Під височенними стелями однієї з галерей Мистецького Арсеналу в Києві відбулася світова прем’єра археологічної опери «Чорнобильдорф».

Про це повідомляє Укрінформ.

Режисерами постапокаліптичного оперного театру стали композитори формації NOVA OPERA Роман Григорів та Ілля Разумейко, відомі за своїми несподіваними й приголомшливими мистецькими проєктами: опера-реквієм «ЙОВ», опера-антиутопія GAZ, футуристична опера «Аерофонія», опера-цирк «Вавилон».

Цього разу поспіль в останній день жовтня і в перший день листопада під височенними стелями однієї з галерей Мистецького Арсеналу перед небагаточисельними (через карантинні обмеження) глядачами, розсадженими амфітеатром, ожило і видихнуло людськими/нелюдськими голосами синтетичне мереживо нашого майбутнього світу. Персонажі химерного й величного дійства вижили після Апокаліпсису, але вщент втратили історичну пам'ять.


CHORNOBYLDORF. Repetion. Mystetskyi Arsenal, Kyiv, Ukraine, 2020.

Назва «Чорнобильдорф» – поєднання топонімів Чорнобиль та Цвентендорф (австрійське місто, де у 1978 році мали ввести в дію атомну станцію, проте через масові протести екологів та національний референдум її так і не запустили, перетворивши на технологічний музей 70-х років).

Це багаторівневий культурологічний проєкт, який поєднує живу оперу, віртуальну реальність, антропологічний музей та Інститут дослідження Чорнобильдорфської культури.


CHORNOBYLDORF. Mystetskyi Arsenal, Kyiv, Ukraine, 2020.

Сім магічних новел-роздумів про суспільство, яке колись може народитися на уламках нашої цивілізації. Орфей та Еврідіка у виконанні реального поета Юрія Іздрика та віртуальної (в даному випадку) австрійської актриси Анн Беннент, яка з’являється у опері у вигляді аватара. Поєднання кіно, хореографії, перформансу та оперного і давньоукраїнського співу (в опері звучить одна із найдавніших автентичних пісень часів Київської Русі, під яку наші давні предки водили хороводи). На великих екранах – відеотрансляція, герої якої оживають на сцені.

У проєкті залучені унікальний носій чорнобильської традиції співу Олексій Заєць, актриса та співачка Марічка Штирбулова, солісти формації Nova Opera: Анна Кірш, Мар'яна Головко, Андрій Кошман, Руслан Кірш та Андрій Надольский, мультиінструменталіст Ігор Завгородній, танцівниця Марія Потапенко.

«Все почалося рік тому – коли ми вперше потрапили до маленького містечка Цвентендорф, де розташована законсервована атомна станція, яку я називаю «непорочною», тому що вона чиста, свіжа, пофарбована», – розповіла мені про зародження цього полістилістичного мистецького проєкту його продюсерка Ольга Дятел.

От саме тоді, у тому тихому місці в головах креативної мистецької команди виникла ідея порозмислити над утопічною цвентендорфською історією та історією нашого Чорнобиля, й подивитися на них у різних аспектах.


CHORNOBYLDORF. Repetion. Mystetskyi Arsenal, Kyiv, Ukraine, 2020.

Тобто, «Чорнобильдорф» не зовсім про Чорнобиль (як може здатися з назви), а радше про бачення майбутнього на прикладі цих утопічної й антиутопічної історій.

«Це така глобальна і дуже масштабна робота, яка включає багато паралельних процесів, починаючи від антропологічного музею і закінчуючи віртуальною археологічною оперою. Ця опера – кардинально не схожа на ті, які ми створювали раніше. Для опери «ЙОВ», наприклад, ми препарували рояль, а в постановці «Чорнобильдорф» ми препаруємо навіть музику Баха. Він би сам себе не впізнав! У нас багато оброблених та інтегрованих музичних цитат з Баха, з Лисенка, з фольклорної автентичної української музики», – пояснив композитор та режисер проєкту Роман Григорів.

Lоля нової опери, напевно, буде багатою на подорожі світом – наразі відомо, що у 2022 році її покажуть у Відні, також незвичайним археологічним проєктом вже зацікавились у Роттердамі та у Венеції.

А вже найближчими днями глядачі, які не були в Мистецькому арсеналі на прем’єрі (і їм складно уявити – про що я тут так довго й захоплено пишу), зможуть побачити відеоверсію «Чорнобильдорфу» і зануритися в окремий світ, де переплетені реальність і візія того, як цю реальність зможуть для себе пояснити та реконструювати ті, хто прийде після нас.