Повний текст листа є у розпорядженні видання НВ.

«Шановний пане Президенте!

Від імені Американо-Української Ділової Ради (U.S.-Ukraine Business Council/USUBC) засвідчуємо Вам глибоку повагу та звертаємось із наступним питанням.

Ситуація з агресією Російської Федерації проти України та окупацією українських територій вимагає суттєвого удосконалення системи постачання та переозброєння Збройних Сил України. Передусім це стосується регулювання системи закупівель озброєння та військової техніки (далі – ОВТ) в межах державного оборонного замовлення.

На цей час склався вражаючий дисбаланс у розвитку вітчизняного оборонно-промислового комплексу (далі – ОПК), пов'язаний із тим, що всередині комплексу діють непрозорі та занадто утаємничені процедури. Найбільш негативними наслідками цього є непривабливість українського ринку для іноземних компаній. За даними Міністерства економічного розвитку та торгівлі України, 95% номенклатури ОВТ закуповуються в межах державного оборонного замовлення (далі – ДОЗ) без конкурентних процедур, а самі закупівлі утаємничені під грифом «цілком таємно».

При цьому, однією з проблем вітчизняного ОПК є те, що країна не здатна забезпечити більшу частину потреб військових формувань в найважливішій номенклатурі ОВТ і послуг (у грошовому еквіваленті це, за оцінками Центру досліджень армії, конверсії та роззброєння, не менше 60—70%). Причина полягає в тому, що Україна ніколи не виробляла й не виробляє бойових літаків, комплексів протиповітряної оборони, корабельного озброєння, бойових вертольотів тощо. Ситуація значно ускладнилась після розриву кооперації з Росією, а розробка та налагодження виробництва в країні по цих напрямах лише планується.

Проблема підсилюється ще тим, що відповідно до вимог чинного законодавства (Закони України «Про державне оборонне замовлення» та «Про зовнішньоекономічну діяльність») система закупівель ОВТ за імпортом суттєво обмежена тим, що державні замовники зобов’язані здійснювати закупівлі переважно через спеціальних експортерів, більша частина яких знаходиться у складі ДК «Укроборонпром».

Відповідно до звіту RAND Corp. «Security Sector Reform in Ukraine» («Реформа безпекового сектору в Україні»), ДК «УкрОборонПром» завищує ціни на імпорт від 5 до 20% і більше. При цьому ДК «УкрОборонПром» має конфлікт інтересів: його компанії виробляють зброю та техніку для українських військових, тому ДК «УкрОборонПром» має негативний стимул, щоб імпортувати товари, які можуть бути вироблені та надані її ж власними компаніями.

Одночасно з проблемами нереформованої системи закупівель Україна потерпає від масштабної корупції, однією з головних причин якої є надмірне засекречення будь-якої інформації про забезпечення Збройних Сил України.

У більшості розвинутих країн інформація про закупівлі звичайних (конвенційних) озброєнь є загальнодоступною.

Переконані, що на четвертий рік війни система закупівель ОВТ має бути удосконалена на законодавчому рівні шляхом надання прав державним замовникам на здійснення повного циклу закупівлі ОВТ за імпортом, без залучення спеціальних експортерів.

Одночасно з цим Уряд має спростити і стандартизувати процедури отримання доступу до конфіденційної інформації. Це ключ до забезпечення того, щоб секретність не використовувалась для прикриття корупції, неефективності або помилок.

При цьому, здійснення таких законодавчих змін обумовлено керівними плановими документами у сфері безпеки та оборони, в першу чергу Стратегічним Оборонним Бюлетенем (пункт 2.5.1.); відповідальними за розроблення законодавчих зміни визначено Міноборони та Мінекономрозвитку із терміном виконання до кінця 2017 року.

За таких умов звертаємось до Вас, вельмишановний пане Президенте, з пропозицією розглянути наступні рекомендації щодо зменшення рівня секретності в оборонних закупівлях та надання державним замовникам з ДОЗ права укладання прямих контрактів з іноземними постачальниками. Дані рекомендації оформлені у вигляді двох проектів Закону України та коротких пояснювальних записок до них, які готові до реєстрації в парламенті. Проекти Законів України були розроблені за сприяння неурядової організації Фонд «Вільна Україна» (Ukrainian Freedom Fund), що є членом Американсько-Української Ділової Ради.

Американсько-Українська Ділова Рада є приватною неприбутковою професійною бізнес-асоціацією, яка представляє інтереси американських компаній, що працюють в Україні, та українських компаній, які мають тісні ділові стосунки з бізнесом США. Наша організація  сприяє розвитку двосторонніх торговельно-економічних зв’язків через регулярну взаємодію між бізнес-лідерами та політичними елітами  США та України. Серед майже 200 членів нашої організації є всесвітньо відомі  транснаціональні корпорації, великі американські та українські компанії, a також юридичні фірми, зацікавлені у розвитку міцних бізнесових стосунків між США та Україною».

Лист підписав президент USUBC Морган Вільямс.

Звернення також адресоване прем'єр-міністру Володимиру Гройсману, спікеру Верховної Ради Андрію Парубію та директору Офісу зв’язку НАТО в Україні Олександру Віннікову.

Нагадаємо, розслідування про корупційні схеми в оборонній сфері спровокувало гучний скандал з нардепом Сергієм Пашинським. 

У матеріалі йшлося про низку серйозних порушень під час закупівель в оборонному секторі, які в Україні є засекреченими. За даними джерел НВ, кінцевим бенефіціаром цієї схеми є нардеп і екс-глава наглядової ради Укроборонпрому Сергій Пашинський. У відповідь редакція отримала вимоги спростувати матеріал і погрози судових позовів від юридичних осіб, які є фігурантами статті.

Пашинський відповів, що «з повагою ставиться до професійної роботи журналістів та ніколи б не дозволив собі погроз» на їх адресу та подав позов про захист честі, гідності та спростування недостовірної інформації проти ТОВ Видавничий дім Медіа-ДК, який видає Новое время. 

У свою чергу автор статті Іван Верстюк звернувся до Національного антикорупційного бюро України з приводу виявлених зловживань. 

18 квітня перший заступник голови Служби безпеки України Віталій Маліков під час засідання Комітету Верховної Ради з питань національної безпеки та оборони заявив, що СБУ перевірить розслідування НВ на наявність державної таємниці.