Львів’яни у соцмережах нарікають на графік руху транспорту. Мешканці багатьох районів скаржаться, що після 21.00 водії масово з’їжджають з маршрутів. Хто відповідальний за дотримання розкладу громадського транспорту? Чому увечері він фактично не працює «Вголос» проаналізував ситуацію.

Чи має львівський транспорт розклад руху

Затвердженого графіка курсування автобусів на міських маршрутах у Львові не існує. Принаймні, у вільному доступі. На онлайн-ресурсах ЛМР та на офіційному сайті комунального АТП-1 такої інформації немає. На сайті «Львівелектротранс» є розділ «графіки руху», який, втім, не є актуальним.

Ми звертались за коментарем через пресслужбу ЛМР до Управління транспорту, аби уточнити, чи існує, в принципі, затверджений профільним департаментом розклад руху громадського транспорту Львова. Щонайменше, чи діє він хоча б у комунальному транспорті? Де пересічний львів’янин може ознайомитись з ним та перевірити, чи його дотримуються перевізники? Попри багаторазові дзвінки, пресслужба ЛМР проігнорувала усі наші запити.

Чому громадський транспорт їздить без розкладу?

Причини порушення графіків руху (якщо вони існують, як такі) варто шукати, перш за все, у фінансовому питанні. На нерентабельність роботи транспорту у вечірній час неодноразового нарікав голова Асоціації перевізників Львівщини Іван Велійка. Ще у 2018-у році він сам визнавав те, що після 20.00 водії з’їжджають з ряду маршрутів.

«Станом на сьогодні у вихідні на маршрути виходить на 50% менше транспортних засобів, ніж раніше. У робочі дні автобуси, які колись працювали допізна, з’їжджають з маршрутів після 8 години вечора. Це стосується маршрутів №25, 53, 51, 14 та інше» – говорив Іван Велійка.

З огляду на важкий карантинний рік та зниження пасажиропотоку у громадському транспорті Львова, ситуація з графіком руху не стала краще. У коментарі для «Вголос» Святослав Товстига, помічник очільника транспортної комісії ЛМР та голова ГО «За якісний транспорт», також наголосив на фінансових проблемах львівських перевізників.


Фото: То є Львів

«Ми працюємо над проблемою виконання вечірніх рейсів, бо, власне, все питання у коштах. Економічні показники диктують нам зовсім інші умови. Є два джерела пошуку коштів – підіймати тариф, але не до космічних показників. Або шукати в бюджеті.

Приходять АТП-1 та «Львівелектротранс» й кажуть – в нас передбачені кошти, але нам їх не дають. А не видають, бо в нас дуже сильне не виконання бюджету» – заявив він.

Чому нормальний графік неможливий без наявності коштів

Як приватні, так і комунальні перевізники, неодноразово скаржились на збитки. На додачу до зростання оплати праці та вартості експлуатації техніки з минулого року додатковим фактором стала пандемія. Про важку ситуацію у сфері перевезень в коментарі для «Вголос» наголосив також Святослав Товстига.

«У нас катастрофічний брак водіїв. У АТП-1 ситуація краща. А у приватному сегменті з цим катастрофа. Є норма 2,3 чи 2,6 водія на один автобус, аби було дотримання режиму праці водія. Аби він достатньо спав і достатньо відпочивав. Але цього немає. Як наслідок на багатьох маршрутах автобуси їздять тільки в піковий період.

Друга складова – серед приватників є підприємства, які мають на кількох маршрутах по 2 водії. Там немає мотивації водієві їздити понаднормово. Він нічого не заробить після 23.00 і лише витратить гроші на заправку автобусу», – зауважив фахівець.

Схожа ситуація з електротранспортом. Якщо до пандемії останній трамвай на маршруті №8 вирушав до Сихова близько 23.00, то зараз трамваї на найбільш завантаженому маршруті курсують в кращому випадку до 22.00. За словами Святослава Товстиги, це черговий наслідок відсутності коштів у міському бюджеті.

«Власне, бачимо що вже гірше курсують трамваї. Тому що кошти закладені на виконання тих чи інших робіт, але їх фактично немає. На цьому фоні дуже дивно чути про нові кредити для міста, коли в нас по суті немає грошей», – заявив він у коментарі «Вголосу».

Чи є в бюджеті гроші, аби профінансувати вечірні рейси

Нагадаємо, цьогоріч ЛМР погодила додатковий кредит для міста, адже активні реконструкції львівських вулиць, які стартували напередодні виборів 2020-го року, досі не завершені. Частина з них фінансується через облігації – боргові зобов’язання міста Львів перед кредиторами з доволі високим відсотком річних (8,5%). Однак, станом на зараз місто досі не розрахувалось за частину робіт, виконаних по реконструкції доріг ще минулого року. Через що довелось запозичити ще 350 млн грн в «Укрексімбанку» під 11,5 %. Крім того, Львів взяв 22 мільйони євро кредиту від ЄБРР. Вся ця сума піде на порятунок хронічно збиткових комунальних підприємств. Серед яких, зокрема, й АТП-1 та «Львівелектротранс», які з року в рік звітують при збитки.


Фото: Перець

Олег Іщук, керівник департаменту фінансової політики ЛМР заявив, що наступного року для сплати всіх боргових зобов’язань міста необхідно буде понад 1 млрд 100 млн гривень. «165 млн – то відсотки, 265 млн – виплата по гарантіях комунальним підприємствам і 674 млн – це тіло кредиту», – зазначив він.

З огляду на це, можливість масштабного бюджетного фінансування вечірніх та нічних рейсів є сумнівною.

Детальніше про ситуацію з бюджетом Львова та кредитним навантаженням на місто читайте тут.

Чи може місто контролювати виконання розкладу руху

Управління транспорту має повноваження, аби штрафувати перевізників за невиконання графіку рейсів. Згідно з умовами договорів про перевезення від 2017-го року, штраф за одне порушення складає 1700 грн. Попри це, ситуація з рухом громадського транспорту у Львові від 2017-го року не змінилась на краще.

За словами Святослава Товстиги, управління транспорту, маючи відповідні повноваження, не використовує їх.

«Управління транспорту має без проблем штрафувати за невиконання графіків. Сума штрафу – 1700 грн за кожне порушення. Якщо автобус з’їхав з маршруту, то на цей маршрут можна скласти штраф. Але цим механізмом Управління транспорту фактично не користується», – заявив він, нагадавши також про відсутність фінансової спроможності у львівських перевізників.


Фото: Сихів.Медіа

«З позиції сили, на жаль, в нас нічого не вийде. Немає звідки коштів взяти. Складно знайти золоту середину, аби ніколи не образити. Та це єдиний вихід», – додав Святослав Товстига.

Чи є вихід з цієї ситуації

Відтак, станом на зараз міський бюджет через борги та потужне кредитне навантаження не має додаткових ресурсів, аби профінансувати нормальний рух транспорту. Підняття вартості проїзду до 10 грн зовсім не означає, що цей транспорт почне їздити за чітким графіком.

Святослав Товстига каже, що розв’язанням цієї проблеми може стати компромісний «нічний тариф».

«Якщо говорити про якість громадського транспорту, то вона є жахливою. Щодо вечірніх та ранкових рейсів – ми ведемо вже 2 місяці дискусії про ведення нічного тарифу. Адже ми розуміємо, що після 22.00 транспорту немає фактично. Ми розуміємо, що вартість має бути іншою, але вона не має бути кусючою», – заявив він.

Євген Домашин

Головне фото: Учора, 8 червня, маршрутка № 11 заїхала у дерево. Внаслідок зіткнення постраждали п'ятеро пасажирів. Обслуговує цей маршрут перевізник «Міра і К» / Львівська поліція