«Законопроект розроблявся без належного залучення всіх зацікавлених сторін, містить величезні корупційні ризики та одночасно не вирішує низку нагальних проблем», – йдеться у заяві, повідомляє портал «Наші гроші».

За даними голови правління «Transparency International Україна» Андрія Марусова, розгляд законопроекту у парламенті відбудеться у четвер 15 січня.

Серед ключових корупційних ризиків проекту:

·                     Уряд пропонує дозволити учасникам тендерних змов брати участь у державних закупівлях. Для викорінення корупційних монополій на ринках державних закупівлях відповідна заборона була запроваджена у чинній редакції ЗУ «Про здійснення державних закупівель», яка була прийнята навесні 2014 року. Її зняття призведе до широкого розповсюдження корупційних практик та зниження реального рівня конкуренції під час державних закупівель

·                     Уряд пропонує дозволити юридичним особам, які притягаються до відповідальності за корупційні правопорушення, брати участь у державних закупівлях. Відповідна заборона була запроваджена із прийняттям 14 жовтня 2014 року ЗУ «Про запобігання корупції» та має запрацювати на практиці із квітня поточного року. Зняття заборони фактично заохочує корупційну поведінку під час державних закупівель

·                     Урядовий законопроект значно скорочує можливості для оскарження державних закупівель, зокрема, щодо внесених змін до документації конкурсних торгів. Це призведе до зменшення конкуренції та розповсюдження корупційних домовленостей для учасників та замовників торгів

·                     Уряд пропонує скасувати безкоштовне оприлюднення тендерних документів для замовників торгів. В умовах бюджетної кризи це ставить під загрозу своєчасне та повне інформування суспільства про розпорядження бюджетними коштами. Як наслідок, громадськість та бізнес не зможуть брати участь у виявленні та попередженні корупції під час державних закупівель

·                     Урядові пропозиції щодо запровадження електронних закупівель є суперечливими та небезпечними з точку зору боротьби з корупцією. Ключові рішення в цій сфері покладаються на Кабінет Міністрів України, що збільшує корупційні ризики. Держава фактично усувається від участі в організації електронних торгів, що робить систему державних закупівель повністю залежною від низки приватних компаній. Запроваджується обов’язковість електронного реверсивного аукціону, що суперечить директивам Європейського Союзу

Крім того, проект № 1551 ігнорує вирішення низки нагальних проблемних питаннях. Наприклад, державні підприємства масово не виконують свій обов’язок звітувати про закупівлі. Частково це пояснюється небажанням уряду втручатися в ситуацію. Проте дається також взнаки недосконале законодавче регулювання відповідальності за подібні порушення.

«Нажаль, вказані корупційні ризики та схеми повністю нівелюють позитивне значення деяких прогресивних новацій законопроекту (спрощення надання учасниками торгів різноманітних довідок; збільшення вартісних порогів; відміна паперового підтвердження оприлюднення тендерних документів тощо)», – вказано у заяві.

У зв’язку з цим «Реанімаційний пакет реформ» закликає Верховну Раду України відмовитися від підтримки законопроекту № 1551.