Про це йшла мова під час круглого столу на тему «Чи може Луцька міська рада вказувати терміни попередження про мирні зібрання?»

Так, один із внесених пунктів до Порядку організації мирних зібрань вказує, що «повідомлення про проведення зборів, мітингу, походу або демонстрації надається організатором письмово до Луцької міської ради (на адресу: вул. Богдана Хмельницького, 19, м. Луцьк, 43025) не пізніше як за 4 дні до наміченої дати їх проведення». Цей пункт був внесений до Порядку рішенням виконкому у червні 2012 року. Сам же Порядок був прийнятий виконкомом ще за міськради минулого скликання 25 грудня у 2008 році і передбачає не тільки повідомлення про мирне зібрання й отримання дозволу від місцевої влади. Останнє, є навіть абсурдним.

Де-факто міськрада не притягувала до відповідальності заявників про мирне зібрання, які повідомляли про захід пізніше, ніж за 4 дні до події, тобто Порядок як такий не застосовували. Втім, коли минулого року улітку до Луцька мав приїхати Президент України, за позовом Луцької міської ради, суд заборонив політичним партіям проводити мирне зібрання. Міськрада тоді у позові посилалася саме на зазначений вище Порядок.

Тому, депутат Луцької міської ради Андрій Осіпов запропонував свій проект рішення, в якому пропонує запровадити 18-годинний термін повідомлення про заплановане мирне зібрання. Натомість, представники громадських організацій вважають, що жодних термінів сповіщення місцевих органів влади про мирне зібрання не повинно бути.

Однак, начальник міліції громадської безпеки Луцького МВ УМВС Володимир Солоненко зазначив, що повідомлення про мирне зібрання конче потрібне правоохоронним органам. Він прихильник встановлення терміну у 4 дні, мовляв правоохоронці наперед планують свою роботу, тому їм до вподоби встановлення термінів повідомлення.

«Виконавчий орган влади має забезпечити громадянам право на проведення цього заходу, забезпечити охорону громадського порядку. Наприклад, от є певна група людей, які незадоволені рухом залізничного транспорту. І от вони подають заявку, що через 2 години будуть на пероні вокзалу проводити мирну акцію. Це ж створить іншим мешканцям незручності. Можливо, треба дати можливість представникам влади зустрітись з активом, зустрітись з організаторами і переконати їх робити це в трішки інший спосіб, а може вдасться переконати. По-друге, може бути акція, де потрібна охорона громадського порядку – треба міліції забезпечити вихід патруля. Вони не можуть забезпечити це в одну хвилину», - зазначила начальник відділу зв’язків із громадськістю Луцької міськради Олена Макарова.

На думку ж, експерта з мирних зібрань, члена Української Гельсінської Спілки Володимира Чемериса будь-яке рішення місцевих органів влади, що встановлює чи встановлюватиме термін повідомлення про майбутній захід, буде незаконним.

«Рішення виконкому є неконституційним. Потрібно прийняти рішення про скасування рішення виконкому. І взагалі, повідомлення про акцію тільки потрібне, щоб влада могла реалізувати свій позитивний обов’язок захисту свободи зібрань», - пояснив Чемерис.