ЄВРОПЕЙСЬКИЙ ЦЕНТР ДІЛОВОЇ ІНФОРМАЦІЇ (ЄЦДІ) був створений в рамках Проекту розвитку Львівщини з метою покращення доступу українських малих і середніх підприємств до інформації про ЄС. У листопаді минув рік, як ЄЦДІ почав діяти Про роботу центру розповідає Уляна Дробна, яка працювала на посаді директора з початку його створення.

ЄВРОПЕЙСЬКИЙ ЦЕНТР ДІЛОВОЇ ІНФОРМАЦІЇ – це інформаційно-консультаційний центр. Європейська комісія з 1986 року підтримує створення таких центрів. В Європі є близько трьохсот таких осередків, як самих центрів, так і асоційованих структур. З початку свого існування центри були покликані допомогти малим і середнім підприємствам адаптуватися до змін, пов’язаних зі вступом країн до Європейського Союзу.

Досвід створення та діяльності Євро Інфо Центрів сьогодні переймає і Україна. Наша держава має унікальний шанс на шляху в ЄС уникнути помилок, використовуючи досвід, накопичений попередниками. Серед таких доробків – побудова успішної системи діалогу між владою та місцевими малими та середніми підприємствами.

ЄЦДІ працює за двома основними напрямками. По-перше, ми надаємо інформацію та консультаційну допомогу з усіх питань, пов’язаних з ЄС та бізнес-співпрацею з європейськими компаніями. І другий напрямок нашої роботи – це те, чим, власне, зараз займаються Євро Інфо Центри— навчання і поширення інформації через публікації.

До нас надходять звернення підприємств різного характеру. Наприклад, компанія, яка імпортує, має один набір запитань, компанія, яка експортує – зовсім інший.

Якщо якась компанія має конкретне запитання – вона до нас телефонує і ми готуємо відповідь; часом бувають запитання, на які можна відповісти одразу, інші вимагають ґрунтовного аналізу, опрацювання різноманітних документів, численної кореспонденції. Залежно від складності запиту, консультування може тривати від дня до місяця.

А з якими питаннями звертаються найчастіше?

Спочатку було дуже багато питань, пов’язаних з інвестиційною діяльністю, від українських компаній. Зараз, якщо взяти статистику, спостерігаємо, напевно, однакову кількість питань, що стосуються, з одного боку, законодавства, стандартів ЄС, а з другого - інвестицій.

Співробітниками ЄЦДІ створено дві великі бази даних, які допомагають справлятися з питаннями, пов’язаними з пошуком партнера і промоцією інвестиційних проектів. Ці бази даних ведуться англійською і українською мовами.

Перша – це база даних комерційних пропозицій підприємств Львівщини. Формуючи її, ми намагалися охопити не тільки компанії Львова, які досить добре представлені в інформаційному плані, а й підприємства області, які мають обмежені можливості використання інформаційних ресурсів. Доступ до цієї бази даних в Інтернеті відкритий і безкоштовний як для тих, хто вносить інформацію, так і для тих, хто користується нею.

Друга база даних – це Інвестиційний портал Львівщини. Ця база даних користується особливою популярністю у відвідувачів Інтернету (як українських так і іноземних), оскільки у ній розміщена інформація про інвестиційні проекти, про земельні ділянки, про виробничі приміщення, яка не втратила актуальності і сьогодні. До порівняння, наші польські колеги вважають, що база даних успішна, якщо за місяць її відвідує в середньому 10 тис. клієнтів. Середня кількість відвідувачів Інвестиційного порталу Львівщини становить 35-45 тис. на місяць.

Кілька слів про навчання підприємців, які проводить ЄЦДІ.

Навчання ми проводимо у формі семінарів та круглих столів, які відбуваються раз в місяць – раз у два місяці. Їхня тематика обумовлена завданнями нашого проекту. Але ми завжди питаємо учасників семінарів - компанії з якими ми працюємо - що для них було б цікаво і, відповідно, коригуємо тематику, стараємося зробити навчання максимально практичними, наблизити до життєвих реалій.

На заняття ми запрошуємо спеціалістів-практиків, а не просто теоретиків. Так, в семінарах по ISO 9000, брали участь спеціалісти, які розробляють, впроваджують і сертифікують дані системи. А нещодавно відбувся семінар з зовнішньоекономічної діяльності, на якому були присутні як митні брокери, так і банкіри та юристи, які надавали консультації, починаючи від складання договору і завершуючи оформленням товарів і валютними операціями. Часом семінари набувають форми тренінгів. Наприклад, на тренінгу з написання інвестиційних проектів бізнесмени могли обговорити з експертами шляхи розвитку своїх ідей, отримати практичні рекомендації.

Розкажіть, в яких друкованих виданнях підприємці можуть знайти потрібну їм інформацію?

Недавно ми видали «Порадник експортера» – це книжка, в якій є вся інформація, потрібна компаніям, що займаються експортом, починаючи від оформлення зовнішньоекономічного контракту, завершуючи фінансовими інструментами, які допомагають здійснювати зовнішньоекономічні операції.

ЄЦДІ щокварталу видає вісник для малих і середніх підприємств. Розповсюджується він безкоштовно. Враховуючи тематику номерів, ми робимо поштову розсилку та розповсюджуємо його через банки, податкові інспекції, кредитні спілки, організації, членами яких є малі і середні підприємства, тобто намагаємося, щоб цей журнал максимально доходив до своєї аудиторії. З усіма випусками вісника підприємці можуть також ознайомитися на нашій Інтернет сторінці www.bsc.lviv.ua/ebic .

Вісник умовно поділений на дві частини: у першій містяться актуальні для малих і середніх підприємств статті інформаційного характеру, а друга частина складається з пропозицій передачі певних підрядів, закупівлі, продажу, організації представництв, тощо.

А з яких європейських країн надходить найбільше пропозицій?

Географія пропозицій досить широка. Це європейські компанії, які добре себе зарекомендували у багатьох країнах і зараз хочуть виходити на український ринок.

Найактивніше пропозиції подають підприємства Польщі, Німеччини, Австрії, Франції.

Ми співпрацюємо з Євро Інфо Центрами, які сприяють нам у розповсюдженні інформації про українські компанії за кордоном, а також з посольствами та іншими організаціями, що займаються питаннями розвитку бізнесу. Недавно до нас звернулося посольство Іспанії і передало інформацію про іспанські фірми, зацікавлені у співпраці з Україною. Ми листуємося з цими компаніями і пропозиція однієї з них уже розміщена в нашому віснику.

Як часто до вас звертаються закордонні компанії? Які питання їх цікавлять?

За підсумками нашої діяльності за рік, співвідношення запитів від українських та іноземних компаній становить майже 50 на 50% .

Якщо українські компанії звертаються із запитами про пошук партнерів за кордоном, про європейські стандарти і можливості розвитку бізнесу, то іноземні компанії цікавить загальна інформація про Україну і можливості знаходження партнера.

Бувають ситуації, коли ми виступаємо посередниками в переговорах між українськими і закордонними компаніями.

Найчастіше закордонні компанії з ЄС цікавляться деревообробною, металообробною і харчовою промисловістю, а також IT-технологіями, виробництвом взуття, косметики. Відповідно, у нашій базі даних розміщені українські підприємства переважно легкої, харчової промисловості, багато компаній-виробників меблів.

Ми стараємося підходити до клієнта індивідуально. Буває, що на запит компанії ми готуємо ціле дослідження. Часто готуємо переліки компаній Львівщини, які працюють в тій чи іншій галузі, з усіма контактами передаємо їх зацікавленим іноземним підприємствам, а пропозиції іноземних компаній розміщаємо у нашому віснику.

До вас може звернутися будь-яке підприємство, чи є якісь обмеження?

У своїй діяльності ми зорієнтовані на малий і середній бізнес. Якщо говорити про навчання, то саме вони - наша цільова аудиторія на 98%. Допомагаємо також приватним підприємцям, які мають вже якусь основу і хочуть розвивати свій бізнес.

Якщо ж говорити про консультації, які надає ЄЦДІ, то ми практично нікому не відмовляємо. До нас можна просто передзвонити, ми запишемо адресу і будемо безкоштовно надсилати наші публікації. До нас можна звертатися з будь-якими питаннями інформаційного чи консультативного характеру, що стосуються ЄС, зовнішньоекономічної діяльності. Якщо питання виходить з нашої компетенції, ми залучаємо відповідні структури, банки, податкову інспекцію, митну службу, юристів та інших експертів.

До нас зверталися підприємства з інших областей, наприклад, Івано-Франківської, Тернопільської, Волинської. Але наша база зорієнтована на Львівську область, журнал розповсюджується також тут, семінари, тренінги розраховані на те, що люди зранку приїхали – ввечері поїхали. Хоча ми нікому не забороняємо брати участь. Те, що до нас звертаються представники інших регіонів, свідчить про необхідність розширення мережі ЄЦДІ. Якби такі Центри працювали в інших областях, ефективність роботи значно покращилась би.

Ви сказали, що Львів має набагато більший доступ до інформації, ніж райони. Наскільки реально підприємцям з районів отримати потрібну інформацію і попасти у ваші бази даних?

Проект розвитку Львівщини, у рамках якого ми працюємо, займається створенням Агенцій місцевого розвитку. Завдання цих агенцій – регіональний розвиток і покращення бізнес-середовища. А оскільки ми займаємося розвитком малого і середнього бізнесу, то намагаємося співпрацювати з ними.

Ми намагаємося давати агенціям інформацію про заходи, які організовуємо, щоб вони запрошували з районів підприємців. Агенції також отримують і розповсюджують у своїх районах наш вісник.

На початку своєї діяльності ми робили дослідження становища малих і середніх підприємств на Львівщині, їхньої зовнішньоекономічної активності, їх відносин з ЄС і забезпечення консалтинговими послугами, щоб знати, на що робити акцент. І мушу сказати, що переважна більшість консалтингових структур зосереджена у Львові. В районах підприємець не має до кого звернутися по допомогу, він повинен їхати до Львова або шукати інші можливості доступу до інформації. До того ж, в районах ще не всюди є доступ до Інтернету.

Чи можете сказати, скільком українським підприємствам з вашою допомогою вдалося вийти на європейський ринок?

Наше завдання – полегшити перший контакт. Щоб у підприємства було максимум інформації, можливостей доступу до неї. За кордоном, як ви, напевно, знаєте, сьогодні надання і розповсюдження інформаційних послуг – реальний бізнес, на якому фірми заробляють немалі гроші. Ми ж ці послуги пропонуємо українським підприємствам безкоштовно.

Як Ви бачите подальшу роботу ЄЦДІ? Чи буде розширюватися спектр послуг центру?

Грантова підтримка проекту спочатку була розрахована на 18 місяців. Пізніше було прийнято рішення продовжити роботу і фінансування проекту ще на 2 місяці. Тепер нам треба думати, яким чином діяти далі.

В Європі Євро Інфо Центри фінансувалися Європейською комісією, а коли пройшов перший, установчий етап, вони частину послуг почали надавати платно. Ми думаємо, що для наших підприємств теж можна буде частину послуг надавати платно. Хоча, наші малі і середні підприємства все-таки ще потребують підтримки. Далеко не всі мають змогу платити. Тому ми розглядаємо можливість і в подальшому працювати на умовах проектного фінансування, зокрема в таких напрямках, як навчання підприємців та видання публікацій. Тим більше, що самі підприємці стверджують, що це їм потрібно, що це для них корисно. Відповідно, у нас є підстави продовжувати таку діяльність і в подальшому.

Якщо нам вдасться отримали фінансування, то хотілось би додати до проекту такі заходи, як біржі контактів та обмін торговими місіями. ЄЦДІ має необхідний досвід і зв’язки, щоб організовувати ділові поїздки, наприклад, польських підприємців у Львів, а українських – в Польщу.

Я хочу зазначити, що Європейські Інформаційні Центри по усій Європі створювалися при різних великих консалтингових організаціях – торгово-промислових палатах, фірмах, агенціях місцевого розвитку. Ми перейняли цей досвід. Наш ЄЦДІ був створений при консалтинговій компанії, яка вже 15 років працювала на ринку Західної України – при Центрі Підтримки НюБізнет. І базовий аналіз при написанні проекту ми робили на підставі їхньої 15-річної діяльності. Тому ми добре знали своїх потенційних клієнтів, знали, які послуги будуть їм потрібні. Відповідним чином ми і розробили план заходів. І зараз позитивні відгуки підприємців є підтвердженням того, що все було зроблено правильно. Можливо, в подальшій нашій роботі спектр послуг буде розширюватися, але база залишиться – це допомога в інформуванні підприємств щодо європейського законодавства та стандартів, пошуку потенційних партнерів у Євросоюзі, ознайомлення з міжнародними ринками та правилами гри на них.