Ужгородські друзі львівської преси знову відзначились текстом про процентну заджинсованість ЗМІ. Усім, хто має в серці те, що не згасає – присвячується.

У грудні 2008 року рекордсменом за кількістю матеріалів, зроблених з порушенням журналістських стандартів, стала львівська газета "Високий замок". Про це свідчать результати моніторингу львівських друкованих ЗМІ, проведеного ГО "Центр”Журналістський правозахист" від 1 грудня по 29 грудня 2008 року.

Експерти:

Анатолій Романюк, відомий політолог, журналіст.

Олег Онисько, журналіст, екс-редактор газет “Поступ” і “Львівська газета”.

Борис Потятиник, журналіст, викладач, факультету журналістики Львівського університету ім. І. Франка.

Усього в друкованих ЗМІ з порушенням журналістських стандартів було оприлюдено 23 матеріали. Найбільше інформацій без грифу "реклама" з’явилося у таких виданнях:

– газета "Високий замок" – 6;

– газета "Експрес" – 4;

– газета "Суботня пошта" – 5;

– газета "Львівська газета" – 3;

– газета "Новий погляд" – 2;

– газета "Ратуша" – 2

– газета "За вільну Україну" – 1

Аналіз і тенденції:

Думка експерта Анатолія Романюка: "Дуже часто нас намагаються переконати, що однобока подача матеріалу – позиція газети. Особливо це стосується політичних аспектів. Але це неправильно. Недотримання журналістських стандартів є порушенням норм журналістики і виправдовувати це політичними симпатіями – недоцільно".

Експерт Олег Онисько: “Я б дещо звузив поняття "джинси". На мою думку, "джинсові" матеріали – це ті, за які видання отримало кошти чи матеріальні блага, але не позначило їх рубрикою "реклама" чи "на правах реклами". Якщо ж будемо давати більш розширене трактування цьому поняттю, то можемо зустрітися зі судовими позовами. Адже те, про що здогадуємось чи те, що припускаємо, навряд чи може стати в залі судових засідань серйозним доказом. Саме тому в грудні місяці я відбракував два матеріали, відібрані для аналізу і не визнав їх джинсою. Що цікаво: в грудні 2008 року політична та економічна "джинса" розділились на Львівщині приблизно 50 на 50. Думаю, січень зважаючи на політичну ситуацію та економічну кризу буде спокійнишими".

Звіт за результатами моніторингу інтернет-видань за період з 1 по 31 грудня

У рамках моніторингу здійснювався перегляд аналітичних матеріалів, розміщених на чотирьох сайтах portal.lviv.uа , vgolos.com.ua , zik.com.ua, zaxid.net. Мета моніторингу – з’ясувати, чи носять тексти відверто рекламний, замовницький характер, завуальований під звичайні журналістські, редакційні матеріали.

Сайт zik.com.ua:

Проаналізовано 10 аналітичних статей сайту, розміщених упродовж грудня. Зміст публікацій не дає підстав запідозрити "джинсу". Сумнівним є хіба що розміщення матеріалу "Маніфест середнього класу України" (www.zik.com.ua/ua/news/2008/12/17/162567) із закликом взяти участь у всеукраїнській акції. У цьому випадку не є однозначним: чи редакція підтримує організаторів, або на певних умовах розмістила текст на сайті.

Сайт portal.lviv.ua:

Проаналізовано 19 аналітичних матеріалів на сайті. Серед публікацій можна виокремити дві, які можуть носити змовницьких характер: portal.lviv.ua/chronicle/2008/12/12/104400.html "Після Садового-3. Володимир Гірняк" та portal.lviv.ua/chronicle/2008/12/22/155621.html Роман Ілик: "Головна проблема освіти – аби її не політизували".

У першій із статей йдеться про альтернативу нинішньому меру Львова та замальовуються переваги потенційного голови міста, у другій – подається розлоге інтерв’ю з головою постійної депутатської комісії облради з питань освіти та науки, членом фракції БЮТ. В обидвох випадках редакція не додає до публікацій коментарів інших експертів, як це "прийнято" на portal.lviv.ua, що наштовхує на думку про рекламний характер публікацій.

Сайт zaxid.net:

Проаналізовано 35 аналітичних статей сайту. На фоні традиційних для сайту культурницько-історичних нарисів, інтерв’ю з митцями та літераторами, подекуди статей на соціальну тематику, особливо виділяється один журналістський матеріал, який можна відзначити як прихована реклама "Зниження ціни коштом якості – неправильно, – Олександр Михайлов" (www.zaxid.net/article/30350/ ). Мова йде про львівського провайдера телекомунікаційних послуг – компанію "Львів КТБ". Те, що серед численних компаній обрана саме "Львів КТБ", а також постановка запитань та детальні відповіді (аналітика подається у формі інтерв’ю) про послуги та переваги кампанії свідчать про ненав’язливу рекламу однієї із львівських фірм.

Окремо можна також виділити два інтерв’ю з політиками всеукраїнського рівня "Ющенко і Тимошенко не повинні кохати одне одного, – Гриценко" www.zaxid.net/article/29810/ та "Хочу стати ефективним і правильним політиком, – Білозір" www.zaxid.net/article/29278/. Проте виклад матеріалу не дає підстав відзначити тексти як "джинса", зазвичай політичні публікації такого "сорту" у ЗМІ є проплаченими.

Сайт vgolos.com.ua:

Проаналізовано 45 аналітичних статей сайту. Тенденцією грудня для цього інформаційного сайту стало розміщення серії інтерв’ю, в кожному з яких фігурують голови різних депутатських комісій Львівської міськради. Таких публікацій за грудень –11. Переважно йдеться про депутатів фракції "Наша Україна", ГО "Свобода", "Пора":

"Тарас Коць: Конкурс з відкритими пропозиціями суттєво збільшує надходження до бюджету розвитку міста" (vgolos.com.ua/nagolos/8587.html), "Андрій Мисик: Головним політичним питанням сьогодні є затвердження чіткого графіку робіт будівництва стадіону до Євро-2012 та контролю за їх виконанням" (vgolos.com.ua/nagolos/8650.html), "Тарас Криворучко: Інтерес до землі значно знизився через серйозні проблеми у будівельному бізнесі" (vgolos.com.ua/articles/8582.html), "Степан Павлюк: Міська влада має безкоштовно виділяти ділянки для кооперативного будівництва житла" (vgolos.com.ua/articles/8621.html), "Віра Лясковська: Якщо ми мовчатимемо, то втратимо землі, які є на межі Львова" (vgolos.com.ua/articles/8627.html), "Ігор Микитин: Коли суспільство хворе, немає жодної здорової інституції" (vgolos.com.ua/articles/8682.html), "Віктор Москалюк: Реставрація і благоустрій – це те, чого не вистачає нашому побуту і нашому життю" (vgolos.com.ua/articles/8729.html), "Тарас Когут: Криза змусить нас повернутися до проектів, на які ми не зважали раніше" (vgolos.com.ua/articles/8762.html), "Василь Попович: Основні пріоритети роботи інженерного господарства – це енергозбереження і теплопостачання" (vgolos.com.ua/articles/8763.html).

У цій ситуації складно визначити, чи серія таких інтерв’ю є проектом редакції – публікувати інформацію про діяльність комісій та про нагальні проблеми (особливо земельні) чи замовлення від окремих політичних сил.

Проте можна виділити два тексти, які певно носять замовний характер:

(vgolos.com.ua/articles/8718.html) "Володимир Квурт: Пора владі схаменутися!", де йдеться про конкретні дії політичної сили "Пора". А також "Земельні рейдери" – хто вони?" (vgolos.com.ua/articles/8756.html) інтерв’ю з членом земельної комісії, місцевим лідером ВО "Свобода" Володимиром Говірком, де йдеться поміж іншим про програму партії.

Окремо необхідно виділити "бізнес-джинсу" – "Чат з Юрієм Рациборинським" (vgolos.com.ua/nagolos/8636.html) – (директор об’єднаних філій ЗАТ "УРС" (ТМ Beeline) та ТОВ "Голден Телеком" у Львові), де йдеться про продукцію одного з українських мобільних операторів.

Цікаво, що фото, які супроводжують текст, не містять іронічних (саркастичних) назв, які є традиційною "фішкою" сайту vgolos.com.ua. Цей факт тільки підкреслює рекламний характер публікації.

Проект проходить за сприяння Фонду розвитку ЗМІ Посольства США в Україні. Моніторинг друкованих видань буде продовжуватися і надалі.

imi.org.ua

фото: io.ua