Депутат Львівської міськради Іван Василишин подав адміністративний позов до суду про визнання нелегітимним перебування Андрія Садового на посаді міського голови Львова, а також скерував заяву до прокуратури Львівської області з вимогою вжити прокурорське реагування у вигляді припису, яким зобов’язати міського голову припинити незаконне керівництво містом.

Про це повідомила газета «Ратуша».

Як пояснив Іван Василишин, відповідно до Конституції, мерів міст в Україні обирають терміном на чотири роки. Тобто каденція діючого мера Львова Андрія Садового уже завершилася.

“У Конституції України сказано, що міських голів обирають строком на чотири роки, — аргументує своє звернення пан Василишин.

Перед тим Іван Василишин спробував це питання внести у порядок денний сесії Львівської міськради. Але є закон про місцеве самоврядування, в якому зазначено, що повноваження міських голів закінчуються з обранням нового голови. Відтак під час сесії це питання не обговорювали, - пише газета.

«Оскільки місцеві вибори перенесли на невизначений термін, мери України й надалі виконують свої обов’язки. Натомість я вважаю, що оскільки Конституція є основним законом держави, всі інші не мали б їй суперечити. Оскільки виборів немає, голови не пишуть заяви про припинення своїх повноважень, то цими питаннями мають займатися місцеві ради під час своїх сесій. Вважаю доцільним на сесії Львівської міської ради розглянути це питання і припинити повноваження міського голови», - коментує депутат.

«Оскільки нового не обрано, то його повноваження має виконувати секретар міськради”, - переконаний він.

На думку пана Василишина, це питання навмисне не розглядають під час сесії Львівської міськради, бо «якщо його розглянути у Львові, буде прецедент, який може колами піти по всій Україні».

Наприкінці квітня минуло чотири роки, відколи мери всіх українських міст після інавгурації отримали свої повноваження. Наразі в Україні є лише один міський голова, який написав заяву про складання своїх повноважень, пославшись на Конституцію. Мер міста Буринь Сумської області Анатолій Ворона так пояснив своє рішення у заяві про відставку: “Працювати міським головою більше визначеного Конституцією терміну, а саме чотирьох років, я не маю правових підстав. Ба більше, якби це сталося, я був би зобов’язаний нести кримінальну відповідальність за самовільне присвоєння звання посадової особи. У зв’язку з цим прошу звільнити мене з посади Буринського міського голови внаслідок закінчення терміну повноважень”. Також Буринський мер зазначив, що Верховна Рада одумалася щодо цього питання аж надто пізно. Спроби внести конституційні зміни можуть бути реалізовані в кращому разі у вересні 2010 року.

------------------------------------------------------------------

За детальними поясненнями суперечливого українського законодавства “Ратуша” звернулася до адвокатського об’єднання “Козаков і партнери”. Юрист Сергій Горніцький назвав ситуацію делікатною і пояснив її так: “Набрання повноважень сільських, селищних, міських голів регламентовані здебільшого трьома законодавчими актами: Конституцією, Законом про місцеве самоврядування і Законом про вибори до місцевих рад і сільських, селищних, міських голів. У Конституції, яка була придатною до 2004 року, передбачено, зокрема, таке: повноваження сільських, селищних, міських голів і місцевих рад встановлюється строком на чотири роки. У 2006 році в Конституцію внесли зміни, завдяки яким повноваження місцевих рад збільшилися на рік.

Але ті вибори 2006 року проводили ще за положеннями старої Конституції, оскільки зміни, внесені до основного закону держави, на момент виборів ще не були чинними. Вони стали такими через місяць після отримання повноважень нової місцевої влади, точніше, наприкінці травня 2006 року. Чому? У редакції нових змін була примітка: набирають чинності з моменту початку повноважень Верховної Ради нового скликання, яка буде обрана у 2006 році.

Перша сесія народних депутатів, обраних у 2006 році, відбулася 25 травня 2006-го. Тож наші органи місцевого самоврядування, які одночасно склали присягу у 2006 році, за діючою на той момент Конституцією були обрані однаково на чотири роки і голова, і депутатський корпус!” Сергій Горніцький також пояснив, що законом передбачено такі чинності повноважень міського голови: він отримує повноваження мера під час першого засідання ради відповідного скликання, а строк дії його повноважень припиняється з першим засіданням ради наступного скликання.

Аби таке скликання відбулося, необхідно, відповідно, щоб відбулися й вибори. Оскільки ж Верховна Рада свою постанову про проведення місцевих виборів скасувала, складається делікатна ситуація. “По великому рахунку, передбачений діючою на той момент Конституцією термін повноважень і голови, і депутатського корпусу після чотирьох років, тобто зараз, сплив, — коментує юрист.

— Але з іншого боку, для припинення повноважень мера немає засідання нової ради, бо й самої нової ради нема. Ситуація зараз взагалі незрозуміла і нелогічна. Коли раніше каденції і законодавчих, і виконавчих органів влади були по чотири роки, все було чітко і ясно. Тепер різниця в їх каденціях — рік. Можуть траплятися всілякі прецеденти і ексцеси на кшталт: на виборах обрано нового голову, але старий сільський, селищний чи міський голова зі своєї посади не піде, бо його повноваження за законом закінчуються на першому засіданні ради нового скликання, яку буде обрано лише за рік”.