Ці фірми були незадоволені рішенням Тендерної колегії АМКУ по тендеру Служби автодоріг у Дніпропетровській області на ремонт траси Н-11 Дніпро – Миколаїв (через м. Кривий Ріг) на ділянці км 53+000 – км 107+000 очікуваною вартістю 2,14 млрд грн.

У випадку остаточного задоволення позовів ці дві фірми розіграють підряд лише між собою.

Укравтодорівці оголосили цей тендер ще влітку 2019 року, до призначення головою Держагентства Олександра Кубракова. Відтак у цих торгах ще не було дискримінаційних вимог щодо досвіду виконання аналогічних робіт, і взяти участь у торгах змогли не тільки представники картелю «Автомагістраль-південь», «Ростдорстрой» та «Онур», але заявки подали китайська компанія «Сіногідро Корпорейшн Лімітед», українські фірми «Миколаївбудцентр», «Енергетично-дорожнє будівництво» та «УПС».

Вже після призначення Кубракова, у грудні 2019 року тендерний комітет Служби автодоріг прийняв рішення про допуск до тендеру лише «Ростдорстрою» і «Автомагістралі-південь», всіх інших учасників було відхилено через різноманітні претензії. «Сіногідро» і «Миколаївбудцентр» оскаржили в АМКУ рішення про допуск двох конкурентів, оскільки в їх пропозиціях були значні вади.

Тендерна колегія АМКУ в січні задовольнила скаржників –  було доведено, що заявки «Ростдорстроя» і «Автомагістралі-Південь» теж треба було відхиляти. Тож за рішенням АМКУ тендер мало бути відмінено через відхилення усіх пропозицій.

«Рост» і «Авт-Півд» подали судові позови в ОАСК, причому «Ростдорстрой» подав два різні позови по цій процедурі. Судді Каракашьян, Шрамко та Смолій повністю задовольнили скаржників і наприкінці травня 2020 року постановили скасувати рішення Постійно діючої адміністративної колегії з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері державних закупівель Антимонопольного комітету України (докладніше про рішення на користь «Автомагістралі-Південь»).

«Три рішення суду, якими визнано рішення Колегії неправомірними – є спірними та такими, з якими неможливо погодитись», – вважає експертка з публічних закупівель проекту «Ліга антитрасту» Анна Сулима.

У червні 2020 року АМКУ подав апеляційні скарги. По двом з них судді Шостого ААС Оксененко і Чаку вже відмовили Антимонопольному комітету у проханні розглядати справу за участі його представника. Суддя Людмила Черпіцька по одній з справ «Ростдорстроя» призначила засідання на 21 липня без обмежень для учасників та третіх осіб (всіх учасників тендеру). Відзиви на апеляційну скаргу мають надати до 16 липня.

Нагадаємо, у 2020 році Укравтодор запровадив у тендерній документації дискримінаційні вимоги до учасників торгів, яким здебільшого задовольняють тільки члени НАДУ. АМКУ спочатку визнавав їх дискримінаційними, але у травні Тендерна колегія під особистим керівництвом голови АМКУ Юрія Терентьєва змінила підхід на протилежний і перестала визнавати дискримінаційними вимоги Укравтодору.

В результаті, станом на 11 липня шість фірм з НАДУ виграли 76% тендерів Укравтодору на реконструкцію, капітальний та середній ремонт доріг, оголошеним у 2020 році по нових правилах.