Рівно рік тому в Ірані сталася жахлива авіакатастрофа. 8 січня 2020 року іранські військові збили над Тегераном літак "Міжнародних авіаліній України".

Унаслідок потрапляння ракет літак Boeing 737 розбився. На жаль, загинули 176 людей. 9 членів екіпажу та ще два пасажири були громадянами України. Також на борту перебувало 24 неповнолітніх.

Одразу після падіння у МАУ заявили, що несправність літака та помилка пілотів неможлива. Іран звинувачував у всьому українську компанію, наполягаючи, що стався технічний збій.

Згодом стало відомо, що в літак випустили дві ракети, з’явилося відео запуску, яке зняли очевидці.

Лише 11 січня очільник Ірану Хасан Рухані визнав, що іранські військові випадково збили літак. Жахлива катастрофа сталася через загострення відносин між Іраном та США. За кілька годин до падіння США заборонили авіакомпаніям країни здійснювати польоти над Іраном. Напередодні Іран здійснив ракетний удар по військових базах Сполучених Штатів Америки.

Під час розслідування іранська сторона заявила, що бортові самописці пошкоджені і їх не будуть відправляти на перевірку в інші країни.

Хронологія подій:

  • 10 січня – Іран допустив до деталей літака та самописців українських фахівців. США заявили, що літак збив Іран за допомогою системи ППО, яку виготовили у Росії.
  • 11 січня – президент Ірану Рухані визнав, що боїнг збили його військові.
  • 16 січня – тіла загиблих українців погодилися передати Україні. Через кілька днів їх транспортували на Батьківщину.
  • 20 січня – іранський міністр інфраструктури Есламі прибув до України та провів перемовини щодо передачі самописців.
  • 25 січня – Іран повідомив про те, що винного у збитті літака посадили у в’язницю.
  • 30 січня – Україна повідомила про готовність провести розшифровку "чорних скриньок" спільно з Францією, Іраном і Канадою. Також заявили, що Іран неналежно розслідує трагедію.
  • 2 лютого – з’ясувалося, що у диспетчерській службі аеропорту в Тегерані одразу знали, що лайнер збили ракетою. Після цього Іран заявив про припинення співпраці з Україною у питанні розслідування. Однак вже 4 лютого Іран заявив, що співпраця продовжуватиметься.
  • 17 лютого – Україна заявила про те, що вестиме переговори з Іраном щодо виплат компенсацій родинам загиблих, а також наполягатиме на повному та всебічному розслідуванні обставин трагедії.
  • 19 лютого – Іран вчергове заявив, що скриньки не будуть передані на розшифровку до іншої країни.
  • 29 березня – Іран тимчасово призупинив розшифровку бортових самописців через пандемію коронавірусу в світі.
  • 23 травня – представники Ірану заявили, що у катастрофі винен оператор ракетної системи, який, ймовірно, не спілкувався з командним центром, порушивши правила та відкривши вогонь “без дозволу”.
  • 3 червня – знову з’явилася інформація про ймовірну передачу бортових самописців Франції.
  • 18 червня – представники Ірану заявили про готовність віддати Україні “чорні скриньки” збитого літака МАУ, якщо вона матиме необхідне обладнання.
  • 18 липня – Франція заявила, що отримала “чорні скриньки”.
  • 23 липня – Бюро з розслідування та аналізу безпеки цивільної авіації Франції завершило аналіз самописців, результати підтвердили факт зовнішнього втручання в роботу літака.
  • 30 липня – у Києві почався перший етап перемовин з Іраном щодо збитого українського “Боїнга”.
  • 17 серпня – заступник міністра закордонних справ Євген Єнін вважає, що розслідування катастрофи літака МАУ в Ірані може тривати від 5 років, якщо до нього залучать міжнародні суди.
  • 23 серпня – Іран оприлюднив дані бортових самописців.

Бортовий самописець припинив запис польотних даних о 6:14 ранку за місцевим часом через потрапляння уламків першої ракети в літак. До вибуху літак летів у звичайних умовах.

“Чорна скринька” встигла записати всі звуки з кабіни пілотів упродовж 19 секунд після вибуху першої ракети. Перша ракета завдала серйозних ушкоджень літаку, але двигуни не вимкнулися. Екіпаж із трьох осіб намагався до останнього керувати літаком. Розмова пілотів свідчила про проблеми з електрикою, інструктор польотів дав вказівки увімкнути допоміжний блок живлення. Всі розмови пілотів свідчили, за висновками експертів, про їхнє фізичне здоров’я в момент польоту. Водночас, через те, що запис припинився через 19 секунд після потрапляння в літак першої ракети, експерти не змогли оцінити вплив другої ракети на катастрофу.

  • 20 жовтня – був проведений другий раунд переговорів Україна-Іран.
  • 25 листопада – стало відомо, що президент Ірану включив до проекту бюджету на 2021 рік 200 млн євро з Фонду національного розвитку на компенсації за катастрофу МАУ.
  • 15 грудня – свій звіт з розслідування оприлюднила Канада. Також канадська сторона заявила, що не вірить в людську помилку.
  • 22 грудня – з’явилася інформація про нібито оприлюднення Іраном остаточного звіту з розслідування. Тоді ж іранська сторона заявила, що готова виплатити родинам загиблих в катастрофі по 150 тисяч доларів.

Водночас Україна отримала проєкт звіту лише 31 грудня. Відтепер має два місяці на коментарі щодо звіту.

Читайте більше новин від Вголосу: