“Завдяки облаштуванню смуг для громадського транспорту на пр. Чорновола, що у Львові, 10 тисяч містян економлять власний час”, – саме з такою заявою на своїй сторінці у Facebook виступив Львівавтодор. Здавалось би, непогана ідея: дбати про жителів свого міста. Однак, у Андрія Садового не все так однозначно.

“Благими намірами вистелена дорога в пекло”, – каже нам відоме прислів’я. Схожа ситуація із майже усіма ініціативами міського голови Львова. Фарисейство, до якого, м’яко кажучи, схильний міський голова, не може залишатись не поміченим львів’янами протягом стількох років. Не оминула лиха доля ще одного задуму мера: облаштування окремих смуг для руху громадського транспорту.

По-перше, у втіленні самої ідеї присутні неабиякі логічні помилки: такі смуги не пролягають на всіх маршрутах, а лише на вулицях, близьких до центру міста. Ця обставина також отримала відлуння у жартах та мемах львів’ян, які вже по горло “ситі” тим фактом, що “Львів відкритий для світу”. Проте місцева влада абсолютно забула про самих львів’ян, які живуть на периферії. Додайте до цього вузькі вулиці середньовічного міста, брак паркомісць і відсутність сучасних транспортних розв’язок і ви отримаєте суцільний корок, який вже не перший рік вбиває час львів’ян.

По-друге, у такий спосіб міськрада, яку очолює Садовий, повністю проігнорувала права львів’ян, власників автівок. Нагадаю, кожна людина, яка придбала собі автомобіль, платить чималий податок за зручність і комфорт пересування. Але, як ви вже збагнули, це зовсім не грає ролі для Андрія Садового та його «урбаністів», які вирішили відокремити смугу для руху громадського транспорту. Дуже часто на таких вулицях утворюються корки у той час, коли збоку є цілком вільна смуга на дорозі.

По-третє, така “спокуса” дратує водіїв, які щоразу нехтують правилами дорожнього руху і користуються цим простором. Тобто, таке правило підштовхує людей на порушення ПДР, що, в принципі, не є нормальним явищем. Тут штраф у 510 гривень не є страшним для власників приватних автівок, бо логіка підказує інше – скористатись дорогою, за яку вони платять податки.

То чи потрібні окремі смуги для громадського транспорту у Львові і як варто було б їх правильно облаштувати? Про це ІА “Вголос” розповіли експерти.

Ігор Зінкевич, депутат ЛМР:

Дійсно, ще рік тому була ухвала Львівської міської ради щодо сталої мобільності. Там були прописані багато речей, які б мали покращити ситуацію у Львові з інфраструктурою та рухом автомобілів. Частина пунктів є логічною, частина ні, а дещо взагалі я вважаю диким. Цікава ситуація склалася із тим, що цей план сталої мобільності зараз впроваджують частинами, а не в цілому, як мали б. Я б навіть сказав, що його шматками “вирвали” з контексту і намагаються зараз втілити у реальність. Крім того, в усьому світі зараз панує пандемія коронавірусу, що також вплинуло на ситуацію із громадським транспортом. Карантин, який ввели, ніяким чином не сприяє добиранню людей на свої робочі місця. Тому, фактично, у нас відбулась підміна понять. У той час, коли місто нібито втілює стратегію, згідно якої люди повинні більше користуватись громадським транспортом, у нас зменшується кількість самого транспорту на дорогах. Це, у свою чергу, створює додаткові перешкоди для інших учасників руху, які також поспішають на роботу.

Якщо говорити про досвід Європи, то і там думки розділились. Одні країни пішли подібним шляхом і пересіли на громадський транспорт, але він там реально відповідає усім стандартам якості та кількості. Я вже мовчу про інфраструктуру, яка там  дозволяє зменшити кількість приватних автівок. Інші держави радять користуватись приватним транспортом, оскільки сім’я і так живе разом, тому це зменшує ризик зараження коронавірусом. У Львові ситуація досі є незрозумілою. Якщо ми рухаємось у напрямку саме громадського транспорту, то на вулиці мала б виїхати максимальна кількість автобусів та маршруток, аби забезпечити комфортне і якісне пересування людей містом. Тобто, у нас би мали бути зайняті лише сидячі місця. Ми б мали підрахувати кількість жителів Львова, можливості наших автопарків і випускати таку кількість транспорту, яка зможе задовольнити потреби споживача. Натомість у нас досі не підрахований пасажиропотік, електронний квиток обіцяють ввести вже десять років, а кількість транспорту зменшили. Як нам, депутатам, пояснили, все це рахують “на око”. Маємо приклад із населеним пунктом Рясне, де ще до карантину люди не мали змоги нормально доїхати додому, а тепер ситуація ще гірша. Такі кроки влади спонукають людей до використання приватних автомобілів. А ці смуги для громадського транспорту реально ускладнюють рух цих приватних автівок.

Тобто, якщо є якась конкретна програма, то її треба втілювати повністю, а не точково, як це робить ЛМР. Найпростіше – намалювати смуги, як би смішно це не звучало. А на вулиці Липинського ми бачимо, що ще простіше ці смуги намалювати, а потім замалювати. Без адекватних розв’язок руху в місті все це не має значення і навіть ускладнює рух як приватного, так і громадського транспорту. Тому “малювання” цих смуг є недоречним і некоректним.

Якщо підсумувати, то всі ці зміни, які нам презентували як прогрес, ні до чого хорошого не призвели. Ба більше, вони лише ускладнили і без того непросту ситуацію із транспортом у Львові. Андрій Білий, керівник Департаменту житлового господарства та інфраструктури Львівської міської ради, мені особисто сказав, що це все робиться для того, аби “унеможливити рух приватного транспорту у Львові”. Тобто, люди мають пересісти на громадський транспорт. А тепер у мене є питання: чи є достатня кількість громадського транспорту у Львові, щоб ним спокійно і зручно користувались жителі міста? Я вже мовчу про якість наших автобусів та маршруток. З одного боку у нас є стратегія “громадський транспорт”, з іншого – ми не робимо нічого, щоб її адекватно реалізувати. Людей не спонукають до того, щоб пересісти на маршрутки. А ще нам обіцяли зробити транспорт більш безпечним, закупивши камери, але і це залишилось на рівні обіцянок, які ніхто не збирається виконувати.

 

Святослав Товстига, засновник ГО “За якісний транспорт”:

Ми повинні розуміти, що для того, аби у Львові було нормальне життя міста, громадський транспорт необхідний. Сама ідея цих смуг є хорошою, але те, як її втілюють, викликає масу запитань. За моїми скромними підрахунками, станом на 2012 рік, у нас мало бути 700 одиниць автобусів великої вмістимості, а це 70 тисяч пасажирів, плюс приблизно 200 трамваїв та 200 тролейбусів. Тобто, для забезпечення нормального руху людей громадським транспортом, нам треба перевозити близько 100 тисяч пасажирів у час-пік. Це, нагадаю, мова йде про 2012-й рік.

Зараз ми маємо ситуацію, коли на рейси виходять 230-250 одиниць великих автобусів (це близько 25-ти тисяч пасажирів) і 200 автобусів малої вмістимості (це 7-9 тисяч пасажирів). Тобто, ми можемо стверджувати, що наразі маємо лише третину необхідного транспорту. Я веду до того, що аби зупинити “автомобілізацію” у Львові, необхідно закупити ще 500-600 одиниць транспорту, місткістю у 100 людей. Коли ці речі будуть втілені, тільки тоді у нас буде потреба в окремих смугах для громадського транспорту.

Крім того, нам необхідно збільшити кількість “кругів”, які робить окремий автобус. Тобто, він має більше рухатись і менше стояти у заторах чи в очікуванні рейсу. Це теж зможе зменшити кількість транспортних засобів на дорогах. До того ж, перед карантином у Львові транспорт був переповнений, хоч курсував весь. Тепер він теж переповнений, бо на рейси виїжджають далеко не всі автобуси.

Тому такі ініціативи є потрібними лише за умови, що у Львові можна задовольнити потреби пасажирів. Себто, має бути можливість перевозити 100 тисяч пасажирів у час-пік. До речі, тут би нам усім став у пригоді давно обіцяний Садовим електронний квиток, але це вже зовсім інша історія.

 

Олег Береза, директор «Служби автомобільних доріг Львівської області»:

Оскільки в нас сьогодні обмежений рух громадського транспорту і є дуже велика кількість приватних машин, то я вважаю, що на деяких ділянках треба зняти такі обмеження. Особливо там, де є дуже велика інтенсивність.

Я також вважаю, що потрібно не тільки обмежувати, а ще й будувати дороги та розв’язки. Місто чомусь не використовує ці можливості. Ми не збудували вулицю Вернадського, Ряшівську і багато інших. Треба розширити можливості на Сихові. По Проспекті Червоної Калини, наприклад, є можливість з’єднати інші вулиці, але цього ніхто не робить.

На мою думку, у Львові давно слід було розробити цілу стратегію будівництва доріг. Наприклад, створити південне кільце, з’єднати Рясне 2, Левандівку, Кульпарківську, Наукову, Стрийську та Сихів. Таким чином ми з’єднали б промислові та спальні райони. Але…

Роман Гурський, ІА “Вголос”.